Het weekend van Dennis!

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dennis77
Rooster Booster

Re: Het weekend van Dennis!

Bericht door Dennis77 »

Pura Vida schreef: do 06 mar 2025, 09:40
humske schreef: do 06 mar 2025, 08:16 de gebouwen doel je op denk ik.

dat gebouw van die gebeurtenis ontwijken vind ik persoonlijk helemaal niet fantastisch. ten eerste kost het je een actie waarin je niet een ander gebouw bouwt dat je iets oplevert. en ten tweede moet je er steeds een monnik hebben liggen die je niet gebruikt voor andere dingen (en die je eerst al acties heeft gekost om te maken). Het is een mogelijkheid en afweging, maar zeker niet zaligmakend.
Eens. De eerste potjes gebruikten we de 'Sacristie' (zo heet die locatietegel) nog weleens, omdat we bang waren voor die gebeurtenissen (vooral de pest), maar hij is eigenlijk best duur voor wat ie brengt. De School, een andere locatietegel waar Dennis op doelt, is wel favoriet hier. MAAR: je kunt deze 'II-tegel' pas pakken als je al een 'I-tegel' hebt, dus het kost wat. Medespelers kunnen je daarbij flink in de wielen rijden en dan zit je met je overschot aan wetenschappers. Voorbeeld: als een speler bij ons de Kruidentuin (schipper als joker) pakt, lukt het hem/haar eigenlijk nooit om óók de School (wetenschapper als joker) te pakken. Dat laten anderen gewoon niet toe.

Onze ervaring is dat bijna elke locatietegel goed bruikbaar kan zijn, afhankelijk van hoe het spel loopt, wat medespelers doen, hoe de beginsituatie is met de goederen op de (water)wegen, hoeveel werkers er nog beschikbaar zijn op een spoor, enzovoorts. Sterke tegels zijn verder de Kruittoren (vooral als je veel ridders hebt gepakt), de Kruidentuin (lekker veel schippers pakken!), het Badhuis (de wisseltruc met boeren), maar andere strategieën maken andere tegels weer sterk. Pak je veel timmerlui? Pak dan vooral de Windmolen: altijd prijs. Heb je veel wetenschappers en bouw je lekker veel? Pak het Kantoor! Ligt er veel laken? Kleermaker!

Krijg er helemaal zin in, snel weer eens een potje doen!
Ik ben zeker nog geen expert in dit spel, daarvoor heb ik het gewoon nog te weinig gespeeld. Het laatste potje heb ik bewust andere gebouwen gekozen, waaronder die Windmolen. Ondanks dat ik meerdere bruine fiches had, uiteindelijk dat gebouw niet gebruikt. Ik kreeg zelden twee bruine fiches, en de paar keer dat ik het wel kreeg, gaf ik de voorkeur aan andere acties. Ik had wel ook een gebouw waarbij je voor twee verschillende fiches 5 munten kreeg. Die heb ik wel een aantal keren gebruikt. Maar een gebouw met twee dezelfde fiches zou ik op dit moment niemand aanraden. Dit potje was ik op een dramatische laatste plaats geëindigd 😀. De winnaar had de rederij, maar verder geen gebouwen. Dus het ligt niet alleen daar aan, dat is wel duidelijk.

Veel plezier in ieder geval, als je hem weer gaat spelen!
pieter.schutz
Condottiërre

Bericht door pieter.schutz »

Dennis77 schreef: di 04 mar 2025, 20:36
Pura Vida schreef: ma 03 mar 2025, 14:30
Dennis77 schreef: ma 03 mar 2025, 09:15 Orleans[...]Maar het is een goed gebalanceerd spel, met een leuke geluksfactor. In plaats van te dobbelen, trek je dus fiches. En dan moeten daar net de juiste ambachtslieden bij zitten, die je nodig hebt voor je gewenste acties.
Dit is meteen ook het leuke aan Orléans: het zogeheten 'zakmanagement', oftewel: hoe zorg ik ervoor dat ik de geluksfactor zoveel mogelijk mitigeer door op het juiste moment de juiste werkers naar het goede daden bord te sturen, zodat ik redelijk zeker kan inschatten welke werkers ik de volgende keer uit de zak haal? Vooral met het véél leukere goede daden bord van de tweede uitbreiding is dit een geweldig spelmotief dat heel veel geslaagde acties kan opleveren.
Klopt helemaal. Al is het wel ook zo dat iedereen op zoek gaat naar de kaart (ben weer even de officiële naam kwijt) die jouw grijze fiches verandert in jokers. Want je wil vooruit op het wegenschapsspoor, maar je wil helemaal niet al die fiches. Die kaart is geen garantie voor de winst, maar ik vond hem persoonlijk wel te sterk in verhouding tot de andere opties die je hebt. Als ik al van een minpuntje zou mogen spreken, dan is dat deze. Hetzelfde geldt voor de kaart waarmee je de gebeurtenis kunt ontwijken door er een monnik op te leggen. Maar goed, desondanks vermaak ik me er goed mee.

De persoon met wie ik het spel speel, heeft ook de uitbreidingen, maar die hebben we nog niet gespeeld. Gaat vast een keer komen!
Ik vind zelf de pest uitbreiding ook erg leuk.
Eén van de spelvarianten die ze daarbij introduceren, en die ik eigenlijk elke keer spelen toepas is om aan het begin 10 locatietegels van level I en tien van level II random te selecteren en daarmee het spel te spelen.
Dat maakt het puzzeltje elke keer weer leuker
Afbeelding
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Afgelopen weekend was een druk weekend, daardoor weinig ruimte voor spelletjes. Tenminste, bordspelletjes. Want vrijdag zijn we naar As in België afgereisd voor een ‘real life horror game’. Demise if the Gricers. Dat was me nog eens een ervaring! Zaterdag de hele dag een verjaardag gevierd. Geen spelletjes afspraken, maar toch wisten we er twee spelletjes tussen te proppen. Het zijn de twee laatste aanwinsten.

Hitster Summer Party
Het bekende concept, maar dan met zomer hits. Prima versie, al zou ik de normale versie eerder aanraden. Het is wel fijn om meerdere edities te hebben, zodat je meer kaartjes tot je beschikking hebt. Maar de muziek is in deze versie in ieder geval wel lekker vrolijk, laat de zomer maar komen!

Bosbuit
Bosbuit kwam mee met Hitster, want we besparen graag op verzendkosten 😉. In Bosbuit leg je kaarten in een vierkant van vier bij vier kaarten. Je hebt twee soorten kaarten: dier kaarten en pad kaarten. De dieren vormen altijd de start van een pad. Vervolgens leg je pad kaarten aan en probeer je een pad met voedsel te maken dat het dier lekker vindt. Elk dier heeft namelijk zo zijn voorkeuren. Er zijn vier verschillende soorten voedsel en elk voedsel levert afhankelijk van het dier nul, één of twee punten op. Elk dier heeft ook een eigen bereik. Heeft een dier een bereik van vier, dan zal hij de eerste vier stuks voedsel op het pad op eten. Al het voedsel daarna levert dus geen punten op. In het spel heb je vervolgens nog manieren om voedsel meer waard te maken en het bereik van dieren te vergroten. Uiteindelijk zijn er drie dingen waar je punten meer verdient: eindig je met de haan (start speler token) krijg je een punt, elk dier in jouw bos is 1-3 punten waard en je ontvangt met name punten voor het voedsel binnen bereik van jouw dieren.
Het is een eenvoudig en snel legspel. Maar wel erg leuk om te spelen. Ideaal om even snel tussendoor op tafel te leggen. Of even wat luchtigs om een avond af te sluiten. Het lijkt me ook een ideaal familie spel, want ook (jongere) kinderen zullen de eenvoudige regels begrijpen en goed mee kunnen doen.

Tot volgend weekend!
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Tot volgend weekend zei ik nog… Maar, dat weekend stonden er geen spel afspraken. Tenminste, niet voor bordspellen. Wel was ik de hele zaterdag te vinden in Awesome Space in Hilversum. Daar spreken we één keer per jaar af met mensen van een ander forum. Dat forum is gericht op gaming en Awesome Space is een ruimte waar je samen kunt gamen en gewoon gezellig met anderen een drankje kunt doen. Leuk plek! Mede daardoor was dat het eerste weekend waarin er geen enkel spel werd gespeeld. Soms gebeurt dat ineens…

Gelukkig afgelopen weekend wel weer afgesproken om spelletjes te doen! Dit hebben we gespeeld:

Harmonies
Inmiddels wat meer potjes gespeeld. Het spel waarin je op je speelbord patronen probeert na te maken. En daar uiteraard punten mee verdiend.

Istanbul
Het was even geleden dat we deze hebben gespeeld. In Istanbul dwaal je door de straten van Istanbul, samen met je assistenten. Je bedoelt verschillende locaties. Elke lokaliseren heeft een eigen mogelijkheid. Je hebt een juwelier waar je robijnen kunt kopen. Of een Markt waar je grondstoffen kunt ophalen. Een postkantoor, een politiebureau, een paleis. Er ligt zo een figuur van vier bij vier locaties. Op elke locatie die je bezoekt moet je een assistent achter laten om de zaken af te handelen. Als de assistent op zijn moet je of terug naar een locatie met een assistent of naar de fontein, waar je al je assistenten weer terug kunt roepen. In je volgende beurt kun je dan weer verder. Het is een spel waarin je grondstoffen en geld moet verzamelen. Deze kun je inzetten om robijnen te verdienen of te kopen. Wie als eerst vijf robijnen heeft, wint het spel.

The Castles of Burgundy
Deze raakte even het topic over Nederlandstalige spellen. Want deze was Engelstalig. Nederlandse spelregels uitgeprint, maar toen bleek het spelmateriaal niet overeen te komen. Toch maar weer in het Engels gaan lezen. Uiteindelijk kwamen we er gewoon goed uit, gelukkig.
In dit spel probeer je zo goed mogelijk je hertogdom in te vullen en hiermee punten te scoren. Het is een leg spel, waar het algemene speelbord je voorziet van nieuwe tegels en handelswaren. Iedereen dobbelt zijn dobbelstenen. Je hebt twee dobbelstenen in jouw kleur en deze bepalen de acties die je kunt doen. Je kunt een gebouw, weide of schip kiezen, grondstoffen verkopen of twee werkers in huren. Met een werker kun je de uitkomst van je dobbelsteen aanpassen met +1 of -1. De gebouwen zijn veelal verschillend en leveren je een extra actie op. Hierin zijn er veel mogelijkheden. Een kasteel geeft je een extra actie naar keuze. Een bank geeft je twee zilver. Een bijzonder soort gebouw is het klooster. Kloosters hebben verschillende voordelen. Sommige tijdens het spel, sommigen leveren punten op aan het einde van het spel. Ook kun je naast gebouwen voor weides kiezen. Hierop staan een aantal dieren afgebeeld en geven weer een eigen score mechaniek. Al deze gebouwen leg je op je persoonlijke spelersbord. Deze is voor iedereen gelijk, maar de manier waarop je hem invult is natuurlijk voor iedereen anders. Er zijn verschillende gebieden in je hertogdom en deze vol maken geeft weer extra punten. Elke tegel komt op een plek in zijn eigen kleur te liggen en je moet de ene tegel aansluiten aan een tegel die er al ligt.
Dit spel is te uitgebreid om goed uit te kunnen leggen in een paar regels. Wel kan ik zeggen dat ik het een heerlijk spel vond om te spelen. Het is een wat ouder spel, maar dat doet niks af aan het plezier. Ik heb er nu alweer zin in om hem te spelen!

Tot volgend weekend!
(Ik kan alvast verklappen dat er dan ook weer spellen gespeeld gaan worden!)
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Wederom een druk weekend, maar er stond ook een spel afspraak tussen! We hebben maar één spel gespeeld, maar toch.

Castles of Burgundy
Vorig weekend voor het eerst gespeeld en nu hadden we er allemaal weer zin in. Wat we me aanspreekt aan dit spel, zijn de mogelijkheden die je hebt. Natuurlijk doet iemand wel eens net dat wat jij van plan was. Maar er is dan altijd wel een plan B. Dat zoeken naar wat is op dit moment de optimale zet, dat vind ik altijd prettig. Je probeert kleine mini-engines op te bouwen en te zorgen voor een goede mix tussen scoren tijdens het spel en scoren tijdens de eindtelling. Het spel heeft verschillende routes en iedereen bewandelt grotendeels een eigen route. Dat maakt het spel alleen maar leuker. Ook is er niet iets wat je per sé moet doen. Ik won dit potje bijvoorbeeld zonder een mijn gebouwd te hebben. Erg leuk spel, waarin je ook nog wat variatie kunt aanbrengen. Er zijn meerdere persoonlijke spelersborden en er zit wat ander materiaal in om wat variatie aan te brengen. Door dat het werkt met twee dobbelstenen die je mogelijke acties bepalen, zit er zeker een geluksfactor in. Maar doordat je meerdere mogelijkheden hebt, en werkers om je worp aan te passen, kun je altijd wel iets. Heerlijk spel.

Dat was hem al weer voor dit weekend. Tot volgende week!
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Het weekend viel dit keer een beetje in duigen. We zouden eigenlijk ook zaterdag een afspraak hebben staan, maar mijn knie gooide roet in het eten. Gelukkig lukte de vrijdag avond wel nog, daarna de rest van de weekend op de bank gelegen. Maar toch weer wat gespeeld!

Hitster
Mijn dochter (20) is fan van dit spelletje. Elke keer als ze hier is, wat gelukkig regelmatig is, vraagt ze om Hitster. Deze vrijdag middag weer twee potjes gespeeld. Ik vind vooral het actieve leuk. Luisteren, beetje mee zingen, het werkt echt activerend. En het blijft vooralsnog leuk.

Elfenland
Een spel van Alan R Moon, bekend van Ticket to Ride. En er zijn ook wel wat paralellen te trekken met dat spel. Het speelbord bestaat uit een landschap met veel steden, als ik het me goed herinner zijn dat er 21. Doel is om zo veel mogelijk steden te bezoeken. In elke stad ligt een blokje in jouw kleur. Aan het einde van het spel wint de speler die de meeste blokjes heeft verzameld. Je reist over het speelbord door twee dingen te doen: je legt een fiche op een pad en je betaalt voor het pad met een of meer reiskaarten. Er zijn verschillende soorten landschappen, bijvoorbeeld berggebieden, woestijn, weides, etc. De fiches stellen transportmiddelen voor. Maar niet elk fiche kan door elk gebied reizen. En in sommige bedien betaal je met één reiskaart, in andere gebieden moet je er twee betalen. Iedere speler legt deze fiches, maar vervolgens mag elke speler gebruik maken van die route. Leg ik een draak fiche, dan betaal ik één of twee draken reiskaarten om over het pad te mogen. Heb ik geen of niet voldoende reiskaarten van de juiste soort, dan mag je altijd drie willekeurige kaarten inleveren om alsnog over het pad te gaan. En veel meer dan dat is het eigenlijk niet. Maar het werkt wel. Het is een leuke puzzel om zo snel mogelijk je blokjes te verzamelen. Waar leg ik zelf fiches? Waar doet iemand anders dit en kan ik daar gebruik van maken? Elke ronde heb je maximaal vijf fiches in te zetten. Je krijgt er elke ronde 4 en je mag er één meenemen naar een volgende ronde. Je krijgt elke ronde 8 reiskaarten en daarvan mag je er maximaal vier meenemen naar een volgende ronde. Je kunt dus maximaal 12 kaarten tot je beschikking hebben. Het is een simpel, maar vermakelijk spel. Als je Ticket to Ride leuk vindt, dan zou dit ook wel eens iets voor je kunnen zijn.

Chai
In Chai draait het spel om thee. Er zijn vijf rondes en in elke ronde kan er net zo vaak thee worden gezet als het aantal spelers dat mee doet. Je verzamelt hier voor de grondstoffen en aan de hand van de het recept op beschikbare kaarten, kun je de thee zetten. Dit is een zeer vereenvoudigde weergave van het spel, maar het is wel de basis. Je krijgt de punten op de kaart van de theeën die je hebt gezet. Daarnaast heb je tussentijds de kans om munten te verdienen. Deze leveren aan het einde van het spel ook punten op. Het spel ziet er ontzettend mooi uit. Het puzzel element vind ik leuk, maar de beperkende factor van (in ons geval) vier keer per ronde thee zetten bevalt wat minder. Wil je kans maken op de winst, moet je er eigenlijk voor zorgen dat je elke ronde een keer thee zet. Maar dit kan best snel gaan en daardoor kun je tactisch veel minder dan ik zou willen. Daarmee verandert het spel eerder in een race, waarbij je net het geluk moet hebben dat je de kostbaardere theeën kunt zetten. Op zich geen verkeerd spel, maar het wordt vooral gered door de mooie vormgeving.

Second Chance
Een simpel teken spelletje. Je krijgt een vierkant vel voor je, met daarop een rooster gerekend. Elke beurt worden er twee kaartjes om gedraaid, met daarop een Tetris-achtige afbeelding. Deze kan bestaan uit 1-6 blokjes. Doel is om deze afbeeldingen zo in te tekenen op je vel, dat je aan het einde zo min mogelijk lege vakjes over houdt. In al zijn eenvoud een heerlijk spel om te spelen. Uitermate geschikt als filler of luchtige afsluiter van een avond. Ik heb dit spel met flink wat mensen gespeeld (want weinig uitleg nodig) en iedereen met wie ik het heb gespeeld vindt het leuk om te doen.

Tot volgend (hopelijk blessure vrij) weekend!
Laatst gewijzigd door Dennis77 op di 08 apr 2025, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Dennis77 schreef: ma 07 apr 2025, 10:23 Chai
In Chai draait het spel om thee. Er zijn vijf rondes en in elke ronde kan er net zo vakantie worden gezet als het aantal spelers dat mee doet.
als ik taalfouten zie in sommige berichten, verbeter ik ze wel eens onder water.
maar hier weet ik niet zeker wat ik met deze VAKANTIE moet...
typo, dat wel, maar wat dan wel precies???
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Peter Hein
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

"vaak thee", maar zonder spatie maakt autocorrect daar blijkbaar vakantie van?
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

ja, dat denk ik ook, maar omdat ik het spel niet ken,
kan ik niet beoordelen of dat de juiste weergave is.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Oh jeetje. Of het is auto correct of mijn onderbewuste is heel erg toe aan vakantie.

Maar het is inderdaad vaak thee. Ik lees mijn berichten eigenlijk altijd nog wel een keer na, maar deze heb ik gemist. Ik pas het meteen even aan!
Dennis77
Rooster Booster

Bericht door Dennis77 »

Die blessure die ik had? Die zorgt er nog steeds voor dat ik eigenlijk alleen maar kan liggen… Dus ondanks de plannen die er waren, dit weekend simpelweg niets kunnen spelen… Hopelijk volgende week beter nieuws!
Pura Vida
Gouverneur

Bericht door Pura Vida »

Dennis77 schreef: ma 14 apr 2025, 17:47 Die blessure die ik had? Die zorgt er nog steeds voor dat ik eigenlijk alleen maar kan liggen… Dus ondanks de plannen die er waren, dit weekend simpelweg niets kunnen spelen… Hopelijk volgende week beter nieuws!
Ai dat klinkt rot. Want een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd. Sterkte met je knie.
Afbeelding
Dagmar
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Wat vervelend zeg! Hopelijk is het snel weer beter!
Plaats reactie