Deluxe versies

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bert_
Website beheerder

Deluxe versies

Bericht door Bert_ »

Er is nog niet veel over bekend, maar Terra Mystica krijgt wellicht een nieuwe deluxe editie / big box.
Ik denk aan de bijzonder mooi uitgewerkte deluxe versie van Castles of Burgundy: quasi niet te vergelijken met de allereerste, veel kleinere editie.

Persoonlijk vind ik zo'n nette uitwerking met mooi materiaal echt bijdragen aan de spelbeleving.
Toch heb ik nog geen enkele grote deluxe versie in huis, omdat het formaat me onhandig lijkt en - naar ik verwacht - wel wat gelegenheidsspelers zal afschrikken.
Bij Orléans verkoos ik daarom het houten upgrade pack (ideaal, gaan je personages niet meer vastzitten in de hoeken van je zak) boven de volledig nieuwe editie.

Hoe zit dat met jullie:
  • Welke deluxe edities heb je in huis? Zou je 'm opnieuw kopen?
  • Wat voor versie van een spel verkies je? Waar let je dan op?

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Deluxe versies

Bericht door roubosga »

Ik ben wel gevoelig voor deluxe versies, vooral bij een nieuw spel.
Maar een spel dat ik jaren in bezit heb en waarvoor nu plots een deluxe versie uitkomt boeit me niet.
Duur en ik moet dan maar van de oude versie af zien te komen.
Het voelt ook een beetje als financieel uitmelken.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik houdt wel van Deluxe medium zoals ik het noem. Een klassieker waar werkers discs waren en grondstoffen blokjes mag wel een upgrade als een nieuwe versie uitkomt.

Kleine Bigboxes vind ik ook tof. Rattus is hier een goed voorbeeld van. Zolang de doos maar niet te groot wordt.

Dubbel laags speler bordjes is super handig. Een mooie insert om alles goed op te bergen en snel op tafel te leggen is helemaal top.

Maar zon Castles of Burgundy met die 3D gebouwen of die nieuwe luxe Ark Nova gaat mij te ver.

Stel: ik had één spel wat minimaal 1 keer per maand op tafel komt en echt een absolute favoriet is die ik steeds met dezelfde mensen speel. Dan zou zo een versie wel erg tof zijn mits het niet heel lang duurt op te zetten door alle Deluxe stukken. Buiten deze hypothetische situatie hoef ik niet zo een enorm luxe versie.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Aantal deluxified edities bekeken maar het voornaamste is wat in een klein, handzaam, kek doosje zat plotseling in een verhuisdoos moet zitten met meuk waar je geen behoefte aan hebt.
  • Glen More 2 = 2x zo groot en er was niks mis met Glen Less;

Valley of the Kings (Afterlife), geniaal spel in klein doosje, nu in literverpakking.

Carcassonne - vet met inns&cathedrals, nu met circus, schapen, draken, etc en je zit 4 uur voorovergebogen te staren naar wat gewoon vierkantjes hadden moeten blijven.

Everdell - was al deluxe met een echte boom die uit een echte boom was gehakt, met extra varianten in de originele deluxe doos, nu heb je 10 kilo omdat alles tot nu toe theoretisch in een doos zou passen.

Ik heb voor Slay the Spire bijvoorbeeld van alles wat ik nooit gebruik. Maar destijds was er geen keuze voor de second edition. Dead Cells is ook nogal "deluxe" - om dezelfde reden. Maar goed, beide zijn blijvertjes.
Leuk als cadeauidee aan kennissen die je toch niet zo vaak ziet.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Ik koop zelden meteen een deluxe editie van een spel, tenzij ik vooraf al behoorlijk zeker weet dat het een persoonlijke topper gaat worden. Bij Mombasa heb ik dat destijds wel gedaan, en dat bleek een goede zet: de mooie houten doos (plus E-spoor wat veel knarsetanden opleverde bij completisten :lol: ) is nog steeds in mijn bezit.

En eigenlijk neem ik ook zelden een moeite om een spel dat ik al heb te upgraden naar een nieuwe deluxe editie (inclusief inderdaad verkopen van de oude versie en uitbreidingen). Dan moet ik het spel wel heel leuk vinden, en de deluxe editie er erg aanlokkelijk uitzien. Dat heb ik tot nu toe alleen gedaan voor de anniversary edities van Dungeon Lords en Orléans.

Terra Mystica blijft ook wel een van mijn toppers, dus ik ga in elk geval wel een blik werpen op die nieuwe deluxe editie ervan, maar ik vind eerlijk gezegd de oude uitvoering al erg mooi en functioneel, dus de drempel ligt hoog voor een aankoop.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Plaats reactie