Ik ken Five Tribes niet goed genoeg om er een harde uitspraak over te doen, maar kijkend naar onderstaand artikel:Edwin84 schreef: do 14 aug 2025, 22:03 Antoi dan is ondanks het magische thema Five Tribes toch weer een ander uiterste.
Daar werden de slaven gewoon als slaven afgebeeld en genoemd. Om bij de tweede druk door fakirs te worden vervangen. Juist omdat men erover viel dat er slaven in zaten.
En in het spel waar dit topic over begon ook trouwens.
https://boardgamegeek.com/blog/1/blogpo ... -fakirs-in
Denk ik dat er vanuit historisch standpunt een foute keuze is gemaakt. Het weglaten van het verleden is nooit een oplossing voor hedendaagse issues. Uitgevers kunnen er denk ik echter ook niet om heen dat in de westerse samenleving de slavernij (met name het West-Europese aandeel daarin) onder een vergrootglas ligt. En dan moet je keuzes maken. De uitgever wil voor iedereen een fijne spelbeleving maken en dus komt er een tweede editie/upgrade pack. Ik kan mij echter voorstellen dat hier ook politiek correctheid / financiële zaken een rol spelen (al heb ik daar minder verstand van).
Het spel waar dit topic over gaat (ace of spades) ligt net iets anders wat mij betreft. Het is geen historisch spel, hoewel BGG het daar niet helemaal mee eens is want die plaatst het in de categorie "american West" met als thema Hell.
Ik ben hier niet zo thuis in, dus voor het gemak noem ik het maar even fantasy (excuses als dit niet de juiste term is). Op dat moment begeef je je op glad ijs natuurlijk. Want fantasy kan prima historische of realistische elementen hebben. En slavernij is een groot thema in Amerika in de 19e eeuw. Als je hier dan een fantasy sausje overheen gooit en groepen mensen / fantasywezens op een bepaalde manier afbeeldt waarin de link naar het verleden voor sommige mensen heel duidelijk is dan krijg je reacties.... Als uitgever had je dit kunnen voorkomen, aangezien je met fantasy alle kanten op kan.
Overigens had ik het spel sowieso nooit gekocht omdat ik geen fan ben van fantasy spellen. Het is mogelijk dat mijn uiteenzetting hierboven daar door beïnvloed is.