All Games on Deck 2025: Spellengek Dagmar doet verslag
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Dagmar
- Geheim Genootschap
- Contacteer:
Re: All Games on Deck 2025: Spellengek Dagmar doet verslag
De veerboot naar Newcastle is wel een heel andere categorie dan een modern cruiseschip. Cruiseschepen hebben systemen waardoor het schip stabieler blijft bij golfslag. Dat heeft een veerboot denk ik niet. En misschien dat het stukje zee waar je dan over gaat ook niet helpt. Dé keer dat ik met de veerboot naar Newcastle ben geweest was in ieder geval een hele hobbelige vaart. Erger dan ik op cruiseschepen heb meegemaakt.
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wat een leuk verslag
Heel leuk om het zo een beetje mee te beleven!
- Jerome
- Gouverneur
Nou gun ik iedereen hun pleziertje, maar ik heb enige moeite om het enthousiasme over een bordspellencruise te delen omdat het hier om de meest vervuilende vorm van toerisme gaat: cruiseschepen. Drijvende flats met alle mogelijke vertier binnendeks, dat kan toch ook gewoon in een gebouw op land, aan zee voor de frisse bries en blik op de golven?
- WTULTC
- Elfenkoning
In iedergeval is het waterverbruik van de wc op een cruiseschip 5x minder dan bij jouw thuis en zo zijn er nog een aantal zaken waarvan ik heb opgekeken qua verbruik toen we in het theater een voorstelling kregen over een kijkje achter de schermen van het schip (dat was tevens de beste voorstelling op het schip en dat om 11.00 u in de ochtend). Heel het theater zat vol.
Tuurlijk is het vervuilend, maar ze zijn in de nieuwste schepen (en dat is de ms Rotterdam) wel innovatief bezig op dat gebied om het een stuk milieuvriendelijker te maken.
Vliegen voelt voor mij overigens milieu onvriendelijker.
Veel minder personen in een vliegtuig.
Tuurlijk is het vervuilend, maar ze zijn in de nieuwste schepen (en dat is de ms Rotterdam) wel innovatief bezig op dat gebied om het een stuk milieuvriendelijker te maken.
- Jerome
- Gouverneur
Dat dacht ik eerst ook, maar blijkt niet zo te zijn.WTULTC schreef: za 14 jun 2025, 00:51
Dat is ook de reden dat ik (enigszins partypooping - sorry) mijn bericht plaatste. Misschien dat het in overweging genomen kan worden als je twijfelt om op zo’n cruise te gaan. Rondjes vliegen boven de oceaan om een potje te kaarten klinkt voor waarschijnlijk iedereen ook heel raar. Nou ja, zoiets dus.
Lees anders dit stuk eens:
https://www.volkskrant.nl/economie/groe ... ba3627e16/
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Contacteer:
Dat HAL dat presenteert klinkt wel een beetje als wij van wc eend....WTULTC schreef: za 14 jun 2025, 00:51 In iedergeval is het waterverbruik van de wc op een cruiseschip 5x minder dan bij jouw thuis en zo zijn er nog een aantal zaken waarvan ik heb opgekeken qua verbruik toen we in het theater een voorstelling kregen over een kijkje achter de schermen van het schip (dat was tevens de beste voorstelling op het schip en dat om 11.00 u in de ochtend). Heel het theater zat vol.
Het is natuurlijk fijn dat men aan boord maatregelen getroffen heeft die helpen om dingen beter te maken, zoals waterverbruik en afvalscheiding. Maar het gaat natuurlijk om de uitstoot en die is nog altijd vele malen groter dan een vliegtuig, en ja per reiziger gerekend.
Vergelijking (gemiddelden):
Vliegtuig (lange afstand, economy class):
~ 100-150 gram CO₂ per passagier per kilometer
Cruiseschip:
~ 250-500 gram CO₂ per passagier per kilometer, soms nog meer afhankelijk van het schip en de bezetting
Nu ben ik niet zo principieel dat ik daarom dingen niet doe. Ik heb geen last van vliegschaamte, want ik hou niet echt van vliegen dus ik heb geloof ik 7 keer een vliegvakantie gedaan. En zoals gezegd ik word zeeziek dus een cruise zie ik om die reden al niet zitten. Maar het idee sprak me zeker aan, ik heb toen deze editie werd aangekondigd echt wel gekeken of ik mee zou willen.
Maar ik denk dat we ook gewoon eerlijk moeten blijven, het is gewoon vervuilend. En cruisemaatschappijen zijn bedrijven die geld willen/moeten verdienen en die gaan echt niet het eerlijke verhaal vertellen. Het is allemaal verkooppraatjes.
Maar ik verheug me ondertussen wel op een volgende aflevering van Dagmar. Want ik blijf het een heel leuk concept vinden, alles aan boord, nu inclusief spellen en mede-spelers en dan ook nog mooie plekken bezoeken.
- Dagmar
- Geheim Genootschap
- Contacteer:
Ik ben me er van bewust dat cruisen belastend is voor het milieu. Ik vind het alleen zo’n fijne vorm van vakantie (en zo veel leuker dan de alternatieven) dat mijn vakantieplezier de doorslag geeft. Ik hoop dan ook echt dat het de cruisemaatschappijen lukt om de schepen steeds schoner te maken door andere brandstoffen en walstroom te gebruiken.
Anyway, hier het verslag van de op één na laatste dag van de cruise. We waren in Oslo.
https://www.spellengek.nl/all-games-on- ... egen-oslo/
Anyway, hier het verslag van de op één na laatste dag van de cruise. We waren in Oslo.
https://www.spellengek.nl/all-games-on- ... egen-oslo/
- Pura Vida
- Kardinaal
Dapper van Jerome, en hij maakt een terecht punt. Cruiseschepen zijn zwaar vervuilend. Vervuilender dan zo'n beetje alle andere vormen van vertier. De milieubelasting ervan per persoon is ongeveer gelijk aan wat je in een heel jaar als Europeaan veroorzaakt. En zoals we weten staan Europeanen tweede achter Amerikanen, als het gaat om hun ecologische voetafdruk.
Het is natuurlijk niet zo'n fijne boodschap in een draadje die over vakantieplezier en over leuke spelletjes gaat. Maar die discussie raakt ons allen en dus ook ons spelletjesspelers. Ik denk dat we in zekere zin allemaal boter op ons hoofd hebben als het gaat om onze voetafdruk. Ook ik. Leven zonder schaamte is als rijke westerling eigenlijk niet meer mogelijk. Maar plezier zullen we toch moeten blijven zoeken, nietwaar? Of dat nou aan een tafel thuis is of op een schip. Daar hoort alleen vanzelfsprekend de discussie bij. Want zonder dat verandert er nooit wat. Dank dus Dagmar voor je leuke berichtjes. En dank Jerome voor je terechte zorg. Bonsai ziet er trouwens ontzettend leuk uit. Is het leuk? Ook na een paar potjes?
Het is natuurlijk niet zo'n fijne boodschap in een draadje die over vakantieplezier en over leuke spelletjes gaat. Maar die discussie raakt ons allen en dus ook ons spelletjesspelers. Ik denk dat we in zekere zin allemaal boter op ons hoofd hebben als het gaat om onze voetafdruk. Ook ik. Leven zonder schaamte is als rijke westerling eigenlijk niet meer mogelijk. Maar plezier zullen we toch moeten blijven zoeken, nietwaar? Of dat nou aan een tafel thuis is of op een schip. Daar hoort alleen vanzelfsprekend de discussie bij. Want zonder dat verandert er nooit wat. Dank dus Dagmar voor je leuke berichtjes. En dank Jerome voor je terechte zorg. Bonsai ziet er trouwens ontzettend leuk uit. Is het leuk? Ook na een paar potjes?
- WTULTC
- Elfenkoning
Ook al hoef ik geen verantwoording af te leggen toch even over de ecologische voetafdruk.
Zelf ben ik al jarenlang niet meer met het vliegtuig op vakantie geweest (ik denk zo'n 10 jaar geleden voor het laatst). Nu is Snowgame (wintersport) tegenwoordig ook niet echt ecologisch verantwoord ivm er steeds vaker voor een deel kunstsneeuw op de pistes gespoten dient te worden, maar economisch leven de dorpen in bijv de Alpen enorm daarvan. Wat is dan voor hen belangrijker? Werkgelegenheid, inkomsten of dat missen als ze noodgedwongen (en dat gebeurt nu al) het wintersportgebied moeten sluiten vanwege dat er te weinig sneeuw valt?
Overigens wij scheiden afval etc veel meer dan in 3e wereldlanden. Daar maken ze ook nauwelijks gebruik van windturbines en zonnepanelen terwijl ik bijv Afrika het aantal zonuren veel meer is dan hier. Stel die landen dat hadden het geld om daarvoor goede infrastructuur aan te leggen dan waren die veel milieuvriendelijker dan ze nu zijn.
Thuis ligt mijn verbruik door oa een goed geïsoleerd huis ruim onder het verbruik van een eenpersoonshuishouden, dus ik compenseer die ene keer dat ik op wintersport (ieder jaar) en cruise ga voldoende vind ik.
ON-TOPIC: Wat was het ook heerlijk om al die cocktails te testen en naar de live muziek te kijken.
Wel ben ik vergeten om uiteindelijk de White Russian uit te proberen (bekend van The Big Lebowski). Dat is dus een goede reden om nog een keertje mee te gaan... lol
Zelf ben ik al jarenlang niet meer met het vliegtuig op vakantie geweest (ik denk zo'n 10 jaar geleden voor het laatst). Nu is Snowgame (wintersport) tegenwoordig ook niet echt ecologisch verantwoord ivm er steeds vaker voor een deel kunstsneeuw op de pistes gespoten dient te worden, maar economisch leven de dorpen in bijv de Alpen enorm daarvan. Wat is dan voor hen belangrijker? Werkgelegenheid, inkomsten of dat missen als ze noodgedwongen (en dat gebeurt nu al) het wintersportgebied moeten sluiten vanwege dat er te weinig sneeuw valt?
Overigens wij scheiden afval etc veel meer dan in 3e wereldlanden. Daar maken ze ook nauwelijks gebruik van windturbines en zonnepanelen terwijl ik bijv Afrika het aantal zonuren veel meer is dan hier. Stel die landen dat hadden het geld om daarvoor goede infrastructuur aan te leggen dan waren die veel milieuvriendelijker dan ze nu zijn.
Thuis ligt mijn verbruik door oa een goed geïsoleerd huis ruim onder het verbruik van een eenpersoonshuishouden, dus ik compenseer die ene keer dat ik op wintersport (ieder jaar) en cruise ga voldoende vind ik.
ON-TOPIC: Wat was het ook heerlijk om al die cocktails te testen en naar de live muziek te kijken.
Wel ben ik vergeten om uiteindelijk de White Russian uit te proberen (bekend van The Big Lebowski). Dat is dus een goede reden om nog een keertje mee te gaan... lol
- Dagmar
- Geheim Genootschap
- Contacteer:
Ik heb Bonsai inmiddels gekocht en 6 keer gespeeld en vind het nog steeds leuk. Het is een aangenaam familiespelletje. Het is een beetje repetitief, maar compenseert dat qua speelplezier doordat het leuk blijft om je eigen bonsai boompje voor je op tafel te bouwen.
- Dagmar
- Geheim Genootschap
- Contacteer:
En dit is het verslag van de laatste dag van de cruise. Daarna moesten we weer naar huis. Helaas.
https://www.spellengek.nl/all-games-on- ... -een-eind/
- Pura Vida
- Kardinaal
Ik snap de weemoed... Wat ik me nou afvroeg, misschien overheen gelezen hoor, maar is dat héle schip nou vol met spellengekken? Of hebben jullie een afgezonderd deel van het schip tot je beschikking?Dagmar schreef: zo 15 jun 2025, 08:02 En dit is het verslag van de laatste dag van de cruise. Daarna moesten we weer naar huis. Helaas.
- WTULTC
- Elfenkoning
Op deck 1 (zie ook plattegrond van de ms Rotterdam) heb je 3 vergaderruimtes. In een ruimte was de 'bieb' waar je de spellen kunt halen en de andere ruimtes zijn tot een ruimte gemaakt waar je spellen kunt spelen. Deze ruimtes waren exclusief voor de groep, maar je kan natuurlijk ook met een spel elders gaan zitten. Met name deck 12 "Crows nest" was daarbij erg geliefd omdat hier de gameruimte van het schip zelf zit met fijne stoelen en tafels en je daarnaast ook nog eens een prachtig uitzicht hebt omdat je hoger zit. Ook zit daar een bar... Enig minpuntje is dat dit wel compleet aan de andere kant zit van de 'bieb' en je dus een eind moet lopen (en lift nemen) met de spellen. Daarnaast werd die gameruimte ook voor andere activiteiten gebruikt die het schip zelf organiseert een dan kon je daar natuurlijk niet terecht.
- Dagmar
- Geheim Genootschap
- Contacteer:
Goede vraag!
Nee, we waren niet met genoeg spellengekken om het hele schip te vullen. Op de Rotterdam kunnen ruim 2500 passagiers en onze groep bestond uit een kleine 200 mensen. We namen als groep dus deel aan de normale cruise en konden gebruik maken van alle faciliteiten aan boord en meedoen met alle activiteiten aan boord. En daar boven op konden wij (en de rest van de gasten aan boord dus niet) spellen lenen uit de spellenbieb, spelen in een spellenzaal en meedoen met de activiteiten speciaal voor onze groep (een pubquiz, een welkomstbijeenkomst en een afscheidsbijeenkomst).
Nee, we waren niet met genoeg spellengekken om het hele schip te vullen. Op de Rotterdam kunnen ruim 2500 passagiers en onze groep bestond uit een kleine 200 mensen. We namen als groep dus deel aan de normale cruise en konden gebruik maken van alle faciliteiten aan boord en meedoen met alle activiteiten aan boord. En daar boven op konden wij (en de rest van de gasten aan boord dus niet) spellen lenen uit de spellenbieb, spelen in een spellenzaal en meedoen met de activiteiten speciaal voor onze groep (een pubquiz, een welkomstbijeenkomst en een afscheidsbijeenkomst).