Propolis is een spel met worker-placement, engine building, area-control en tableau-building. In het spel verzamelen spelers grondstoffen door bijen meeples naar landschapkaarten te sturen en structuren te bouwen met deze grondstoffen. Elke beurt kun je bijen uitzenden naar onbezette kaarten, grondstoffen verzamelen en zelfs extra werkbijen verdienen. Een speler mag nooit bijen van twee verschillende spelers op dezelfde kaart hebben. Wanneer een rij vol is, verwijdert de speler met de meeste bijen daar hun bijen en wordt een nieuwe kaart toegevoegd. Je kunt bijen ook versterken door ze op landschapkaarten te leggen, wat hun waarde verdubbelt. Daarnaast kun je bijen terugtrekken om ruimte voor andere bijen te maken. Met je verzamelde grondstoffen kun je structuren bouwen die eindscore, bonussen of permanente middelen opleveren. Hoe meer structuren je bouwt, hoe meer je bestedingskracht groeit. Het spel eindigt wanneer een speler zijn tiende structuur heeft gebouwd. De winnaar is degene met de meeste punten.
Bron: BoardGameGeek
Als je je afvraagt wat het woord propolis betekent: het is een harsachtige stof die honingbijen maken door speeksel en bijenwas te mengen met wondvocht dat ze verzamelen uit boomknoppen, sapstromen of andere plantenbronnen. Het wordt door de bijen gebruikt om kleine openingen of scheuren in hun korf te dichten die nog niet door de raat zijn bedekt.
Propolis is ontworpen door Molly Johnson, Robert Melvin en Shawn Stankewich en het artwork is verzorgd door Dylan Mangini.
- Spelers: 1-4 spelers
- Leeftijd: vanaf 10 jaar
- Speelduur: 15-30 minuten