Faraway scoorde zo goed in Frankrijk dat het onmiddellijk 15 extra uitgevers over de streep trok. Moet er nog meer gezegd?
Foto: Quined Games
Faraway start u met 3 kaarten op handen. In het midden ligt een aanbod dat uit 1 kaart meer dan het aantal spelers bestaat. Tijdens elke ronde leggen de spelers simultaan 1 kaart open op tafel. Daarna nemen de spelers een nieuwe kaart uit het aanbod op handen. De kaarten zijn genummerd vanaf 1 tot en met 68. De speler die de laagste kaart speelde, mag als eerste een kaart uit het aanbod kiezen.
Vanaf kaart 2 kunnen bonuskaarten verdiend worden. Als de nieuwe kaart een hoger nummer heeft dan zijn buur, mag u 1 bonuskaart trekken + 1 extra bonuskaart per zichtbaar perkament. 1 daarvan mag u houden, de rest wordt weggelegd.
Er worden 8 rondes gespeeld. Elke speler eindigt het spel dus met een rij van 8 kaarten voor zich op tafel.
Kaarten stellen regio’s met bewoners voor. Naast een nummer kan een kaart ook extra symbolen en een voorwaarde bevatten. Meestal bestaat die voorwaarde uit een combinatie van symbolen. Die moeten op het moment dat de kaart gewaardeerd wordt zichtbaar zijn om punten te ontvangen.
De waardering start met het omdraaien (gedekt!) van alle kaarten. Daarna worden de kaarten één voor één in omgekeerde volgorde – van rechts naar links – gewaardeerd. De laatst aangelegde kaart wordt als eerste gewaardeerd.
Na het waarderen van de 8 kaarten, volgt een waardering van de bonuskaarten. De speler met het hoogste totaal wint.
Foto: Mathieu Bonin
Faraway krijgt zo goed als uitsluitend positieve feedback. Dat kan ik begrijpen want het spel ziet er goed uit en het scoresysteem zorgt voor een unieke ervaring. Faraway speelt ook vlot, is vrij eenvoudig en biedt toch wat diepgang. De nominatie voor ‘Golden Geek Light Game of the Year’ vind ik terecht.
Wie Faraway speelt moet het beste uit het aanbod zien te halen. Soms is dat vrij summier. Spelers die dat moeilijk verdragen, zullen vaak gefrustreerd achterblijven. U moet tijdens het spelen keuzes maken die de opties zoveel mogelijk open houden. Een laag getal spelen om als eerste te mogen kiezen of een hoger getal spelen om bonuskaarten te trekken kan bijvoorbeeld een dilemma zijn. Naar het einde toe lukt dat natuurlijk moeilijker en de laatste kaart kan zowel een voltreffer als een blindganger zijn. Er niet afhankelijk van zijn is de boodschap.
Faraway lijkt me iets wat u zeker gespeeld moet hebben. Ik schrok wat van de prijs, maar wordt niet alles duurder?
- White Goblin Games (2024)
- Auteur: Johannes Goupy, Corentin Lebrat
- Artwork: Maxime Morin
- 2 -6 spelers vanaf 10 jaar
- 25 minuten
- Adviesprijs: €25