Geen eurogames
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
-
Eloy
- Sojaboon
Geen eurogames
Ben zelf een fan van zowel de eurogames alsmede van echte wargames ( Avalon Hill/GMT games ). Ik begrijp alleen niet helemaal dat er zo weinig aandacht is voor deze laatste groep.
Het lijkt wel dat ook in dit forum er vooral niet gediscussieerd kan worden over echte wargames. Misschien is het wel niet z'n populair genre. Zeker niet in Nederland.
Het lijkt wel dat ook in dit forum er vooral niet gediscussieerd kan worden over echte wargames. Misschien is het wel niet z'n populair genre. Zeker niet in Nederland.
- BaSL
- Team Bordspelmania
Re: Geen eurogames
O, er kan zeker over gediscussieerd worden! Maar zeker: eurogames zijn vele malen populairder. En dat zie je ook terug in ons forum. Natuurlijk zijn er wargamers aanwezig hier en natuurlijk wordt er weleens wat gepost over wargames, maar het is inderdaad weinig. Misschien ook weinig te koop in de Lage Landen?Eloy schreef:Ben zelf een fan van zowel de eurogames alsmede van echte wargames ( Avalon Hill/GMT games ). Ik begrijp alleen niet helemaal dat er zo weinig aandacht is voor deze laatste groep.
Ik kom zelf niet veel verder dan Axis&Allies. En Field Commander: Alexander. Maar dat moest dan weer uit Engeland komen.

-
stofke
- Regenmaker
Populariteit stijgt volgens mij wel, zag dat m'n vaste spellenwinkel het volledige (of toch behoorlijk wat verschillende titels) binnen heeft gehaald: GMT, Columbia games, DVG, Victory point games, ...
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Voel je vrij om hier op Bordspelmania over Wargames te discussiëren, recensies, tips en nog zoveel meer te plaatsen. Mogelijk wek je zo wel interesse en reacties van andere wargamers los.Eloy schreef:Ben zelf een fan van zowel de eurogames alsmede van echte wargames ( Avalon Hill/GMT games ). Ik begrijp alleen niet helemaal dat er zo weinig aandacht is voor deze laatste groep.
-
Yos-T
- Grote Dienaar
Tja, de gemiddelde wargame heeft wel 20+ pagina's regels en een speelduur van 4+ uur. Niet iedereen ziet dat zitten. Daarnaast is het thema vaak oorlog
, dat spreekt ook niet iedereen aan. Dan blijven er op een vrij klein forum als dit nog maar weinig over.
Bekendheid is natuurlijk ook een groot probleem, maar daar wordt aan gewerkt hoor ik net:)
Je vergeet trouwens MMP (ook niet meer weg te denken uit de wargame-wereld)!
Bekendheid is natuurlijk ook een groot probleem, maar daar wordt aan gewerkt hoor ik net:)
Je vergeet trouwens MMP (ook niet meer weg te denken uit de wargame-wereld)!
- usurper
- Geheim Genootschap
De wargames spreken mij juist ontzettend aan. Ik heb niet voor niks Memoir 44 aangeschaft. Het is alleen de tijdsduur die mij tegenhoudt. En dit lijken mij ook echt de spellen waarbij je bij een gevorderde speler moet aanschuiven. En die moet je maar net tegenkomen natuurlijk.
We live to survive our paradoxes
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Memoir '44 of Axis & Allies zijn dan ook geen 'echte' wargames.usurper schreef:De wargames spreken mij juist ontzettend aan. Ik heb niet voor niks Memoir 44 aangeschaft.
-
Yos-T
- Grote Dienaar
Om mezelf maar even tegen te spreken: Er zijn ook genoeg 'echte' wargames die prima in een avondje te spelen zijn. Een andere optie, die ik zelf regelmatig gebruik, is om aan het eind van de avond een foto van het speelbord te nemen. Dan kun je een week later gewoon de draad weer oppakken, zonder dat je het spel op tafel hoeft te laten liggen.usurper schreef:Het is alleen de tijdsduur die mij tegenhoudt.
Je hoeft ook echt geen genie te zijn om een wargame te kunnen spelen. Het is niet ingewikkelder dan een pittige euro-game. Er zijn wel vaak meer regeltjes, maar die hoef je niet allemaal uit je hoofd te leren. De regelboeken zijn zo geschreven dat ze tijdens het spelen makkelijk te raadplegen zijn (in tegenstelling tot veel euro-regelboeken).usurper schreef:En dit lijken mij ook echt de spellen waarbij je bij een gevorderde speler moet aanschuiven.
Bovendien zijn de spellen meestal tot op zekere hoogte een simulatie, dat betekend dat het vrij duidelijk is wat je moet doen om het spel te winnen. Je hoeft minder abstract te denken dan bij andere spellen.
Zo te zien woont er een bij je in het dorpusurper schreef:En die moet je maar net tegenkomen natuurlijk.
- usurper
- Geheim Genootschap
Yep. Waar Heemskerk al niet groot in is.Yos-T schreef:Om mezelf maar even tegen te spreken: Er zijn ook genoeg 'echte' wargames die prima in een avondje te spelen zijn. Een andere optie, die ik zelf regelmatig gebruik, is om aan het eind van de avond een foto van het speelbord te nemen. Dan kun je een week later gewoon de draad weer oppakken, zonder dat je het spel op tafel hoeft te laten liggen.usurper schreef:Het is alleen de tijdsduur die mij tegenhoudt.
Je hoeft ook echt geen genie te zijn om een wargame te kunnen spelen. Het is niet ingewikkelder dan een pittige euro-game. Er zijn wel vaak meer regeltjes, maar die hoef je niet allemaal uit je hoofd te leren. De regelboeken zijn zo geschreven dat ze tijdens het spelen makkelijk te raadplegen zijn (in tegenstelling tot veel euro-regelboeken).usurper schreef:En dit lijken mij ook echt de spellen waarbij je bij een gevorderde speler moet aanschuiven.
Bovendien zijn de spellen meestal tot op zekere hoogte een simulatie, dat betekend dat het vrij duidelijk is wat je moet doen om het spel te winnen. Je hoeft minder abstract te denken dan bij andere spellen.
Zo te zien woont er een bij je in het dorpusurper schreef:En die moet je maar net tegenkomen natuurlijk.
Het maken van foto's is wel een mooie oplossing natuurlijk.
-
Eloy
- Sojaboon
Momenteel ben ik in het bezit van o.a de volgende niet eurogames :
Combat Commander
Conflict of Heroes
Europe and Asia Engulfed
A Victory denied ( MMP )
Liberty Roads
Pax Romano ( GMT Games )
Berlin to Barbarossa
Enkele sologames zoals : Omaha Beach, Patton's Best, Operations Barbarossa.
Veel van deze spellen hebben echt niet zulke lange handleidingen. En spel als Conflict of Heroes valt na een 15 minuten uitleg al te spelen en is voor 2 t/m 4 personen. Europe en Asia Engulfed kun je als 1 spel spelen, volgens mij heb je dan al gauw minimaal 4 spelers nodig. Een toppertje is A Victory Denied, mooi spelbord , prachtige counters, ja dit soort spellen speel je in de regel met counters en een kort handleiding.
Libery Road heb ik pas in mijn bezit. Ziet erg bijzonder mooi uit. 1 kort scenario gespeeld. Speelt heel erg intuïtief. Handleiding is 16 pagina's.. Dat is toch te doen.
Het kan altijd gekker.
A World at War. Een handleidng van 210 blz. kleine letters, meer dan 4000 counters en een apart playboek met extended rules. Kijk dat is nu een wargame die buiten mijn gebied valt. Even te grote uitdaging..... voorlopig.
Zijn er nog mensen die adviezen hebben over wargames in dit genre.
( Wargames met een speelduur van 2 tot 6 uur en handleiding die niet meer dient te zijn dan een eurogame + )
Combat Commander
Conflict of Heroes
Europe and Asia Engulfed
A Victory denied ( MMP )
Liberty Roads
Pax Romano ( GMT Games )
Berlin to Barbarossa
Enkele sologames zoals : Omaha Beach, Patton's Best, Operations Barbarossa.
Veel van deze spellen hebben echt niet zulke lange handleidingen. En spel als Conflict of Heroes valt na een 15 minuten uitleg al te spelen en is voor 2 t/m 4 personen. Europe en Asia Engulfed kun je als 1 spel spelen, volgens mij heb je dan al gauw minimaal 4 spelers nodig. Een toppertje is A Victory Denied, mooi spelbord , prachtige counters, ja dit soort spellen speel je in de regel met counters en een kort handleiding.
Libery Road heb ik pas in mijn bezit. Ziet erg bijzonder mooi uit. 1 kort scenario gespeeld. Speelt heel erg intuïtief. Handleiding is 16 pagina's.. Dat is toch te doen.
Het kan altijd gekker.
A World at War. Een handleidng van 210 blz. kleine letters, meer dan 4000 counters en een apart playboek met extended rules. Kijk dat is nu een wargame die buiten mijn gebied valt. Even te grote uitdaging..... voorlopig.
Zijn er nog mensen die adviezen hebben over wargames in dit genre.
( Wargames met een speelduur van 2 tot 6 uur en handleiding die niet meer dient te zijn dan een eurogame + )
- usurper
- Geheim Genootschap
Dankzij jouw berichtje ben ik wel geinteresseerd in Omaha Beach.
Even op BGG gekeken.
Je kan het solo spelen en het duurt "maar" 3 uur. Alleen de prijs is dan weer fors.
Even op BGG gekeken.
Je kan het solo spelen en het duurt "maar" 3 uur. Alleen de prijs is dan weer fors.
-
Yos-T
- Grote Dienaar
Dit zijn enkele van mijn favorieten met beperkte regels en speelduur (met uiteenlopende thema's):
ASL SK#1
Napoleon's Triumph
No Retreat!
Red Dragon Rising: The Coming War With China
Warriors of God
Napoleonic 20 series
Nog twee met wat euro-overlap:
Labyrinth: The War on Terror, 2001-?
Twilight Struggle
Als alternatief voor Omaha Beach zou je ook eens kunnen kijken naar Operation Jubilee. Dat gebruikt hetzelfde systeem en krijgt ook goede beoordelingen (Ik heb het zelf nog niet gespeeld).
ASL SK#1
Napoleon's Triumph
No Retreat!
Red Dragon Rising: The Coming War With China
Warriors of God
Napoleonic 20 series
Nog twee met wat euro-overlap:
Labyrinth: The War on Terror, 2001-?
Twilight Struggle
Als alternatief voor Omaha Beach zou je ook eens kunnen kijken naar Operation Jubilee. Dat gebruikt hetzelfde systeem en krijgt ook goede beoordelingen (Ik heb het zelf nog niet gespeeld).
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Waarom is Axis & Allies geen echte wargame? Ook een relatief eenvoudig en enigszins abtract WOII-veroveringspel op strategische schaal kun je toch gewoon een wargame noemen?Bart schreef:Memoir '44 of Axis & Allies zijn dan ook geen 'echte' wargames.usurper schreef:De wargames spreken mij juist ontzettend aan. Ik heb niet voor niks Memoir 44 aangeschaft.
-
Eloy
- Sojaboon
Omaha Beach is inderdaad een van de beste solowargames. Beetje prijzig. Ik denk dat ik er zeker € 50,- voor betaald heb bij IGUK. Een aantal ronden gespeeld en kan alleen maar enthousiast zijn. Erg mooi spelmateriaal en voor een sologame behoorlijk leuk.
Wat ouder maar zeker wel aan te komen zijn o.a Patton's Best/Breakout Normandy. Prima games.
Voor mij zijn Axis & Alles ( en al zijn klonen van Xenos ) Memoir 44 Tide of Iron ook allemaal wargames. Niet alleen Avalon Hill/GMT/MMP enz.... zijn wargames. Alleen vind ik Axis & Allies in mindere mate maar zeker Memoir 44 een veredeld dobbelspel zonder enige diepgang.
Wat ouder maar zeker wel aan te komen zijn o.a Patton's Best/Breakout Normandy. Prima games.
Voor mij zijn Axis & Alles ( en al zijn klonen van Xenos ) Memoir 44 Tide of Iron ook allemaal wargames. Niet alleen Avalon Hill/GMT/MMP enz.... zijn wargames. Alleen vind ik Axis & Allies in mindere mate maar zeker Memoir 44 een veredeld dobbelspel zonder enige diepgang.
- usurper
- Geheim Genootschap
bij gebrek aan kennis heb ik juist Memoir 44 gekocht vanwege het thema. Ik heb zelf de stranden in Normandië bezocht en deze zag ik terug komen in de scenario's.Erwin schreef:Waarom is Axis & Allies geen echte wargame? Ook een relatief eenvoudig en enigszins abtract WOII-veroveringspel op strategische schaal kun je toch gewoon een wargame noemen?Bart schreef:Memoir '44 of Axis & Allies zijn dan ook geen 'echte' wargames.usurper schreef:De wargames spreken mij juist ontzettend aan. Ik heb niet voor niks Memoir 44 aangeschaft.
Daarnaast was het vrij laagdrempelig en zou ik het ook met mijn kinderen kunnen spelen.
Dat het geen wargame is voor puristen, daar kan ik niet over oordelen.