ditterio schreef:Yspahan
Steden en ridders uitbreiding van kolonisten van catan
En nu ook een woordje uitleg:
Yspahan is heel eenvoudig, maar daarom niet minder leuk! Je gooit met dobbelstenen, plaatst deze dobbelstenen in de toren, om beurt kiest iedereen een aantal dobbelstenen uit de toren en voert één van de bijhorende acties uit: blokjes op de markten plaatsen, opzichter verplaatsen, goudstukken of kamelen kopen en een kaart trekken. De blokjes op de markt breng je dan naar de kamelen en die kamelen brengen je blokjes naar Yspahan. Zowel de blokjes op de markt als op de kamelen leveren punten op. Aja en je kan ook nog gebouwen bouwen die je betaalt met geld en/of kamelen. Zie je, heel eenvoudig dus

Maar toch een spel met voldoende tactiek. Uw verslaggever moest zijn mannetje staan tegen de 2 vrouwen, maar hij won op zijn 2 benen

Yspahan zal nog vaak op tafel komen!
Na Yspahan smeekte ik de twee dames om nog een spelletje Kolonisten van Catan met de uitbreiding Steden en Ridders te spelen

Ze stemden toe en namen revanche op mij. Vanaf nu speel ik Kolonisten van Catan enkel nog met de uitbreiding Steden en Ridders (tenzij er mensen zijn die dit spel voor de eerste keer spelen), want met deze uitbreiding wordt Kolonisten zo veel leuker. Er is een barbarenvloot dat Catan kan aanvallen; je hebt gewone, sterke en machtige ridders waarmee je kan vechten tegen je medespelers en de barbarenvloot; naast steden, dorpen en straten kan je nu ook metropolen, stadsmuren en stadsuitbreidingen bouwen; naast de gewone grondstoffen zijn er ook nog handelswaren; iedereen heeft een leuk kalendertje; de ontwikkelingskaarten zijn veel uitgebreider en afwisselender en bovendien is er naast de struikrover ook nog een handelaar. Kortom, een leuk spel wordt met deze uitbreiding nog leuker. Maar... je moet het wel goed spelen. Wij verloren vrij snel van het barbarenleger waardoor we alledrie een stad verloren en dus weinig grondstoffeninkomsten meer hadden. 1 speler hield als enige nog een stad over en daardoor liep ze vrij veel uit op ons. Wij zaten erbij en keken er naar

Hierdoor verdween de spanning wat uit het spel. 1 speler had voortdurend meer dan 10 kaarten, heel wat stadsuitbreidingen en wij hadden bijna altijd slechts 1 of 2 grondstoffenkaarten aangezien onze steden van het bord waren en we enkel 1 dorp overhielden wat heel weinig grondstoffen opleverde. Weg spanning en het was aftellen tot aan het einde, wat heel erg jammer was want dit spel ziet er echt prachtig uit en de mogelijkheden zijn om vingers en tenen van af te likken. We geven het zeker nog een kans, al hoop ik dan op meer spanning.
Btw: het klopt toch dat als het barbarenleger Catan overvalt en wint (omdat nog niemand een actieve ridder heeft) dat dan ELKE speler 1 stad verliest?