Duel om Cardia

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Duel om Cardia

Bericht door xanthie »

Word heerser in Cardia

Er was eens …, zo begint ieder sprookje, in dit geval ook Cardia. Er was dus eens een avonturier die een Djinn bevrijdde uit een moeras. Ze slaan de handen in elkaar en bouwen een magische stad, Cardia. En ze leefden nog lang en gelukkig. Totdat vier facties (de Rebellie, de Academie, de Gilde en de Dynastie) om de macht in Cardia beginnen te strijden. Wie de meeste van deze facties aan zijn of haar kant krijgt, wordt de nieuwe heerser van Cardia. Je weet dus wat doen! Hopakee, we beginnen eraan.

cardiacover999games.webp
Copyright 999Games

Het doosje van Cardia (eigenlijk is het Duel om Cardia) bevat naast de speelregels 64 karakterkaarten (32 per speler, 16 per niveau. Dus iedere speler heeft 16 kaarten van niveau 1 en 16 kaarten van niveau 2), 8 locatiekaarten, 4 overzichtskaarten, 12 zegels, 6 blijvende krachtenfiches en 22 aanpassingsfiches.

Er zijn verschillende manieren om Cardia te spelen. We starten vanzelfsprekend met het basisspel.
Het opzetten van het basisspel is heel eenvoudig. Alle fiches worden in een gemeenschappelijke voorraad in het bereik van beide spelers gelegd. De locatiekaarten worden in een gedekte stapel naast die voorraad gelegd. Voor het basisspel krijgt iedere speler zijn 16 karakterkaarten van niveau 1.

Iedere speler schudt zijn 16 kaarten en neemt er 5 in de hand. De andere 11 kaarten vormen de trekstapel van iedere speler. Elke speler krijgt ook 2 overzichtskaarten, 1 kaart met het speloverzicht voor 1 ronde en 1 kaart met de verschillende facties en fiches.

De 16 kaarten van iedere speler zijn identiek en hebben een waarde van 1 tot en met 16. Naast een kaartnummer of waarde, heeft iedere kaart ook een kleur van een factie. Iedere factie heeft dus 4 kaarten. De nummers van die kaarten per factie staan op de overzichtskaart. Daarnaast heeft iedere kaart ook een eigenschap, een eigenschap die eenmalig te gebruiken of oneindig kan gebruikt worden.

Doel van het spel is om het beter te doen dan de andere speler. Lijkt me logisch. Hoe doe je dat, hoor ik je vragen? Wel , Duel om Cardia is eigenlijk een slagenspel. Iedere ronde speelt iedere speler een kaart gedekt uit zijn hand. De spelers leggen hun kaarten naast de stapel met locatiekaarten in de richting van de pijl die op de achterzijde van zo’n locatiekaart staat. De kaarten worden daarna gelijktijdig omgedraaid. Wie de kaart met de hoogste waarde gespeeld heeft, krijgt een zegel. Hij plaatst dit zegel op de door hem gespeelde kaart. Hebben beide kaarten dezelfde waarde, dan krijgt niemand een zegel en wordt ook fase 2 van de ronde overgeslagen. In fase 2 wordt namelijk de eigenschap van de kaart met de lagere waarde geactiveerd. Hierdoor kan de uitslag van het duel nog wijzigen en kan het overwinningszegel van plaats veranderen. Gespeelde kaarten blijven liggen, want door bepaalde eigenschappen van later gespeelde kaarten kan de uitslag van het eerder uitgevochten duel nog eens wijzigen. Op het einde van de ronde neemt iedere speler 1 kaart van zijn trekstapel. Als de trekstapel op is, wordt de aflegstapel niet opnieuw geschud. De speler vult gewoon zijn hand niet maar aan.

De ronden volgen elkaar op totdat een van de overwinningsvoorwaarden bereikt is. Zo wint een speler meteen nadat de andere speler geen kaart meer kan spelen. Bepaalde eigenschappen op een kaart kunnen je ook de overwinning bezorgen. En wie na het einde van een ronde vijf zegels op zijn kaarten heeft liggen, wint ook.

Om heerser van Cardia te worden, moet je echter twee potjes winnen. Dus het kan dat je drie potjes moet spelen vooraleer er een overwinnaar is.

Nadat je het basisspel in de vingers hebt (en dat gebeurt heel snel), kan je de moeilijkheidsgraad van Cardia verhogen. Dit doe je door bijvoorbeeld te spelen met de karakterkaarten van niveau 2 (je kan ook een mix maken met kaarten van niveau 1 en 2. Zolang beide spelers maar over dezelfde kaarten beschikken). Je kan ook een of meerdere locatiekaarten toevoegen. Locatiekaarten doen in het basisspel niets, behalve de spelrichting aanduiden. Ze bevatten echter ook eigenschappen die je in het spel kan gebruiken. Doodshoofdjes (1 tot 3) in de rechterhoek van iedere locatiekaart geven de moeilijkheidsgraad aan. Locatiekaarten geven extra pit aan het spel, bijvoorbeeld de catacomben (een speler die twee factiekaarten van dezelfde kleur na elkaar speelt, verliest meteen Cardia) of de bazaar (je mag pas kaarten van de trekstapel nemen als je maar 1 kaart of minder in jouw hand hebt. Je mag dan meteen wel 4 kaarten trekken). Je spreekt vooraf af welke locatiekaart of combinatie van locatiekaarten je wil gebruiken.

Deze combinaties zorgen voor meer spelmogelijkheden en vooral meer spelplezier.

Cardia_speelmateriaalmetdooscopyright 999 games.png
Copyright 999 Games

Duel om Cardia is op het eerste zicht een heel eenvoudig kaartspelletje. Speluitleg en spelopzet klaar in twee minuten. Tip, neem tijd om voor een eerste spelletje samen met de andere speler, de eigenschappen van iedere kaart door te nemen. Je wint tijd tijdens het spelen en je vermijdt misverstanden. De eigenschappen worden duidelijk beschreven en verduidelijkt waar nodig in het spelregelboekje.

Handig gebruik maken van de eigenschappen van iedere kaart is namelijk de essentie om te winnen. Wie die eigenschappen niet voldoende in de vingers heeft, zal roemloos verliezen. Je hebt dus een aantal potjes nodig om Cardia te doorgronden. De eerste potjes overtuigden me niet meteen van de kracht van het spel. Ik focuste teveel op het winnen van de slagen door kaarten met een hogere waarde dan mijn tegenstander te willen spelen. Ik zag Cardia teveel als een simpel slagenspel en in een slagenspel wil je slagen winnen. Maar in Cardia is het niet nodig om de slag meteen te winnen. Door handig gebruik te maken van de kaarteigenschappen kan je het resultaat van eerdere duels nog wijzigen. Hoe meer je het speelt, hoe leuker het wordt.

Er zit natuurlijk een portie geluk in het spel, namelijk het trekken van de juiste kaart. Maar omdat beide spelers over dezelfde kaarten beschikken, kan je heel goed nagaan welke kaarten er al gespeeld zijn en welke kaarten er nog moeten komen. Afgelegde kaarten moeten ook open afgelegd worden. Er is dus heel veel informatie beschikbaar. De speler die het best al die informatie onthoudt en verwerkt, kan de geluksfactor bijsturen.
Door de locatiekaarten en de kaarten van niveau 2 kan je heel veel variatie aan Cardia toevoegen waardoor je de herspeelbaarheid van Cardia verhoogt.

Ik kan Cardia aanbevelen. Het is een heel leuk tweepersoonsspelletje maar met een leercurve. Het is het leukst als beide spelers hetzelfde leerproces hebben doorlopen. En ik zie nu al aan de horizon de nodige uitbreidingen verschijnen: nieuwe locatiekaarten, nieuwe karakterkaarten en wie weet wat nog meer, allen bedoeld om Cardia uitdagend te houden.
999 Games lanceerde Duel om Cardia al in september 2025 maar het is de eerste drie maanden alleen verkrijgbaar in speciaalzaken. Vanaf december 2025 is Cardia vrij verkrijgbaar.

Labels:
Carrie
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Duel om Cardia

Bericht door Carrie »

Wij hebben deze gespeeld tijdens de demodagen die 999 Games hield bij een aantal spellenwinkels. Toen al besloten dat we deze ook wilden aanschaffen. Een goed slagenspel zie je niet vaak voor twee spelers. En er zit een leuke twist in met het soms herbeoordelen van voorgaande slagen. Inmiddels hebben we deze aan de collectie kunnen toevoegen. Kregen we ook nog een leuke nieuwe locatiekaart erbij: Ceremonie. Een leuk snel spel wat we tussendoor snel op tafel kunnen leggen en ook makkelijk mee kunnen nemen op vakantie.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Inmiddels zijn er best veel slagenspellen voor 2 al.

Vos in the Bos en Vos in het bos Duet
De hele Claim serie
Lone Wolves
Jeckyl vs Hyde
Linko
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Edwin84 schreef: ma 27 okt 2025, 14:32 Inmiddels zijn er best veel slagenspellen voor 2 al.

De hele Claim serie
Lone Wolves
Jeckyl vs Hyde
Linko
Klopt, maar wij vinden ze niet allemaal even "geslaagd". :lol: Daarbij zijn er zoveel meer slagenspellen die pas leuk worden met meerdere personen.
Deze vinden we overigens wel leuk en die hebben we dan ook:
Lone Wolves

Jeckyl vs Hyde en Linko hebben we nog niet gespeeld dus geen oordeel over.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom Cardia een slagenspel zou zijn. Een kenmerkende eigenschap van slagenspellen is dat je kleuren moet bekennen. Spelers zijn dus in principe niet vrij om te kiezen welke kaart ze spelen. Wat anderen spelen beperkt je keuzevrijheid.

Bij Cardia is dat niet zo, beide spelers kiezen tegelijk hun kaart. Als Cardia een slagenspel is, is Take 5 dat ook :D
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Peter Hein schreef: ma 27 okt 2025, 15:26 Ik begrijp eigenlijk niet waarom Cardia een slagenspel zou zijn. Een kenmerkende eigenschap van slagenspellen is dat je kleuren moet bekennen. Spelers zijn dus in principe niet vrij om te kiezen welke kaart ze spelen. Wat anderen spelen beperkt je keuzevrijheid.

Bij Cardia is dat niet zo, beide spelers kiezen tegelijk hun kaart. Als Cardia een slagenspel is, is Take 5 dat ook :D
Ik vind er wel degelijk een sterk slagenspel element inzitten, misschien dan niet met het kleur bekennen. Je speelt allebei een kaart en de hoogste wint de slag. Daarbij kan je achteraf de slagen ook nog beinvloeden. Take 5 is heel anders, want dat is puur je kaarten uit je hand leeg spelen. Dat blijft doorgaan over en weer en gaat niet om allebei een kaart spelen en bekijken wie de slag wint. Ik ben daar overigens niet de enige in. Er zijn heel wat reviews / beschrijvingen die het ook over een slagenspel hebben (het is niet dat ik het zelf verzonnen heb :D ). Om er maar eentje aan te halen: https://www.speloptafel.nl/review-duel-om-cardia/ begint gelijk met de tekst in de kop: "De twee spelers proberen in dit spel de vier machtige facties achter zich te krijgen door slagen te winnen. Maar een slag verliezen kan juist een hele grote stap zijn in het Duel om Cardia."
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Ja, ik ben de term vaker tegengekomen als het over Cardia gaat. Maar ik vind het weinig te maken hebben met echte slagenspellen voor twee zoals Claim of Vos in het Bos.

Maar vooruit, als je 'slag' interpreteert als 'veldslag' ('battle' in plaats van 'trick', om even de Engelse termen te gebruiken), dan is Cardia, net als bijvoorbeeld Memoir '44, inderdaad een slagenspel :wink:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Voorin hoeven er niet per se kleuren of troeven te zijn. De hoogste kaart mag ook.

Wel essentieel vind ik het dat een speler die de slag wint of verliest alle kaarten moet pakken uit die slag. De punten telling doen dan te gaan om kaarten die je juist wil winnen of juist wil verliezen in de slag.

In Cardia maken de kaarten zelf niet uit als je de slag wint. De slag levert een fiche op.
Plaats reactie