Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

MADG0BLIN
Stamhoofd
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door MADG0BLIN »

Liep wat achter vanwege het weekend, daarom maar 3 in 1x. :D

Totaal:
Gespeeld: 53
In bezit: 34
Top 20: 8

21-30
Gespeeld: 8 (De Crew, Kwakzalvers van Kakelenburg, De zoektocht naar El Dorado, Clever, Istanbul, Tzolkin, Rovers van de Noordzee, Viticulture)
In bezit: 6 (De Crew, Kwakzalvers van Kakelenburg, De zoektocht naar El Dorado, Istanbul, Patchwork, Viticulture)
Top 20: 1

31-40
Gespeeld: 8 (It’s a Wonderful World, Gaia Project, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Flamme Rouge, Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan, Hoogspanning, Ticket to Ride)
In bezit: 6 (It’s a Wonderful World, Gaia Project, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan, Ticket to Ride)
Top 20: 1 ( Gaia Project)

41-50
Gespeeld: 9 ( Brass: Birmingham, Odin, Star Realms, Gloomhaven, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Clans of Caledonia, 7 wonders)
In bezit: 5 ( Brass: Birmingham, Gloomhaven, Love Letter, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
Top 20: 2 ( Gloomhaven, Brass: Birmingham)

Mooie lijsten spellen in deze rijen.
Ook een mooie mix van zware spellen zoals Gaia Project, Gloomhaven en Brass Viticulture, toppers die ik graag regelmatig speel.
Enige tegenvallers voor mij zijn Tzolkin, Hoogspanning en Odin. Ik heb ze een aantal keren gespeeld, maar wat mij betreft was de laatste keer ook de laatste keer. Ik weet dat veel mensen ze erg leuk vinden, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Ik zie dat het goed in elkaar zit, maar speel liever wat anders.
Pandemic Legacy heb ik gespeeld toen ik uitkwam. Was een fantastische ervaring en veel plezier mee gehad. Clans of Caledonia had ik al lang niet meer gespeeld, maar die is toevallig eergisteren op tafel gekomen. Die moet ik toch vaker proberen te spelen. :D
Afbeelding

Labels:
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

WTULTC schreef: @ Alterno... Het thema van de Crew is er behoorlijk opgeplakt, dus dat spacethema moet je gewoon doorheen kijken. Speel het een eens op BGA, dan kun je het een beetje ervaren. Pas wel op voor heel ervaren spelers want die kunnen soms nogal geïrriteerd reageren als een nieuwe speler / beginner een domme actie doet.
Mocht je een keertje met mij (en vriendin) daar willen afspreken. Ik ben daar LongTreeCity.
Allereerst dank voor je snelle en persoonlijke antwoord. :thumbup: :thumbup:

Verder: het spacethema zit mij niet echt heel erg dwars, maar sommige van mijn vaste (online en irl) medespelers wel. Dat heeft wel zijn weerslag op de spellen die ik op tafel kan zetten.
Zal eens kijken of ik de drempel kan slechten: ervaar deze bij mezelf als het over 'spontaan spelen met onbekenden' gaat (kan jij niks aan doen).
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Mooi lijstje van 30 tot 21. Gemene deler is soepelheid en toegankelijkheid bij alle tien. We komen langzaam in het meer populaire familiegenre der spellen, lijkt het. Misschien is Tzolkin wat zwaarder, maar die moet ik nog steeds eens proberen.
Eentje in mijn eigen top 20: Viticulture. Over soepelheid gesproken.
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal:
Gespeeld: 20
In bezit: 15
Top 20: 7

21-30:
Gespeeld: 0
In bezit: 0
Top 20: 0

Geen van de spellen in bezit en geen van de spellen gespeeld. Ben benieuwd wat de top 10 gaat opleveren :)

31-100:
31-40:
Gespeeld: 3 (It’s a Wonderful World, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Catan)
In bezit: 3 (It’s a Wonderful World, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Catan)

41-50:
Gespeeld: 1 (Gloomhaven)
In bezit: 0

51-60:
Gespeeld: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)

61-70:
Gespeeld: 4 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit)

71-80:
Gespeeld: 4 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza, Imperial Settlers)
In bezit: 3 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza)

90-81:
Gespeeld: 3 (Regenwormen, Spirit Island, Cartographers)
In bezit: 2 (Regenwormen, Cartographers)
Top 20: 2

100-91:
Gespeeld: 2 (Machi Koro, Legenden van Andor)
In bezit: 1 (Machi Koro)
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Daar komen duidelijk de betere spellen aan! Een uitzondering daargelaten; bijv. Rovers van de Noordzee, vrij standaard worker-placement. Ik houd van worker-placement, daar is geen twijfel over, maar dan wel als er iets origineels/spannends in zit. Bij dit spel miste ik dat gewoon, net als bij Viticulture trouwens. Overigens vind ik Viticulture nog wel het beste spel van Stonemaier Games, daarna ging het helemaal bergafwaarts :lol:.

30-21:
Gespeeld: 10 (Allemaal!)
In bezit: 3 (De Crew, El Dorado, Clever)
Top 20: 4 (De Crew, El Dorado, Clever, Raja's van de Ganges)

Totaal:
Gespeeld: 58
In bezit: 10
Top 20: 8

Verreweg het meeste in deze lijst vind ik goed tot erg goed :D, duidelijk de hogere regionen van de top 100! De Kwakzalvers is mij wat te licht en duurt net een paar ronden te lang, waardoor ik die uiteindelijk wel weg heb gedaan. Net als met Istanbul en Patchwork eigenlijk, veel plezier aan beleefd maar uiteindelijk toch afscheid van genomen. Raja's van de Ganges heb ik ook niet meer, maar die heeft een vriend nog en staat wel in mijn top 20 (zie mijn quote in de lijst).

Ook hoog genoteerd in mijn eigen top 20 is De Crew, ondanks dat ik niet zo van slagenspellen houd in het algemeen. El Dorado is toch eigenlijk wel dé deck-builder die makkelijk is qua regels, maar zo uitdagend qua strategie en keer op keer anders. Ook nog met iedereen te spelen! Clever is hét dobbelspel, ik speel nooit meer een ander dobbelspel (oké dan, soms een potje Railroad Ink) en ik denk ook niet dat de Clever serie ooit nog gaat worden overtroffen.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

maxitaxi777 schreef: Clever is hét dobbelspel, ik speel nooit meer een ander dobbelspel ... en ik denk ook niet dat de Clever serie ooit nog gaat worden overtroffen.
net als IBM ooit inschatte dat de hele wereld toe zou kunnen met 5 (!) personal computers ?!
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Inhaalslag na het weekend:
Van 50/41 alles gespeeld op Gloomhaven na, hoewel deze bovenaan staat op bgg-list is het niet het type spel dat bij ons in de groep gespeeld wordt en dat zal hoogstwaarschijnlijk wel altijd zo blijven. Topper uit dit rijtje voor mij Clans of Caledonia, heb 'm destijds ook gebacked op KS en dat bleek een schot in de roos.
Van 40/31, alleen Wonderfull World niet gespeeld en die zou ik graag eens proberen. Verder drie uit mijn top 10. Architects mag je mij s'nachts voor wakker maken, staat in mijn persoonlijke top 3 . Flamme Rouge is ook geweldig. Dit zit thematisch zo goed in elkaar en het mechanisme is zo perfect uitgewerkt, daarnaast ben ik ook wielerliefhebber, dus 1+1=2. Gaia Project en Hoogspanning hadden waarschijnlijk beide de top 30 wel gehaald.
30/21 heeft er 2 uit mijn top 20. Raiders vind ik het plaatsen-pakken mechanisme subliem gevonden en daarnaast heb ik een zwak voor zowel het thema vikingen als het artwork van the Mico. Raja's ook superleuk door de veelzijdigheid, zit vanalles in.
Instanbul stond er bij mij vorig jaar nog wel in, maar niet meer zo vaak gedaan. Viticulture heb ik zelf niet, maar die keer dat ik 'm speelde proefde het naar meer, staat dus al tijdje op de wishlist. Van dit rijtje, beoordeel ik alleen kwakzalvers als een "mwah", zal bij ons waarschijnlijk niet meer op tafel komen, omdat er zoveel beters voor handen is.

Totaal
Gespeeld: 58
In bezit: 32
In Top 20: 8

30-21
Gespeeld: 10
In bezit: 6 (Crew, El Dorado, Clever, Istanbul, Raiders, Raja's)
In Top 20: 2 (Raiders en Raja's)

40-31
Gespeeld: 9 ( allemaal behalve It's a Wonderful World)
In bezit: 7 ( Gaia P, Marco Polo, Flamme Rouge, Taveernen, Architecten, Catan, TTR)
In Top 20: 3 (Architects, Flamme Rouge en Marco Polo)

50-41
Gespeeld: 9 (allemaal behalve Gloomhaven)
In bezit: 6 (Odin, Star Realms, Love Letter, Russian Railroads, Cl. of Caledonia, 7Wonders)
In Top 20: 1 - Clans of Caledonia
60-51
Gespeeld: 4 (Takenoko, Memoir, Tikal, Dixit)
In bezit: 1 (Dixit)
In Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 6 (Machiavelli, Codenames, Race ft Galaxy, Lost Cities, welcome to, Sagrada)
In bezit: 2 ( Machiavelli, Lost Cities)

80-71
Gespeeld: 8 (Take 5, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo 2, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Het Dorp, Imperial Settlers)
In Top 20: 1 (Het Dorp)

90-81
Gespeeld: 5 (Taipan, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In bezit: 3 (Tai Pan, Through the Ages, Kingdom Builder)

100-91
Gespeeld: 7 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Bloodrage, Twilight Struggle, Dwergen van Nidavelir, Caylus, Machi Koro,)
In bezit: 3 (St. Petersburg, Bloodrage, Caylus)
In Top 20: 1 (Bloodrage)
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

JeVo schreef:
maxitaxi777 schreef: Clever is hét dobbelspel, ik speel nooit meer een ander dobbelspel ... en ik denk ook niet dat de Clever serie ooit nog gaat worden overtroffen.
net als IBM ooit inschatte dat de hele wereld toe zou kunnen met 5 (!) personal computers ?!
Je hebt gelijk, ik moet voorzichtig zijn met zulke uitspraken :lol:. Er gaat ook zo’n filmpje rond van voor de eeuwwisseling over mensen die zeggen geen mobieltje nodig te hebben, quote: “Zit je op de fiets, word je gebeld, haha!”. Laat ik me iets nuanceren: Ik denk dat de toekomstig auteur die Clever wil overtreffen in het dobbelspellen genre, van goeden huize moet komen :D!
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

maxitaxi777 schreef:
JeVo schreef:
maxitaxi777 schreef:Clever is hét dobbelspel, ik speel nooit meer een ander dobbelspel ... en ik denk ook niet dat de Clever serie ooit nog gaat worden overtroffen.
Je hebt gelijk, ik moet voorzichtig zijn met zulke uitspraken :lol:. Er gaat ook zo’n filmpje rond van voor de eeuwwisseling over mensen die zeggen geen mobieltje nodig te hebben, quote: “Zit je op de fiets, word je gebeld, haha!”. Laat ik me iets nuanceren: Ik denk dat de toekomstig auteur die Clever wil overtreffen in het dobbelspellen genre, van goeden huize moet komen :D!
of dat men rond 1900 het Amerikaanse Patentbureau wilde opheffen, want alles was al uitgevonden
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

We krijgen vandaag zicht op de top-20 van de Spellengek Top-100 van de Lage Landen. Geen subtoppers, stuk voor stuk Topspellen!

Top-100 2021: 20-11
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Prachtige lijst zeg. Op zichzelf al een top tien. Alleen ontbreken er dan nog tien. Welke zouden dat nou zijn? :think:
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Fantastische lijst inderdaad. Alles gespeeld, de overige die ik zelf niet heb kan ik bij andere spelen. 3 Top 20 spellen voor mij in deze lijst.
Benieuwd wat er is overgebleven voor de top 10. Mis er nog een aantal uit mijn top 20. :P

Totaal:
Gespeeld: 63
In bezit: 38
Top 20: 11

11-20
Gespeeld: 10 (Scythe, Pandemie, Great Wester Trail, El Grande, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Concordia, Stenen Tijdperk, Splendor)
In bezit: 4 (Scythe, Pandemie, Great Wester Trail, Terra Mystica)
Top 20: 3 (Scythe, Terra Mystica, Great Western Trail)
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 48
In bezit: 20
In Top 10: 4

20 - 11
Gespeeld: 9 (Alles behalve Splendor)
In bezit: 5 (Scythe, Pandemie, El Grande, Agricola, Stenen Tijdperk)
In Top 10: 1 (Scythe)

Ben er nog niet uit wat ik van Agricola moet denken. Het spel zit goed in elkaar, maar doordat er nauwelijks interactie is tussen de spelers zeer saai.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door mazinho »

Totaal:
Gespeeld: 70
In bezit: 77+1
Top 20: 13

20-11:
Top 20: 3 (Scythe, Terra Mystica, Splendor)

Tweede 10/10 rijtje! Zou 100% score erin zitten in de top 35 van dit jaar? Scythe maakte naar mijn smaak de hype waar (in mijn persoonlijke top 10 dus). Ik vind het een mooi thematisch en a-symmetrisch 4X spel in een subliem uitgewerkte post-eerstewereldoorlog-dystopie dat verrassend toegankelijk blijft. Nooit verwacht dat ik ooit een spel met miniaturen zou kopen. De knappe doos met solo campagne ligt geduldig te wachten op me; Fenrir kopen vlak voor de geboorte van een eerste kind is iets dat ik iedereen kan afraden.

Niet voor iedereen maar bij zin in wat zwaarder werk toch een klassieker betekent voor mij Terra Mystica (ook in mijn persoonlijke top 10). Dat mijn spellenbroeder Hippe het spel niet trekt maakt dat ik het minder vaak speel dan ik zou willen. Ik kocht het ooit zonder überhaupt gespeeld te hebben voor een spellenmakker als verjaardagscadeau en ben sindsdien fan van dit complexe spel met heldere doelstelling. Ik moest even wennen aan de illustraties en wellicht ligt stiefbroertje Gaia Project wat dat betreft meer in mijn straatje (en in dat van Hippe), maar dat lezen jullie dan volgend jaar.

Ik blijf terugkeren naar Splendor vanwege haar kaliber “razendsnel op tafel” en “zullen we nog een potje” als uitstekende keuze als je met vrienden speelt die passen voor een speelduur van 90 minuten of meer. Iedereen vindt het zalig om verzwaarde pokerfiches in zijn handen te hebben en er lekker mee te spelen.

30-21:
Top 20: 1 (Clever)

Het was even wachten maar dan toch een (eerste) 10/10 rijtje: alles in collectie en alles gespeeld. En ik vind het opnieuw een rijtje dat niet zou misstaan aan microspellencollectie van 10 spellen met van alles en nog wat erin wat spelmechanisme en moeilijkheidsgraad betreft. (Ganz schon) Clever is een vreemde eend in de bijt en op het eerste gezicht een flauwekulletje met die paar gekleurde dobbelstenen en een schrijfblokje. Maar wat is dit een vreselijk verslavend (solo)spelletje gebleken. Tot overmaat van vreugde volgde een iPad versie snel waardoor het nog rapper ervaring opbouwen en bijna dagelijks jagen op een nieuwe highscore is. In De Crew zijn we blijven hangen onderin het rechterrijtje van de missies vanwege lock-down en social distancing; ik neem me voor de missies rond te spelen voordat de opvolger bij 999 uitkomt.
40-31:
Gespeeld: 7 (Marco Polo, Pandemic Legacy s01, Flamme Rouge, Architecten, Catan, Hoogspanning, TTR)
In bezit: 9 (Wonderful World, Gaia Project, Marco Polo, Pandemic Legacy s01, Taveernen, Architecten, Catan, Hoogspanning, TTR)
Top 20: 3 (Pandemic Legacy s01, Catan, TTR)

Er zijn maar weinig spellen waarbij 3 volwassen mannen het tegelijkertijd uitschreeuwen van afschuw vanwege ofwel het verscheuren van een speelkaart ofwel openen van een kartonnen doosje waar een bak rampspoed uit te voorschijn komt. Voor mij was Pandemic Legacy s01 zowel de kennismaking met als onmiddellijke standaard voor Legacy spellen. Ik ken geen spellen waarvan het thema je zo opslokt als Pandemie. Ik kijk ernaar uit om een keer Taveernen te gaan spelen. Tot slot: omdat de reacties zo positief waren, heb ik vandaag meteen #50 Brass Birmingham besteld. Die kon nog mooi mee met Dune Imperium in de doos!
50-41:
Gespeeld: 7 (Waterdeep, Star Realms, Gloomhaven, Love Letter, Russian Railroads, Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 8 (Waterdeep, Odin, Star Realms, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Caledonia, 7 Wonders)
Top 20: 1 (Clans of Caledonia)

Ik zal achterwege laten wat ik stom vind en me richten op de rijkdom in dit rijtje. Want als dit rijtje een spellencollectie zou zijn (van "slechts" 10 spellen), zou die niet misstaan op de spellenplank (en het voelt eigenlijk heerlijk een collectie van 10 dozen, maar dat is een heel ander verhaal). Brass: Birmingham brandt al maanden op de verlanglijst van mijn maatje Hilbert en van mijzelf. Brass staat ongespeeld in de kast en dat weerhoudt me van aanschaf van deze knaller als ik de reacties hier mag geloven. Misschien druk ik vanmiddag wel ergens op bestellen. Clans of Caledonia is ook een titel die ik ooit op een lijstje plaatste en jaren liet liggen totdat dezelfde Hilbert er extreem enthousiast over werd. Ik bestelde het voor zijn verjaardag en bestelde een exemplaar voor mijzelf mee. Zoals mijn quote laat zien, is voor mij alles aan dit spel geweldig uitgevoerd en brengt het me board game flow. Ik kan dat maar van een paar spellen zeggen.

@Bart, zodra ik de traditionele Spellengek Top 100 hitkrant in PDF beschikbaar maak, zie je meteen waarom Peter Hein het heeft over het linker rijtje.
60-51:
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Sagrada, Clank!)
In bezit: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Brugge)
Top 20: 2 (Machiavelli, Codenames)

Het slimme kaartspel Machiavelli is een evergreen en voelt na al die jaren nog steeds niet oud aan. Zowel de mechanismen als illustraties ogen fris en het spel is fijn compact. Altijd leuk als cadeau voor iemand die begint in de hobby, zeker in combinatie met Niccolò’s boek Il Principe.

Codenames is de partygame voor partygame-haters en -liefhebbers met garantie op hilarische napraat. Vergeten hoe leuk het is slim met taal om te gaan. Net als met kaarten is het belangrijk in het hoofd van je maat te kunnen kruipen (en het gaat best vaak faliekant mis). Nu ook met beelden voor mensen die minder plezier aan taalpurisme ontlenen. Ik kan er intens van genieten als er een slimme hint bedacht wordt, of dat nu door mij of door een tegenstander gebeurt.
70-61:
Gespeeld: 7 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)

Mijn maatje Hilbert heeft Underwater Cities besteld; ik weet er weinig van maar het móet een heel gaaf spel zijn. Ik sluit me aan bij de quote van Suzanne: Tapestry speelde ik (ook met Hilbert) nu twee keer zonder torenhoge verwachtingen (miniaturen doen me niet zo veel) en het was twee keer razend spannend en leuk om te ontdekken.
80-71:
Gespeeld: 7 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp)
In bezit: 9 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
Top 20: 1 (Targi)

Targi is in het 2-speler-spel-segment gewoon een topper als je zoekt naar uitdaging. Het is wat mij betreft veel spel in een klein doosje en ik ben blij dat in Tweede Exloërmond besloten is het opnieuw uit te brengen in het Nederlands taalgebied. Aan My City heb ik heel veel plezier beleefd: het was voor mijn 70-jarige schoonvader de eerste legacy ervaring en we hebben het spel helemaal samen uitgespeeld. Leuk om te weten: als je My City met 2 speelt, kan je het makkelijk na een simpele reset doorgeven aan iemand anders die het ook met 2 spelers wil spelen (er is materiaal voor 4). Licht, eenvoudig en toch onderhoudend en spanned bij elke nieuwe enveloppe.
90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)
Top 20: 2

Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)

Dat klassiekers beginnen te kelderen had ik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Van deze 10 heb ik de helft in de kast staan en Agricola is denk ik naast Merlin nog steeds de zwaarste titel in mijn kast. De zware titels uit dit lijstje zoals Scythe heb ik veelal maar 1x gespeeld. Het is nu uiteraard niet meer zo moeilijk om te weten welke 10 spellen er waarschijnlijk in de top 10 zullen staan. Naar verwachting zullen dat er nog 5 uit mijn persoonlijke top 20 zijn. Welke dat zijn daarvoor moeten we nog een dagje wachten.
Ook de 5 spellen van deze lijst die in mijn collectie zitten zijn dit jaar al op tafel gekomen en hebben dus hun blijvende collectiewaarde al weer bewezen.

Totaal:
Gespeeld: 54
In bezit: 31
Top 20: 10 (Just One, Brugge, Love Letter, 7 Wonders, De Crew, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges, Pandemie, Carcassonne)

20-11:
Gespeeld: 8 (niet Great Western Trail, El Grande)
In bezit: 5 (Pandemie, Agricola, Carcassonne, Stenen Tijdperk, Splendor)
Top 20: 2 (Pandemie, Carcassonne)

100 tm 21:
30-21:
Gespeeld: 9 (niet Viticulture)
In bezit: 5 (De Crew, Clever, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)
Top 20: 4 (De Crew, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)

40-31:
Gespeeld: 5 (Marco Polo, Taverneen van de Oude Stad, Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan en Ticket to Ride)
In bezit: 1 (Catan)
Top 20: -

50-41:
Gespeeld: 3 (Love Letter, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 2 (Love Letter, 7 Wonders)
Top 20: 2 (Love Letter, 7 Wonders)

60-51:
Gespeeld: 7 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Sagrada, Brugge)
Top 20: 1 (Brugge stond op de 19e plaats in mijn lijstje)

70-61:
Gespeeld: 6 (Takenoko, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Just One, Dixit)
Top 20: 1 (Just One stond op de 20e plaats in mijn lijstje)

80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Afbeelding