Er is wel een groot verschil tussen: "Ik kan me niet met zo'n groep identifieren" en "Ik vind het onnatuurlijk/ongeloofwaardig". et jullie argument zou een vriendengroep met alleen donkere mensen geloofwaardiger zijn. (en dat is waarschijnlijk ook zo, net zoals een groep witte mensen ook geloofwaardiger is). Maar veel westerlingen zullen zich daar minder snel mee associëren.The Iced One schreef:Hier kan ik Edwin wel volgen. Hoeveel vriendengroepen bestaan er uit meer dan 4 nationaliteiten? Het kan aan mij liggen, maar in mijn vriendengroep is er één Ghanees en dat zijn ze dan ook wel. Het is wel wat ongeloofwaardig om zo'n groep samen te stellen puur om politiek correct te zijn.pieter.schutz schreef:Het moet vanzelf sprekend zijn. Maar als het zichtbaar is zijn er helaas nog steeds mensen die zeggen dat het er onnatuurlijk uit ziet.Edwin84 schreef: Het moet vanzelfsprekend zijn dat iedereen anders is, zonder er zo de nadruk te leggen van kijk is hoe inclusief wij zijn.
Het politiek correct noemen heb ik wel moeite mee. Zeker omdat het altijd wat lacherig werd/wordt afgedaan. Zodra er in een reclame een donker persoon in beeld kwam: "Kijk, daar heb je de ...." Vul maar in, maar ik denk dat het voor bijna iedereen begint met excuus.
Als bedrijf laten zien dat je exclusiviteit omarmt is ongetwijfeld marketingtechnisch slim, maar niet per sé alleen maar dat.
Een beetje hetzelfde argument als eerder gemaakt over cabaretiers. Ik denk dat je gelijk hebt dat mensen niet zodanig op hun tenen gaan lopen dat niets meer kan. Zeker humor en satire. Zolang het duidelijk is dat er grappen worden gemaakt verschuift de grens mijns inziens. Het hangt natuurlijk wel af wie de grap maakt. Als Herman Finkers een grap maakt over moslims is dat een stuk beter te scheiden van zijn mening dan als Geert Wilders dat zou doen.The Iced One schreef: Ik ging me niet moeien in deze discussie, want het is een heel moeilijke, maar ik vraag me bij zoiets wel altijd af of de doelgroep die 'wij' proberen te beschermen er zelf wel zo'n probleem van maakt. Een beetje zoals Philippe Geubels hier in België wilde aantonen met 'Taboe' waarin hij grappen over minderheden maakte voor een zaal vol mensen uit die minderheid. Bleek dat zij met die soms grove moppen goed konden lachen en dat zij het juist niet fijn vonden als mensen het uit de weg gingen.
Mijn vraag is dus: maken de afstammelingen van de slavernij bv er een probleem van dat er spellen zijn waarin slaven een rol spelen? Als zij daar geen aanstoot aannemen, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.