De Rode Kathedraal

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

De Rode Kathedraal

Bericht door Fabrice »

Tsaar Ivan op zoek naar het beste bouwteam.

Sheila Santos en Israel Cendrero wonen beide in Madrid. Dat vergemakkelijkt het delen van ideeën. Sinds 2016 werken ze vaak samen in hun boardgame design studio LLama Dice Games. The Red Cathedral (2020) en The White Castle(2023) behoren tot hun grootste successen. 999 Games legt de Nederlandse uitgaves in omgekeerde volgorde in de rekken.
De rode cathedraal doos.jpg
Foto: bol.com

Elke speler start het spel met een eigen bordje. Daarop worden vaandels, grondstoffen en decoraties bijgehouden. Centraal ligt het actiebord. De 8 middelen worden er willekeurig opgelegd. In elke hoek van het actiebord geeft een invloedkaart een extra mogelijkheid aan.
Met kathedraalkaarten wordt het bouwplan van de kathedraal opgesteld, die bestaat uit een aantal torens. Tenslotte wordt op elke kaart een werkplaatstegel gelegd.

Het keuzemenu bevat 3 opties: een kathedraaldeel claimen, bouwen en middelen verkrijgen. Als u de eerste optie kiest, moet u een vaandel op een beschikbare kathedraalkaart leggen. De onmiddellijke beloning bestaat uit de werkplaatstegel. Het kost wat roebels om deze te activeren maar het loont de moeite.
Optie twee laat u maximaal 3 bouwmaterialen leveren. Dit kan om te bouwen (eigen kaarten) of decoreren (ook andere kaarten) zijn. Als een deel van de kathedraal afgewerkt is, krijgt u een beloning in de vorm van roebels en/of punten.

De markt is de plaats waar u middelen kan verkrijgen. Kies een dobbelsteen, verplaats die evenveel vakken als het aantal ogen en ontvang daarna evenveel middelen als het aantal aanwezige dobbelstenen. Elk vak bevat 3 velden waardoor u maximaal 3 dezelfde middelen in één beurt kan scoren.
U mag de invloedkaart die bij het marktsegment hoort daarna activeren. Tenslotte bepaalt de kleur van de verplaatste dobbelsteen of u op het eigen bord nog een werkplaatstegel kunt activeren. U moet alle dobbelstenen van het geactiveerde segment ook opnieuw rollen.

Het spel eindigt als een speler zijn zesde kathedraaldeel bouwt. De andere spelers krijgen dan nog elk 1 beurt. Spelers scoren punten voor hun bijdrage aan de bouw van elke toren uit de kathedraal.
de rode kathedraal spelmateriaal.jpg
Foto: bol.com

De Rode Kathedraal schuilt in een compacte speldoos. Dat vind ik een meevaller. Het spelmateriaal is verzorgd en de spelregels zijn dankzij de verduidelijkingen goed te begrijpen.
Het spel aan anderen uitleggen is ook helemaal niet moeilijk waardoor vrij vlot van start gegaan kan worden. Een spelbeurt is, natuurlijk wel afhankelijk van het publiek, vrij kort. Eeuwige twijfelaars kunnen wat dat betreft danig roet in het eten gooien. De markt is erg veranderlijk en dat bevordert vlot spelen niet altijd.

Het scorespoor toont twee symbolen. Sterk vereenvoudigd komt het er op neer dat decoreren bij de start van het spel heel lucratief is. U kunt daar wat op spelen maar zal snel merken dat dit niet zo eenvoudig is.
Middelen verzamelen en bouwen is de kern van de zaak. Dit kunt u vooraf wat plannen. Het is goed dat een geclaimd kathedraaldeel niet meer afgenomen kan worden. Op die manier weet u waarvoor u de markt opzoekt. Ook leuk is dat er wat tijdsdruk is. Als een andere speler een deel afwerkt dat hoger in de toren gelegen is, kost u dat punten. Het moet wel gezegd dat die boete goed meevalt.

Uiteindelijk bestaat de kathedraal uit een aantal torens waarin u meerderheden probeert te behalen. Vlaggen en decoraties zijn voor het bepalen van meerderheden gelijkwaardig. Onderschat de kracht van decoraties tijdens het spel dus niet. U kunt deze namelijk ook op een afgewerkt deel van een andere speler leggen om zo een stuk van de koek te claimen.

Ook de werkplektegels zijn een leuke vondst. Die zorgen voor een extraatje tijdens het bezoek aan de markt. Het leuke is ook dat u zelf de combo’s bepaalt. Helaas kost het plaatsen van zo’n tegel ook wat Roebels waardoor het niet evident is om een lucratief systeem uit te bouwen. Diezelfde werkplektegels verhogen ook de concurrentie bij het plaatsen van vaandels, leuk.
De Rode Kathedraal vind ik een aanwinst in mijn spellenkast. Ik durf deze titel warm aanbevelen.

derodekathedraal.png
Foto:bol.com
  • 999 Games (2024)
  • Auteur: Sheila Santos, Israel Cendrero
  • Artwork: Chema Roman, Pedro Soto
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 80 minuten
  • Adviesprijs: €30
Fauconnier
Uno

Re: De Rode Kathedraal

Bericht door Fauconnier »

Gisteren voor het eerst op tafel gelegd en enorm genoten van dit prachtige spel. De vormgeving is een lust voor het oog en het markttafelmechanisme met de roterende dobbelstenen is heel erg goed gevonden. We herkennen veel elementen van dit spel terug in Het Witte Kasteel. Heel veel spel voor een zacht prijsje!Afbeelding[/url]
Carrie
Rooster Booster

Bericht door Carrie »

@Fauconnier met hoeveel personen hebben jullie gespeeld? Wij spelen altijd met 2 en wil graag weten of het iets voor ons zou zijn.
Afbeelding
MickyS
Regenmaker

Bericht door MickyS »

Met zijn tweeën heel goed te spelen!
"Rock over London. Rock on Chicago."
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Vraag van andere orde: is de Rode Kathedraal conceptueel heel anders dan Het Witte Kasteel? Laatstgenoemde vinden wij een reuzeleuk, heerlijk spelletje in lekker krap doosje, we twijfelen nog wel iets aan herspeelbaarheid, dat je elk spel eigenlijk wel ongeveer hetzelfde doet enzo...
Afbeelding
pieter.schutz
Fabrieksmanager

Bericht door pieter.schutz »

Ja, het is toch wel heel anders dan het witte kasteel. Uiteindelijk denk ik qua herspeelbaarheid ongeveer gelijk. (Ik vind ook dat het witte kasteel wel erg "hetzelfde" voelt na een aantal potjes. Hetzelfde vind ik ook van de rode kathedraal. Ondanks verschillende setup verschillen (net als bij het witte kasteel) voelt elk potje toch erg hetzelfde als de anderen
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: vr 20 sep 2024, 13:31 Ja, het is toch wel heel anders dan het witte kasteel. Uiteindelijk denk ik qua herspeelbaarheid ongeveer gelijk. (Ik vind ook dat het witte kasteel wel erg "hetzelfde" voelt na een aantal potjes. Hetzelfde vind ik ook van de rode kathedraal. Ondanks verschillende setup verschillen (net als bij het witte kasteel) voelt elk potje toch erg hetzelfde als de anderen
Dank. Heel ander spel behalve qua herspeelbaarheid dus... :think:
Afbeelding
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Gisteravond is ie bij mij op tafel gekomen, met zijn 3en gespeeld. De vorige pot was alweer veel te lang geleden (dat is het nadeel van teveel keuze in de kast hebben). Ik vond hem zeker weer leuk genoeg om vanavond de solo uit te gaan proberen.
We've got a winner!
Bert B.
Veenboer

Bericht door Bert B. »

Pura Vida schreef: vr 20 sep 2024, 10:15 ..., we twijfelen nog wel iets aan herspeelbaarheid, dat je elk spel eigenlijk wel ongeveer hetzelfde doet enzo...
De herspeelbaarheid van De Rode Kathedraal voelt voor mij niet anders aan dan een hoop andere spellen die ik speel. Bij heel veel spellen doe je toch steeds hetzelfde?
Er zijn wel wat keuzes te maken in het spel.
Ga ik zo snel mogelijk 6 onderdelen van de kathedraal bouwen?
Ga ik zo snel mogelijk een versiering plaatsen (dat levert in het begin relatief veel punten op)?
Het spel is aantrekkelijk geprijsd, dus wat dat betreft zou ik zeggen: haal het in huis en geef het een kans. Mocht het niet bevallen dan kan je het zonder veel (financiële) schade weer van de hand doen.
Afbeelding
Plaats reactie