Monkey Palace

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Monkey Palace

Bericht door Fabrice »

Lego doet opnieuw een poging.

Lego en bordspellen, twee van mijn favoriete tijdsbestedingen. Een bordspel van Lego klinkt dan ook als muziek in mijn oren.
monkeypalacedoos.webp
Foto: bgg
Bananen verzamelen, dat is wat de spelers in Monkey Palace moeten doen. Die gele krommerds gewoon uit de bomen plukken, daar doen de deelnemers van Monkey Palace niet aan mee. Het zou de titel ook weinig eer betuigen. Een paleis bouwen, dat moet u doen en daar is Lego een perfecte grondstof voor.
Elke speler start met een verschillend aantal blokjes. Centraal ligt een grondplaat. Een beurt bestaat uit verschillende stappen.
  • Gebruik blokjes uit uw voorraad om een trap te bouwen. Vanzelfsprekend houdt u daarbij rekening met de voorschriften.
  • Versier de trap. De decoratie moet dezelfde kleur hebben als het startvak van de trap.
  • Ontvang punten: evenveel als het aantal gebouwde bogen en een extraatje als uw decoratie het hoogst op het paleis prijkt.
  • Wissel punten voor apenkaarten. Deze leveren een mix van grondstoffen en bananen.
  • Verzamel grondstoffen: afkomstig van spelersbord en apenkaarten.
  • Neem eventueel een bonuskaart als u tenminste 5 stenen hoog hebt gebouwd.
  • Neem eventueel een trofee (u moet daarvoor de hoogste gouden decoratie bezitten).
Het bouwen eindigt als de grondstoffen uitgeput raken. De speler met het meeste bananen op zijn apenkaarten wint.
monkeypalacevoorbeeld_Shauna.webp
Foto: Shauna

In de speldoos steken vooral legoblokjes en die zijn uiteraard van prima kwaliteit. De kaarten en spelersborden contrasteren wat dat betreft nogal. De spelregels missen duidelijkheid.
Lego is en blijft ‘bouwspeelgoed’ en dat komt in Monkey Palace goed aan bod. De blokjes worden effectief als grondstof gebruikt om een paleis te bouwen en dat is fijn.

persoonlijkbordje_Puma.webp
Foto: Puma

Op het spelersbord is plaats voor slechts 4 (stapels met) kaarten. Vanaf het ogenblik dat u 5 of meer kaarten bezit, moet u eerder verkregen kaarten bedekken. U krijgt tijdens de ‘verzamel-fase’ alleen wat zichtbaar is. Kaarten die veel grondstoffen opleveren, tonen minder bananen. Dat betekent dat u goed moet timen wanneer u bananen dan wel grondstoffen wilt verzamelen. Dat creëert toch al een beetje een bordspelgevoel.

Het bouwen zelf is vrij repetitief. Er zijn ook weinig mogelijkheden voor wie achterop hinkt. Dat het kasteel steeds groter en mooier wordt, heeft wel iets maar ik twijfel of het voldoende is om Monkey Palace tussen als het bestaande en aankomende bordspelgeweld staande te houden.[/i]

• Lego (2024)
  • Auteur: David Gordon, TAM
  • Artwork: Matthieu Martin
  • 2 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 45 minuten
  • Adviesprijs: €37
pieter.schutz
Fabrieksmanager

Re: Monkey Palace

Bericht door pieter.schutz »

Ik heb hem dit weekend gekocht en een paar keer gespeeld.
Ik vond de regels verschrikkelijk, en uiteindelijk naar Rodney Smith moeten kijken om de bouwregels duidelijk te krijgen.

Het spel zelf is leuk met spelers die elkaar ook een beetje dwars willen zitten. En zeker ook met de (optionele) vlinder en kikker.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Monkey Palace

Bericht door mazinho »

Regels kunnen (veel) beter
Rodney klaart de klus
Uitbreidingen zijn leuk
Mijn zoon wil het altijd spelen
Er ontstaat de hoogte in iets moois op tafel!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Plaats reactie