Zesde editie van CATAN verschijnt in 2025
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Vandaag stuurde Catan Studio een persbericht uit. De nieuwste editie van Catan wordt in 2025 uitgebracht, precies dertig jaar na de lancering van het originele spel door Klaus Teuber in 1995.
Hoewel de zesde editie van CATAN de essentiële spelmechanieken behoudt, zijn veel creatieve elementen van het spel herzien om extra gebruiksgemak en functionaliteit te bieden. Het regelboek bevat nu meer afbeeldingen en duidelijke grafische voorbeelden die het leerproces vereenvoudigen.
Daarnaast is de vormgeving van het spel vernieuwd, met onder andere een bijgewerkte spellendoos en verbeterde spelonderdelen. De vernieuwde vierkante doos is voorzien van een hedendaags ontwerp dat een rijkere weergave van de spelomgeving weergeeft en zo spelers reeds onderdompelt in het avontuur dat hen te wachten staat.
Met wereldwijd meer dan 45 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 100 markten heeft Catan een blijvende stempel gedrukt op de bordspellenwereld. Het originele Die Siedler von Catan, dat in 1995 voor het eerst in Duitsland werd gepubliceerd, heeft sindsdien vijf eerdere edities gekend.
In het kader van de nieuwe editie verschijnen in 2025 ook de volgende populaire uitbreidingen: Zeevaarders, Steden & Ridders en later Kooplieden & Barbaren en Ontdekkers & Piraten. Bovendien worden voor al deze uitbreidingen ook 5-6 spelers uitbreidingen uitgebracht.
Waarschijnlijk zal ook 999 Games volgen met deze vernieuwde editie. Maar dit werd nog niet officieel bevestigd. Ook in de Lagen Landen is en blijft Catan erg populair.
Website: Catan Studio
Hoewel de zesde editie van CATAN de essentiële spelmechanieken behoudt, zijn veel creatieve elementen van het spel herzien om extra gebruiksgemak en functionaliteit te bieden. Het regelboek bevat nu meer afbeeldingen en duidelijke grafische voorbeelden die het leerproces vereenvoudigen.
Daarnaast is de vormgeving van het spel vernieuwd, met onder andere een bijgewerkte spellendoos en verbeterde spelonderdelen. De vernieuwde vierkante doos is voorzien van een hedendaags ontwerp dat een rijkere weergave van de spelomgeving weergeeft en zo spelers reeds onderdompelt in het avontuur dat hen te wachten staat.
Met wereldwijd meer dan 45 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 100 markten heeft Catan een blijvende stempel gedrukt op de bordspellenwereld. Het originele Die Siedler von Catan, dat in 1995 voor het eerst in Duitsland werd gepubliceerd, heeft sindsdien vijf eerdere edities gekend.
In het kader van de nieuwe editie verschijnen in 2025 ook de volgende populaire uitbreidingen: Zeevaarders, Steden & Ridders en later Kooplieden & Barbaren en Ontdekkers & Piraten. Bovendien worden voor al deze uitbreidingen ook 5-6 spelers uitbreidingen uitgebracht.
Waarschijnlijk zal ook 999 Games volgen met deze vernieuwde editie. Maar dit werd nog niet officieel bevestigd. Ook in de Lagen Landen is en blijft Catan erg populair.
Website: Catan Studio
Labels:
- Pura Vida
- Kardinaal
Re: Zesde editie van CATAN verschijnt in 2025
De foto suggereert dat in die nieuwe editie de houten onderdelen weer terug zijn van weggeweest? Dat zou wel
zijn. Lekker vintage ook.
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Scherp gezien, dat zou zeker top zijn!Pura Vida schreef: wo 08 jan 2025, 08:03 De foto suggereert dat in die nieuwe editie de houten onderdelen weer terug zijn van weggeweest? Dat zou welzijn. Lekker vintage ook.
- Jerome
- Gouverneur
Op BGG staan al foto’s van de Duitse editie. Helaas met plastic speelstukken.
https://boardgamegeek.com/images/versio ... ition-2025
Nou heb ik goede herinneringen aan Catan maar mijn doos van ‘De Kolonisten’ ligt op zolder te verstoffen.
Misschien maar eens verpatsen, de houten stukjes zijn immers hot.
Nou heb ik goede herinneringen aan Catan maar mijn doos van ‘De Kolonisten’ ligt op zolder te verstoffen.
- mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Contacteer:
Ik zet in op hout! Ook omdat ik dat leuk zou vinden. Past bovendien beter bij Generation Z 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Pura Vida
- Kardinaal
Toch jammer. Niet dat het mij heel veel kan schelen, want ook bij ons staat de doos tamelijk werkeloos in de kast. Eerste editie met houten onderdelen, ook voor speler 5 en 6. Dat dan weer wel. Als ik hem open maak, word ik overspoeld door mooie herinneringen. Echt wel honderden keren gespeeld.Jerome schreef: wo 08 jan 2025, 09:21 Op BGG staan al foto’s van de Duitse editie. Helaas met plastic speelstukken.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
De Amerikaanse foto suggereert hout (of iets wat erop lijkt); de Duitse foto toont de gevormde plastic speelstukjes.Pura Vida schreef: wo 08 jan 2025, 08:03 De foto suggereert dat in die nieuwe editie de houten onderdelen weer terug zijn van weggeweest? Dat zou welzijn. Lekker vintage ook.
- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Voorgedrukte havens op de rand, maar als ik het goed zie wel identieke stukken dus onderling wisselbaar dus toch havenvariatie.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
- Contacteer:
Grappig, dat ik dan blijkbaar zo'n beetje de enige op aarde ben die de plastic speelstukken veel leuker vind.
Heb de vorige editie dan ook gekocht, niet alleen om die reden, maar voornamelijk vanwege Michael Menzel art op de tegels en dat elke tegel subtiele verschillen heeft.
De art van de komende editie is niet meer door/van Michael Menzel, dus vind mijn collectie om die reden nu "compleet".
Heb de vorige editie dan ook gekocht, niet alleen om die reden, maar voornamelijk vanwege Michael Menzel art op de tegels en dat elke tegel subtiele verschillen heeft.
De art van de komende editie is niet meer door/van Michael Menzel, dus vind mijn collectie om die reden nu "compleet".
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
-
aidovive
- Meeple
Alleen de engelstalige versies hebben nog de houten speelstukken. In Europa zijn de houten speelstukken vanaf 2005 al aangepast naar plastic. Met de komst van de zesde versie zullen alle onderdelen wereldwijd gelijk worden getrokken met uitzondering van de plastic en houten spelonderdelen. Dus de klapboekjes van S&R (die wij hier in Nederland allang niet meer hebben) worden vervangen voor een kartonnen kaart met plaats voor houtenblokjes om de ontwikkelingen aan te geven en, zoals het er naar uitziet, ook de grootte van de kaarten zijn straks in iedere taal identiek.
Ben wel benieuwd wanneer 999Games deze versie zal geen aankondigen.
Ben wel benieuwd wanneer 999Games deze versie zal geen aankondigen.
- Bart
- Beheerder
Nieuwe 6de editie van Catan: hout in de Engelse versie, plastic in de Duitse editie .
Dit wordt bevestigd door recente afbeeldingen. Hieronder de Duitse editie van Kosmos.
Dit wordt bevestigd door recente afbeeldingen. Hieronder de Duitse editie van Kosmos.
- Bart
- Beheerder
De vernieuwde illustraties van kaarten en tegels:
- Pura Vida
- Kardinaal
Dat zijn precies de kaarten uit het snelle kaartspel van Catan. Uit 2011.
- Bart
- Beheerder
Zeevaarders - nieuwe Duitse Kosmos-versie
- Bart
- Beheerder
Steden en Ridders - nieuwe Duitse Kosmos-versie