Agricola

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Agricola

Bericht door Erwin »

Tsaar schreef: Op F:AT staat een doordacht commentaar op hypes in de bordspellenwereld:
http://fortressameritrash.blogspot.com/ ... -loop.html
Een doordacht commentaar op F:AT? Pigs do fly, when Hell freezes over.
Het moet niet gekker worden. :wink:

Labels:
Jerome
Gouverneur

Re: Agricola

Bericht door Jerome »

Erwin schreef:
Tsaar schreef: Op F:AT staat een doordacht commentaar op hypes in de bordspellenwereld:
http://fortressameritrash.blogspot.com/ ... -loop.html
Een doordacht commentaar op F:AT? Pigs do fly, when Hell freezes over.
Het moet niet gekker worden. :wink:
Nou, hou je dan maar goed vast Erwin, onder de ter plekke gegeven reacties blijkt notabene nog meer doordachtzaamheid te ontdekken.
:P
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Misschien is 'consequent' een beter term. Consequent als in: eurospellen zuigen en iedere buitengewone aandacht voor een eurospel is een hype; amerispellen zijn top en iedere buitengewone aandacht daarvoor is terecht. :wink:

Ik snap sommig commentaar van die F:AT-ers wel, maar het moet altijd op zo'n verongelijkte, zure en onbehouwen toon. Dan is het moeilijk om naar hun opmerkingen te blijven luisteren.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef:Consequent als in: eurospellen zuigen en iedere buitengewone aandacht voor een eurospel is een hype; amerispellen zijn top en iedere buitengewone aandacht daarvoor is terecht. :wink:
Waar in het betreffende stukje heb je dat gelezen?
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Het typische AT-gekanker kom je vooral in de commentaren tegen. De auteur van het stukje (Matt) maakt zich daar niet zo schuldig aan, maar heeft wel erg last van een vooroordeel tegen Eurospellen.

Dat is toch een wederkerend thema bij al die AT-ers: het wil er bij hen maar niet in dat andere mensen een andere smaak kunnen hebben en dus andere criteria gebruiken wanneer een spel goed of geweldig is. Ze weigeren simpelweg dat te accepteren. Barnes is daarin het ergste (op het stuitende af), maar in mindere mate geldt het ook voor Matt.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef:Het typische AT-gekanker (...) vooroordeel (...) al die AT-ers (...) Ze weigeren simpelweg dat te accepteren.
:D (grapje hoor, geen sneer) :wink:

Wat vooral opvalt op F:AT is de afkeer van BGG, en pas in tweede instantie, en lang niet bij iedereen daar, van eurospellen. Als je de meestal grappig bedoelde, botte oneliners uit de commentaren filtert, hou je regelmatig zinnige discussies over. In dit geval gaat het erover hoezeer de hypes op BGG over elkaar heen buitelen en dat BGG consumentisme propageert. Er worden parallellen getrokken met de ineenstorting van de videogamemarkt in de tachtiger jaren en de overvloed aan op elkaar lijkende bordspellen met telkens dezelfde mechanismen die nu uitgegeven worden.
De aangehaalde spelontwerper die op BGG-con genegeerd werd diende als illustratie dat BGG volgens F:AT in steeds mindere mate voor alle bordspellen staat maar slechts voor een specifieke niche daarvan. Het Agricola-1 incident is natuurlijk wel een erg trieste illustratie daarvan, wat een vervelende ophef heeft dat gegenereerd. Als dit was gebeurd op het relatief onbekende Vlaamse spellenforum zou de adminidictator het topdruk gehad hebben met bannen wegens ongezelligheid.

Ik zeg niet dat ik me helemaal kan vinden in de algehele teneur op F:AT, zo wordt er op BGG ook veelvuldig gepost over bijvoorbeeld GMT-spellen, maar ik vind het iets te kort door de bocht om ze af te doen als een clubje eenzijdige schreeuwlelijkers, alleen al omdat er bij nadere beschouwing nog een behoorlijke diversiteit aan meningen geuit wordt.

Verontschuldiging dat ik de draad gekaapt heb, Agricola was weliswaar aanleiding om F:AT eens aan te halen maar eigenlijk is dit voer voor een meer algemene, beschouwende discussie.
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Haha, touch. :lol:

Ik ben het met je eens dat er zeker zinnige dingen te lezen staan op F:AT en ook iemand als Barnes heeft veel puike bijdragen op BGG staan. Maar mensen als Barnes en Mr. Skeletor (en vele anderen op F:AT) laten zich te vaak gaan in het maken van sneren richting BGG of liefhebbers van Eurospellen, die eerder zuur overkomen dan grappig. Erg jammer, want daar jagen ze veel genteresseerde lezers (waaronder deze) mee weg.
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Agricole (de spellenhype van de afgelopen maanden) krijgt van de zomer een nieuwe herziene druk waarin een aantal zaken worden aangepast:
Meest opvallende is dat de dieren als houten stukken worden uitgevoerd 8) . Zie hieronder voor een voorbeeld.

Afbeelding

Voor degenen die Agricola al in de huidige editie hebben aangeschaft verschijnt er een "Pimp-my-Agricola-Box" op SPIEL 2008.

Voor het volledige bericht verwijs ik naar Tweede oplage Agricola
Wim 999
Uitgever
Contacteer:

Bericht door Wim 999 »

Ik heb het spel inmiddels ook een paar keer gespeeld. Voor wat het waard is zal ik mijn 'review' geven.

1-5 spelers, iedereen gaat zijn boederij zo goed mogelijk runnen. Beste boer wint. Boerderij zoekt speler ;-)

Iedere speler krijgt 2x 7 kaarten ('Ausbildungen' en 'Kleine Anschaffung'), een familie van 2 boeren, Boederderij met 2 kamers en een groot stuk onontgonnen land. Iedere boer die je hebt mag je in een ronde inzetten voor een actie (vergelijkbaar met Kathedraal of Caylus). Je kunt hekken bouwen, je kaarten uitspelen, startspeler worden, akkers ploegen en/of inzaaien, vissen, grondstoffen verzamelen en meer. De acties die beschikbaar zijn wisselen met het spelersaantal i.v.m. de balans in het spel.

De kaarten die je krijgt in het begin zijn de leidraad voor de optimale strategie, al is dit wel de gevorderde variant. Het spel is ook zonder de kaarten speelbaar en wordt beschreven als de 'familie-variant'.

Net als bij veel andere spellen is het een kwestie van optimaal plannen op lange en korte termijn. Af en toe je medespeler dwarszitten door 'zijn' actie weg te kapen. Het mechanisme is vergelijkbaar met Caylus en Kathedraal in die zin dat iedere speler een beperkt aantal acties kan kiezen en iedere actie (en iedere kaart) is uniek.

Wat Agricola uitdagend en spannend maakt is o.a. de diversiteit in kaarten. Je kaarten geven richting aan een optimale strategie, soms duidelijker (makkelijker) dan andere keren. Maar de kaarten zijn niet zo variabel in sterkte (in mijn beperkte ervaring) dat je met de juiste kaarten makkelijk wint. Verder kiezen spelers heel wisselend voor hun acties, waardoor het spelverloop anders is. En er lijkt geen dominante strategie te zijn al is het wel nodig om minpunten te voorkomen, maar dat lukt vrij eenvoudig. Alleen, waar ga je mee winnnen? Een sterke graanproductie en bijbehorende broden als eten? Of ga je dieren fokken en shoarma eten iedere oogst? Ga je voor een balans in het boerenbedrijf en bouw je vooral een mooi grtoot huis met bonuspunten uit je kaarten?

Het spel is leuk als je van puzzelen houdt, hoe maak je een optimale keuze in jouw beurt? Past dat binnen je strategie? Is het handig om een actie te kiezen die een ander had gewild?

De hype op BGG is wellicht overdreven maar het spel zelf vind ik erg goed. Het is toch wel anders dan een Caylus, Kathedraal enz. en biedt voor mij genoeg nieuwe dingen om het een blijvertje te maken.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Nu nog wachten op de eerste uitbreiding: Bauer sucht Frau :D .
Tom
Professor Pimpel

Bericht door Tom »

Wim 999 schreef:het spel zelf vind ik erg goed.
Betekent dit dan ook dat 999-games denkt aan een Nederlandse uitgave van dit spel? :D
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik dacht hetzelfde, maar aangezien alleen Filou / Minoes is opgepikt (en dan alleen nog vanwege het thema; het spelletje zelf is maar zozo) vrees ik eerlijk gezegd het ergste.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

999 Had/heeft eerste rechten na Essen, maar er zijn vooralsnog geen plannen.
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

BaSL schreef:999 Had/heeft eerste rechten na Essen, maar er zijn vooralsnog geen plannen.
Da's lekker. Krijgen we dan straks hetzelfde als met Torres, Taj Mahal en Chinatown? Die verschenen notabene in hun catalogus, maar uitgeven ho maar. Ik ga deze zomer maar gewoon voor de gepimpte tweede editie.
Afbeelding
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Peter Hein schreef: Da's lekker. Krijgen we dan straks hetzelfde als met Torres, Taj Mahal en Chinatown? Die verschenen notabene in hun catalogus, maar uitgeven ho maar. Ik ga deze zomer maar gewoon voor de gepimpte tweede editie.
QWG heeft Taj Mahal inmiddels opgepikt, dus ik gooi nog maar eens dat balletje op dat ik even geleden ook al op gooide: laat ze dan Torres ook maar uitbrengen als 999 het af laat weten... Ik zit er met smart op te wachten :-)
Plaats reactie