Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Maracaibo

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

The Iced One schreef:
pieter.schutz schreef:
Edwin84 schreef: Het moet vanzelfsprekend zijn dat iedereen anders is, zonder er zo de nadruk te leggen van kijk is hoe inclusief wij zijn.
Het moet vanzelf sprekend zijn. Maar als het zichtbaar is zijn er helaas nog steeds mensen die zeggen dat het er onnatuurlijk uit ziet.
Hier kan ik Edwin wel volgen. Hoeveel vriendengroepen bestaan er uit meer dan 4 nationaliteiten? Het kan aan mij liggen, maar in mijn vriendengroep is er één Ghanees en dat zijn ze dan ook wel. Het is wel wat ongeloofwaardig om zo'n groep samen te stellen puur om politiek correct te zijn.
Er is wel een groot verschil tussen: "Ik kan me niet met zo'n groep identifieren" en "Ik vind het onnatuurlijk/ongeloofwaardig". et jullie argument zou een vriendengroep met alleen donkere mensen geloofwaardiger zijn. (en dat is waarschijnlijk ook zo, net zoals een groep witte mensen ook geloofwaardiger is). Maar veel westerlingen zullen zich daar minder snel mee associëren.
Het politiek correct noemen heb ik wel moeite mee. Zeker omdat het altijd wat lacherig werd/wordt afgedaan. Zodra er in een reclame een donker persoon in beeld kwam: "Kijk, daar heb je de ...." Vul maar in, maar ik denk dat het voor bijna iedereen begint met excuus.
Als bedrijf laten zien dat je exclusiviteit omarmt is ongetwijfeld marketingtechnisch slim, maar niet per sé alleen maar dat.
The Iced One schreef: Ik ging me niet moeien in deze discussie, want het is een heel moeilijke, maar ik vraag me bij zoiets wel altijd af of de doelgroep die 'wij' proberen te beschermen er zelf wel zo'n probleem van maakt. Een beetje zoals Philippe Geubels hier in België wilde aantonen met 'Taboe' waarin hij grappen over minderheden maakte voor een zaal vol mensen uit die minderheid. Bleek dat zij met die soms grove moppen goed konden lachen en dat zij het juist niet fijn vonden als mensen het uit de weg gingen.
Mijn vraag is dus: maken de afstammelingen van de slavernij bv er een probleem van dat er spellen zijn waarin slaven een rol spelen? Als zij daar geen aanstoot aannemen, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.
Een beetje hetzelfde argument als eerder gemaakt over cabaretiers. Ik denk dat je gelijk hebt dat mensen niet zodanig op hun tenen gaan lopen dat niets meer kan. Zeker humor en satire. Zolang het duidelijk is dat er grappen worden gemaakt verschuift de grens mijns inziens. Het hangt natuurlijk wel af wie de grap maakt. Als Herman Finkers een grap maakt over moslims is dat een stuk beter te scheiden van zijn mening dan als Geert Wilders dat zou doen.
Afbeelding
DaveyJones6913
Rooster Booster

Re: Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Marac

Bericht door DaveyJones6913 »

3 woorden:

disney star wars

als die treinramp in slow motion niet illustreert waarom het folly is om politiek te willen
zien in entertainment...
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

DaveyJones6913 schreef: 3 woorden:

disney star wars

als die treinramp in slow motion niet illustreert waarom het folly is om politiek te willen
zien in entertainment...
:lol: :lol: Ik zou zeggen dat die trilogie ook een hoop andere dingen mooi illustreert, maar die zijn hier off topic...
(Bijvoorbeeld: het heeft zin een trilogie verhaallijn te plannen en niet verschillende regisseurs om en om hun eigen ding te laten doen en elkaar te laten afzeiken...)
PurpleHazer
Matroos

Bericht door PurpleHazer »

disney star wars

zien in entertainment...
Sorry, ik snap je punt niet?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De nieuwste trilogie van Star Wars is door Disney ontwikkelt.

Ik ken niet al details maar alles moest politiek correct in het extreme zijn.

Alle sterke personages van de goeierikken moesten per se niet wit zijn of het moesten sterke vrouwen zijn.

Heel veel zaken in het plot draaide om politieke standpunten.

De films worden per deel slechts echter beoordeeld door de fans en een beetje als flops gezien.
PurpleHazer
Matroos

Ik geloof niet dat dat komt door politieke correctheid... of zeg je dat je met vrouwelijke en/of donkere hoofdpersonen sowieso geen goede (star wars) film(s) kunt maken?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Nee dat zeg ik niet. Ben zelf geen SW liefhebber, zet alleen neer wat ik ervan af weet vanwege de vraag. Sowieso is Star Wars divers met alle aliens en wezens op planeten.

Het kwam erop neer dat de focus teveel lag op de politieke punten die ze met de film wilden maken en dat ze diversiteit naar voren wilde laten komen.

De aandacht lag hier teveel op ipv andere factoren die een goede film maken. Ze hadden de aandacht bij het maken van de film beter moeten verspreiden.

Nu ik dit schrijf wil ik wel zeggen dat als ik een film kijk, dit als ontspanning doe. Ik kan me goed voorstellen dat als je Star Wars liefhebber bent je dit doet vanwege de prachtige wereld en verhalen en dat je niet zit te wachten op politiek. Het maakt dan niet uit of dit links, rechts of midden is, politieke discussies in de echte wereld wil je niet in deze film terugzien over een fictief universum.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ah het gaat ineens over Star Wars? Ff denken hoor... :think: o ja: Samuel Jackson als Jedi held. Schitterend was dat.Gewoon nog in de Lucasfilm tijd, had niks met Disney te maken. Gave films waren dat, met hem erin. Of Rogue One, toegegeven wel in Disney tijd. Prachtige hoofdrol van Felicity Jones. Onwijs politiek correct. Onwijs succes. Onwijse gave film.
Afbeelding
DaveyJones6913
Rooster Booster

PurpleHazer schreef:

disney star wars

zien in entertainment...
Sorry, ik snap je punt niet?

maar... ik zei het letterlijk...

als je je creative onderneming laat beinvloeden door politieke beweegredenen
ben je verzekerd van een uitzonderlijk slecht product, zoals bv disney star wars.
DaveyJones6913
Rooster Booster

Pura Vida schreef: Ah het gaat ineens over Star Wars? Ff denken hoor... :think: o ja: Samuel Jackson als Jedi held. Schitterend was dat.Gewoon nog in de Lucasfilm tijd, had niks met Disney te maken. Gave films waren dat, met hem erin. Of Rogue One, toegegeven wel in Disney tijd. Prachtige hoofdrol van Felicity Jones. Onwijs politiek correct. Onwijs succes. Onwijse gave film.
het verschil is dat die films zijn gemaakt met de motivatie om een coole star wars film te maken.
het feit dat Jackson donker is was niet relevant. hij was een goeie acteur en star wars fan.
princess Leia was niet geschreven als sterke vrouwelijke actie held om het feminisme te bolsteren, zij was zo geschreven omdat het een cool personage was dat goed in het verhaal paste.

het is als die dingen de primaire motivaties zijn, gaat dat ten koste van het verhaal en alles
wat een toffe star wars film maakt.

zoals in disney star wars waar niets eigenlijk iets uitmaakt, en de hele interne logica meerdere
keeren over boord gaat, zo lang er maar de juiste virtues gesignaleerd worden.

het resultaat is voorspelbaar:
mensen die van films houden zien hun lol bedorven door feforceerde politiek en willen de film niet gaan kijken.
en de mensen die de politiek zo belangenrijk vinden willen eigenlijk alleen dat anderen die films zien en hebben zelf geen interesse om die films te gaan kijken.

get woke; go broke.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Precies wat hierboven staat.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

DaveyJones6913 schreef:
Pura Vida schreef: Ah het gaat ineens over Star Wars? Ff denken hoor... :think: o ja: Samuel Jackson als Jedi held. Schitterend was dat.Gewoon nog in de Lucasfilm tijd, had niks met Disney te maken. Gave films waren dat, met hem erin. Of Rogue One, toegegeven wel in Disney tijd. Prachtige hoofdrol van Felicity Jones. Onwijs politiek correct. Onwijs succes. Onwijse gave film.
het verschil is dat die films zijn gemaakt met de motivatie om een coole star wars film te maken.
het fijt dat jackson donker is was niet relevant. hij was een goeie acteur en star wars fan.
princess leia was niet geschreven als sterke vrouwelijke actie held om het feminisme te bolsteren, zij was zo geschreven omdat het een cool personage was dat goed in het verhaal paste.

het is als die dingen de primaire motivaties zijn, gaat dat ten koste van het verhaal en alles
wat een toffe star wars film maakt.

zoals in disney star wars waar niets eigenlijk iets uitmaakt, en de hele interne logica meerdere
keeren over boord gaat, zo lang er maar de juiste virtues gesignaleerd worden.

het resultaat is voorspelbaar:
mensen die van films houden zien hun lol bedorven door feforceerde politiek en willen de film niet gaan kijken.
en de mensen die de politiek zo belangenrijk vinden willen eigenlijk alleen dat anderen die films zien en hebben zelf geen interesse om die films te gaan kijken.

get woke; go broke.
Wat een idioterie zeg, ik snap er niks van en er is duidelijk niet tegenaan te redeneren. Wat staat hier eigenlijk? :lol: :lol:
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Pura Vida schreef: Wat een idioterie zeg, ik snap er niks van en er is duidelijk niet tegenaan te redeneren. Wat staat hier eigenlijk? :lol: :lol:
Sorry, maar lijkt me toch vrij duidelijk? En je kunt er ook tegenaan redeneren. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat Rose Tico een sterk karakter is wat goed in het verhaal past, waarbij het niets uitmaakt dat ze toevallig vrouw, Aziatisch van achtergrond en niet "slimline" is. Zeg maar zoals Leia in Episode IV-VI.
Ik zou zeggen van niet trouwens; Rose Tico is een van de meest waardeloos geschreven karakters in Star Wars, wat mij betreft. Had ik ook gezegd als dit karakter door, zeg eens wat, Chris Helmsworth gespeeld werd. De film wordt er een stuk beter van als je het karakter weglaat. Dus dat is het punt: de film wordt er minder van, omdat er zo nodig een karakter in geschreven moest worden met de gewenste "eigenschappen".

(Natuurlijk kun je nog de discussie hebben of Rose inderdaad om die reden in de film zit, of omdat Rian gewoon überhaupt een waardeloze schrijver is, in het laatste geval zou het niks met woke te maken hebben. Maar andere recente Star Wars films hebben ook last van dit probleem, dus ik neig toch naar de eerste uitleg.)
Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Antoi »

Zouden we het gewoon bij bordspellen kunnen houden? Dan kunnen de mensen die niet zo veel van Starwars weten het ook gewoon blijven volgen :D
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
PurpleHazer
Matroos

Of de schrijvers van Star Wars nu wel of niet vanuit een geforceerde "inclusiviteits-intentie" geschreven hebben, volgens mij zijn de meesten het erover eens dat het niet heel geslaagd was. Maar om dan te concluderen dat elke poging tot ge-engageerde/inclusieve entertainment bij voorbaat kansloos/slecht is, vind ik wel wat kort door de bocht.

Om het inderdaad weer terug naar het forum te brengen: spellen als 'Spirit Island', 'Freedom, The railroad underground' of bv. 'Twilight Struggle' tonen aan dat je hooggewaardeerde spellen kunt maken vanuit een ander/inclusief/neutraal perspectief. En zo zijn er vast nog heel veel meer voorbeelden te bedenken.