Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Maracaibo

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

wolvers
Professor Pimpel

Re: Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Marac

Bericht door wolvers »

Pura Vida schreef:
Thompson schreef: Maar dan kom je dus aan bij; waar houdt het dan op?
Alles wat maar door genoeg mensen aanstootgevend gevonden wordt mag niet meer? Er komt een "blacklist" door de overheid/instanties wat wel/niet mag? Dan ga je toch behoorlijk neigen naar censuur en beperking in vrijheid van meningsuiting en creativiteit.
Dáár ging en gaat het over wat mij betreft en mijn antwoord op die mijns inziens goeie vraag heb ik al gegeven, namelijk dat een spel als Maracaibo in deze tijd eigenlijk niet meer kan en dat de maker ervan gewoon beter had moeten weten.
Dat is jouw mening, die ik respecteer. Maar ik hoef er niet akkoord mee te zijn. "De wereld verandert. Deal with it." Ik ben het daar niet mee eens. Jij jouw mening. Ik die van mij. En daar zal jij mee moeten omgaan.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

maxitaxi777 schreef: Je kunt je ondertitel wel zelf bepalen en dat heb ik hier gedaan. Dat mag aanstootgevend gevonden worden, net zoals ik het aanstootgevend vind dat men het ene na het andere wil afschaffen, veranderen of taboe verklaren. Vaak ook nog vergezeld van de beschuldiging dat je racist zou zijn als je deze gebruiken/beelden niet graag ziet verdwijnen.
Over het algemeen wordt er gezegd dat sommige uitingen of gebruiken een racistische oorsprong of lading hebben, wat niet altijd wil zeggen dat mensen die dat gebruik fijn vinden allemaal racisten zijn. Maar onwetendheid kan ook kwetsend zijn. Intentie is niet zo belangrijk als het resultaat kwetsend is.
Ik vindt het daarentegen vrij schofterig om je ondertitel zo in te stellen, en er ook nog zo trots op te zijn. Ik zou het geen racistische uiting noemen, maar wel een ongelooflijk kinderachtige.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

pieter.schutz schreef:
maxitaxi777 schreef: Je kunt je ondertitel wel zelf bepalen en dat heb ik hier gedaan. Dat mag aanstootgevend gevonden worden, net zoals ik het aanstootgevend vind dat men het ene na het andere wil afschaffen, veranderen of taboe verklaren. Vaak ook nog vergezeld van de beschuldiging dat je racist zou zijn als je deze gebruiken/beelden niet graag ziet verdwijnen.
Ik vindt het daarentegen vrij schofterig om je ondertitel zo in te stellen, en er ook nog zo trots op te zijn. Ik zou het geen racistische uiting noemen, maar wel een ongelooflijk kinderachtige.
Waar lees jij trots? Ik leg gewoon uit dat ik het zo ingesteld heb als reactie op Lord Leuber die dacht dat het er vanzelf was komen te staan. Je mag het “ongelooflijk kinderachtig” vinden, net zoals ik het ongelooflijk kinderachtig vind dat men vandaag de dag overal iets racistisch in ziet en dan net zolang praat/schreeuwt/protesteert tot het wordt aangepast of er een disclaimer wordt toegevoegd.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

maxitaxi777 schreef: Je mag het “ongelooflijk kinderachtig” vinden, net zoals ik het ongelooflijk kinderachtig vind dat men vandaag de dag overal iets racistisch in ziet en dan net zolang praat/schreeuwt/protesteert tot het wordt aangepast of er een disclaimer wordt toegevoegd.
Oh, dat valt wel mee hoor. Er zijn heel veel dingen waar niemand iets racistisch in ziet.

Maxitaxi: "jij mag vinden dat het wel mee valt, maar ik vindt het wel meevallen hoeveel dingen er racistisch zijn."

Zo die heb ik vast voor je ingeschoten, moet je zelf iets niews bedenken goed? En probeer dan ook eens iets concreets te zeggen, in plaats van die Calimero-instelling
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk

pieter.schutz schreef:
maxitaxi777 schreef: Je mag het “ongelooflijk kinderachtig” vinden, net zoals ik het ongelooflijk kinderachtig vind dat men vandaag de dag overal iets racistisch in ziet en dan net zolang praat/schreeuwt/protesteert tot het wordt aangepast of er een disclaimer wordt toegevoegd.
Oh, dat valt wel mee hoor. Er zijn heel veel dingen waar niemand iets racistisch in ziet.

Maxitaxi: "jij mag vinden dat het wel mee valt, maar ik vindt het wel meevallen hoeveel dingen er racistisch zijn."

Zo die heb ik vast voor je ingeschoten, moet je zelf iets niews bedenken goed? En probeer dan ook eens iets concreets te zeggen, in plaats van die Calimero-instelling
Creatief :lol:! Maar nee, ik was van plan te herhalen wat ik eerder zei: Laten we het niet zo op de man spelen, dat doe ik ook niet. Ik heb vele bijdragen geleverd in deze discussie, jammer als deze in jouw ogen niet concreet zijn. Wellicht omdat je het er niet mee eens bent? Je kunt mijn bijdragen trouwens altijd teruglezen!
pieter.schutz
Geheim Genootschap

maxitaxi777 schreef:
pieter.schutz schreef:

Creatief :lol:! Maar nee, ik was van plan te herhalen wat ik eerder zei: Laten we het niet zo op de man spelen, dat doe ik ook niet. Ik heb vele bijdragen geleverd in deze discussie, jammer als deze in jouw ogen niet concreet zijn. Wellicht omdat je het er niet mee eens bent? Je kunt mijn bijdragen trouwens altijd teruglezen!
Het was ook niet bedoeld als op de man (behalve over je onderschrift, want dat heb je toch echt helemaal aan jezelf te danken). Het is het voorzien van een patroon wat jij en andere in deze hele discussie veel hebt gedaan. De "Ze pakken alles van ons af en straks mogen we niks meer"-instelling en argumenten.
Ze zijn niet concreet en voegen weinig inhoudelijks toe.
Afbeelding
PurpleHazer
Matroos

Bericht door PurpleHazer »

Het is duidelijk dat wat de 1 onacceptabel vindt, vindt de ander volkomen geoorloofd. Volgens mij moeten we dat van elkaar respecteren, want niemand gaat z'n mening veranderen omdat een ander dat wil of eist.

Om het topic om te draaien: vanuit het perspectief en het belang van een uitgever zou het voor de hand liggen om een zo breed mogelijk publiek na te jagen, zeker nu de awareness/gevoeligheid voor deze controversiele onderwerpen steeds groter wordt.
Dat is dan toch een win-win situatie, of zijn er spellen waarvan je denkt "als die zich in de diamanthandel in Sierra Leone had afgespeeld, dan had ik hem wel gekocht"?

Edit: M.a.w. zijn er spellen die je minder waardeert vanwege (al dan niet) geforceerde diversiteit (a la Star Wars) of spellen die je koopt juist door het gebruik van bepaalde thema's en niet gekocht had als deze zich in een andere setting had afgespeeld?

Persoonlijk ben ik best wel benieuwd naar Maracaibo en wanneer de space/peter pan/disney/everdell variant uitkomt, zou ik hem gerust kopen als die bevalt.
Laatst gewijzigd door PurpleHazer op do 18 jun 2020, 14:53, 3 keer totaal gewijzigd.
maxitaxi777
Maarschalk

pieter.schutz schreef: Het was ook niet bedoeld als op de man (behalve over je onderschrift, want dat heb je toch echt helemaal aan jezelf te danken).
Wees niet bang, ik kan het hebben! Het is gewoon niet mijn stijl het op de man te spelen, onder welke omstandigheid ook.
pieter.schutz schreef: Het is het voorzien van een patroon wat jij en andere in deze hele discussie veel hebt gedaan. De "Ze pakken alles van ons af en straks mogen we niks meer"-instelling en argumenten.
Ze zijn niet concreet en voegen weinig inhoudelijks toe.
Verschillen we dan zelfs hierin van mening :)? Het voelt voor mij als een glijdende schaal en het 'niet vinden kunnen' van bepaalde zaken in een bordspel, is in mijn ogen het volgende na zwarte piet, standbeelden en straatnamen. Ik besef me dat ik langzaamaan in herhaling val: jij vindt het inhoudelijk weinig toevoegen, maar voor mij is het juist hierom te doen.
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

Schrijnend dat de adepten van inclusiviteit, geforceerde diversiteit en zelfbepaalde deugdelijkheid alles behalve inclusief omgaan met andere meningen... dan wordt het "zeuren", "ik begrijp het niet", ... Dergelijke als-je-niet-voor-ons-bent-ben-je-tegen-ons houding is enigzins alarmerend voor iedereens vrijheidsbeleving.
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

SigiScsi schreef: Schrijnend dat de adepten van inclusiviteit, geforceerde diversiteit en zelfbepaalde deugdelijkheid alles behalve inclusief omgaan met andere meningen... dan wordt het "zeuren", "ik begrijp het niet", ... Dergelijke als-je-niet-voor-ons-bent-ben-je-tegen-ons houding is enigzins alarmerend voor iedereens vrijheidsbeleving.
Helemaal mee eens
Afbeelding
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

SigiScsi schreef: Schrijnend dat de adepten van inclusiviteit, geforceerde diversiteit en zelfbepaalde deugdelijkheid alles behalve inclusief omgaan met andere meningen... dan wordt het "zeuren", "ik begrijp het niet", ... Dergelijke als-je-niet-voor-ons-bent-ben-je-tegen-ons houding is enigzins alarmerend voor iedereens vrijheidsbeleving.
Mwah het ging in grote lijnen met name over afleiding van het issue dat besproken wordt, toch? Zeggen 'ja maar als we dit nu veranderen, waar houdt het dan op' is niet relevant want dáár hadden we het niet over. Dat mag je denken, maar zelfs als je dat denkt kun je alsnog praten over of bepaalde thema's in bordspellen een no go zijn... Volgens mij wordt er steeds een concreter antwoord gevraagd dan 'er mag dan ook niks meer' (of net als bij pietendiscussie 'het is gewoon traditie'), niet meer dan dat. Dat je dat ziet als 'je accepteert een mening niet', prima, maar m.i. was het meer 'ja maar wat je nu zegt is niet je mening over het thema van bordspellen, maar je mening over verandering in het algemeen'.

Verder kom ik ook nog even m'n plasje doen wat dan blijkbaar op de persoon is, maar;
Mag ik jou herinneren aan een quote van een wellicht wijs persoon:
maxitaxi777 schreef: Volledig mee eens, als dit politiek correcte geneuzel nu ook al naar het BSM forum overwaait, ben ik voorgoed weg hier :shock:. Bijna de hele dag word je al met niets anders meer geconfronteerd tegenwoordig... Laten we het spelen van spellen (met wat voor thema dan ook) vooral luchtig en vrolijk houden :D.
En dat je dit nu zélf forumbreed trekt terwijl het tot nu gewoon prima binnen dit topic bleef? Netjes hoor... :thumbup:
maxitaxi777
Maarschalk

SigiScsi schreef: Schrijnend dat de adepten van inclusiviteit, geforceerde diversiteit en zelfbepaalde deugdelijkheid alles behalve inclusief omgaan met andere meningen...
Geweldig verwoord :thumbup:!
Jehnnycash schreef: En dat je dit nu zélf forumbreed trekt terwijl het tot nu gewoon prima binnen dit topic bleef? Netjes hoor... :thumbup:
Als je bedoelt dat ik me meer in deze discussie meng dan ik vooraf van plan was, dan heb je een punt. Maar in welke zin ik dit forumbreed zou trekken, snap ik niet :think:.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Op BGG is een soortgelijke discussie geweest: https://www.boardgamegeek.com/thread/22 ... -maracaibo
Toen Pfister antwoordde: "A definite NO. There is no slavery in this game. Thanks for pointing me to the question on reddit, I will also answer it there."
Daarna heeft de moderator alle volgende opmerkingen gedeleted en is de thread gesloten.
Zouden we hier ook maar eens moeten doen, want nu heb ik het allemaal wel gezien.
Afbeelding
PurpleHazer
Matroos

Bericht door PurpleHazer »

roubosga schreef: Op BGG is een soortgelijke discussie geweest: https://www.boardgamegeek.com/thread/22 ... -maracaibo
Toen Pfister antwoordde: "A definite NO. There is no slavery in this game. Thanks for pointing me to the question on reddit, I will also answer it there."
Daarna heeft de moderator alle volgende opmerkingen gedeleted en is de thread gesloten.
Zouden we hier ook maar eens moeten doen, want nu heb ik het allemaal wel gezien.
Niet de enige discussie hierover op BGG:
https://boardgamegeek.com/thread/233090 ... ibos-theme
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Lord Leuber schreef: Volgens mij zouden de moderators eraan gaan werken om zwarte piet uit deze lijst te halen zodat mensen deze niet meer willekeurig onder hun naam krijgen.
We hebben de standaard ondertitels (die in principe allemaal spelgerelateerd zijn) inderdaad al aangepast. Hoewel dit hier gaat over een in se onschuldig kaartspel, willen we door deze aanpassing respectvol omgaan met ieders gevoelens en menszijn.

Dit draadje mag en kan zeker op Bordspelmania. Hoe delicaat soms. Eerder dan gemakkelijkheidshalve dit draadje te sluiten, willen we vragen dat ieder van jullie zijn woorden niet één maar minstens drie keer wikt en weegt alvorens ze met de knop te bevestigen. Binnen de regels van een spel is veel geoorloofd. Daarbuiten gaan we respectvol met mekaar om. De discussie is vertrokken vanuit een spel. Maar gelukkig staan spelers ook in de wereld. Ieder met zijn persoonlijke mening, karakter, gevoelens. En anno 2020 is de maatschappij, opvoeding, relaties, cultuur, omgaan met elkaar en met verschillen geëvolueerd ten opzichte van vroegere tijdperken. Daarom kijken en denken we (soms) anders dan vroeger. En dat is goed. Soms voortschrijdend inzicht. Soms botst dit (tijdelijk). En of we nu gelijk denken of een andere mening hebben, laten we dit vooral doen met respect voor mekaar. Dus, reageer als je dat graag wil. Maar laat je niet verleiden tot harde en kwetsende woorden. Dan ga je voor een keer beter even weg van dit forum, misschien om even te wandelen, te praten, muziek te beluisteren, een film te zien of, waarom niet, gezellig samen een spel te spelen.
Maar we hopen dat je daarna terugkeert naar Bordspelmania, dat mag zijn om de wereld te helpen verbeteren -er is daar nog veel werk- of gewoon om over spellen te lezen, te vragen en te discussiëren.
Afbeelding