Grafisch werk: origineel, geïnspireerd op andere of AI-gegenereerd?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Lord Leuber
Garnaal

Agricola: Special Edition, laatste dagen op crowdfunding

Bericht door Lord Leuber »

MickyS schreef: zo 29 jun 2025, 12:04 Ik vind kunstenaars die tegenwoordig de kleur rood gebruiken ook echte neppers. Rood gebruikten ze al in de middeleeuwen. Kunnen ze niet even een nieuwe kleur uitvinden?
In dit geval kan het want het spel is in de middeleeuwen gesitueerd.
Voor spellen met een SF setting zijn bestaande kleuren inderdaad not done.
Jerome
Critico
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Grafisch werk: origineel, geïnspireerd op andere of AI-gegenereerd?

Bericht door Jerome »

Jammer dat deze discussie losgemaakt is van de Agricola AR editie, want AR is toch echt de aanjager van AI gegenereerd artwork, inclusief vage verklaringen over een team van échte mensen die ook nog de handen uit de mouwen steken. Jaja.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Jerome schreef: ma 30 jun 2025, 00:00 Jammer dat deze discussie losgemaakt is van de Agricola AR editie, want AR is toch echt de aanjager van AI gegenereerd artwork, inclusief vage verklaringen over een team van échte mensen die ook nog de handen uit de mouwen steken. Jaja.
Geen probleem dat je verwijst naar Agricola AR editie (oorsprong blijft duidelijk in eerste post van dit draadje), maar omdat de discussie ruimer evolueerde dan enkel over dit spel en zich ontwikkelde over originaliteit van grafisch werk in het algemeen en/of het gebruik van AI, was het beter om te splitsen.
Afbeelding
siepie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Jerome schreef: ma 30 jun 2025, 00:00 Jammer dat deze discussie losgemaakt is van de Agricola AR editie, want AR is toch echt de aanjager van AI gegenereerd artwork, inclusief vage verklaringen over een team van échte mensen die ook nog de handen uit de mouwen steken. Jaja.
En waarom zou dat niet zo zijn? Er zijn tegenwoordig heel veel tools voor handen, steeds meer die gebruik maken van wat men A.I. noemt. Waarom zou een illustrator daar geen gebruik van kunnen maken? Ik maak in mijn werk ook gebruik van A.I. tools.
Afbeelding
Jerome
Critico

Bericht door Jerome »

Kort door de bocht:
Omdat AI gegenereerde beelden samengesteld zijn uit copyrighted materiaal, wat dus neerkomt op diefstal van intellectueel eigendom.

Hierbij laat ik het. Op BGG staan meerdere discussies op het Agricola-forum en als je echt geïnteresseerd bent in de problematiek rondom AI gegenereerd materiaal dan Google je het maar. Het resultaat aan de top is tegenwoordig ook AI gegenereerd, ofwel samengesteld uit schrijfsels van anderen.

Dat brengt mij op het volgende idee: als gebruik van AI in de bordspelwereld als volstrekt acceptabel gezien wordt, misschien kan ik dan wat geld gaan bijverdienen met een blog met reviews en video’s. Gooi ik er gewoon alle bekende reviews ter training in en de rest gaat vanzelf.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Ik ben mediavormgever en maak ook gebruik van A.I. tools. Dit maakt mijn werk efficiënter en effectiever. Nu is er 'in mijn vak' verdeeldheid, zeker toen a.i. opkwam, over hoe athentiek en kundig je bent als je 'je werk voor je laat doen'.

Het is enerzijds normaal gedrag om nieuwe technologiën als bedreiging te zien voor 'het vak'. Aan de andere kant gebruiken deze personen al jaren het Adobe pakket om 'het werk voor hen' te laten doen. Het is voor jezelf interessanter om te kijken hoe iets aan je professionaliteit kan toevoegen dan een oude zuurpruim te zijn.

De autonomie, authenticiteit en artistike waarden (drie x a woord waarde) van een kunstenaar, spelen voor mij een rol als het daadwerkelijk kunst betreft.

Andere zijweg; Als bourgondiër ga ik uit mijn weg om producten te kopen die kwalitatief hoogwaardig zijn. Een rauwmelks kaasje van een kleine boerderij in Frankrijk, ambachtelijk gemaakte worsten, wijn bij de wijnspecilist. Als het kan koop ik deze producten in plaats van dat ik naar de supermart ga. Omdat ik de authentieke/ambachtelijke producten lekkerder en van hogere kwaliteit vindt. Ik kan mij wel plaatsen in de gedachte dat kunst met a.i. eerder een supermarkt kaasje is.

Dat roept bij mij de vraag op of spellen in de categorie kunst/ambachtsproduct valt, of dat het gebruiksvoorwerpen zijn. Een gedachte die ik bij computerspellen ook interessant vind.

Vooralsnog zijn voor mij bordspellen gebruiksvoorwerpen. Hoewel de vormgeving, omdat dit in mijn vakgebied ligt, een motivatie kan zijn om een spel te kopen. Zal ik ook spel kopen wat goed is, maar het artwork lelijk is, gegeneereerd door a.i., of onder dwangsom is geproduceerd door kinderen in Bangaladesh onder embarmelijke omstandigheden.
"Rock over London. Rock on Chicago."
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Jerome schreef: ma 30 jun 2025, 11:08 Kort door de bocht:
Omdat AI gegenereerde beelden samengesteld zijn uit copyrighted materiaal, wat dus neerkomt op diefstal van intellectueel eigendom.
Laat ik voorop stellen dat ik plagiaat afkeer.

Nieuwe kunstenaars en artiesten worden geboren en gevormd door diegene die hen voor zijn gegaan. Er niemand in de wereld die iets totaal nieuws uitvindt, waar je niet uit kunt herleiden waaruit hij zijn inspiratie heeft gehaald.

Een bekend voorbeeld is de rechtzaak Ed Sheeran tegen (wijlen) Marvin Gaye. Popmuziek bestaat al jaren uit dezelfde muziek in een modern jasje gestoken. Waarom zou Ed Sheeran zich specifiek schuld maken aan plagiaat, als 95% van de radiomuziek hetzelfde klinkt.

Ik vind daarom dat de quote hierboven, in de praktijk, genuanceerd mag worden. Zoals ik hierboven al zei, iemand die vandaag de kleur rood in zijn artwork gebruikt is ook niet per definitie een jatpiraat.
"Rock over London. Rock on Chicago."
Jerome
Critico

Bericht door Jerome »

Het was ook kort door de bocht hè.

Bedankt voor je genuanceerde commentaren. :thumbup:
siepie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Jerome schreef: ma 30 jun 2025, 11:08 Kort door de bocht:

Hierbij laat ik het. Op BGG staan meerdere discussies op het Agricola-forum en als je echt geïnteresseerd bent in de problematiek rondom AI gegenereerd materiaal dan Google je het maar. Het resultaat aan de top is tegenwoordig ook AI gegenereerd, ofwel samengesteld uit schrijfsels van anderen.

Dat brengt mij op het volgende idee: als gebruik van AI in de bordspelwereld als volstrekt acceptabel gezien wordt, misschien kan ik dan wat geld gaan bijverdienen met een blog met reviews en video’s. Gooi ik er gewoon alle bekende reviews ter training in en de rest gaat vanzelf.
Ja maar ik reageerde specifiek op je opmerking: " inclusief vage verklaringen over een team van échte mensen die ook nog de handen uit de mouwen steken. Jaja."

Het is volgens mij gewoon niet zwart-wit. Je kan prima A.I. tools gebruiken in je werk, ook een illustrator kan dat. Het voorbeeld werd al gegeven, Photoshop. Heel veel tools die men al gebruikte, maken nu ook gebruik van A.I.

De stoomtrein was ook een bedreiging, vervolgens was de computer dat ook....
Afbeelding
Plaats reactie