Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Alterno »

50 t/m 41

Door omstandigheden lig ik een dagje achter. Snel inhalen maar ....

Gespeeld: Lords of Waterdeep, Odin, Star realms, Love letter en 7 Wonders
In bezit: Idem.

Lord of Waterdeep speel ik graag, maar te weinig door allerlei omstandigheden (gamend nageslacht, thema, Corona). Ziet er best mooi uit, maar ben niet zo kapot van de inlay.
Odin vind ik al spel niet geschikt (te lang, te veel materiaal, te veel keuzes: kortom, te veel van alles), maar als éénpersoonspuzzel kan ik me er kostelijk mee vermaken. Niet iets voor op de campingtafel, hoor!
Star realms: best leuk en speel ik vaak op vakantie. Ik ben een groot fan van deckbuilding en dit is makkelijk mee te nemen. Qua spel speel ik echter 100 keer liever de oermoeder...
Love letter vind ik vooral leuk om te spelen met mensen die het voor het eerst spelen en dan de reacties te zien over het feit dat je met maar 16 kaartjes een heel ingenieus spel kan maken. Ik heb het te vaak gespeeld en alle combo's al voorbij zien komen.
7 Wonders tenslotte is één van mijn alltime-favorieten: zowel qua spel (drafting) als qua looks. Ook de uitbreidingen (m.u.v. Babel) smaken naar meer.

De spellen die ik niet heb en/of niet gespeeld heb, lokken me ook niet echt: hetzij door de looks (Brass, Gloomhaven, Russian railroads. Ik weet het: "Don't judge the book by the cover."), hetzij door nieuwigheid (Maracaibo). Clan of Caledonia tenslotte lokt me wel, maar ben er nog niet aan toegekomen om er diep in te duiken.

Nog maar 40 te gaan. Jammer.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Alterno schreef: Nog maar 40 te gaan. Jammer.
Had ik ook vanmorgen. Net vakantie. De eerste helft geeft nog een gevoel van oneindige lol en daarna gaat het ineens heel snel met de tijd.
Er komen ook in het linkerrijtje zoveel mooie spellen voorbij dat ik gelukkig ben dat er nog zoveel te wensen overblijft. Gaia Project en "7 Wonders met pep" staan in mijn eigen top 20. 7W niet (meer). Toch waardeer ik beide evenhoog, denk ik. Dat is toch de aantrekkelijkheid van het nieuwe, niet? En de hoeveelheid speeltijd.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar

Bericht door Alterno »

40 t/m 31

Gespeeld: Marco Polo, Flamme Rouge, Catan, Hoogspanning en Ticket to ride
In bezit: Idem m.u.v. Ticket to ride.

Marco Polo vond ik een geniaal spel ... totdat ik Marco Polo II leerde kennen: die vind ik nog genialer (is dit een bestaand woord?). Marco Polo is strenger, iets beperkter en vooral het reizen is bij versie 2.0 beter in het spel verweven. Ik verwacht dat versie 2.0 deze versie gaat overvleugelen.
Flamme Rouge vind ik als spel erg origineel en leuk. Het thema schrikt veel mensen echter erg af (blijkbaar vindt mijn omgeving wielrennen 'not done'). Ik ben zelf niet kapot van de aankleding: vind de illustraties niet mooi en de speelfiguren 'te' breekbaar.
Catan hoort in de lijst: niet vanwege het spel, maar vanwege het feit dat de hele hedendaagse eurogame-wereld schatplichtig is aan dit spel. Als Catan er niet was geweest, zaten we nu nog steeds Monopoly te spelen.
Hoogspanning vind ik erg leuk, maar krijg ik niet op tafel, omdat mijn medespelers minder goed zijn in hoofdrekenen.
Ticket to ride tenslotte is een erg goed spel: lage instap, altijd spanning en pret. Vind de afgeleiden en uitbreidingen echter nog beter: deze versie is vanille-ijs, de opvolgers zijn meer verbijzonderde smaken. Heb mijn exemplaar voor een vriendenprijs overgedaan aan iemand die het wilde spelen, maar het nieuw te duur vond.

Gaia valt af vanwege het thema, Pandemy Legacy vanwege 'legacy', Architecten vanwege het uiterlijk (illustraties) en de laatste twee vanwege nieuwigheid en onbekendheid.

Zo, ben weer bij. Nog 30....
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 36
In bezit: 13
In Top 10: 2

40 - 31
Gespeeld: 8 (alles behalve Gaia Project en Taveernen)
In bezit: 2 (Pandemic Legacy S1, Catan)
In Top 10: 0

Afgelopen jaar It's a Wonderful World gespeeld. Dit is een uitdagendere versie van 7 Wonders. Deze zal volgend jaar nog wel een aantal plekken stijgen in de lijst.

Net zoals 7 Wonders biedt het basisspel van Catan steeds minder uitdaging. Hiervoor heb je de uitbreiding Steden en Ridders nodig.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wederom aardig wat zware titels waarvan ik een aantal dus niet heb gespeeld.
Benieuwd ben ik naar It's a Wonderful World vanwege het hoge 7 Wondersgehalte spreekt mij dat wel aan al zijn zo te lezen de meningen hierover verdeeld.
Ook Flammen Rouge zou ik graag een keertje willen spelen.
Van Ticket to Ride heb ik de Europese versie en een aantal uitbreidingen in huis, wellicht gaat die nog voorbij komen.

Ik heb even terug gekeken naar vorig jaar en toen kwam ik uit dat 18 spellen uit mijn top 20 de lijst hadden gehaald. Ik vrees aangezien ik nu pas op 4 spellen zit dat dit bij lange na niet gehaald ga worden. Net zoals 64 gespeeld. Dat zou betekenen dat ik nog maar 3 spellen van de bovenste 30 niet gespeeld mag hebben. We gaan het zien wat de laatste 30 hierin in gaat veranderen.

Totaal:
Gespeeld: 37
In bezit: 21
Top 20: 4 (Just One, Brugge, Love Letter, 7 Wonders)

40-31:
Gespeeld: 5 (Marco Polo, Taverneen van de Oude Stad, Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan en Ticket to Ride)
In bezit: 1 (Catan)
Top 20: -

100 tm 41:
50-41:
Gespeeld: 3 (Love Letter, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 2 (Love Letter, 7 Wonders)
Top 20: 2 (Love Letter, 7 Wonders)
60-51:
Gespeeld: 7 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Sagrada, Brugge)
Top 20: 1 (Brugge stond op de 19e plaats in mijn lijstje)

70-61:
Gespeeld: 6 (Takenoko, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Just One, Dixit)
Top 20: 1 (Just One stond op de 20e plaats in mijn lijstje)

80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal:
Gespeeld: 20
In bezit: 15
Top 20: 7

31-40:
Gespeeld: 3 (It’s a Wonderful World, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Catan)
In bezit: 3 (It’s a Wonderful World, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Catan)
Top 20: 1

En daar is ie dan... It’s a Wonderful World, absoluut mijn nummero 1 vorig jaar. Ik heb zelf de Heritage editie en die campagnes deden het met name voor mij, maar zelfs nu ik alle campagnes heb uitgespeeld komt hij nog regelmatig op tafel. Ook een erg leuk spel om solo te spelen trouwens. Inclusief de uitbreiding en de site van de uitgever heb je 14 solo scenarios om te spelen... ik heb er nog een paar te gaan :)

41-100:
41-50:
Gespeeld: 1 (Gloomhaven)
In bezit: 0
Top 20: 0

51-60:
Gespeeld: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)

61-70:
Gespeeld: 4 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit)

71-80:
Gespeeld: 4 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza, Imperial Settlers)
In bezit: 3 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza)

90-81:
Gespeeld: 3 (Regenwormen, Spirit Island, Cartographers)
In bezit: 2 (Regenwormen, Cartographers)
Top 20: 2

100-91:
Gespeeld: 2 (Machi Koro, Legenden van Andor)
In bezit: 1 (Machi Koro)
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Totaal
Gespeeld: 23
In bezit: 13
In top 20: 2

40-31
Gespeeld: 3 (It's a wonderful world, Catan, TTR)
In bezit: 2 (Catan, TTR)
In top 20: -

50-41
Gespeeld: 3 (Love Letter, Maracaibo, 7 Wonders)
In bezit: 2 (Love Letter, Maracaibo)

100-51
100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -

90-81
Gespeeld: 2 (Regenwormen, Caverna)
In bezit: 2 (Regenwormen, Mombasa)
In top 20: 1 (Regenwormen)

80-71
Gespeeld: 4 (Take 5, Century Spice Road, Alhambra, Boonanza)
In bezit: 2 (Take 5, Boonanza)
In top 20: 1 (Take 5)

70-61
Gespeeld: 4 (Tapestry, UC, Dixit, Azul 3)
In bezit: 2 (Takenoko, Memoir 44)

60-51
Gespeeld: 5 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Sagrada)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Opnieuw schuiven we door in de richting van #1. Overmorgen weten we welk spel dit jaar door jullie als beste spel van de Lage Landen gestemd werd.
Maar laten we eerst genieten van deze tien topspellen:

Top-100 2021: 30-21
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 39
In bezit: 15
In Top 10: 3

30 - 21
Gespeeld: 3 (Istanbul, Rovers van de Noordzee, Viticulture)
In bezit: 2 (Rovers van de Noordzee, Viticulture)
In Top 10: 1 (Viticulture)

Viticulture is afgelopen jaar voor het eerst op tafel gekomen. Het thema sprak mij niet zo aan. Afgezien daarvan is dit een van de betere workerplacement spellen op de markt.
Als men met een uitbreiding meer focus legt op de wijnverkoop, dan blijft dit spel voor langere tijd aan de top staan.
Laatst gewijzigd door Nautilus op ma 10 mei 2021, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door mazinho »

Totaal:
Gespeeld: 60
In bezit: 67+1
Top 20: 10

30-21:
Gespeeld: 10
In bezit: 10
Top 20: 1 (Clever)

Het was even wachten maar dan toch een (eerste) 10/10 rijtje: alles in collectie en alles gespeeld. En ik vind het opnieuw een rijtje dat niet zou misstaan aan microspellencollectie van 10 spellen met van alles en nog wat erin wat spelmechanisme en moeilijkheidsgraad betreft. (Ganz schon) Clever is een vreemde eend in de bijt en op het eerste gezicht een flauwekulletje met die paar gekleurde dobbelstenen en een schrijfblokje. Maar wat is dit een vreselijk verslavend (solo)spelletje gebleken. Tot overmaat van vreugde volgde een iPad versie snel waardoor het nog rapper ervaring opbouwen en bijna dagelijks jagen op een nieuwe highscore is. In De Crew zijn we blijven hangen onderin het rechterrijtje van de missies vanwege lock-down en social distancing; ik neem me voor de missies rond te spelen voordat de opvolger bij 999 uitkomt.

40-31:
Gespeeld: 7 (Marco Polo, Pandemic Legacy s01, Flamme Rouge, Architecten, Catan, Hoogspanning, TTR)
In bezit: 9 (Wonderful World, Gaia Project, Marco Polo, Pandemic Legacy s01, Taveernen, Architecten, Catan, Hoogspanning, TTR)
Top 20: 3 (Pandemic Legacy s01, Catan, TTR)

Er zijn maar weinig spellen waarbij 3 volwassen mannen het tegelijkertijd uitschreeuwen van afschuw vanwege ofwel het verscheuren van een speelkaart ofwel openen van een kartonnen doosje waar een bak rampspoed uit te voorschijn komt. Voor mij was Pandemic Legacy s01 zowel de kennismaking met als onmiddellijke standaard voor Legacy spellen. Ik ken geen spellen waarvan het thema je zo opslokt als Pandemie. Ik kijk ernaar uit om een keer Taveernen te gaan spelen. Tot slot: omdat de reacties zo positief waren, heb ik vandaag meteen #50 Brass Birmingham besteld. Die kon nog mooi mee met Dune Imperium in de doos!
50-41:
Gespeeld: 7 (Waterdeep, Star Realms, Gloomhaven, Love Letter, Russian Railroads, Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 8 (Waterdeep, Odin, Star Realms, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Caledonia, 7 Wonders)
Top 20: 1 (Clans of Caledonia)

Ik zal achterwege laten wat ik stom vind en me richten op de rijkdom in dit rijtje. Want als dit rijtje een spellencollectie zou zijn (van "slechts" 10 spellen), zou die niet misstaan op de spellenplank (en het voelt eigenlijk heerlijk een collectie van 10 dozen, maar dat is een heel ander verhaal). Brass: Birmingham brandt al maanden op de verlanglijst van mijn maatje Hilbert en van mijzelf. Brass staat ongespeeld in de kast en dat weerhoudt me van aanschaf van deze knaller als ik de reacties hier mag geloven. Misschien druk ik vanmiddag wel ergens op bestellen. Clans of Caledonia is ook een titel die ik ooit op een lijstje plaatste en jaren liet liggen totdat dezelfde Hilbert er extreem enthousiast over werd. Ik bestelde het voor zijn verjaardag en bestelde een exemplaar voor mijzelf mee. Zoals mijn quote laat zien, is voor mij alles aan dit spel geweldig uitgevoerd en brengt het me board game flow. Ik kan dat maar van een paar spellen zeggen.

@Bart, zodra ik de traditionele Spellengek Top 100 hitkrant in PDF beschikbaar maak, zie je meteen waarom Peter Hein het heeft over het linker rijtje.
60-51:
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Sagrada, Clank!)
In bezit: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Brugge)
Top 20: 2 (Machiavelli, Codenames)

Het slimme kaartspel Machiavelli is een evergreen en voelt na al die jaren nog steeds niet oud aan. Zowel de mechanismen als illustraties ogen fris en het spel is fijn compact. Altijd leuk als cadeau voor iemand die begint in de hobby, zeker in combinatie met Niccolò’s boek Il Principe.

Codenames is de partygame voor partygame-haters en -liefhebbers met garantie op hilarische napraat. Vergeten hoe leuk het is slim met taal om te gaan. Net als met kaarten is het belangrijk in het hoofd van je maat te kunnen kruipen (en het gaat best vaak faliekant mis). Nu ook met beelden voor mensen die minder plezier aan taalpurisme ontlenen. Ik kan er intens van genieten als er een slimme hint bedacht wordt, of dat nu door mij of door een tegenstander gebeurt.
70-61:
Gespeeld: 7 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)

Mijn maatje Hilbert heeft Underwater Cities besteld; ik weet er weinig van maar het móet een heel gaaf spel zijn. Ik sluit me aan bij de quote van Suzanne: Tapestry speelde ik (ook met Hilbert) nu twee keer zonder torenhoge verwachtingen (miniaturen doen me niet zo veel) en het was twee keer razend spannend en leuk om te ontdekken.
80-71:
Gespeeld: 7 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp)
In bezit: 9 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
Top 20: 1 (Targi)

Targi is in het 2-speler-spel-segment gewoon een topper als je zoekt naar uitdaging. Het is wat mij betreft veel spel in een klein doosje en ik ben blij dat in Tweede Exloërmond besloten is het opnieuw uit te brengen in het Nederlands taalgebied. Aan My City heb ik heel veel plezier beleefd: het was voor mijn 70-jarige schoonvader de eerste legacy ervaring en we hebben het spel helemaal samen uitgespeeld. Leuk om te weten: als je My City met 2 speelt, kan je het makkelijk na een simpele reset doorgeven aan iemand anders die het ook met 2 spelers wil spelen (er is materiaal voor 4). Licht, eenvoudig en toch onderhoudend en spanned bij elke nieuwe enveloppe.
90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)
Top 20: 2

Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)

Dat klassiekers beginnen te kelderen had ik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Laatst gewijzigd door mazinho op ma 10 mei 2021, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

41-50
Gespeeld: 2 (Love Letter en Brass:Birmingham)

31-40
Gespeeld: 2 (Taveernen en Catan)

21-30
Gespeeld: 5 (De Crew, Clever, Istanbul, Patchwork en Tzolk'in)
In bezit: 2 (Istanbul en Patchwork)
In Top 10: 2 (Istanbul en Patchwork)

Wat een leuk rijtje is deze laatste! Allemaal spellen die ik leuk vind om te spelen of graag nog zou willen doen. Van de spellen uit de dagen ervoor zou ik Pandemic Legacy nog wel een keer willen proberen.

Totaal
Gespeeld: 19
In bezit: 5
In Top 10: 3
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eindelijk een lijstje waarvan ik op 1 na alles heb gespeeld en waarvan ik de helft in mijn kast heb staan en zelfs dit jaar allemaal al op tafel is gekomen.
De Crew (2e plaats in mijn persoonlijke top 20) heb ik plat gespeeld (en als ik de kaarten niet had gesleeved was ik wellicht toe aan een nieuw setje kaarten. Alle missies plus Deimos plus de 3 bonus missies heb ik gespeeld en daarnaast speel ik het best vaak online op BGA. Ik kan dus ook nauwelijks wachten op de opvolger.
Raja's heeft een uniek scoringsmechanisme (of ja, eigenlijk winconditie). Alleen de variant waarbij de rivier anders is moet ik nog een keertje spelen.
Patchwork blijft een heerlijk tussendoortje voor 2 spelers.

Totaal:
Gespeeld: 46
In bezit: 26
Top 20: 8 (Just One, Brugge, Love Letter, 7 Wonders, De Crew, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)

30-21:
Gespeeld: 9 (niet Viticulture)
In bezit: 5 (De Crew, Clever, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)
Top 20: 4 (De Crew, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)

100 tm 31:
40-31:
Gespeeld: 5 (Marco Polo, Taverneen van de Oude Stad, Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan en Ticket to Ride)
In bezit: 1 (Catan)

50-41:
Gespeeld: 3 (Love Letter, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 2 (Love Letter, 7 Wonders)
Top 20: 2 (Love Letter, 7 Wonders)

60-51:
Gespeeld: 7 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Sagrada, Brugge)
Top 20: 1 (Brugge stond op de 19e plaats in mijn lijstje)

70-61:
Gespeeld: 6 (Takenoko, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Just One, Dixit)
Top 20: 1 (Just One stond op de 20e plaats in mijn lijstje)

80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar

Bericht door Alterno »

30 t/m 21

Gespeeld: Clever, Istanbul, Patchwork, T'zolkin en Vituculture.
In bezit: Idem m.u.v. Viticulture.

Tot dit tiental verscheen, dacht ik van mezelf dat ik een redelijke 'mainstream'-smaak had qua spellen. Deze veronderstelling heeft nu een beste deuk gekregen: slechts vier van de tien in bezit en slechts de helft gespeeld. Ik verslikte me spontaan in mijn koffie; heb ik onder een steen gezeten de afgelopen tijd?

Clever is een prima afgeleide van Yathzee: geluksfactor is nog steeds aanwezig, maar is ook te managen door de te verdienen bonussen. Ben veel minder kapot van de opvolgers Dobbel so Clever en Clever tot de 3e macht: dit zijn afgeleiden van Clever waarbij de manieren die bedacht zijn om te scoren, veel 'gezochter' en ondoorzichter zijn. Ik houd het bij Clever.
Istanbul is een goed doordacht 'pickup-and-deliviry'-spel. Ik speel het vooral met de koffie-uitbreiding. De brieven-uitbreiding moet ik nog aan beginnen: ook hier vrees ik voor een overdaad aan toeters en bellen.
Patchwork is Tetris in karton: geniaal in zijn eenvoud. Speel het weinig, maar als ik ertoe word gezet, is het altijd een leuke tijd.
T'zolkin is voor mij een topzware workerplacement: te veel keuzes, te veel nadenken. Het vernieuwende aspect van de grondstof 'tijd' d.m.v. de draaiende tandwielen is heel goed gevonden, maar het spel is te groot, te overweldigend en te log om te spelen en/om uit te leggen. Ik krijg het niet bij mijn spellengenoten op tafel.
Viticulture heb ik eenmaal gespeeld en heb ik me kostelijk mee vermaakt. Zou het graag in mijn bezit willen hebben, maar hik tegen de prijs aan.

De Crew wil ik graag spelen, maar gaat me nooit lukken vanwege het thema (space) en het feit dat het pas met drie goed werkt.
De overige vier kunnen mij op de een of andere manier niet lokken. Don't ask why.....
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Een update van de afgelopen drie dagen: Mijn nummer 1, Patchwork, is voorbij gekomen alsmede voormalig nummer 1 (maar nog altijd top10), Gaia Project.
Zitten veel leuke spellen tussen waarvan ik er veel gespeeld heb, een aantal hebben mijn Top20 gehaald en een aantal hebben daar in het verleden in gestaan.
Ook nog 2 spellen van mijn 'Shelf of Shame' zag ik: Odin en Maracaibo.

Totaal
Gespeeld: 51
In bezit: 38
In Top 20: 8

21-30
Gespeeld: 8 (Kwakzalvers, Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Rovers van de Noordzee, Raja's van de Ganges, Viticulture)
In bezit: 6 (Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Raja's van de Ganges, Viticulture)
In Top 20: 2 (Patchwork, Tzolk'in)

31-40
Gespeeld: 6 (Gaia Project, Marco Polo, Taveernen van de Oude Stad, Architecten, Catan, Hoogspanning)
In bezit: 5 (Gaia Project, Marco Polo, Taveernen van de Oude Stad, Architecten, Hoogspanning)
In Top 20: 2 (Gaia Project, Marco Polo)

41-50
Gespeeld: 5 (Brass, Love Letter, Russian Railroads, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 6 (Odin, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In Top 20: 1 (Russian Railroads)

51-60
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 5 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Sagrada)
In Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 6 (Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 2 (Azul: Zomerpaviljoen, Teotihuacan)
In Top 20: 1 (Teotihuacan)

80-71
Gespeeld: 9 (Take5!, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 7 (Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In bezit: 5 (Tai Pan, Mombasa, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In Top 20: 1 (Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)
In Top 20: 0
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Alterno... Het thema van de Crew is er behoorlijk opgeplakt, dus dat spacethema moet je gewoon doorheen kijken. Speel het een eens op BGA, dan kun je het een beetje ervaren. Pas wel op voor heel ervaren spelers want die kunnen soms nogal geïrriteerd reageren als een nieuwe speler / beginner een domme actie doet.
Mocht je een keertje met mij (en vriendin) daar willen afspreken. Ik ben daar LongTreeCity.
Afbeelding