Advies avonturen/coop spel voor 7 jarige
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Edwin84
- Kardinaal
Advies avonturen/coop spel voor 7 jarige
Thuis speelden we graag Jonge Helden van Andor omdat het een coop is voor jonge spelers maar wel met een avontuur zonder heel veel tekst. Ook win je ondanks de dobbelstenen door samen een plan te maken.
Nu zijn we op zoek naar een nieuwe titel nu hij binnenkort 7 wordt. Heb op een beurs Karak geprobeerd maar vond het erg saai. Alleen willekeurige kerkers bouwen met tegels en dobbelen om monsters te verslaan met veel geluk. Ook Dieren van Baker Street geprobeerd maar veel begrijpend lezen met deductie is nog erg lastig.
Zat zelf te denken aan Forbidden Desert omdat we zelf Forbidden Island al te veel hebben gespeeld. Maar weet niet of dat te lastig is.
We zoeken voornamelijk een co op met scenarios of een achtergrond verhaal. ( Geen hanabi of the game bijvoorbeeld). Dobbelstenen mag als je maar wel slim kunt kiezen wanneer je de confrontatie aangaat en dobbelstenen niet geluk is of je wel of niet een monster verslaat. Monsters verslaan moet ook niet het hoofddoel zijn.
Heeft iemand goede tips? Uiteraard willen we ook graag dat het voor volwassenen leuk is. Het is niet voor hem om met school vriendjes te spelen. Daar speelt hij andere meet kind gerichte spellen mee.
Nu zijn we op zoek naar een nieuwe titel nu hij binnenkort 7 wordt. Heb op een beurs Karak geprobeerd maar vond het erg saai. Alleen willekeurige kerkers bouwen met tegels en dobbelen om monsters te verslaan met veel geluk. Ook Dieren van Baker Street geprobeerd maar veel begrijpend lezen met deductie is nog erg lastig.
Zat zelf te denken aan Forbidden Desert omdat we zelf Forbidden Island al te veel hebben gespeeld. Maar weet niet of dat te lastig is.
We zoeken voornamelijk een co op met scenarios of een achtergrond verhaal. ( Geen hanabi of the game bijvoorbeeld). Dobbelstenen mag als je maar wel slim kunt kiezen wanneer je de confrontatie aangaat en dobbelstenen niet geluk is of je wel of niet een monster verslaat. Monsters verslaan moet ook niet het hoofddoel zijn.
Heeft iemand goede tips? Uiteraard willen we ook graag dat het voor volwassenen leuk is. Het is niet voor hem om met school vriendjes te spelen. Daar speelt hij andere meet kind gerichte spellen mee.
Laatst gewijzigd door Edwin84 op za 05 jul 2025, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pura Vida
- Wu Feng
Re: Advies avonturen/coop spel voor 7 jarige
Als ik me goed herinner, speelden wij die vijf verhalen van Andor een jaar of 6/7 geleden met onze drie oudsten, die toen 6, 8 en 10 waren.
De regels deden wij natuurlijk, en de verhalen lazen we voor, maar de keuzes maak je samen en kun je begeleiden. Ik herinner me veel geanimeerde gesprekken over wat we konden/moesten doen om die monsters weg te houden. En het was voor de kinderen in elk geval bloedspannend.
Helaas al de deur uit hier, anders had je hem zo kunnen overnemen. Op MP goed te vinden, denk ik.
De regels deden wij natuurlijk, en de verhalen lazen we voor, maar de keuzes maak je samen en kun je begeleiden. Ik herinner me veel geanimeerde gesprekken over wat we konden/moesten doen om die monsters weg te houden. En het was voor de kinderen in elk geval bloedspannend.
Helaas al de deur uit hier, anders had je hem zo kunnen overnemen. Op MP goed te vinden, denk ik.
Net gespeeld:
- Edwin84
- Kardinaal
Bedankt voor je reactie.
Je bedoelt denk ik de reguliere Andor voor volwassenen?
Heb ik vroeger 2 keer gespeeld en was erg pittig op de bordspeelclub. De gewone Andor is net een stapje te hoog gegrepen denk ik
Heb ik vroeger 2 keer gespeeld en was erg pittig op de bordspeelclub. De gewone Andor is net een stapje te hoog gegrepen denk ik
- Pura Vida
- Wu Feng
Yep, die rode doos bedoel ik. Is al tijdje geleden maar volgens mij vond die van 6 jaar het al reuze spannend allemaal. En die van 8 en 10 maakten vooral de keuzes.Edwin84 schreef: za 05 jul 2025, 11:03 Bedankt voor je reactie.
Edit: net even nagevraagd: hij vond het "onwijs leuk, dat spel. Waarom is dat weg eigenlijk?" Je wordt bedankt, ik heb wat uit te leggen.
Net gespeeld:
- Dagmar
- Geheim Genootschap
- Contacteer:
Wonderbook is een leuke campagnegame speciaal voor gezinnen met kinderen. Het is wel een duur spel, maar dat is het waard. Je speelt het op een pop up boek met heel veel verrassingen. Volgens mij zag ik recent dat forumgebruiker Humske er hier een te koop aan bood. Misschien is die er nog.
-
- Matroos
Chronicles of Avel (is ook in het Nederlands beschikbaar) is vanaf 6 jaar volgens de BGG community. Staat bij mij nog op de shelf of shame, dus kan er zelf nog geen oordeel over geven, maar wordt wel goed beoordeeld.
En zie ook deze lijst voor de topspellen voor kinderen volgens BGG:
https://boardgamegeek.com/childrensgame ... 5&rank=7#7
En zie ook deze lijst voor de topspellen voor kinderen volgens BGG:
https://boardgamegeek.com/childrensgame ... 5&rank=7#7
- Edwin84
- Kardinaal
Wat reviews gekeken en zowel Wonder boek als Avil draait toch om geluk hebben met het dobbelen wat ik erg jammer vind.
Zou leuker zijn dat je keuzes moet maken zoals de tovenaar is beter met dobbelen tegen vliegende monsters maar de ridder weer tegen Orcs waarbij je wel dobbelt maar de ridder 80% kans heeft tegen Orcs en slechts 50% tegen draak omdat de draak hem te snel af is.
Het hoeft ook niet per se te draaien om D en D achtige settings. Iets wat lijkt op Paleo of andere Co Ops hebben ook avontuur. Alleen dan wel geschikt voor 7 jarige .
Zou leuker zijn dat je keuzes moet maken zoals de tovenaar is beter met dobbelen tegen vliegende monsters maar de ridder weer tegen Orcs waarbij je wel dobbelt maar de ridder 80% kans heeft tegen Orcs en slechts 50% tegen draak omdat de draak hem te snel af is.
Het hoeft ook niet per se te draaien om D en D achtige settings. Iets wat lijkt op Paleo of andere Co Ops hebben ook avontuur. Alleen dan wel geschikt voor 7 jarige .
- MickyS
- Garnaal
Bij ons deed zombie kids (en opvolgers) het erg goed. Legacy spel alla pandemic, maar dan voor kinderen.
"Rock over London. Rock on Chicago."
- Obelix
- Regenmaker
Zonder twijfel: Mice and Mystics. Goede Nederlandstalige vertaling van het verhaal op BGG, de kaarten kan jezelf even snel doen met post-its (of de kaarten afdrukken via een andere file op BGG. Vrij eenvoudig qua mechanisme en best origineel qua verhaal. Veel speelplezier!
- Edwin84
- Kardinaal
Zal eens kijken of die ergens nog te krijgen is.
Moet wel zeggen dat het me verbaasd dat er weinig licht gewicht/familie gewicht coop games zijn.
Moet wel zeggen dat het me verbaasd dat er weinig licht gewicht/familie gewicht coop games zijn.
- Pura Vida
- Wu Feng
Oe, dat ik daar niet aan dacht. Goeie tip. Nooit gespeeld zelf, maar is een favoriet van dochter 2 met haar vriendinnen (nu 11, maar begonnen enige tijd terug).MickyS schreef: za 05 jul 2025, 16:16 Bij ons deed zombie kids (en opvolgers) het erg goed. Legacy spel alla pandemic, maar dan voor kinderen.
Net gespeeld:
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
De avonturen van Robin Hood is misschien ook een geschikte? Erg verhalend, en geen overdaad aan regels. Vrijwel alle regels komen pas gaandeweg aan bod.
https://www.spellengek.nl/de-avonturen-van-robin-hood/
https://www.spellengek.nl/de-avonturen-van-robin-hood/
- Edwin84
- Kardinaal
Robin Hood is denk ik lastig aankomen. Wel goede suggestie.
Die Zombie Kids is EN niet duur en Legacy. Dat spreekt me wel aan. Dan evolueert het spel en die had ook een bordspellen prijs gewonnen zag ik.
Die Zombie Kids is EN niet duur en Legacy. Dat spreekt me wel aan. Dan evolueert het spel en die had ook een bordspellen prijs gewonnen zag ik.
- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
En Flash Point? Samen brandweer spelen.
Wel dobbelstenen,
maar alleen als acties tegen de spelers.
Wel dobbelstenen,
maar alleen als acties tegen de spelers.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Flash Point, dat ik die kon vergeten! Is ook een hele geschikte. Eigenlijk een soort dungeon crawler waarbij je rook en vuur bestrijdt in plaats van monsters. Heeft bovendien een modulaire opbouw waardoor je de regels naar wens simpeler of complexer kunt maken, wat het ook een langere adem geeft.
Helaas in het NL niet meer nieuw te krijgen, maar een speurtocht op MP levert vast iets op.
Helaas in het NL niet meer nieuw te krijgen, maar een speurtocht op MP levert vast iets op.