Grote BSM-Quiz deel III
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
lynyrdskynyrd
- Garnaal
Re: Grote BSM-Quiz deel III
Maarten bedankt voor de hersenkrakers... 
-
Pleunie
- Rooster Booster
- Persoonlijke Ondertitel: Miss Piggy
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Hoi Ronald,
Gefeliciteerd met je behaalde eerste plaats. Respect voor zoveel goede antwoorden! Jij kunt met recht een spellenexpert genoemd worden.
Gefeliciteerd met je behaalde eerste plaats. Respect voor zoveel goede antwoorden! Jij kunt met recht een spellenexpert genoemd worden.
-
terjul
- Burgemeester
Door omstandigheden was ik niet in staat geweest om antwoorden van de laatste ronden in te leveren. Heeft het nog zin om te doen, of zijn we er al klaar mee?
-
Maarten&Gaatske
- Stamhoofd
Hey Julia,terjul schreef:Door omstandigheden was ik niet in staat geweest om antwoorden van de laatste ronden in te leveren. Heeft het nog zin om te doen, of zijn we er al klaar mee?
en aan andere deelnemers aan deze quiz, je kunt uiteraard nog inleveren hoor, tot zondag om 00.00 uur. Maandag zet ik de definitieve scorelijst on line, en daarna de antwoorden.
Je kunt idd denken dat het geen zin meer heeft, omdat eigenlijk de podiumplekken zo goed als bezet zijn, maar je kunt ook denken, gewoon nog het restant insturen, en kijken hoe hoog ik kan eindigen.
Gr.
Maarten
Ik haat spellen.
-
Novioron
- Locomotief
pleunie.william schreef:Ronald, gefeliciteerd met je terecht behaalde eerste plaats. Slechts twee foutjes, m'n petje af hoor...
Dank jullie wel voor de felicitaties, William en Pleunie.Pleunie schreef:Hoi Ronald,
Al moeten nog wel even op de officiele uitslag wachten.
Het werd aan het einde toch nog even spannend.
Mijn motto: sometimes you win, sometimes you lose. (zoals jl.vrijdag met Eclipse)
En Pleunie, voor de titel spellenexpert daar moet ik nog veel voor oefenenen hoor!
-
Glucosestroop
- Rooster Booster
- Persoonlijke Ondertitel: Ongezouten
Haha... meteen moest ik aan Zonde van de Zendtijd denkenNovioron schreef: Mijn motto: sometimes you win, sometimes you lose. (zoals jl.vrijdag met Eclipse)
Net zo makkelijk.
-
Maarten&Gaatske
- Stamhoofd
Eindstand Grote BSM-Quiz deel III
Het is voorbij! Deel III zit erop. Ik heb met heel veel plezier de quiz in mekaar geflanst. Heel erg bedankt aan alle deelnemers, of je nu met alle rondes, met minder, of zelfs met 1 ronde mee hebt gedaan! Thanx a bunch!!!!
Voor de hele scoringslijst verwijs ik naar het allereerste bericht in dezen droad!
Maar hier ff de podiumplekken in het zonnetje zetten.
3. Olavf met 100 punten
2. Pleunie.William met 103 punten
1. Novioron met 110 punten
Alle drie van harte prociciat. Het was helemaal geen makkelijke quiz. Daarom verrekte knap dat jullie zoveel antwoorden goed hadden. Helemaal knap van Ronald (Novioron) dat hij maar 2 fouten had. Ontzettend knap.
Deze is voor jullie drie, en speciaal voor Ronald:
Morgen zet ik de antwoorden online!!
Wil ik nog graag het volgende zeggen: ik ga meteen door met de Grote BSM Vakantie Quizzzzz.
Dat houdt in, dat ik iedere week, geen enkele ronde online zet. Gullie kunnen niets insturen, want er valt niets na te kijken gedurende deze quiz! Veel plezier ermee....
Alvast een woordje voor Pleunie. Veel plezier met het maken van deel IV!!!! Ga goe komen!
Gr.
Maarten
Voor de hele scoringslijst verwijs ik naar het allereerste bericht in dezen droad!
Maar hier ff de podiumplekken in het zonnetje zetten.
3. Olavf met 100 punten
2. Pleunie.William met 103 punten
1. Novioron met 110 punten
Alle drie van harte prociciat. Het was helemaal geen makkelijke quiz. Daarom verrekte knap dat jullie zoveel antwoorden goed hadden. Helemaal knap van Ronald (Novioron) dat hij maar 2 fouten had. Ontzettend knap.
Deze is voor jullie drie, en speciaal voor Ronald:
Morgen zet ik de antwoorden online!!
Wil ik nog graag het volgende zeggen: ik ga meteen door met de Grote BSM Vakantie Quizzzzz.
Dat houdt in, dat ik iedere week, geen enkele ronde online zet. Gullie kunnen niets insturen, want er valt niets na te kijken gedurende deze quiz! Veel plezier ermee....
Alvast een woordje voor Pleunie. Veel plezier met het maken van deel IV!!!! Ga goe komen!
Gr.
Maarten
Ik haat spellen.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Mooi werk!
En felicitaties aan de winnaars, natuurlijk!
Oef, de laatste ronde heeft mij flink wat plaatsen gekost.
En felicitaties aan de winnaars, natuurlijk!
Oef, de laatste ronde heeft mij flink wat plaatsen gekost.

-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Gefeliciteerd aan de top 3
! Zelf ook geen slechte plek gehaald met mijn 5de plaats
.
-
Xildur
- Munchkin
-
rober
- Standaard moderator
-
Elsje07
- El Capitan
Toch nog 11de plaats met 82 punten... zijn content
Proficiat aan de winnaars
Proficiat aan de winnaars
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
E&E's Spellenmolen
-
terjul
- Burgemeester
-
Maarten&Gaatske
- Stamhoofd
Alle Antwoorden
Ronde 1: foto’s (19 april)
Tien foto’s, waarop 1 blik genoeg zou zijn om de desbetreffende spellen te raden.
Ik had bij deze ronde specifieke spellen in mijn hoofd. Dan is het makkelijker om foto’s bij te zoeken. Dan zet je de eerste ronde op internet. Na enkele inzendingen kwam het besef pas dat bij meerdere foto’s meerdere spellen bij te verzinnen valt. Hoewel bij nummer 9, de rennende nonnen meteen de goede titel werd geraden, hahaha. Maar de foto’s die ik gebruikt hebt, zijn meestal de letterlijke onderwerpen van een spel.
1. China Town (de toegangspoort van Chinatown in San Francisco)
2. D-Day Dice (foto gemaakt op 6 juni 1944)
3. Hawaii (satellietfoto van de eilanden groep in de Pacific)
4. Drum Roll (need I say more?)
5. Snow Tails (husky’s voor een slede, het onderwerp in dit spel)
6. Coney Island (het daadwerkelijke pretpark aan de kust van de Atlantic)
7. Hoogspanning (geen twijfel over mogelijk)
8. Gepakt & Gezakt (ken maar 1 verhuisspel)
9. Nuns on the Run (verdiend dit nog een uitleg?)
10. Sla je Slag(room) (yammie!)
Ronde 2: meerkeuze vragen (26 april)
Tien meerkeuzevragen over de naamgever van deze quiz: BSM, en over haar leden, want zij maken nu eenmaal bordspellen tastbaar online, op beurzen, en/of bij elkaar thuis.
*wil diegene die ik bedoel bij sommige vragen, niet antwoorden met ikke, want dat reken ik niet goed natuurlijk….
1. Wie van de volgende personen is geen moderator op BSM?
D: Dierik
*Hij is beheerder, en heeft zijn naam in het rood staan
2. In april 2012 verraste William (die van Pleunie) ons met een verjaardagsaktie, door spellen weg te geven via een loterij. Hoeveel spellen?
A: 1
*De eerste van een lange reeks strikvragen! Weliswaar heeft hij dit jaar (2013) met zijn actie 3 spellen verloot, maar de vraag gaat echter over vorig jaar (2012), en toen heeft hij 1 spel verloot!
3. Deze site heeft een spellendag voor haar leden: de BSM.con. In welke jaar/jaren?
D: 2011, 2012 en 2013
* Echt zo’n vraag die je maar moet weten, maar niet minder leuk om te stellen!
4. Wanneer men een beurs bezoekt dit jaar, kan men een BSM-lid pas echt herkennen aan:
B: Een oranje T-shirt
* Eigenlijk zijn alle antwoorden volgens mij van toepassing op een BSM-lid, maar de meest overduidelijke de laatste jaren is het T-shirt.
5. 6 juni 1944 is ook een belangrijke dag voor de spellenwereld. Waarom?
D: anders had deze site Brettspielverrükt.de geheten.
* Of het daadwerkelijk zo had geheten, weet niemand, gelukkig. Gewoon een lekkere bullshitvraag. BSM heette eerst anders trouwens!
6. Welk forumlid werd in 2011 Wereld Kampioen Carcassonne?
B: Humske
*Wederom een feitje dat je maar moet weten. Zij post regelmatig. Dit feitje staat echter wel onder haar naam!
7. Deze vraag hoort inmiddels toe aan de derde Grote BSM-Quiz, maar wie won de eerste editie?
D:Tjompe
* Moet je maar net weten, en gelukkig wist het merendeel van jullie het ook!
8. Welk spel wordt het best gewaardeerd op Bordspelmania.eu?
B: Puerto Rico
9. Online kun je een forumlid aan zijn avatar herkennen. Aan wie denk je bij de omschrijving ‘twee oranje dobbelstenen’
A: Erwin
10. Het woord verjaardag was al gevallen. Je wilt een mede-forumlid feliciteren. Waar kun je dan terecht op BSM.eu?
B: Bistro ‘Off Topic’
* Wederom een strikvraag, maar diegene die iemand regelmatig feliciteert zal deze vraag dan ook fout niet hebben! (iets met trappen, en een open deur.)
Ronde 3: foto’s van dobbelstenen. (3 mei)
1. Twilight Struggle
2. Small World
3. D-Day Dice
4. King of Tokyo
5. Seasons
6. Quarriors
7. Regenwormen
8. Dice Town
9. Escape: The Curse of the Temple
10. Powerboats
* Paar opmerking over enkele vragen: Wat ik niet wist over de dobbelstenen van Twilight Struggle, is dat ik de stenen heb laten zien van de Deluxe Edition. Maar, aan de kleuren, en de tekens, valt in mijn ogen goed het spel te herleiden.
Kreeg een opmerking over de stippen van de regenwormendobbelstenen. Deze zijn zwart, terwijl ze eigenlijk blauw horen te zijn, als het gaat om de gewone versie. BBQ of de gewone versie, voor mij blijft het antwoord Regenwormen.
Ronde 4: uitbreidingen en promo’s (10 mei)
• De Wachters/The Sentinels (Alba Longa)
• De Geldbuidel/Stash (Dominion)
• De Stadspoorten/The City Gates (Alhambra)
• De Donkere Landen/The Dark City (Machiavelli)
• Nieuwe Ontmoetingen/The New Encounters (Tokaido)
• De Seizoenen/Through the Seasons (Agricola)
• De Jonkvrouw, de Draak en de Fee/The Princes and the Dragon (Carcassonne)
• Atlantikwall (D-Day Dice)
• De bibliotheek/The Library (Caylus Magna Carta)
• Africanus (Rattus)
• Leaders (7 Wonders)
Ronde 5: foto’s van scorensporen (17 mei)
1. Caylus
2. Die Bürgen von Burgund
3. El Grande
4. Tzolk’in
5. Het Stenen Tijdperk
6. Trajan
7. Hanzesteden
8. Ticket to Ride
9. Vinhos
10. Bora Bora
Ronde 6: waar/niet waar (24 mei)
• De spellen ‘Bora Bora’ en ‘Rialto’ van Stefan Feld waren te koop op Spiel in 2012.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Stonden geplanned voor de editie in 2012, maar er waren enkel prototypen aanwezig. Ze waren pas dit jaar te koop!
• Het spel D-Day Dice heeft op de crowdfunding-site Kickstarter gestaan.
A. Waar *
B. Niet Waar
• Reiner Knizia heeft het vaakst de ‘Spiel des Jahres’ (die rode pion op de doos) prijs gewonnen.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Men zou het bijna denken bij hem, maar hij heeft pas 1 keer gewonnen, met het spel Keltis. Wolfgang Kramer heeft de eer met de meest gewonnen titels.
• Friedemann Friese heeft voor zijn spel ‘Pronken met Andermans Veren’ leentjebuur gespeeld bij: Agricola, Dominion, 7 Wonders en Through the Ages.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Bijna waar! Bij het testen van het spel, bleken er teveel mechanismen in te zitten, en heeft hij die van 7 wonders (het draften) er uit gehaald. De uiteindelijke uitgave heeft dus geen leentjebuur gespeeld bij 7 wonders.
• De Master Print Serie van Quined/QWG bestaat inmiddels uit 10 dozen.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Strikvraag! Ik vroeg om het aantal dozen, niet het aantal spellen. Dan zouden het er 9 zijn, want 5a is een uitbreiding op Carlton City. Dus weer wel een extra doos, dus 10!
• Queen Games is een Britse spellenfabrikant.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Instinkertje nummer zoveel. Je zou het bijna denken met Queen in de naam. Zij zijn Duits. Super gemacht!
• De volgende spellen zijn door Martin Wallace ontwikkeld: Automobile, Age of Industry, a Few Acres of Grass, Discworld: Ankh-Morpork.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Instinker? Jazeker. Goed lezen? Jazeker. Het moet natuurlijk A Few Acres of Snow zijn. Hoewel het wel een heel ander ‘luchtiger’ spel zou zijn geweest als het idd om ‘grass’ zou gaan.
• Yedo, Takenoko, Hanabi, Ninjato en Tokaido hebben niets met elkaar gemeen.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Die spellen hebben wel iets gemeen met elkaar. Het heeft een Oosters thema (Chinees/Japans).
• Tikal, Java en Mexica staan bekend als The Mask-Trilogy.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Check het op BGG!
• De volgende spellen zijn met twee spelers te spelen: Jambo, Lost Cities, Kolonisten van Catan het Kaartspel, Puerto Rico het Kaartspel, De Beer is Los.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Strikvraag, maar geen lastige, want uiteraard kun je PR het K met zijn tweetjes doen, alleen het is geen twee-persoonsspel strict genomen.
• Tenslotte vraag 11. Een kadopunt voor de deelnemers: Moppersmurf Maarten is 24 mei jarig.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Tja, wat een toeval dat ik op een vrijdag jarig ben, de dag dat ik de rondes online zet. Zou ik deze vraag hebben gesteld wanneer ik dit jaar op een woensdag jarig zou zijn geweest?
A. Waar
B. Niet Waar
* Met deze vraag zijn nog eens extra 1000 punten te verdienen. Nee hoor, geintje!
Ronde 7: Foto’s van uitsneden van spellendozen: (31 mei)
1. Morels
2. Lost Temple
3. Santiago the Cuba
4. Airlines Europa
5. Waka Waka
6. Cargo Noir
7. Het Dorp
8. Terra Mystica
9. Dixit
10.Kingdom Builder
Ronde 8: vragen, met letters zoeken voor een extra antwoord (7juni)
Tien vragen waarvan het antwoord steeds 1 punt waard is. Uit ieder antwoord vraag ik een letter. Voor alle duidelijkheid, ik vraag om de Nederlandse antwoorden, behalve vraag 6 en 9! Zet de letters op een goede volgorde: Let op! Het extra antwoord is 10 punten waard! Heb je een aantal antwoorden niet, zou je toch met de letters die je hebt, kunnen puzzelen voor de extra 10 punten.
Vraag 01: Portugal, 3e letter
Vraag 02: Palmbomen, 6e letter
Vraag 03: Ring, 4e letter
Vraag 04: Goud, 3e letter
Vraag 05: Atlanta, 6e letter
Vraag 06: Small World, 3e letter
Vraag 07: Schaap, 1e letter
Vraag 08: Burgermeester, 3e letter
Vraag 09: Jambo, 4e letter
Vraag 10: Stefan Feld 1e letter
10 punten voor het extra antwoord: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
* De oplettende lezertjes onder jullie, zagen dat het extra antwoord eigenlijk al in vraag 10 werd verklapt! Namelijk: Strasbourg
Ronde 9: uit foto’s van films/series/tv een spel herleiden (14 juni)
Foto 01: foto uit de serie Magnum (Hawaii)
Foto 02: filmposter van Wargames (Twilight Struggle)
Foto 03: World’s deadliest Catch (Fleet)
Foto 04: filmposter van Apocalypto (Tzolk’in)
Foto 05: foto van godzilla (King of Tokyo)
Foto 06: foto van The Hunchback of the Notre Dame (Notre Dame)
Foto 07: foto van de serie Rescue Me (Flash Point)
Foto 08: foto van From Hell (Mr. Jack)
Foto 09: Brewster’s Millions (Last Will)
Foto 10: First Knight (Shadows over Camelot)
* Weer een ronde waar meerdere spellen mogelijk zijn bij 1 foto, maar waar de bedenker van deze quiz, weer een specifiek spel voor ogen had. De naaimachine draait overuren in de paddenstoel van Moppersmurf! Extra opmerking, 1 persoon had bij vraag 1 het geniale antwoord 'Magnum Sal'.
Ronde 10: eindcondities van spellen (22 juni)
01. Nieuw Amsterdam
02. Yedo
03. Nautilus
04. Thurn und Taxis
05. Norenberc
06. Mesopotamië
07. Africana
08. Automobile
09. The Manhattan Project
10. Le Havre
Tien foto’s, waarop 1 blik genoeg zou zijn om de desbetreffende spellen te raden.
Ik had bij deze ronde specifieke spellen in mijn hoofd. Dan is het makkelijker om foto’s bij te zoeken. Dan zet je de eerste ronde op internet. Na enkele inzendingen kwam het besef pas dat bij meerdere foto’s meerdere spellen bij te verzinnen valt. Hoewel bij nummer 9, de rennende nonnen meteen de goede titel werd geraden, hahaha. Maar de foto’s die ik gebruikt hebt, zijn meestal de letterlijke onderwerpen van een spel.
1. China Town (de toegangspoort van Chinatown in San Francisco)
2. D-Day Dice (foto gemaakt op 6 juni 1944)
3. Hawaii (satellietfoto van de eilanden groep in de Pacific)
4. Drum Roll (need I say more?)
5. Snow Tails (husky’s voor een slede, het onderwerp in dit spel)
6. Coney Island (het daadwerkelijke pretpark aan de kust van de Atlantic)
7. Hoogspanning (geen twijfel over mogelijk)
8. Gepakt & Gezakt (ken maar 1 verhuisspel)
9. Nuns on the Run (verdiend dit nog een uitleg?)
10. Sla je Slag(room) (yammie!)
Ronde 2: meerkeuze vragen (26 april)
Tien meerkeuzevragen over de naamgever van deze quiz: BSM, en over haar leden, want zij maken nu eenmaal bordspellen tastbaar online, op beurzen, en/of bij elkaar thuis.
*wil diegene die ik bedoel bij sommige vragen, niet antwoorden met ikke, want dat reken ik niet goed natuurlijk….
1. Wie van de volgende personen is geen moderator op BSM?
D: Dierik
*Hij is beheerder, en heeft zijn naam in het rood staan
2. In april 2012 verraste William (die van Pleunie) ons met een verjaardagsaktie, door spellen weg te geven via een loterij. Hoeveel spellen?
A: 1
*De eerste van een lange reeks strikvragen! Weliswaar heeft hij dit jaar (2013) met zijn actie 3 spellen verloot, maar de vraag gaat echter over vorig jaar (2012), en toen heeft hij 1 spel verloot!
3. Deze site heeft een spellendag voor haar leden: de BSM.con. In welke jaar/jaren?
D: 2011, 2012 en 2013
* Echt zo’n vraag die je maar moet weten, maar niet minder leuk om te stellen!
4. Wanneer men een beurs bezoekt dit jaar, kan men een BSM-lid pas echt herkennen aan:
B: Een oranje T-shirt
* Eigenlijk zijn alle antwoorden volgens mij van toepassing op een BSM-lid, maar de meest overduidelijke de laatste jaren is het T-shirt.
5. 6 juni 1944 is ook een belangrijke dag voor de spellenwereld. Waarom?
D: anders had deze site Brettspielverrükt.de geheten.
* Of het daadwerkelijk zo had geheten, weet niemand, gelukkig. Gewoon een lekkere bullshitvraag. BSM heette eerst anders trouwens!
6. Welk forumlid werd in 2011 Wereld Kampioen Carcassonne?
B: Humske
*Wederom een feitje dat je maar moet weten. Zij post regelmatig. Dit feitje staat echter wel onder haar naam!
7. Deze vraag hoort inmiddels toe aan de derde Grote BSM-Quiz, maar wie won de eerste editie?
D:Tjompe
* Moet je maar net weten, en gelukkig wist het merendeel van jullie het ook!
8. Welk spel wordt het best gewaardeerd op Bordspelmania.eu?
B: Puerto Rico
9. Online kun je een forumlid aan zijn avatar herkennen. Aan wie denk je bij de omschrijving ‘twee oranje dobbelstenen’
A: Erwin
10. Het woord verjaardag was al gevallen. Je wilt een mede-forumlid feliciteren. Waar kun je dan terecht op BSM.eu?
B: Bistro ‘Off Topic’
* Wederom een strikvraag, maar diegene die iemand regelmatig feliciteert zal deze vraag dan ook fout niet hebben! (iets met trappen, en een open deur.)
Ronde 3: foto’s van dobbelstenen. (3 mei)
1. Twilight Struggle
2. Small World
3. D-Day Dice
4. King of Tokyo
5. Seasons
6. Quarriors
7. Regenwormen
8. Dice Town
9. Escape: The Curse of the Temple
10. Powerboats
* Paar opmerking over enkele vragen: Wat ik niet wist over de dobbelstenen van Twilight Struggle, is dat ik de stenen heb laten zien van de Deluxe Edition. Maar, aan de kleuren, en de tekens, valt in mijn ogen goed het spel te herleiden.
Kreeg een opmerking over de stippen van de regenwormendobbelstenen. Deze zijn zwart, terwijl ze eigenlijk blauw horen te zijn, als het gaat om de gewone versie. BBQ of de gewone versie, voor mij blijft het antwoord Regenwormen.
Ronde 4: uitbreidingen en promo’s (10 mei)
• De Wachters/The Sentinels (Alba Longa)
• De Geldbuidel/Stash (Dominion)
• De Stadspoorten/The City Gates (Alhambra)
• De Donkere Landen/The Dark City (Machiavelli)
• Nieuwe Ontmoetingen/The New Encounters (Tokaido)
• De Seizoenen/Through the Seasons (Agricola)
• De Jonkvrouw, de Draak en de Fee/The Princes and the Dragon (Carcassonne)
• Atlantikwall (D-Day Dice)
• De bibliotheek/The Library (Caylus Magna Carta)
• Africanus (Rattus)
• Leaders (7 Wonders)
Ronde 5: foto’s van scorensporen (17 mei)
1. Caylus
2. Die Bürgen von Burgund
3. El Grande
4. Tzolk’in
5. Het Stenen Tijdperk
6. Trajan
7. Hanzesteden
8. Ticket to Ride
9. Vinhos
10. Bora Bora
Ronde 6: waar/niet waar (24 mei)
• De spellen ‘Bora Bora’ en ‘Rialto’ van Stefan Feld waren te koop op Spiel in 2012.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Stonden geplanned voor de editie in 2012, maar er waren enkel prototypen aanwezig. Ze waren pas dit jaar te koop!
• Het spel D-Day Dice heeft op de crowdfunding-site Kickstarter gestaan.
A. Waar *
B. Niet Waar
• Reiner Knizia heeft het vaakst de ‘Spiel des Jahres’ (die rode pion op de doos) prijs gewonnen.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Men zou het bijna denken bij hem, maar hij heeft pas 1 keer gewonnen, met het spel Keltis. Wolfgang Kramer heeft de eer met de meest gewonnen titels.
• Friedemann Friese heeft voor zijn spel ‘Pronken met Andermans Veren’ leentjebuur gespeeld bij: Agricola, Dominion, 7 Wonders en Through the Ages.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Bijna waar! Bij het testen van het spel, bleken er teveel mechanismen in te zitten, en heeft hij die van 7 wonders (het draften) er uit gehaald. De uiteindelijke uitgave heeft dus geen leentjebuur gespeeld bij 7 wonders.
• De Master Print Serie van Quined/QWG bestaat inmiddels uit 10 dozen.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Strikvraag! Ik vroeg om het aantal dozen, niet het aantal spellen. Dan zouden het er 9 zijn, want 5a is een uitbreiding op Carlton City. Dus weer wel een extra doos, dus 10!
• Queen Games is een Britse spellenfabrikant.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Instinkertje nummer zoveel. Je zou het bijna denken met Queen in de naam. Zij zijn Duits. Super gemacht!
• De volgende spellen zijn door Martin Wallace ontwikkeld: Automobile, Age of Industry, a Few Acres of Grass, Discworld: Ankh-Morpork.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Instinker? Jazeker. Goed lezen? Jazeker. Het moet natuurlijk A Few Acres of Snow zijn. Hoewel het wel een heel ander ‘luchtiger’ spel zou zijn geweest als het idd om ‘grass’ zou gaan.
• Yedo, Takenoko, Hanabi, Ninjato en Tokaido hebben niets met elkaar gemeen.
A. Waar
B. Niet Waar *
* Die spellen hebben wel iets gemeen met elkaar. Het heeft een Oosters thema (Chinees/Japans).
• Tikal, Java en Mexica staan bekend als The Mask-Trilogy.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Check het op BGG!
• De volgende spellen zijn met twee spelers te spelen: Jambo, Lost Cities, Kolonisten van Catan het Kaartspel, Puerto Rico het Kaartspel, De Beer is Los.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Strikvraag, maar geen lastige, want uiteraard kun je PR het K met zijn tweetjes doen, alleen het is geen twee-persoonsspel strict genomen.
• Tenslotte vraag 11. Een kadopunt voor de deelnemers: Moppersmurf Maarten is 24 mei jarig.
A. Waar *
B. Niet Waar
* Tja, wat een toeval dat ik op een vrijdag jarig ben, de dag dat ik de rondes online zet. Zou ik deze vraag hebben gesteld wanneer ik dit jaar op een woensdag jarig zou zijn geweest?
A. Waar
B. Niet Waar
* Met deze vraag zijn nog eens extra 1000 punten te verdienen. Nee hoor, geintje!
Ronde 7: Foto’s van uitsneden van spellendozen: (31 mei)
1. Morels
2. Lost Temple
3. Santiago the Cuba
4. Airlines Europa
5. Waka Waka
6. Cargo Noir
7. Het Dorp
8. Terra Mystica
9. Dixit
10.Kingdom Builder
Ronde 8: vragen, met letters zoeken voor een extra antwoord (7juni)
Tien vragen waarvan het antwoord steeds 1 punt waard is. Uit ieder antwoord vraag ik een letter. Voor alle duidelijkheid, ik vraag om de Nederlandse antwoorden, behalve vraag 6 en 9! Zet de letters op een goede volgorde: Let op! Het extra antwoord is 10 punten waard! Heb je een aantal antwoorden niet, zou je toch met de letters die je hebt, kunnen puzzelen voor de extra 10 punten.
Vraag 01: Portugal, 3e letter
Vraag 02: Palmbomen, 6e letter
Vraag 03: Ring, 4e letter
Vraag 04: Goud, 3e letter
Vraag 05: Atlanta, 6e letter
Vraag 06: Small World, 3e letter
Vraag 07: Schaap, 1e letter
Vraag 08: Burgermeester, 3e letter
Vraag 09: Jambo, 4e letter
Vraag 10: Stefan Feld 1e letter
10 punten voor het extra antwoord: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
* De oplettende lezertjes onder jullie, zagen dat het extra antwoord eigenlijk al in vraag 10 werd verklapt! Namelijk: Strasbourg
Ronde 9: uit foto’s van films/series/tv een spel herleiden (14 juni)
Foto 01: foto uit de serie Magnum (Hawaii)
Foto 02: filmposter van Wargames (Twilight Struggle)
Foto 03: World’s deadliest Catch (Fleet)
Foto 04: filmposter van Apocalypto (Tzolk’in)
Foto 05: foto van godzilla (King of Tokyo)
Foto 06: foto van The Hunchback of the Notre Dame (Notre Dame)
Foto 07: foto van de serie Rescue Me (Flash Point)
Foto 08: foto van From Hell (Mr. Jack)
Foto 09: Brewster’s Millions (Last Will)
Foto 10: First Knight (Shadows over Camelot)
* Weer een ronde waar meerdere spellen mogelijk zijn bij 1 foto, maar waar de bedenker van deze quiz, weer een specifiek spel voor ogen had. De naaimachine draait overuren in de paddenstoel van Moppersmurf! Extra opmerking, 1 persoon had bij vraag 1 het geniale antwoord 'Magnum Sal'.
Ronde 10: eindcondities van spellen (22 juni)
01. Nieuw Amsterdam
02. Yedo
03. Nautilus
04. Thurn und Taxis
05. Norenberc
06. Mesopotamië
07. Africana
08. Automobile
09. The Manhattan Project
10. Le Havre
Ik haat spellen.
-