Spellengek recenseert: Middeleeuwen

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Peter Hein
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Spellengek recenseert: Middeleeuwen

Bericht door Peter Hein »

Het komt regelmatig voor dat auteurs nieuwe ideeën krijgen bij hun eerder gepubliceerde spellen. Het vaakst levert dat (weer) een uitbreiding op, maar soms ook een al dan niet flink bewerkte versie. Dat laatste gebeurde met Majesty van Marc André, dat nu in de gedaante van Middeleeuwen verschijnt.

Afbeelding
(Klik op de afbeelding om verder te lezen)
Afbeelding
pieter.schutz
Condottiërre

Re: Spellengek recenseert: Middeleeuwen

Bericht door pieter.schutz »

Ik heb deze toevallig gisteren gespeeld met 5 personen.
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Ik vind het goed in elkaar zitten, en het kiesmechanisme werkte erg goed. De afweging is elke ronde wel interessant.

Ik ben wel een beetje huiverig hoe vaak ik hem leuk zou vinden. Ik denk toch dat ik er met een potje of 3 wel weer klaar mee zou zijn
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

pieter.schutz schreef: do 13 mar 2025, 00:50 Ik denk toch dat ik er met een potje of 3 wel weer klaar mee zou zijn
Ligt dat niet bij de meeste spellen op de loer :think:? Of zegt dit nu vooral iets over mij? Op Android: Netrunner, bepaalde Legacy spellen en wat partygames na, speel ik geen spel meer dan 3x met hetzelfde plezier. De nieuwigheid raakt er vaak toch gauw af.

On-topic over Majesty (nu Middeleeuwen): eerstgenoemde heb ik in het jaar van release op Spiel gespeeld, was toen een aardige ervaring maar niet zodanig om hem aan te schaffen. Zo te lezen zijn er wel enkele verbeteringen aangebracht dus wie weet probeer ik deze een keer :).
Peter Hein
Geheim Genootschap
Contacteer:

pieter.schutz schreef: do 13 mar 2025, 00:50 Ik ben wel een beetje huiverig hoe vaak ik hem leuk zou vinden. Ik denk toch dat ik er met een potje of 3 wel weer klaar mee zou zijn
Dat vind ik wel herkenbaar. Bij mij is het tegenovergestelde gebeurd. Mijn eerste potjes op BGA vond ik wel leuk maar niet bijzonder, maar nu ik het spel fysiek heb gespeeld en ook met meer bevalt het steeds beter. Zeker met meer spelers moet je je tactiek voortdurend bijstellen, en de vier bonuskaarten geven ook wat variatie. Ik ben na zes (fysieke) potjes nog zeker niet uitgekeken.
Afbeelding
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Leuke recensie en deze conclusie doet het wel voor mij:
De combinatie van speelplezier, vormgeving en speelduur maakt Middeleeuwen tot een heerlijk spel. En hoewel het met meer spelers het beste is, speelt Middeleeuwen ook met twee prima weg. Dit blijft regelmatig op tafel verschijnen.
Leuke discussie trouwens over herspeelbaarheid. Wij kopen spelletjes duidelijk niet voor drie keer. Sterker: als een spelletje na 3x al is uitgespeeld, dan vinden wij dat gewoon een stom spel. De meeste spellen met een hoge herspeelbaarheidsfactor hebben ook zeker meer dan 3 potjes nodig om tot hun recht te komen. Als ik Peter Hein goed heb gelezen, is dat met Middeleeuwen voor hem het geval. Waarmee dat spel ook bij ons iets hoger op het lijstje komt.
Afbeelding
Peter Hein
Geheim Genootschap
Contacteer:

Met Middeleeuwen heb ik een beetje hetzelfde als met Akropolis. Na het eerste potje denk je: is dit alles? Maar als je het wat vaker speelt blijkt er toch meer in te zitten. Al vind ik Akropolis wel het beste met twee (en alle tegels) en is Middeleeuwen het leukst met meer.
Afbeelding
pieter.schutz
Condottiërre

Bericht door pieter.schutz »

maxitaxi777 schreef: do 13 mar 2025, 07:36
pieter.schutz schreef: do 13 mar 2025, 00:50 Ik denk toch dat ik er met een potje of 3 wel weer klaar mee zou zijn
Ligt dat niet bij de meeste spellen op de loer :think:? Of zegt dit nu vooral iets over mij? Op Android: Netrunner, bepaalde Legacy spellen en wat partygames na, speel ik geen spel meer dan 3x met hetzelfde plezier. De nieuwigheid raakt er vaak toch gauw af.

On-topic over Majesty (nu Middeleeuwen): eerstgenoemde heb ik in het jaar van release op Spiel gespeeld, was toen een aardige ervaring maar niet zodanig om hem aan te schaffen. Zo te lezen zijn er wel enkele verbeteringen aangebracht dus wie weet probeer ik deze een keer :).
Het ligt vaak op de loer, en ik vind het voor veel spellen ook prima om het een paar keer te spelen en dan door te schuiven.
Ik hou ook erg van het nieuwe ontdekken.
Wat ik bedoel is dat ik bij dit spel het gevoel had al het nieuwe al wel ontdekt te hebben aan het einde van het eerste potje. Dan is het met die kennis wel leuk om nog een eker of twee te spelen, maar dan is de lol er af.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar SETI, daar heb ik na 5/6 potjes pas alles zo'n beetje gezien/uitgeprobeerd, en zijn er veel mogelijkheden te verkennen.
Afbeelding
Plaats reactie