Een verhaaltje voor het slapengaan
Het avondritueel is heilig hier bij ons thuis. Tijdens het schooljaar vertaalt zich dat voor mijn oudste dochter (7) in een kort avondfilmpje, verhaaltje voorlezen, tanden poetsen, tafels oefenen en in bed nog een paar bladzijden lezen.
In de vakantie mag het wat luchtiger zijn en laten we de tafels voor wat het zijn en spelen we er enkel nog een spelletje op.
Unlock! Kids bleek een waardige vervanger voor het lezen. In de kinderversie van deze escape spellen, worden we telkens meegenomen naar een fantasierijke omgeving. In de meest recente doos nemen de makers ons mee op tijdsreis naar het verleden: de prehistorie, het Oude Egypte en het Wilde Westen. 3 thema’s met telkens 2 ‘verhalen’. Wie goed zijn tafels heeft geoefend, weet dat dit dubbel zoveel cases zijn als in de ‘volwassen’ Unlock-dozen.
Het zijn dan wel 6 puzzels die opgelost moeten worden, maar ieder verhaal los je op in 20-30 minuten tijd.
Net als in de grote broer van dit spel moet je met behulp van een stapel kaarten een verhaal construeren en zo het ‘mysterie’ oplossen of de ‘zoektocht’ tot een goed einde brengen.
In de volwassen versie dien je hiervoor kaarten logisch te combineren, samen te tellen en op zoek te gaan naar een nieuwe kaart met dit getal.
In de kinderversie werd dit handig opgelost door gebruik te maken van ‘tekens’ die je kan vormen door meerdere kaarten of speciale tegels te combineren. Het verkregen teken zoek je op een overzichtskaart en vertelt je welke kaart vervolgens genomen moet worden. Heel simpel, maar het werkt voor deze jonge leeftijd.
Ook in de kinderversie zijn er getallen visueel verstopt op de kaarten. Deze leiden meestal naar extra punten of brengen je verder in het verhaal. Meestal zijn deze verstopte getallen te vinden, maar sommige zitten best smerig verstopt en worden gemakkelijk over het hoofd gezien.
Van zodra het mysterie is opgelost krijg je een scorekaart en zie je hoeveel sterren je kon verdienen. Doorheen het verhaal bots je op ‘sterkaarten’. Afhankelijk van het scenario varieert dit tussen 3 en 11 sterren.
2 keer slaagden we er in om de maximumscore te halen. Waarna mijn dochter die nacht heel goed sliep. De overige potjes hadden we 1 of 2 sterren te kort en zag je toch enige teleurstelling bij de dochter. Tja, de appel en de boom…
Bij iedere doos zit ook een boekje met daarin de oplossingen en stap voor stap de oplossing. Handig voor mocht je echt even vast zitten. Maar normaalgezien heb je dit enkel nodig om op zoek te gaan naar de tips die je niet gevonden had.
Volgens de doos kan je dit met 4 spelers spelen. Wij speelden deze telkens met 2. Een volwassene en een kind. Dit leek me een ideale en vooral rustig doenbare combinatie.
Unlock! Kids is hier al toe aan zijn tweede doos met Avonturen uit het verleden. Vorig jaar speelde ik met mijn dochter de eerste doos. Deze begint ze nu opnieuw te spelen, maar dan zonder de papa.
De derde versie met mythische avonturen is ook al uit, maar voorlopig nog maar in het Frans. Maar hij staat hier dus al op de radar. En binnen een jaar kan ik de serie beginnen met mijn jongste zoon. (5) Want de spellen blijven speelbaar en kan je dan ook na afloop wegschenken of doorverkopen.
Kortom, een echte aanrader voor wie fan is van escape spellen en dergelijke spellen ook eens met zijn kids wil spelen!
• Unlock! Kids Avonturen uit het verleden
• Space Cow
• Auteur: Cyril Demaegd, Marie & Wilfried Fort
• Artwork: Olivier Danchin, Rémy Tornior
• 6+ jaar
• 1-4 spelers
• 20-30 minuten
• https://www.asmodee.be/nl/product/unloc ... etectives/
• Adviesprijs: 24,95 euro
Unlock! Kids
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
-
- Garnaal
- Contacteer: