Het spel dat... je in de spelletjeswereld gebracht heeft. Aflevering 1

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Meetle
Sojaboon
Contacteer:

Het spel dat... je in de spelletjeswereld gebracht heeft. Aflevering 1

Bericht door Meetle »

Hey iedereen!
Er is een nieuwe reeks begonnen op Meetle!

HET SPEL DAT...

We herinneren ons altijd het eerste bordspel, of beter gezegd, het bordspel waardoor we op zoek gingen naar andere bordspellen.
Misschien was dat een zeer bekende spel zoals Monopoly, Uno... Maar ook misschien minder bekende... :?:
Awel, ik heb deze vraag aan vrienden content creators gesteld:

Wat was het spel dat hen in de spelletjeswereld gebracht heeft?

Dit is de eerste aflevering van deze nieuwe reeks op Meetle. Elke maand stel ik een andere vraag in verband met bordspellen.

Ga zeker kijken als jullie geïnteresseerd zijn :D
Veel kijkplezier! :thumbup:

Gregory en Celien van Meetle
Afbeelding
pieter.schutz
Condottiërre

Re: Het spel dat... je in de spelletjeswereld gebracht heeft. Aflevering 1

Bericht door pieter.schutz »

Leuk idee!
Ik vind dit ook wel een leuke vraag om hier op het forum te gooien.

Voor mij is het tweeledig. We speelden altijd al veel thuis, maar Catan hebben we (letterlijk) kapot gespeeld. Zo rond mijn 14e.
Ergens rond de 25 is de hobby opnieuw gaan kriebelen. Toen veel Catan kaartspel (met die vierkante kaarten) en Boonahnza. Tot het weer wat groter en serieuzer werd met Dungeon Petz.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef: wo 12 mar 2025, 11:56 Leuk idee!
Ik vind dit ook wel een leuke vraag om hier op het forum te gooien.

Voor mij is het tweeledig. We speelden altijd al veel thuis, maar Catan hebben we (letterlijk) kapot gespeeld. Zo rond mijn 14e.
Ergens rond de 25 is de hobby opnieuw gaan kriebelen. Toen veel Catan kaartspel (met die vierkante kaarten) en Boonahnza. Tot het weer wat groter en serieuzer werd met Dungeon Petz.
Heel leuke vraag. Voor de terugvindbaarheid misschien wel beter als we daar een los draadje van maken in ons Spellen cafe?
Afbeelding
Dagmar
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Ik kreeg het Kolonisten van Catan kaartspel van mijn beste vriendin cadeau. En dat sloeg in als een bom. We speelden het heel veel. En al snel stond ook het bordspel in onze kast. We speelden dat ook helemaal grijs en het Catan-virus verspreidde zich al snel in onze vriendenkring.

Op een dag zocht ik op het internet (vast via Ilse want van Google had ik toen nog nooit gehoord) naar informatie over bordspellen. Ik stuitte op Spellengek, Bordspel.com en Spelmagazijn. En daar ging een wereld voor mij open met allemaal spellen waar ik nog nooit van had gehoord. En de rest is geschiedenis….
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

zeker leuke vraag en de antwoorden ook om te horen / lezen.

wij speelden altijd al veel kaartspellen thuis toen ik opgroeide als kind. Maar toen ik rond mn 16/18e in aanraking kwam met carcassonne jagers en verzamelaars en machiavelli was dat een opstapje naar dit soort spellen.
En toen rond een jaar of 22 gin ik nog meer los, gekataliseerd door perudo en cuba :)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Begin jaren negentig liep ik in de winkel van de Schoenenreus en daar stond een stapel van het spel Shark van Ravensburger. Het was zo goedkoop geprijst dat ik die, naast de schoenen, zonder twijfel heb meegenomen. Met succes, want we hebben dit toen heel vaak gespeeld. Dit was het eerste grote spel. Toen Carcassonne uitkwam in 2000 (?) en ik die toen op het Spellenspektakel speelde begon de 'ellende' pas goed.
Het eerste grote kinderspel kochten we ook begin jaren negentig: Columbus van Ravensburger. Met de verrekijker eilanden ontdekken, met een bootje door stormen, draaikolken en langs rotsen varen. De kinderen vonden het geweldig. En ook zij spelen nog steeds graag een spelletje.
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Leuke berichten allemaal. Ik ben nog steeds voor een knip en plak actie zodat dit een Spellencafé-draadje wordt die los staat. Maar ik doe meteen mee natuurlijk. Ik heb diverse spellen die me in de spellenwereld gebracht hebben, omdat het bij mij met golven kwam.
Eerste spellengolf: vroeger, als in jaren '80, speelden we Klaverjas, Hartenjagen, Blufpoker en later Risk en soms Diplomacy. Klaverjas bleef ook in mijn studententijd hoewel ik toen nauwelijks verder iets speelde...
Tweede periode:... daar kwam verandering in dankzij Kolonisten en iets later El Grande, dat we heel vaak gespeeld hebben in de jaren 90. Dat ebde weer een beetje weg, maar...
Derde periode: met mijn nieuwe liefde ergens jaren '00 gingen we helemaal op in Carcassonne. En Machiavelli. En het kaartspel van Kolonisten voor twee. Er kwamen kinderen bij dus ging het spelen naar beneden....
Vierde periode: ... en kwam weer op met de eerste kinderspellen en later eenvoudige kaartspellen in de jaren '10. We kwamen er snel achter dat de spellenwereld geëxplodeerd was, in de goede zin van het woord. Het bleef dus niet lang bij spelletjes als Metropolis, of 7 Wonders. De kinderen werden groter dus er kwam TTR bij, en Stenen Tijdperk....
Vijfde periode: ... eigenlijk ging dat naadloos en is het meer een versnelling dan een nieuwe periode... veroorzaakt door spellen die we in 2019 hebben ontdekt: Terraforming Mars (dankzij BSM!) en Wingspan. Onze avonden samen zouden nooit meer hetzelfde zijn... :D
Afbeelding
Meetle
Sojaboon
Contacteer:

Bericht door Meetle »

Hey, bedankt allemaal voor deze leuke reactie!
Jullie mogen ook op YouTube zelf jullie reactie plaatsen. Dit help ons zeer veel! Alvast bedankt. :D

@beheerders, als jullie dit bericht willen verplaatsen, geen probleem hoor. :wink:

Ik heb binnenkort nog zo van die video’s met specifieke vragen telkens i.v.m. Bordspellen dat ik in deze forum zal plaatsen.
Laat mij maar weten in welke deel van dit forum ik die video's beste plaats om een leuke gespresonderwerp van te maken. :thumbup:

Toedeloe!
Gregory en Celien van Meetle
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Erg leuk draadje.

Bij mij thuis werd vroeger ook veel gespeeld. Maar vooral de bekende spellen. Ook al heb ik op mijn twaalfde Scotland Yard gekocht, de echte passie kwam pas later.

Ik leerde tijdens mijn studie in de jaren 90 een Duitser kennen. Bij hem thuis stond een kast helemaal vol bordspellen. Dat was echt een eyeopener. Meteen dat jaar meegegaan naar Spiel en ik was verkocht.

Nu heb ikzelf ook drie kasten met spellen en een Shelf of shame. Maar vooral ook heel veel plezier.
Martyn F
Board game designer
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Spelletjes zijn er bij ons altijd geweest. Als kind waren het de klassiekers: Stratego, Monopoly en Rummikub. Mijn eerste spel, voor zover ik me kan herinneren, moet óf muggenjacht of vang de kikker zijn geweest. Mooie grote dozen. In mijn latere tiener jaren was het vooral de pc en de PlayStation die mijn aandacht op hebben geëist. Maar dat veranderde met de komt van Kolonisten van Catan. Dat spel hebben we maandenlang gespeeld, gemiddeld drie á vier avonden per week. Uiteraard kwamen er uitbreidingen en speelde ik het spel met iedereen die maar wilde.

Daarna gingen we experimenteren met andere spellen, zoals Carcassonne en Machiavelli. Carcassonne werd opnieuw een hit en ik verzamelde alle uitbreidingen en die werden allen veel gespeeld. Ook kwam het kaartspel van Kolonisten in huis en werd ook vaak gespeeld.

Ergens, en ik weer niet precies waar, kwam er een omslag en gingen we op zoek naar moderne spellen. Een groot verschil met toen en nu, is dat we toen waarschijnlijk in een jaar één of twee spellen honderd keer speelden. Nu is dat vaak andersom, en spelen we eerder honderd spellen maar één of twee keer. Er is altijd weer iets nieuws om te proberen en een nieuw spel ontdekken is een soort verslaving geworden.

Als ik één spel moet noemen waar het allemaal mee is begonnen, dan moet ik toch Kolonisten van Catan noemen.
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

leuk om te lezen hoe iedereen de spellenhobby ontdekt heeft! ik had verwacht vooral veel "wingspan in coronatijd" verhalen te lezen, maar de meeste mensen hier zijn al wat meer veteraan.
Voor mij trouwens ook kolonisten kaartspel (en ook de grote versie met houten spelstukken). Daarna kwam de grote ontdekking in de vorm van Dominion, gevolgd door een eerste bezoek aan Essen SPIEL en sindsdien helemaal spellengek.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Edwin84
Grote Dalmuti

Bericht door Edwin84 »

Lastige vraag welke dat is.

Speelde vroeger Risk en Monopoly en later een periode tijdens een vakantie ook paar potjes Catan. Catan was wellicht het eerst uit de moderne spellen maar trok me niet de bordspel wereld in.

Paar jaar later introduceerde een vriend mij in moderne spellen met zowel Agricola als Machiavelli. Heb toen een half jaar later denk ongeveer mijn eerste titel uitgekozen op advies van een bordspellen winkel want werd zo overdonderd door alle keuze. Mij werd Small World, Colloseum en Hoogspanning aanbevolen.

Small World vond ik toen te kinderlijk eruit zien en Hoogspanning te saai met name de doos. Colloseum zag er prachtig uit en het Romeinse thema trok me aan. Geen spijt van deze keuze. Ik heb deze nog steeds. Small World heb ik inmiddels ook en hoeveel Hoogspanning niet in mijn bezit is had ik met die ook een goede aankoop gedaan. Dus goed advies gekregen destijds bij de Dobbelsteen in Tilburg destijds.
Jerome
Critico

Bericht door Jerome »

Ik heb het filmpje niet gekeken maar de vraag is leuk en de antwoorden eronder heb ik met plezier gelezen.
Dank aan Meetle voor de trigger maar ik blijf op dit forum en laat op YouTube geen reacties achter.

Ook hier kwamen de spellen in golven.
Als kind groeide ik op met en tussen de spellen. Favorieten destijds waren Monopoly (jawel), Jumbo Jet, Wie is het? en veel andere spellen van met name MB.
Pas op de middelbare school kwamen daar kaartspellen bij: honderden, zo niet duizenden potjes gerikt en getoept in de pauzes. Toen begon ik ook met schaken, in het schoolteam en op de lokale club, maar daar ben ik na een jaar of twee weer mee gestopt.
In de studententijd lagen vooral Axis & Allies en Talisman op tafel.

Daarna heb ik minstens tien jaar geen spellen meer gespeeld tot een stagiair me bij hem thuis uitnodigde en Kolonisten van Catan na het etentje gespeeld werd. Dat vond ik zo leuk dat ik daags erna in de Bijenkorf stond en het meteen gekocht heb.
Daar lag ook Carcassonne prominent uitgestald en na enig onderzoek online (bordspel en paar sites die niet meer bestaan) heb ik dat ook gekocht. Al gauw ontdekte ik de echte spellenwinkels in mijn stad en nog belangrijker: BoardGameGeek. Twee jaar later had ik al een vrij serieuze collectie, een vaste spellenavond en bezocht ik Spellenspektakel en Spiel voor de eerste keer in 2006. Zo begon het dus opnieuw.
Plaats reactie