De lijst van Spellengek is bekend dus het is weer tijd om mijn eigen lijstje bekend te maken. 15 spellen daarvan hebben de lijst gehaald, dus dat betekend dat er maar 5 spellen de lijst niet hebben gehaald. Deze spellen zal ik extra toelichten, want de spellen die de lijst hebben gehaald behoeven verder geen grote toelichting lijkt mij. De spellen die niet de lijst hebben gehaald heb ik hieronder dik gemaakt, maar ik bespreek ze hier ook nog even extra (zie het als extra aanmoediging zodat volgend jaar er meer mensen op stemmen):
Skye, soort van Carcassonne met een biedsysteem waarbij de doelen telkens anders zijn. Altijd spannend of je de tegels goed heb gewaardeerd en of dat er juist wel of niet bij je gekocht gaat worden. Dit heeft een paar keer de lijst gehaald weet ik, maar blijft voor mij een topper die ik altijd graag blijf spelen.
King of Tokyo, jarenlang heeft dit in de lijst gestaan. Nu al een paar jaar niet meer, maar ik blijf het een heerlijke soort van yahtzee+ vinden. Soms zijn de kaartcombinaties (als je ze hebt gekocht) geniaal en het is gewoon heerlijk om in te beuken op je tegenstanders!
Bunny Kingdom, ja weer eentje van Garfield net zoals King of Tokyo, maar deze is nooit in het Nederlands verschenen en heeft een enkele keer de lijst gehaald. Daar was ik destijds enorm verrast door want juist door het uitblijven van een Nederlandse versie blijft dit spel bij veel mensen helaas onder de radar. Heerlijk tegelijkertijd een kaart spelen en elkaar dwars zitten op het bord en altijd die keuzestress van welke kaarten je kiest. Wel is het vind ik het best te spelen met 4 spelers!
7 Wonders architects, ik weet dat de meeste mensen de gewone 7 Wonders en duel beter vinden (staan ook in mijn lijst), maar juist door de lage instap en dat het erg snel wegspeelt vind ik deze ideaal om vlug op tafel te gooien want binnen een kwartiertje kun je het met een grote groep hebben gespeeld. Ideaal voor grote groepen vind ik zelf.
Castles of Mad King Ludwig, deze heb ik voor de eerste keer in mijn lijstje gezet. Nog steeds is er geen Nederlandse versie van, maar was is het waarderen van de kamers en het bouwen aan je bizarre kasteel leuk. Omdat het een paar keer op tafel is gekomen het afgelopen jaar is deze waarschijnlijk gestegen. Alleen goed met 4 spelers.
1 Wingspan, mijn nummer 1 vanwege dat ik het met mijn ex meer dan 600x fysiek heb gespeeld. Elk potje wel anders is met verschillende combi’s en de uitbreidingen maken het meestal beter. Al gebruik ik wel huisregels.
2 De Crew, goed in zijn eenvoud. Nog steeds vind ik het ongelooflijk dat er niet eerder iemand op is gekomen om een coöperatief slagenspel te maken. Dit kan men over 50 jaar nog makkelijk spelen naast klaverjassen, jokeren etc..
3 Cascadia, een heerlijk tegellegspel. Landmarks uitbreiding is niet noodzakelijk.
4 It's a wonderfull world, Voor mij persoonlijk net wat beter dan 7 Wonders want naast het draften moet je na een ronde hoe of wat je gaat bouwen.
5 7 Wonders, Ooit was dit mijn nummer 1 en stond het daar een aantal jaar. Inmiddels al een aantal jaren niet meer, maar nog steeds speel ik het heel graag.
6 Puerto Rico, Voor mij nog steeds een ijzersterke klassieker, die toch na al die jaren elk jaar minimaal een keer op tafel moet komen! In 2025 is dat doel inmiddels al gelukt!
7 Skye, Hoe duur maak ik mijn tegels en houd ik wel voldoende over om bij andere tegels te kunnen kopen? Die afwegingen zijn heerlijk!
8 Scout, Wat een heerlijk kaartspel! Ga je proberen een zo sterk mogelijke show neer te leggen dat die helemaal rond gaat of voor zo snel mogelijk proberen van de meeste kaarten af te komen.
9 King of Tokyo, De vele kaartcombinaties en elkaar proberen kapot te maken is zelfs na bijna 200 plays nog steeds erg leuk!
10 Bunny Kingdom, De bunny's en kaarten zijn schattig, maar dit spel ziet er niet alleen geweldig uit het speelt ook nog eens heerlijk weg doordat iedereen tegelijk speelt.
11 7 Wonders: Duel, De 2 persoonsversie van zijn grote broer is een tweepersoonsspelwondertje!
12 Earth, Prachtig spelmateriaal met foto kaarten, maar het spel zelf is ook nog eens leuk want je kunt een voordeeltje krijgen van wat je tegenstander doet in zijn/haar beurt.
13 Patchwork , Inmiddels na ruim 100 potjes gespeeld te hebben is het nog steeds een fijn lappenpuzzeltje!
14 Azul, Inmiddels meerdere spin-offs, maar toch speel ik vanwege haar elegantie het orgineel het liefst.
15 7 Wonders architects, De korte versie van 7 Wonders speelt zo makkelijk en fijn weg dat het wel een plaatsje verdient in de lijst. Ideeal spel met een wat grotere groep.
16 Just One, Een top partyspel in zijn eenvoud! Je wordt gedwongen om 'out of te box' te denken zodat je niet hetzelfde woord als je medespelers op schrijft.
17 Ticket to Ride: Europe, Goed spel om niet veel spelers aan het spelen te krijgen. Het treinenthema spreekt namelijk bijna iedereen wel aan.
18 Pandemie, Corona is inmiddels verdwenen, maar deze coöp klassieker verdwijnt niet uit mijn lijst!
19 Carcassonne, Met deze klassieker begon mijn spelletjeshobby! Samen met de uitbreiding van de rivieren, uitbreiding en bouwmeester en kooplieden het beste vind ik.
20 Castles of Mad King Ludwig, Een inmiddels wat ouder spel, maar voor mij voor eerst in de lijst omdat ik er zoveel plezier aan beleef in het waarderen en knutselen van de kamers.
Top 20 van WTULTC
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- WTULTC
- Elfenkoning
- Alterno
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer
Re: Top 20 van WTULTC
Toch maar even reageren, anders is het zo sneu voor WTULTC.
Veel spellen die ik ken en ook in mijn bezit heb (16 gespeeld; 15 in bezit). Weinig op aan te merken (disclaimer: 'weinig' is ongelijk aan 'niets'), eigenlijk alleen '7 Wonders Architects' deed me wat fronsen, omdat ik de verhouding 'zwaarte/overdaad' veel te scheef vind.
Maar voel je vrij om op mijn lijst te schieten als deze gepubliceerd is.....
Veel spellen die ik ken en ook in mijn bezit heb (16 gespeeld; 15 in bezit). Weinig op aan te merken (disclaimer: 'weinig' is ongelijk aan 'niets'), eigenlijk alleen '7 Wonders Architects' deed me wat fronsen, omdat ik de verhouding 'zwaarte/overdaad' veel te scheef vind.
Maar voel je vrij om op mijn lijst te schieten als deze gepubliceerd is.....
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Cascadia, Wingspan en Azul staan ook op mijn lijstje. Maar Carcassonne, TTR Europa, Pandemie en Patchwork zou ik zo op tafel leggen. Puerto Rico moet ik ook weer eens spelen. Earth alleen online getest, maar ligt fysiek inmiddels te wachten, erg benieuwd hoe dat zal spelen want best veel waar je aan moet denken.
Mooi lijstje al ken ik niet alles.
Mooi lijstje al ken ik niet alles.
-
Hippe
- Professor Pimpel
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Mooie lijst. Ik heb er veel van gespeeld. Op de een of andere manier is Bunny Kingdom bij mij altijd links blijven liggen en moet ik Earth nog een keer spelen. Gaat er vast nog een keer van komen!

- Bert_
- Website beheerder
Leuk, nog een fan van Isle of Skye!
Onlangs nog op tafel gekomen: veel interactie en er is echt goed nagedacht over de herspeelbaarheid.
Onlangs nog op tafel gekomen: veel interactie en er is echt goed nagedacht over de herspeelbaarheid.
- WTULTC
- Elfenkoning
Klopt en omdat de doelen telkens anders zijn blijf je constant variatie hebben met dit spel. Telkens de spanning of er wel of niet een tegeltje bij je wordt gekocht en of je ze niet te hoog hebt gewaardeerd blijft heerlijk in dit spel. De hoge interactie. Voor mij blijft dit echt een top spel!Bert_ schreef: di 20 mei 2025, 10:35 Leuk, nog een fan van Isle of Skye!