Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
In de afgelopen paar weken zijn er een hoop top spellijstjes voorbij gekomen. Super leuk om te zien wat er allemaal gespeeld is en wat mensen hun favoriete spellen zijn. Maar dat zorgde bij ons ook voor een leuke discussie over wat wij nu nog op onze bucketlist hebben staan. Over de jaren heen zijn er spellen voorbij gekomen die nooit bij ons op tafel zijn gekomen. Genoeg reden om een bucketlist aan te maken.
Daarom zijn wij ook wel benieuwd. Wat zijn nu jullie bucketlist spellen? Wat zijn spellen die je nog graag wilt spelen? Ook als je deze spellen niet zelf in de kast heb staan. En laat ook vooral weten wat je zo leuk lijkt aan dat spel. En wie weet, misschien vinden we wel mensen die je hierin kunnen helpen.
Zijn bucketlist spellen niet ook spellen waarvan de spellen gemeenschap vindt dat iemand die nieuw is in deze hobby ze zeker gespeeld moet hebben?
Dat zijn dus eerst klassiekers. Als voorbeeld Puerto Rico. Dat spel heeft jarenlang op 1 gestaan in de spellengek top 100 en persoonlijk vind ik dat iedereen deze minimaal 1x gespeeld moet hebben. Ik kom genoeg mensen tegen die deze nog niet hebben gespeeld en dan kijk ik ze best met ongeloof aan.
Er zit inderdaad iets van sociaal-neurotische dwang achter die term van bucket list, ja. Ik heb er derhalve geen. Mount Everest noch Kanaalzwemmen voor mij, maar ruwweg alle zwaardere spellen die ik nog niet heb gespeeld, wil ik nog weleens proberen. Age of Innovation bijvoorbeeld. Evacuation. Nucleum. Twilight Imperium. Dune. Underwater Cities. Clans of Caledonia. On Mars.
WTULTC schreef: za 07 jun 2025, 10:25
Als voorbeeld Puerto Rico. Dat spel heeft jarenlang op 1 gestaan in de spellengek top 100 en persoonlijk vind ik dat iedereen deze minimaal 1x gespeeld moet hebben. Ik kom genoeg mensen tegen die deze nog niet hebben gespeeld en dan kijk ik ze best met ongeloof aan.
Ik snap waar je vandaan komt, maar dit is eigenlijk best een snobistische manier van denken. Smaken verschillen en er is tegenwoordig zoveel te spelen dat het, zeker voor een beginnend speler, niet te doen is om alles bij te sloffen. En dan "moet" je de fossielen zoals Puerto Rico óók nog gaan spelen...
Verder niets mis met Puerto Rico, het is een prima spel wat ongetwijfeld een grote rol heeft gespeeld in jouw bordspel geschiedenis.
WTULTC schreef: za 07 jun 2025, 10:25
Zijn bucketlist spellen niet ook spellen waarvan de spellen gemeenschap vindt dat iemand die nieuw is in deze hobby ze zeker gespeeld moet hebben?
Nee, een bucket list is echt een persoonlijk ding. Ik denk ook dat iedereen op dit forum wel spellen kan bedenken waarvan de "spellengemeenschap" vindt dat je die echt gespeeld moet hebben, maar die je toch liever aan je voorbij laat gaan. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om ooit Diplomacy te spelen, of al die eindeloze meuk van Avalon Hill uit de jaren 70/80/90.
Ja wij zien het ook als een persoonlijk iets. Tuurlijk is bucketlist een trendy woord. Maar er zijn gewoon een hoop spellen die de tijd lijken te overleven. Die nu nog steeds goed zijn of om wat voor reden je aandacht trekken.
Het meeste van de uitgekomen spellen verdwijnen in de vergetelheid. Maar toch zijn er spellen die je later bent tegengekomen. Of waar je nooit de mogelijkheid toe heb gehad om die te spelen. Dat is juist zo mooi aan dit onderwerp. De cult of the new is altijd zo aanwezig. Terwijl ik het juist ook graag heb over spellen die al een tijdje oud zijn en gewoon leuk zijn. Het moeten spelen laat ik hier buiten. Geef me gewoon een reden waarom. En wie weet, misschien vangt het wel de interesse van iemand.
Oh, ik was al een bucketlist/verlanglijst topic begonnen nav de Spellengek top 100 maar had deze nog niet gezien.
Eentje die op m'n radar staat is Black Forest, die gepland staat bij de Goblins. De sfeer die het speelbord uitstraalt, spreekt me erg aan.
Ik heb ook eventjes naar de Spellengek top 100 gekeken en dan voornamelijk naar de bovenste 50.
Daarvan staat eigenlijk alleen Viticulture op mijn bucketlist om een keertje te doen.
Waarom?
Omdat dit spel al een aantal jaren bij de bovenste 50 staat en ik zelfs niet eens de doos het spel in het echt heb gezien (al vermoed ik wel dat de club het heeft). Deze wil ik dus graag van mijn lijstje afstrepen en gespeeld hebben voordat volgend jaar de top 100 bekend wordt gemaakt.
WTULTC schreef: di 10 jun 2025, 15:22
Daarvan staat eigenlijk alleen Viticulture op mijn bucketlist om een keertje te doen.
Waarom?
Omdat dit spel al een aantal jaren bij de bovenste 50 staat en ik zelfs niet eens de doos het spel in het echt heb gezien (al vermoed ik wel dat de club het heeft). Deze wil ik dus graag van mijn lijstje afstrepen en gespeeld hebben voordat volgend jaar de top 100 bekend wordt gemaakt.
Nou, das toevallig. Die hebben wij een maand of 2, denk ik, aangeschaft (de essential edition) toen we een bordspellen winkeltripje naar Delft e.o. deden. En gisteren en vandaag gespeeld! Hij bevalt erg goed. Nu houden wij ook van een glaasje wijn op zijn tijd, dus je voelt je helemaal een wijnboer(in). Het voelt allemaal thematisch erg goed wat je doet. Het is (blijkbaar) een must of Tuscany Essential Edition er ook bij te hebben, dus die uitbreiding hebben we ook maar aangeschaft. Tot nu toe nog niet toegevoegd. Maar als we daar aan toe zijn, zullen we dat zeker doen.
V.w.b. de bucketlist: ik heb zoveel spellen op mijn Want to play lijst staan op BGG. Voor de bucketlist gaat het dan vooral denk ik om de grote titels die ik nog steeds niet een keer heb kunnen spelen, die hoog op BGG staan, zoals Terraforming Mars, Ark Nova, Gloomhaven en Arkham Horror the Card Game. Dat soort titels. Maar die kom je niet zomaar in het 'wild' tegen op een beurs o.i.d. om eens bij aan te schuiven.
Viticulture is leuk. Maar zou dan inderdaad wel de essentieel edition gebruiken. Daar zit een uitbreiding bij in ten opzichte van de orginele uitgave. En die is wel echt nodig/leuk.
Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen de grote titels op tafel krijgt. En ja dan kom je helaas niet altijd de spellen in het wild tegen. Gelukkig helpen sites zoals BoardgameArena dit soms een beetje op te lossen. Al is de display daarin ook niet altijd handig. Beurzen zijn ook een goede of spellenverenigingen. Ik heb zelfs mensen oproepjes zien op social media. Al kan ik me voorstellen dat dat niet voor iedereen is.
Met alle titles die genoemd worden krijg ik ook meteen weer zin om te spelen. Misschien binnenkort maar even wat klassiekertjes uit de kast trekken.