Skyteam is een coöperatieve tweespeler. Naar mijn weten is dit een vrij unieke combinatie. Ik speelde de uitgave van Scorpion Masqué. Intussen sprongen 12 verschillende uitgevers op het vliegtuig. Ik ben blij dat 999 Games ook on board is.
Foto: 999 Games
In Skyteam kruipen de spelers in de huid van piloot en copiloot. Samen moeten ze hun vliegtuig veilig aan de grond zetten. In de planningsfase kunnen afspraken gemaakt worden maar vliegen vereist opperste concentratie.
Tijdens de vlucht moeten snelheid en positie van het vliegtuig voortdurend gecorrigeerd worden. Daarnaast moeten het remsysteem, de kleppen en het landingsgestel in gereedheid gebracht worden. Communicatie met de toren is belangrijk om vliegtuigvrije aanvliegroutes te garanderen.
Deze systemen worden gecontroleerd door het plaatsen van dobbelstenen. Dit doen piloot en co om de beurt. Een vlucht bestaat uit verschillende rondes.
Bij de start van een ronde gooien zowel piloot als copiloot 4 dobbelstenen. Deze worden achter een scherm voor elkaar verborgen gehouden. Er mag niet gecommuniceerd worden over het resultaat.
Vervolgens plaatsen de piloten om de beurt een dobbelsteen op het dashboard.
De positie en de snelheid van het vliegtuig controleren is teamwork en wordt aangepast zodra zowel piloot als zijn co een dobbelsteen op de betreffende actievelden hebben geplaatst. (Elk één voor positie en elk één voor snelheid.)
Het verschil tussen beide dobbelstenen bepaalt de positie van het vliegtuig. Om de snelheid te bepalen wordt de som gemaakt.
Landingsgestel en kleppen kunnen gedurende de vlucht worden voorbereid en hebben rechtstreeks invloed op de snelheid van het vliegtuig. Remmen hebben dan weer een invloed op het landen.
De hoogte van het vliegtuig en de afstand tot de landingsbaan wordt weergegeven door twee aparte stroken. De hoogte wordt elke ronde aangepast door de hoogtestrook 1 veld te verschuiven. De afstand tot het vliegtuig wordt elke ronde volgens de snelheid van het vliegtuig aangepast.
Landen lukt alleen als de snelheid van het vliegtuig kleiner is dan de remkracht. Het landingsgestel en de kleppen volledig in gereedheid zijn gebracht en het vliegtuig mooi in evenwicht is. Onderweg mag niet gebotst worden, logisch toch. Het vliegtuig mag ook nooit in te sterk naar links of naar rechts hellen.
Tussendoor kan een koffietje gedronken worden. Dat komt goed van pas als het resultaat van een dobbelsteen moet aangepast.
Het spel start met een basisopleiding. Daarna kunt u proeven van heel wat extra scenario’s en moeilijkheidsgraden. Een stagiair opleiden, benzineniveau onder controle houden, manoeuvreren met het vliegtuig, korte aanvliegroutes, druk verkeer, brandstoflek, turbulentie en combinaties daarvan.
Er worden ook extra vaardigheden aangeleerd en die hebt u voor de moeilijkste opdrachten echt wel nodig.
Op de instagramaccount van Bordspelmania plaats ik nu en dan een OnePlayReview. Wie deze volgt (warme oproep), weet dat Skyteam mij kan bekoren.
De speluitleg vind ik niet 100% duidelijk. Dat moet zowat mijn enige opmerking zijn. Voor het overige ademt SKyteam pure kwaliteit.
Skyteam is eenvoudig en speelt vlot. Hoewel het spelmechanisme vrij repetitief is, voelt het nooit zo aan. Er is niet veel verbeelding nodig om te geloven dat u daadwerkelijk samen een vliegtuig aan de grond zet.
Thema en spelconcept smelten mooi samen waardoor er vooral gepraat wordt over remmen, kleppen, snelheid, andere vliegtuigen en niet over actievakken of dobbelstenen. Wij maken er soms een dingetje van om wat vliegjargon te gebruiken. Nog eens zo plezant.
Wij interpreteren de spelregels zo dat we niet mogen praten over resultaten van dobbelstenen en wat er gedaan moet worden. Nergens staat dat er niet over andere zaken gezwanst mag worden.
Tijdens de basisopleiding het vliegtuig landen is kinderlijk eenvoudig. Tegelijkertijd is het een leuke manier om de mechanismen te leren kennen. Op die manier doet de eenvoud er weinig toe, u krijgt de kans om het concept te bewonderen. Toch acht ik de kans groot dat u dit scenario slechts één keer zal spelen. Het is trouwens heel eenvoudig om de uitdaging zelf moeilijker te maken. Start gewoon vanop een lagere hoogte.
Niet treuren als u daar geen zin in heeft. De extra scenario’s en modules bieden meer dan voldoende uitdaging en afwisseling.
Het coöperatieve voelt heel natuurlijk en leuk. Er wordt niet gegooid voor de slechterik, er is geen stapel gebeurteniskaarten, er zijn geen rampen, …
Soms duikt onverwacht een ander vliegtuig op maar alle andere factoren zijn bekend. Dat maakt plannen goed mogelijk. De grilligheid van de dobbelstenen zorgt binnen een scenario voor variatie en verrassing en doet op die manier beroep op de flexibiliteit van het team.
Skyteam spelen vind ik een verfrissende en vooral heel leuke beleving. Ik durf het warm aan te bevelen.
- 999 Games (2024)
- Auteur: Luc Rémond
- Artwork: Eric Hibbeler, Adrien Rives
- 2 spelers vanaf 12 jaar
- 20 minuten
- Adviesprijs: €30