Mooi groot spel voor spelletjesfanaat van 12
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
- PIONier
Mooi groot spel voor spelletjesfanaat van 12
Ha mensen, op zoek naar een mooi spel voor mijn zoon die op sinterklaas 12 jaar wordt, kwam ik dit forum tegen en ben al de hele middag aan het lezen ipv werken... Dacht dat ik veel wist van spellen maar eehm, dat valt tegen haha.
Mijn zoon is een groot bordspellenfan, net als de rest van ons gezin eigenlijk maar hij is als jongste de beste, speelde al machiavelli mee toen ie twee was en nog niet kon lezen, zo mooi vond hij het. Zijn favorieten zijn Andor, Terraforming mars, Everdell, Small World, Schottentotten. Hij is absoluut competitief, maar houdt ook erg van cooperatief, liever niet te veel geluk dat is frusterend, strategisch, ja graag, mag ook best ingewikkeld zijn. We hebben 6 spelers thuis, maar niet iedereen is altijd thuis, dus als je het met 3 a 4 p zou kunnen spelen, is dat optimaal.
Is Sleeping Gods wat, daar lees ik veel over op dit forum en lijkt ook in Nl verkrijgbaar? Of is het al goed in het Engels te spelen. Terraforming mars lukt prima in Engels. Mocht iemand nog andere goede tip hebben, heel graag!
Mijn zoon is een groot bordspellenfan, net als de rest van ons gezin eigenlijk maar hij is als jongste de beste, speelde al machiavelli mee toen ie twee was en nog niet kon lezen, zo mooi vond hij het. Zijn favorieten zijn Andor, Terraforming mars, Everdell, Small World, Schottentotten. Hij is absoluut competitief, maar houdt ook erg van cooperatief, liever niet te veel geluk dat is frusterend, strategisch, ja graag, mag ook best ingewikkeld zijn. We hebben 6 spelers thuis, maar niet iedereen is altijd thuis, dus als je het met 3 a 4 p zou kunnen spelen, is dat optimaal.
Is Sleeping Gods wat, daar lees ik veel over op dit forum en lijkt ook in Nl verkrijgbaar? Of is het al goed in het Engels te spelen. Terraforming mars lukt prima in Engels. Mocht iemand nog andere goede tip hebben, heel graag!
- Pura Vida
- Gouverneur
Re: Mooi groot spel voor spelletjesfanaat van 12
Ha Lys,
Leuke vraag! Op basis van de spellen die je al noemt en de spellen die onze eigen kinderen erg leuk vinden (w.o. ook een zoon van 12 die dol is op Terraforming Mars), zou ik Wingspan of Earth kunnen aanraden. Deze spellen hebben voor ons een beetje dezelfde sfeer, qua spel, als Terraforming Mars of Everdell. Qua moeilijkheid ontlopen deze 4 elkaar niet veel. Iets lichter maar verslavend leuk: Forest Shuffle. Net een prijs gewonnen ook nog.
Van coöperatieve campagnespellen heb ik weinig verstand. Andor deed het ook goed hier, maar verder...
Ik hoop dat je wat leuks vindt!
Leuke vraag! Op basis van de spellen die je al noemt en de spellen die onze eigen kinderen erg leuk vinden (w.o. ook een zoon van 12 die dol is op Terraforming Mars), zou ik Wingspan of Earth kunnen aanraden. Deze spellen hebben voor ons een beetje dezelfde sfeer, qua spel, als Terraforming Mars of Everdell. Qua moeilijkheid ontlopen deze 4 elkaar niet veel. Iets lichter maar verslavend leuk: Forest Shuffle. Net een prijs gewonnen ook nog.
Van coöperatieve campagnespellen heb ik weinig verstand. Andor deed het ook goed hier, maar verder...
Ik hoop dat je wat leuks vindt!
- Sunnyfield
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Misschien eens een worker placement spel:
De verdwenen ruïnes van Arnak
Agricola
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk
Lords of Waterdeep
De verdwenen ruïnes van Arnak
Agricola
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk
Lords of Waterdeep
- Edwin84
- Grote Dalmuti
Je maakt me wel heel nieuwsgierig.
Hoe speel je Machiavelli wat een bluf en deductie spel is met een kind van twee?
Hoe speel je Machiavelli wat een bluf en deductie spel is met een kind van twee?
- siepie
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Sleeping Gods is inderdaad in het NL verkrijgbaar. Kijk dan zeker naar Sleeping Gods Distant Skies. Al twijfel ik een beetje of het met meer dan 2 mensen ook nog leuk is, ik heb daar geen ervaring mee. Wellicht is er iemand hier die daar antwoord op kan geven.
Verder kan ik ook zeker WIngspan aanbevelen. Wellicht Heat, erg competitief tegen elkaar racen.
-
- Jakkiebak!
Concordia Venus... Vrij simpele regels, dus lekker toegankelijk, maar met veel diepgang.
Geweldig zo'n huis vol spelers. Geniet ervan!
Geweldig zo'n huis vol spelers. Geniet ervan!
-
- Sojaboon
Als ik denk aan coöperatief en niet al te veel geluk, dan denk ik meteen aan Spirit Island. In het Nederlands verkrijgbaar en biedt aardig wat uitdaging.
-
- PIONier
Dank voor de reacties, wat een fijne tips, ook echt anders dan de richting waarin ik zelf vastliep! Sleeping Gods maar even geparkeerd. Denk nu eerder om Forrest Shuffle en de Ruïnes beide te geven (nooit eerder van de term workerplacement game gehoord, maar klinkt wel als iets dat hij leuk vindt), maar Heat en Concordia en Spirit Island lijken me ook gave spellen. Keuzes keuzes
Wingspan hebben we, is 1 van mijn eigen favorieten.
@Edwin84; hoe speel je Machiavelli met een 2 jarige… Onze kids waren toen allemaal vrij jong dus je hebt het wel over een ander level, ze zijn vrij doorzichtig en bluf herken ik niet zo icm Machiavelli, misschien speelden wij het wat netter? Deduceren kan een peuter ook al heel prima en ook kaartjes herkennen en kiezen, kleur en actie aan elkaar koppelen, gebouwen kopen, muntjes tellen, superleerzaam allemaal - ik geloof erg in spelenderwijs leren. Denk niet dat hij won op die leeftijd maar goed meekomen zeker. Hij wilde altijd de koning zijn, dan mocht ie eerst
Wingspan hebben we, is 1 van mijn eigen favorieten.
@Edwin84; hoe speel je Machiavelli met een 2 jarige… Onze kids waren toen allemaal vrij jong dus je hebt het wel over een ander level, ze zijn vrij doorzichtig en bluf herken ik niet zo icm Machiavelli, misschien speelden wij het wat netter? Deduceren kan een peuter ook al heel prima en ook kaartjes herkennen en kiezen, kleur en actie aan elkaar koppelen, gebouwen kopen, muntjes tellen, superleerzaam allemaal - ik geloof erg in spelenderwijs leren. Denk niet dat hij won op die leeftijd maar goed meekomen zeker. Hij wilde altijd de koning zijn, dan mocht ie eerst
-
- Grote Dienaar
Welkom!
3 à 4 mensen en niet te veel geluk:
- First rat
- Wolven
- Blue lagoon
- Miyabi
- Clans of Caledonia (alleen tweedehands op dit moment)
De volgende spellen zijn ook goed met 3 à 4 spelers, maar bevatten net iets meer geluk (door de willekeur van kaarten):
- It's a wonderful world
- Hadara
- Komeet
- Peter Hein
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
Gloomhaven.
Coöperatief, eindeloos gevarieerd, complex maar speelt toch in een prettig tempo en geschikt voor twee, drie of vier spelers. En zelfs als je dit wekelijks speelt ben je ruim een jaar bezig voordat je de campaign uit hebt gespeeld.
Coöperatief, eindeloos gevarieerd, complex maar speelt toch in een prettig tempo en geschikt voor twee, drie of vier spelers. En zelfs als je dit wekelijks speelt ben je ruim een jaar bezig voordat je de campaign uit hebt gespeeld.
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Klinkt een beetje als mijn oudste zoon, alleen is die intussen 21. En die heeft niet meer zoveel tijd om bordspelletjes te doen met zijn vader...
Wat ik tegenwoordig meestal speel met mijn zoons, is Terraforming Mars of De Verdwenen Ruïnes van Arnak. Die laatste staat al op je radar begrijp ik, dus bij deze een +1 van mij.
Verder zou ik King of Tokyo aanbevelen. Weet niet of het thema jullie aanspreekt, maar mijn ervaring is dat kinderen dit vaak erg leuk vinden. Veel volwassenen ook trouwens. Mijn kinderen speelden dit vanaf ca. 8 jaar en vinden het nog steeds leuk.
Andere spellen die we veel als gezin speelden toen ze ca. 12 jaar oud waren: Stenen Tijdperk, Concordia, 7 Wonders en natuurlijk Catan.
Wat ik tegenwoordig meestal speel met mijn zoons, is Terraforming Mars of De Verdwenen Ruïnes van Arnak. Die laatste staat al op je radar begrijp ik, dus bij deze een +1 van mij.
Verder zou ik King of Tokyo aanbevelen. Weet niet of het thema jullie aanspreekt, maar mijn ervaring is dat kinderen dit vaak erg leuk vinden. Veel volwassenen ook trouwens. Mijn kinderen speelden dit vanaf ca. 8 jaar en vinden het nog steeds leuk.
Andere spellen die we veel als gezin speelden toen ze ca. 12 jaar oud waren: Stenen Tijdperk, Concordia, 7 Wonders en natuurlijk Catan.
- Lucky Jack
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Al veel mooie titels gelezen hier. Als ik aan mijzelf terugdenk als 12-jarige snotneus zou ik toch wel stralende oogjes krijgen van Scythe... Met die grote mechs over de wereldkaart struinen en vechten met wie je wilt als je daar zin in hebt (of het verstandig is, is een tweede).