Zoo Vadis verscheen recent bij White Goblin Games en is een onderhandelingsspel van de vermaarde spelauteur Reiner Knizia voor 3 tot 7 spelers. Zoo Vadis is een herberwerking van het meer dan dertig jaar oude Quo Vadis.
Wat als de dieren de leiding zouden hebben over de dierentuin? Dan zou er een heus politiek spel ontstaan, gedreven door steun van andere dieren en de aandacht van bezoekers. De meest ambitieuze dieren zouden strijden voor een plek in de sterrententoonstelling, waarbij de uiteindelijke hoofdrolspeler wordt verkozen tot de officiële dierentuinmascotte. That's what Zoo Vadis is about.
Om de sterrententoonstelling te bereiken, moet elke diersoort zich omhoog werken in de hiërarchie van de verblijven. Dit gebeurt door de steun van andere dieren te winnen en strategisch te onderhandelen. De mascotte wordt uiteindelijk het dier dat de meeste lauwerkransen verzamelt – deze kunnen worden verdiend via slimme politiek, onderhandelingen, tactische zetten en samenwerking. Maar wees gewaarschuwd: er kan maar één winnaar zijn! Naast onderhandelen is Zoo Vadis ook een strategisch spel waarbij spelers continu hun plannen moeten aanpassen op basis van de acties van hun tegenstanders.
Met een reeks verbeteringen ten opzichte van het originele Quo Vadis? introduceert Zoo Vadis onder andere:
- Neutrale, omkoopbare pauwen om het spel met drie spelers te verbeteren
- Een dubbelzijdig speelbord voor een variant met 6-7 spelers
- Asymmetrische diervaardigheden die de onderhandelingsstrategieën uitbreiden
- Nieuwe speciale lauwerkranstokens die tactische mogelijkheden vergroten
- Levendige illustraties en hoogwaardige spelelementen, zoals grote houten dierenfiguren en functionele spelersschermen
Met Zoo Vadis herwerkte Reiner Knizia een van zijn oudere topspellen naar de hedendaagse markt zodat het ook jongere liefhebbers van strategische en interactieve spellen zal aanspreken.
Ik heb mijn oude versie al bovengehaald om op een komende spelavond opnieuw met veel plezier te spelen. Maar ik ben ook wel erg benieuwd naar de aanpassingen in deze meer kleurrijke (en daardoor aantrekkelijkere) herwerkte versie. Dit spel verdient uw aandacht!
Zoo Vadis | White Goblin Games - 2025
- spelauteur: Reiner Knizia
- grafisch artiest: Kwanchai Moriya & Brigette Indelicato
- aantal spelers: 3-7
- leeftijd: 10+
- spelduur: 45 minuten