Wingspan vs Everdell?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Iris_
Grote Dienaar

Re: Wingspan vs Everdell?

Bericht door Iris_ »

Op tableau building na zag ik de overeenkomsten ook niet meteen. Van de drie spellen vind ik Everdell het leukst, gevolgd door Wingspan en vervolgens Wondrous creatures. Wingspan voelt het meest 'zen' aan van de drie.

Wat heeft Wingspan wel en Everdell niet? Wingspan is makkelijker te begrijpen, is gestroomlijnd t.o.v. Everdell, Everdell is iets meer een hersenkraker. Daarnaast komt de engine building met het teruglopen van je blokje sterker naar voren bij Wingspan dan bij Everdell. Everdell heeft meer restricties t.o.v. Wingspan. Ik vermoed dat de natuurgetrouwe tekeningen bij Wingspan veel mensen aanspreekt, verder ben ik minder lang bezig met een potje Wingspan t.o.v. Everdell. Ik vermoed dat de juiste marketing ook ervoor heeft gezorgd dat Wingspan zo bekend en geliefd is.

Op BGG is het verschil trouwens niet zo groot. Beide spellen worden met een 8.0 gewaardeerd en ze staan op plaats 32 en 38 en de top 100.
Laatst gewijzigd door Iris_ op ma 03 feb 2025, 20:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dennis77
Jakkiebak!

Bericht door Dennis77 »

Ik vind de geluksfactor bij Wingspan groter dan bij Everdell. Als je begin hand daar niet goed is, kun je de eerste doel/doelen al wel vergeten. Natuurlijk helpt het als je de ‘partner’ kaarten vindt in Everdell, maar het spel is er niet van afhankelijk.

Voor mij het grootste verschil tussen Everdell en Wingspan zijn de mogelijkheden die je hebt. Bij Everdell heb ik het idee dat ik altijd wat kan. Zelfs met de schaarste aan het begin. Als iemand mijn plan A dwarsboomt, dan heb ik nog wel een plan B. En C. Bij Wingspan heb ik vooral het gevoel dat van alles kan maar niks lukt.

De kaarten bij Everdell kunnen ook het spel veranderen. Zo heb je soms een bestemmingskaart die een locatie kopieert. En kom je zo toch nog aan je gewenste grondstof(fen). In Everdell groeit het spel. Doordat je meer workers krijgt, door de kaarten die de mogelijkheden uitbreiden.

Wondrous Creatures heb ik pas éën keer gespeeld. Ik vind, op basis van één keer spelen dus, vooral de grondstof/actie verdeling niet helemaal goed. En voor wat betreft de kaarten: er zijn enorm veel van die bliksem kaarten (met eenmalige acties), wat voor mij voelde als een tekort aan alle andere kaarten. Maar ik wil het wel graag nog eens proberen.
Peter Hein
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Dank voor alle reacties tot nu toe, Van alle tableaubouwers die ik ken vind ik deze twee (met afstand) het meest op elkaar lijken, en dus op Wondrous Creatures. Het verschil met andere populaire spellen in dit genre zoals Ark Nova en Terraforming Mars vind ik echt veel groter. Maar blijkbaar ziet niet iedereen dat zo.

Een voorkeur heb ik niet echt. Ik heb wel het gevoel dat de kaarten in Wingspan je wat meer verschillende mogelijkheden geven, aan de andere kant heb ik daar meer dan eens meegemaakt dat je met je laatste paar acties de meeste punten scoort door telkens maar eieren te pakken en de kaarten verder te laten voor wat ze zijn. Dat voelde altijd wat als een anticlimax.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Wingspan vs Everdell heb ik geen mening over, het is allebei niet mijn ding. Leuke spellen als je graag je eigen kaarten-tableau optimaliseert, maar dat zoek ik niet in bordspellen.
Maar goed om te weten dat ik Wondrous Creatures ook links kan laten liggen.
Dennis77
Jakkiebak!

Bericht door Dennis77 »

Mac-S schreef: di 04 feb 2025, 09:09 Wingspan vs Everdell heb ik geen mening over, het is allebei niet mijn ding. Leuke spellen als je graag je eigen kaarten-tableau optimaliseert, maar dat zoek ik niet in bordspellen.
Maar goed om te weten dat ik Wondrous Creatures ook links kan laten liggen.
Wondrous Creatures heeft wel wat meer interactie. Je moet elkaar in de gaten houden, omdat je allemaal dezelfde doelen nastreeft en wie het eerste het doel bereikt ontvangt de meeste punten. Daarnaast speel je om acties en grondstoffen op een ‘eiland’, waar ieder zijn workers moet plaatsen. Hier kun je dus ook effect hebben op elkaar’s spel.

Nog altijd niet zo veel, maar toch meer dan bij Everdell.
Peter Hein
Geheim Genootschap
Contacteer:

Everdell, Wingspan en Wondrous Creatures zijn allemaal in de eerste plaats tableauspellen, waar interactie altijd beperkt is. Ze komen ook niet voor niets het best tot hun recht met weinig spelers.

De echte interactieve bordspellen waar Marcel waarschijnlijk op doelt speel je juist het best met vier of vijf spelers. Denk aan klassiekers als El Grande en Puerto Rico, of al die tegellegpareltjes van Knzia. Dan ben je in de eerste plaats met elkaar bezig, en niet met je eigen tableautje.
Afbeelding
Edwin84
Grote Dalmuti

Bericht door Edwin84 »

Misschien heb ik Puerto Rico te weinig gespeeld maar dan ben je toch ook op je eigen bordje bezig? Is ook actie selectie waarbij je niemand echt blokkeert anders dan grondstoffen ook.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Edwin84 schreef: di 04 feb 2025, 19:00 Misschien heb ik Puerto Rico te weinig gespeeld maar dan ben je toch ook op je eigen bordje bezig? Is ook actie selectie waarbij je niemand echt blokkeert anders dan grondstoffen ook.
Ik vermoed dat jij Puerto Rico inderdaad te weinig gespeeld hebt :mrgreen: (Niet serieus bedoeld natuurlijk)
Het grote verschil is dat de meeste acties die je bij PR doet, door je tegenstanders gekozen zijn. Daar goed op inspelen is de kunst van het spel, en dat is interactie. In Everdell en Wingspan kies je al je eigen acties zelf.
Peter Hein
Geheim Genootschap
Contacteer:

Interactie is in PR alles: je wilt niet per de de actie kiezen die voor jou het meest nuttig is, maar die waarin het verschil in nut voor jou en je tegenstanders het grootst is. Soms is dat dezelfde actie, vaak niet, en soms is de actie die voor jouzelf het nuttigst lijkt juist de minst verstandige actie om te kiezen (want je tegenstanders hebben er meer aan dan jij).

Als je in PR vooral lekker met je eigen bordje bezig bent is de kans levensgroot dat je keihard gaat verliezen.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Peter Hein schreef: di 04 feb 2025, 21:41 Interactie is in PR alles: je wilt niet per de de actie kiezen die voor jou het meest nuttig is, maar die waarin het verschil in nut voor jou en je tegenstanders het grootst is. Soms is dat dezelfde actie, vaak niet, en soms is de actie die voor jouzelf het nuttigst lijkt juist de minst verstandige actie om te kiezen (want je tegenstanders hebben er meer aan dan jij).

Als je in PR vooral lekker met je eigen bordje bezig bent is de kans levensgroot dat je keihard gaat verliezen.
Een kenner heeft gesproken!
Afbeelding
Plaats reactie