Leuke berichten allemaal. Ik ben nog steeds voor een knip en plak actie zodat dit een Spellencafé-draadje wordt die los staat. Maar ik doe meteen mee natuurlijk. Ik heb diverse spellen die me in de spellenwereld gebracht hebben, omdat het bij mij met golven kwam.
Eerste spellengolf: vroeger, als in jaren '80, speelden we
Klaverjas, Hartenjagen, Blufpoker en later Risk en soms Diplomacy. Klaverjas bleef ook in mijn studententijd hoewel ik toen nauwelijks verder iets speelde...
Tweede periode:... daar kwam verandering in dankzij
Kolonisten en iets later El Grande, dat we heel vaak gespeeld hebben in de jaren 90. Dat ebde weer een beetje weg, maar...
Derde periode: met mijn nieuwe liefde ergens jaren '00 gingen we helemaal op in
Carcassonne. En Machiavelli. En het kaartspel van Kolonisten voor twee. Er kwamen kinderen bij dus ging het spelen naar beneden....
Vierde periode: ... en kwam weer op met de eerste kinderspellen en later eenvoudige kaartspellen in de jaren '10. We kwamen er snel achter dat de spellenwereld geëxplodeerd was, in de goede zin van het woord. Het bleef dus niet lang bij spelletjes als Metropolis, of 7 Wonders. De kinderen werden groter dus er kwam TTR bij, en
Stenen Tijdperk....
Vijfde periode: ... eigenlijk ging dat naadloos en is het meer een versnelling dan een nieuwe periode... veroorzaakt door spellen die we in 2019 hebben ontdekt: Terraforming Mars (dankzij BSM!) en
Wingspan. Onze avonden samen zouden nooit meer hetzelfde zijn...