Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Flash schreef:Leuk dat er weer een Q&A is. Ben in elk geval erg benieuwd naar het spel en hoop het wellicht op het Spellenspektakel te kunnen spelen.
Vraag 9 Je bent betrokken bij de spellenwereld als auteur, uitgever en als speler. Heb je nog voorkeur voor één van deze rollen?
Het was in eerste instantie niet mijn bedoeling om als co-auteur bij dit spel betrokken te worden. Maar Ronald kwam niet uit om zijn idee net dat extraatje te geven waarom ik vroeg. Dan kun je twee dingen doen, het niet uitgeven of zelf proberen mee te helpen. Maar Ronald had al veel pogingen ondernomen en ik bleef het basisidee van Ronald super vinden. Dus zelf aan de slag en door tijdgebrek heb ik Thomas gevraagd een idee van mij uit te werken die dat voortreffelijk heeft gedaan (boertjes) en later heb ik extra regels toegevoegd voor de 1 en 2 kaarten.
Om een keuze te maken in de rollen vind ik lastig. Eén rol vind ik altijd wat minder, dat is die van speler. Ik vind het vervelend om eigen ideeën te testen. Het komt misschien dat ik in mijn hoofd het spel constant aan het spelen ben tijdens het proces. Echter als de tekeningen er zijn en het gaat uit het concept krijg ik meer zin in het spelen.
10. Er zijn hier veel forumleden die veel spellen bezitten, maar zoals je eerder hebt gemeld heb jij 5000 spellen in je bezit. Zou je daarvan een of meerdere foto's willen posten? (ik ben wel benieuwd hoe zo'n collectie er uit ziet)
11. Bezoek je ook de komende Spellenspektakel en/of sta je er zelf om je spellen te promoten?
WTULTC schreef:10. Er zijn hier veel forumleden die veel spellen bezitten, maar zoals je eerder hebt gemeld heb jij 5000 spellen in je bezit. Zou je daarvan een of meerdere foto's willen posten? (ik ben wel benieuwd hoe zo'n collectie er uit ziet)
Ik begrijp dat mijn antwoorden weer deelvragen oproept . Het zijn geen professionele foto's maar geven hoop ik een indruk. Niet alles heb ik gefotografeerd.
11. Bezoek je ook de komende Spellenspektakel en/of sta je er zelf om je spellen te promoten?
Ik ben op Essen als op Spellenspektakel geen bezoeker maar sta er om mijn uitgeverij en spellen te promoten. Maar tussen de bedrijven door ben ik graag bezoeker en laat me verrassen door nieuwe spellen.
Willy the Kid schreef:12. Mijn standaardvraag: "Wat adviseer jij mensen die hun werk willen vinden in de spellenwereld?"
Ten eerste is dit nog niet mijn werk. Ik en Arvid halen nog geen salaris uit ons bedrijf. Het is hard werken maar de spellen-wereld vinden we een leuke wereld. Zelf adviseer ik als je als auteur graag je spel op de markt wilt brengen doe het klein - oplage van 100 stuks. Probeer op te vallen met leuke gadgets, dus kijk of er kant en klare materialen zijn die je kunt gebruiken voor je spel. Een mal maken van miniaturen of iets laten ontwerpen (sculpt) loopt al snel in de duizenden euro's en dan heb je alleen nog een mal . Hype je spel met facebook, boardgamegeek en bordspelmania etc en test en test en test. wees niet te zuinig met marketing, geef 20 van de 100 spellen weg aan recensenten en bedrijven waarvan jij denkt dat ze het misschien kunnen uitbrengen. Wil je het groter aanpakken dus vanaf 3.000 stuks dan moet je naast bedenken ook goed zijn in logistiek, inkoop, contracten etc. Je kunt uiteraard ook concepten opsturen naar uitgevers maar....je bent niet de enige. Bekende namen krijgen eerst voorrang. Een goed voorbeeld is Klaus Jürgen Wrede met Carcasonne , die maakte er eerst 100 en toen....je kent het verhaal.
sinead schreef:13. Waar komt de titel (Ugo!) vandaan? Of wat heeft het met het spel te maken?
Dit wordt misschien een ongewoon verhaal. Ik wilde ten eerste een naam die er nog niet is en makkelijk is uit te spreken in landen waarvan wij denken het uit te geven.
Dit is het verhaal van ontstaan UGO!:
Arvid (andere helft Playthisone) en ik waren vorig jaar 's ochtends ons aan het voorbereiden voor de beurs Spellenspektakel. We waren allebei nog niet erg wakker. Arvid vroeg wat Thomas (co auteur UGO!) voor kaartspelletjes had ontworpen. Ik zei UWO , Arvid verstond het niet goed en zei UGO . En toen was de naam geboren . Zo simpel kan het gaan.
En hoe verder:
Franz Vohwinkel (illustrator) had ook moeite met de naam, hij vond het erg losjes aan het thema hangen. Ik daag dan artistieke mensen zoals Franz uit en hij kwam met een ontzettende leuk idee. In het koninkrijk UGO! hebben alle kleinere steden dan UGO ook een drieletterige naam.
UGO is tevens ook de hoofdstad.
Bridget schreef:14. Hoe kwam je op het idee van Bloqs? Heb je veel Tetris gespeeld?
Oeps, stiekem 2 vragen.
Beste Bridget, Ik ben co-auteur van Bloqs en heb alleen de uitbreiding van Bloqs bedacht, dat is de variant met kaarten. Het is van origine een Zuid Koreaans spel genaamd Hexus. Net als met UGO! zag ik in Hexus (nu Bloqs) een groot potentieel in. Echter het oorspronkelijke spel Hexus was iets te eenvoudig voor de Europese dan zeker de Duitse markt. Een flinke make-over , naamsverandering, verbeterde spelregels, variant met kaarten werd het uiteindelijk Bloqs.
Mijn eigen spellen zonder co-auteurs komen volgend jaar op de markt.
Aangezien de banden nauw zijn:
15. Nooit overwogen om Let's Start A Band onder het Playthisone-label uit te brengen? (er van uitgaande dat je 'm wel met Thomas gespeeld hebt, overigens; geen idee of dat een correcte aanname is)
Aangezien de banden nauw zijn:
15. Nooit overwogen om Let's Start A Band onder het Playthisone-label uit te brengen? (er van uitgaande dat je 'm wel met Thomas gespeeld hebt, overigens; geen idee of dat een correcte aanname is)
Ik heb ooit met Thomas de eerste versie gespeeld en er opmerkingen over gegeven. Playthisone is nog niet zo groot om aan batterij spelletjes uit te geven .Thomas en ik zijn met een erg groot project bezig gebaseerd op een oud concept van mij. Maar dan kan ik niks over zeggen en Thomas ook niet
16 - Kan je wat vertellen over hoe het je verging op Spiel 2012?
17 - Kan je wat vertellen over je verwachtingen van Spiel 2013?
18 - Kan je iets vertellen over hoe het gaat om gezamenlijk een spel te ontwerpen? Merk je dat er rolverdelingen zijn?
16 Feet Pauly schreef:Ook ik heb het spel mogen spelen op spellen aan zee, het jolig gehalte was erg hoog. Of dat aan het spel lag of aan de spelers is natuurlijk afhankelijk. Ik vond het een leuk spel en voor de prijs is het natuurlijk een toppertje
Mijn vraag is: 4. Was het een bewuste keuze om niet alle kaarten op te delen, zodat spelers niet kunnen tellen?
Als fervent Tichu speler was ik maar al te graag aan't tellen geslagen, tot ik erachter kwam dat een aantal kaarten niet mee deden haha. 5.Hebben jullie dit getest?
Groet en succes met het ontwikkelen van de draak .
Beste Feet Pauly. Ja een spel maak en breek je ook met de spelers. Als die gezellig zijn dan maakt het soms niet uit wat voor spel je speelt. Maar ik hoop toch dat het ook aan UGO! heeft gelegen.
Het is voor mij moeilijk om de vraag van het opdelen van kaarten te beantwoorden. Het spelconcept is in principe afkomstig van Ronald Hoekstra. Toen hij dit aan mij twee jaar geleden liet zien zag ik een enorme potentieel in het idee. Thomas (van Elven Ear Games) en ik hebben het verder uitgewerkt.
Voor mij was het belangrijk om het spel ook met twee personen te spelen. Met 45 kaarten wordt het vrij lastig om ieder 22 te geven (teveel) en 1 open.
Ik denk dat de variant met 4 spelers wel makkelijk zou kunnen. De vijf overgebleven kaarten worden open neergelegd. Dan kunnen eindelijk de Tichu-spelers tellen .
Hehe dat is inderdaad een mooie variant. Uiteraard kwam de meligheid aan tafel ook door UGO! en door de uitlegger (uzelf). dus dat was mooi. Ik refereer dan ook naar hetzelfde spel waar Kezuskrijst naar refereert. Ik was degene die van -15 naar de plus moest .
Welkom hier Patrick!! Leuk dat je hier zo open al vragen beantwoord. Ik heb eigenlijk een vraag die iets minder met je nieuwe spel te maken heeft maar ik kan het niet laten hem hier te stellen.
19) Je bent al heel lang actief in de spellenwereld . Zo heb je van heel nabij de groei van 999 Games meegemaakt. Je hebt daar prachtige anekdotes over weet ik. Zou je er hier 1 met ons willen delen?