Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuwe Roll & Write met een historisch thema: Lords of the South Slavs. Het spel speelt zich af in de late 14e eeuw, net vóór de komst van de Ottomanen naar de Balkan.
Je kruipt in de huid van Zuid-Slavische heersers die proberen hun invloed en macht te vergroten, terwijl de dreiging van de Ottomanen nooit ver weg is. Je stad is je machtsbasis. Door gebouwen te voltooien, handel te drijven, religieuze invloed te vergroten en je militaire kracht uit te bouwen, verzamel je overwinningspunten: elk een uitdrukking van je groeiende macht. En wie weet verzamel je wel genoeg macht om de edelen te verenigen en gezamenlijk de Ottomaanse opmars een halt toe te roepen.
De sfeer is geïnspireerd door figuren als prins Marko, historisch van bescheiden betekenis, maar in de Balkanfolklore een onverschrokken beschermer van de zwakken. Ik vroeg me af: wat als de versnipperde edelen hem als opperste heerser hadden erkend? Dat idee heb ik vertaald naar spelvorm.
Huidige status:
• De kernmechanieken staan
• Scoresheets en iconografie in eerste testversie
• Meerdere playtests gedaan, balans wordt steeds strakker
Hier alvast een afbeelding van de prototype dobbelstenen:

En een sfeerimpressie:

Marko, zoon van Vukašin, beschermer van de zwakken, zwaard tegen de storm. Zijn naam leeft voort in lied en strijd.
Ik hou jullie op de hoogte
Stoj Games
History in Your Hands

Instagram: @stojgames