Iedereen zijn eigen community!

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Iedereen zijn eigen community!

Bericht door pieter.schutz »

Weer een eigen community.
Eerst Karton podcast -> eigen community.
Nu speloptafel -> eigen community.

Ik ben benieuwd waar die behoefte toch vandaan komt. Het lijkt ondertussen wel op de afsplitsingen van de kerk.
Afbeelding

Voor mij is het fijne aan een gemeenschap juist dat je elkaar kunt vinden. Hoe meer iedereen zich afsplitst, hoe lastiger dat wordt lijkt me.
Ik stel me eerder voor dat dit forum subfora krijgt voor podcasts die graag een plek voor zichzelf hebben.
Of misschien juist een discord, en datzelfde?
Als die losse whtsapp-communities, lijken me alleen maar vertroebelen.

Het klinkt een beetje als een boze uitbarsting (dat is het misschien ook deels), maar ik ben wel benieuwd waarom podcasts zo graag voor zichzelf een gemeenschap willen beginnen, en ik ben ook benieuwd wat de motivatie is om juist in veel verschillende groepen te zitten, in plaats van één verzamelplaats.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Iedereen zijn eigen community!

Bericht door Jerome »

Het gros van de bijdragen op dit forum bestaat ondertussen ook uit links naar recensies en video’s elders. Vind ik overigens prima, handig zelfs maar ik ben een simpele consument op zoek naar informatie.
Dus ik begrijp wel dat sommige content-makers de behoefte voelen om hun eigen plekje te veroveren op het web. Zijn dat ook echt communities?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Mij was nog niet opgevallen dat er reclame wordt gemaakt voor de eigen community, anders dan verwijzen naar reviews en blogs. Denk niet dat het in de geest van dit forum is om mensen uit te nodigen naar andere websites en daar de discussie verder te zetten.

Wel merk ik dat het medium internetforum aan populariteit verliest. Ik ken die communities zelf niet. Kan me voorstellend dat via zo'n medium in een soort chat-achtige omgeving zoals Whatsapp of Discord je wel sneller een heen en weer dialoog kunt hebben. En dat je ook wat informeler kunt typen als je niet echt een openbaar bericht achter laat. Wellicht gebruiken mensen het om spellenafspraakjes te maken in de regio of op BGA?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Ik denk dat er veel overlap is tussen de 'communities' en dat de verschillende voorzien in verschillende behoeftes. Mensen willen met andere luisteraars van hun favoriete podcast kletsen, en de diepgravende analyses op dit forum lezen :-)

Heel gek is het niet: hoe groter de groep spellenliefhebbers, des te meer verschillende online hangplekken je zult krijgen.

Ik merk dat zelf ook: de meeste oudere spellenliefhebbers die ik ken, kennen Spellengek wel. Jongere spelers, zeg onder de 40, hebben meestal nog nooit van ons gehoord.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ja sorry Peter Hein, maar websites/blogs zijn echt niet meer van deze tijd. YouTube kan nog net, maar het moet wel allemaal kort en snel. :crazy:

Ik heb het ook voorbij horen komen en ik heb zelf niet echt de behoefte om in een whatsapp groep te zitten met wildvreemden. Ik ben sinds kort lid van een Discord groep of hoe zoiets mag heten (jaja boomer). Ik kijk namelijk graag naar een aantal YouTube kanalen en bij 1 daarvan kon ik de verleiding niet weerstaan en ben ik lid geworden. En...het is niet echt mijn ding merk ik. Dus ik verwacht dat ik een Whatsapp community ook niks zal vinden. Ik vind Facebook groepen ook al niet fijn. Simpel ik vind een ouderwets forum als dit gewoon prettiger, omdat je makkelijk een onderwerp kan terug vinden en kan volgen. Discord en Whatsapp zijn conversaties, die gaan veel te snel, iedereen door elkaar heen.

Het enige dat ik op dit forum mis ten opzichte van Facebook is een duimpje kunnen geven. Soms wil ik gewoon alleen een duimpje geven omdat ik het met iemand eens ben.

Verder hoop ik nog steeds dat de database terug komt, omdat ik merk dat het forum wel erg ingestort is.

Wat betreft het promoten van nieuwe afleveringen van youtube kanalen en podcasts....tja...ik vind het vervuiling hier op het forum, voegt voor mij echt niets toe. Als ik ze wil volgen dan aboneer ik me wel op ze. Het lijkt ook vaak een beetje geautomatiseerd, want het wordt geplaatst, steeds een nieuw onderwerp, maar er wordt verder niet meer naar gekeken lijkt het. Alleen de mensen met de websites doen nog wel echt mee lijkt het. Is dat dan toch het verschil tussen oude web en nieuwe?

Wat betreft versplintering, dat hou je helaas niet tegen, is ook niet wenselijk. Mensen hebben nu eenmaal verschillende voorkeuren als het gaat om communicatie.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Karton is toch 'gewoon' een podcast? Wat is nou precies de boodschap van dit topic, dat er geen andere content creators mogen zijn omdat het almachtige Bordspelmania er is?

Natuurlijk is versplintering nooit het doel, maar je kunt moeilijk van mensen vragen om geen eigen initiatieven te starten omdat BSM er nu eenmaal eerder was. En wat betreft de 'vervuiling' van het linkdroppen; ik denk als je deze weglaat er nog maar amper 25% van de topics overblijft...
Zoals eerder hier al beschreven; fora zijn echt een uitstervend fenomeen en wij zijn de laatsten der Mohicanen.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Lucky Jack schreef: wo 12 feb 2025, 19:57 Karton is toch 'gewoon' een podcast? Wat is nou precies de boodschap van dit topic, dat er geen andere content creators mogen zijn omdat het almachtige Bordspelmania er is?

Nee het gaat om dat Karton en Spel op tafel nu whatsapp communities begonnen zijn. De versplittering in hoe je als borspelliefhebbers met elkaar communiceert.
En Bordspelmania is geen content creator.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: wo 12 feb 2025, 20:08
Lucky Jack schreef: wo 12 feb 2025, 19:57 Karton is toch 'gewoon' een podcast? Wat is nou precies de boodschap van dit topic, dat er geen andere content creators mogen zijn omdat het almachtige Bordspelmania er is?

Nee het gaat om dat Karton en Spel op tafel nu whatsapp communities begonnen zijn. De versplittering in hoe je als borspelliefhebbers met elkaar communiceert.
En Bordspelmania is geen content creator.
Interessante discussie verder maar BSM is natuurlijk wel degelijk een content creator. Of beter: de forumleden zijn dat. Er staan heel veel recensies op bijvoorbeeld, draadjes over net gespeelde spellen, mooi artwork op dozen, over wat mensen hebben gespeeld gisteren of afgelopen maand, en tal van quizzen... Plus voorheen ook duizenden waarderingen in de Spellen database die hopelijk weer terug komt. Dat is toch hartstikke content? De leuke stukjes die jijzelf schrijft hier, dat is toch content?
Over die andere media laat ik me niet uit want ze interesseren me niks. Alleen Spellengek bekijk ik regelmatig. En vroeger Bordspeler.
Overigens is BGG een voorbeeld van een forum dat nog ontzettend levend is en wereldwijd bereik heeft. Dat zijn helegaar geen laatsten der Mohikanen.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

:lol:
Oke zo kan je er ook naar kijken. Ik zie dit meer als een verzamelplek. Een community meer dan content creator, dan is het een community van content creators en meelezers. :thumbup:

Ja het wordt vaker gezegd dat een forum beetje passé is. Klopt, sinds de Facebook groepen er zijn neemt de interesse in een forum af. Waarschijnlijk zijn er mensen die nog nooit van een forum gehoord hebben en enkel op sociale media zitten. Doen we niks aan. Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar ik hoop nog altijd dat de die hards hier gewoon blijven posten!
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

pieter.schutz schreef: wo 12 feb 2025, 13:39 Het klinkt een beetje als een boze uitbarsting (dat is het misschien ook deels), maar ik ben wel benieuwd waarom podcasts zo graag voor zichzelf een gemeenschap willen beginnen, en ik ben ook benieuwd wat de motivatie is om juist in veel verschillende groepen te zitten, in plaats van één verzamelplaats.
Bij Karton kreeg ik de indruk dat de Whatsapp groep met name is ontstaan uit de behoefte aan eenvoudige interactie met luisteraars die nieuwtjes/onderwerpen aanleveren of vragen hebben. Lijkt mij een goede reden om zoiets op te zetten.

Het zou mij niet verbazen wanneer Speloptafel een verwante behoefte had.

Misschien moet ik ook een Whatsapp groepje beginnen voor het kleine groepje lezers van Bordspeler.nl 2.0? :-)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Dat is zeker niet het doel. Ik juich meer makers van harte toe.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Erwin schreef: do 13 feb 2025, 08:10 Misschien moet ik ook een Whatsapp groepje beginnen voor het kleine groepje lezers van Bordspeler.nl 2.0? :-)
Dan toch wel Signal in plaats van Whatsapp hoop ik?
Afbeelding
Plaats reactie