Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door ditterio »

ditterio schreef:Yspahan
Steden en ridders uitbreiding van kolonisten van catan
En nu ook een woordje uitleg:

Yspahan is heel eenvoudig, maar daarom niet minder leuk! Je gooit met dobbelstenen, plaatst deze dobbelstenen in de toren, om beurt kiest iedereen een aantal dobbelstenen uit de toren en voert één van de bijhorende acties uit: blokjes op de markten plaatsen, opzichter verplaatsen, goudstukken of kamelen kopen en een kaart trekken. De blokjes op de markt breng je dan naar de kamelen en die kamelen brengen je blokjes naar Yspahan. Zowel de blokjes op de markt als op de kamelen leveren punten op. Aja en je kan ook nog gebouwen bouwen die je betaalt met geld en/of kamelen. Zie je, heel eenvoudig dus :) Maar toch een spel met voldoende tactiek. Uw verslaggever moest zijn mannetje staan tegen de 2 vrouwen, maar hij won op zijn 2 benen :) Yspahan zal nog vaak op tafel komen!

Na Yspahan smeekte ik de twee dames om nog een spelletje Kolonisten van Catan met de uitbreiding Steden en Ridders te spelen :) Ze stemden toe en namen revanche op mij. Vanaf nu speel ik Kolonisten van Catan enkel nog met de uitbreiding Steden en Ridders (tenzij er mensen zijn die dit spel voor de eerste keer spelen), want met deze uitbreiding wordt Kolonisten zo veel leuker. Er is een barbarenvloot dat Catan kan aanvallen; je hebt gewone, sterke en machtige ridders waarmee je kan vechten tegen je medespelers en de barbarenvloot; naast steden, dorpen en straten kan je nu ook metropolen, stadsmuren en stadsuitbreidingen bouwen; naast de gewone grondstoffen zijn er ook nog handelswaren; iedereen heeft een leuk kalendertje; de ontwikkelingskaarten zijn veel uitgebreider en afwisselender en bovendien is er naast de struikrover ook nog een handelaar. Kortom, een leuk spel wordt met deze uitbreiding nog leuker. Maar... je moet het wel goed spelen. Wij verloren vrij snel van het barbarenleger waardoor we alledrie een stad verloren en dus weinig grondstoffeninkomsten meer hadden. 1 speler hield als enige nog een stad over en daardoor liep ze vrij veel uit op ons. Wij zaten erbij en keken er naar :) Hierdoor verdween de spanning wat uit het spel. 1 speler had voortdurend meer dan 10 kaarten, heel wat stadsuitbreidingen en wij hadden bijna altijd slechts 1 of 2 grondstoffenkaarten aangezien onze steden van het bord waren en we enkel 1 dorp overhielden wat heel weinig grondstoffen opleverde. Weg spanning en het was aftellen tot aan het einde, wat heel erg jammer was want dit spel ziet er echt prachtig uit en de mogelijkheden zijn om vingers en tenen van af te likken. We geven het zeker nog een kans, al hoop ik dan op meer spanning.

Btw: het klopt toch dat als het barbarenleger Catan overvalt en wint (omdat nog niemand een actieve ridder heeft) dat dan ELKE speler 1 stad verliest?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

ditterio schreef:Btw: het klopt toch dat als het barbarenleger Catan overvalt en wint (omdat nog niemand een actieve ridder heeft) dat dan ELKE speler 1 stad verliest?
De stad wordt een dorp, dus dat is denk ik niet helemaal goed gegaan.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

ditterio schreef:Btw: het klopt toch dat als het barbarenleger Catan overvalt en wint (omdat nog niemand een actieve ridder heeft) dat dan ELKE speler 1 stad verliest?
Als je daarmee bedoelt dat een stad een dorp wordt dan klopt dat inderdaad. Elke speler is de dupe.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Dierik schreef:
De stad wordt een dorp, dus dat is denk ik niet helemaal goed gegaan.
Owwww, daar gingen we in de fout. Onze stad werd geen dorp, maar de steden werden gewoon van het bord verwijderd, met als gevolg dat we bijna geen inkomsten van grondstoffen meer hadden. Ok, dat verandert veel. Bedankt voor de tip!
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Productieve dag gisteren:

Magnun Sal (Niks voor jou Bas?)
The City a.k.a. Metropolis
Koe zoekt Boer
Dominion
7 Wonders
Ticket to Ride
The Manhatan Project
Afbeelding
stefaan
Caballero
Contacteer:

Bericht door stefaan »

Gisteren The legend of Drizzt getest, 's ochtends het solo-avontuur als introductie, 's avonds eerste multiplayeravontuur met mijn vriendin. Telkens gewonnen, al was daar in het laatste geval een ultieme combinatie van een kopstoot van mijn vrijwel dode dwerg en een net ontwikkelde en meteen uitgevoerde headshot van mijn vriendins archer voor nodig. Nipt. Ik ben fan, sfeervol spel en wat in dit genre opmerkelijk is, speelbaar in ongeveer een uur.
Elsje07
El Capitan
Contacteer:

Bericht door Elsje07 »

thexkid schreef:Ik heb gisteren ook boonanaza het dobbelspel gespeeld. Meteen 5 keer want beviel goed.
:clap:
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vrijdag:
Lost Cities 2x
Carcassonne (met uitbreiding de toren die al ruim 3 jaar in de verpakking lag)

Zondag:
Metrolpolis 3x (leuk vlot kaartspelletje al was het constant getel van punten en inkomsten minder. Echter dat er een beetje tactiek in zit maakt een hoop goed). Hoogste score was 68 punten.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Vorsten van Florence. Ik heb het uitgelegd aan manlief die na een poosje spelen verzuchtte waarom ze in hemelsnaam niet zijn gestopt met spellen maken bij 'Mens-erger-je-niet' :lol:
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

En hier lag gister Ora et Labora (de NL versie) op tafel. Erg van genoten, zit veel in. En hoewel wat gefrut met al die fiches verder echt niet ingewikkeld als je wat rondjes hebt gespeeld en weet hoe het zit.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

helena schreef:Vorsten van Florence. Ik heb het uitgelegd aan manlief die na een poosje spelen verzuchtte waarom ze in hemelsnaam niet zijn gestopt met spellen maken bij 'Mens-erger-je-niet' :lol:
Daar is nog heel wat missiewerk te doen. :wink:
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Contacteer:

Bericht door syroit »

Afgelopen zaterdag op het programma:
Attika
Einfach Genial
Gesjaakt (3x)
Maka Bana
Fluxx
Jungle Speed
Lost Temple
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Contacteer:

Bericht door 16 Feet Pauly »

Dierik schreef:
helena schreef:Vorsten van Florence. Ik heb het uitgelegd aan manlief die na een poosje spelen verzuchtte waarom ze in hemelsnaam niet zijn gestopt met spellen maken bij 'Mens-erger-je-niet' :lol:
Je bedoelt zeker missionaris werk ;) hehe...
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

16 Feet Pauly schreef:
Dierik schreef:
Leg hem eens uit Paul, ik begrijp hem niet :angel: :P .
Laatst gewijzigd door Willy the Kid op vr 15 jun 2012, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Contacteer:

Bericht door 16 Feet Pauly »

Willy the Kid schreef:
16 Feet Pauly schreef:
Dierik schreef:
Leg hem een uit Paul, ik begrijp hem niet :angel: :P .
nou.. dat is als een man bovenop de vr.... oooohh I see what you did there ;) hahaha grapje uiteraard :D
Plaats reactie