Noorderspel 2008
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
-
cab
- Burgemeester
Na dag n kan ik niet achterblijven met dag twee en de dingen die mij op vielen op de beurs:
Net als Dierik & Corine maar een dag later stonden Marina en ik voor QWG op de beurs. De locatie vond ik een mooie zaal en wij stonden met onze banner pontificaal voor de ingang en vielen dus onmiddellijk op. De kantine en de plattegrond waren meer dan ok zoals Dierik al op merkte.
Wel vond ik het wat achteraf op een industrieterrein lastig voor mensen die met de trein komen of mensen die met het openbaar vervoer uit de stad moeten komen, centraler was misschien beter geweest voor het bezoekersaantal.
Maargoed de lijst met standhouders was mooi gevuld en toen wij om 09:30 aankwamen liepen er al diverse mensen in de rondte. We werden hartelijk welkom geheten door de organisatie en hebben eerst maar eens een rondje gelopen en wat rond gekeken. Vervolgens mocht van ons de dag beginnen, in de morgen was het bij ons ook vrij rustig vanaf 11 uur wel steeds twee tafeltjes bezet en na de middag liep het storm en hebben we tot 17:00 alle tafels bezet gehad en ruim na vijven waren de laatste tafels pas leeg. Wat op viel was dat een hoop mensen zeiden nooit van QWG gehoord te hebben, positief voor de naamsbekendheid dus dat QWG op de beurs stond.
Eigenlijk alleen maar enthousiaste mensen van de tafels op zien staan. Veel gehoorde reacties waren dat men Yspahan leuk vond om te spelen ook met kinderen vanaf 7 a 8 jaar die soms bijzonder handig waren en hun vaders ruimschoots konden verslaan. Mensen waren ook positief over de andere drie spellen en gingen vaak weg met de mededeling dat ze zeker van plan waren de spellen aan te schaffen.
Verder had Dierik ons verteld over de verdwenen blokjes en het huisje dat miste bij El Capitan en die hadden we uit eigen voorraad even aangevuld, zodat alles compleet was. Wel hebben we ze aan het einde van de dag weer in onze eigen doos terug gestopt, dus Dierik, een euro per blokje schadevergoeding zou ik al snel op rekenen
Het was alleen jammer dat Eternal War was vergeten mijn bestelling mee te nemen naar de beurs. Maargoed dat komt ook vast wel weer goed, heb inmiddels een mail verstuurd om te kijken hoe ik de spellen als nog bij mij thuis krijg.
Leuke en goed georganiseerde beurs die smaakt naar meer edities.
Net als Dierik & Corine maar een dag later stonden Marina en ik voor QWG op de beurs. De locatie vond ik een mooie zaal en wij stonden met onze banner pontificaal voor de ingang en vielen dus onmiddellijk op. De kantine en de plattegrond waren meer dan ok zoals Dierik al op merkte.
Wel vond ik het wat achteraf op een industrieterrein lastig voor mensen die met de trein komen of mensen die met het openbaar vervoer uit de stad moeten komen, centraler was misschien beter geweest voor het bezoekersaantal.
Maargoed de lijst met standhouders was mooi gevuld en toen wij om 09:30 aankwamen liepen er al diverse mensen in de rondte. We werden hartelijk welkom geheten door de organisatie en hebben eerst maar eens een rondje gelopen en wat rond gekeken. Vervolgens mocht van ons de dag beginnen, in de morgen was het bij ons ook vrij rustig vanaf 11 uur wel steeds twee tafeltjes bezet en na de middag liep het storm en hebben we tot 17:00 alle tafels bezet gehad en ruim na vijven waren de laatste tafels pas leeg. Wat op viel was dat een hoop mensen zeiden nooit van QWG gehoord te hebben, positief voor de naamsbekendheid dus dat QWG op de beurs stond.
Eigenlijk alleen maar enthousiaste mensen van de tafels op zien staan. Veel gehoorde reacties waren dat men Yspahan leuk vond om te spelen ook met kinderen vanaf 7 a 8 jaar die soms bijzonder handig waren en hun vaders ruimschoots konden verslaan. Mensen waren ook positief over de andere drie spellen en gingen vaak weg met de mededeling dat ze zeker van plan waren de spellen aan te schaffen.
Verder had Dierik ons verteld over de verdwenen blokjes en het huisje dat miste bij El Capitan en die hadden we uit eigen voorraad even aangevuld, zodat alles compleet was. Wel hebben we ze aan het einde van de dag weer in onze eigen doos terug gestopt, dus Dierik, een euro per blokje schadevergoeding zou ik al snel op rekenen
Het was alleen jammer dat Eternal War was vergeten mijn bestelling mee te nemen naar de beurs. Maargoed dat komt ook vast wel weer goed, heb inmiddels een mail verstuurd om te kijken hoe ik de spellen als nog bij mij thuis krijg.
Leuke en goed georganiseerde beurs die smaakt naar meer edities.
-
Dierik
- Erelid
Je wordt op je wenken bediend Sandercab schreef:Wel vond ik het wat achteraf op een industrieterrein lastig voor mensen die met de trein komen of mensen die met het openbaar vervoer uit de stad moeten komen, centraler was misschien beter geweest voor het bezoekersaantal.
"Dit was de laatste beurs in het DSW gebouw. Vanaf volgend jaar wordt Noorderspel gehouden in het gebouw van het Noorderpoortcollege in de Euroborg. Een toplocatie met goede openbaar vervoer verbindingen en parkeergelegenheid. Dankzij deze samenwerking kunnen wij inhoudelijk en qua grootte verder groeien. We willen het team van de DSW hartelijk bedanken voor de hulp van de afgelopen jaren. We hebben met veel plezier gebruik gemaakt van jullie gastvrijheid en we hopen jullie ook in de Euroborg te mogen begroeten."
Overigens ook bedankt voor de rest van je verslag.
-
Dierik
- Erelid
TV Noord heeft nog een leuk filmpje over het Noorderspel gemaakt dat via de volgende link te bekijken is: Filmpje Noorderspel
In het tweede blokje "Bordspellen" zie je even een flits van de QWG-tafel met Sander
.
In het tweede blokje "Bordspellen" zie je even een flits van de QWG-tafel met Sander
-
Dierik
- Erelid
Afgelopen vrijdag kreeg ik via de post een "Post event verslag" oftewel een evaluatieverslag van de beurs van het afgelopen voorjaar. Weer een positief teken van de professionele aanpak van deze beurs
Vanuit de enqute die ingevuld werd door een kleine 250 bezoekers zijn een paar leuke statistieken te halen. De opvallendste noem ik hieronder:
- 75% van de bezoekers kwam uit de provincie Groningen
- 33% van de bezoekers was vrouw (dat is in elk geval hoger dan bij Ducosim
)
- 25% van de bezoekers was onder de 18 jaar
Voor volgend jaar hoopt men door een beperkte entree te vragen (gedacht wordt aan EUR 3,00 tot EUR 5,00) meer geld te kunnen besteden aan betaalde reclame. Ook zal getracht worden het aantal beursaanbiedingen te verhogen zodat de entreeprijs vrij eenvoudig is te compenseren met de aankoop van een spel.
Over de nieuwe locatie in het Noorderpoortcollege wordt nog het volgende vermeld:
- Treinstation op 3 minuten lopen afstand
- Bus die voor de ingang van de school stopt
- Directe aansluiting op de autosnelweg
De samenwerking met een aantal kinderopvangorganisaties zal verder worden uitgebreid en ook zal geprobeerd worden de studenten van de hogeschool te betrekken bij de beurs.
Tot slot wordt er nagedacht over demonstraties van jonge ontwerpers en lezingen over spelgerelateerde onderwerpen.
Al met al een ambitieus stuk van een organisatie die naar mijn mening alle steun verdiend
Vanuit de enqute die ingevuld werd door een kleine 250 bezoekers zijn een paar leuke statistieken te halen. De opvallendste noem ik hieronder:
- 75% van de bezoekers kwam uit de provincie Groningen
- 33% van de bezoekers was vrouw (dat is in elk geval hoger dan bij Ducosim
- 25% van de bezoekers was onder de 18 jaar
Voor volgend jaar hoopt men door een beperkte entree te vragen (gedacht wordt aan EUR 3,00 tot EUR 5,00) meer geld te kunnen besteden aan betaalde reclame. Ook zal getracht worden het aantal beursaanbiedingen te verhogen zodat de entreeprijs vrij eenvoudig is te compenseren met de aankoop van een spel.
Over de nieuwe locatie in het Noorderpoortcollege wordt nog het volgende vermeld:
- Treinstation op 3 minuten lopen afstand
- Bus die voor de ingang van de school stopt
- Directe aansluiting op de autosnelweg
De samenwerking met een aantal kinderopvangorganisaties zal verder worden uitgebreid en ook zal geprobeerd worden de studenten van de hogeschool te betrekken bij de beurs.
Tot slot wordt er nagedacht over demonstraties van jonge ontwerpers en lezingen over spelgerelateerde onderwerpen.
Al met al een ambitieus stuk van een organisatie die naar mijn mening alle steun verdiend
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Tja, de beurs was jaren gratis en gaat volgend jaar entree vragen. Als buitenstaander hoop ik dat ze dit ERG goed onderzocht hebben, want hiermee kun je zo'n beurs ook om zeep helpen.Dierik schreef:Voor volgend jaar hoopt men door een beperkte entree te vragen (gedacht wordt aan EUR 3,00 tot EUR 5,00) meer geld te kunnen besteden aan betaalde reclame. Ook zal getracht worden het aantal beursaanbiedingen te verhogen zodat de entreeprijs vrij eenvoudig is te compenseren met de aankoop van een spel.
-
Dierik
- Erelid
Ik heb het met je eens dat dit een risicofactor is. De organisatie heeft in elk geval in de gehouden enquête aandacht besteed aan dit punt.Erwin schreef:Tja, de beurs was jaren gratis en gaat volgend jaar entree vragen. Als buitenstaander hoop ik dat ze dit ERG goed onderzocht hebben, want hiermee kun je zo'n beurs ook om zeep helpen.
Op de vraag wat de entreeprijs zou moeten/kunnen zijn voor deze beurs kwamen volgens het evaluatierapport de volgende antwoorden terug:
Gratis 12%
Tussen 0 en EUR 3,00 53%
Tussen EUR 3,00 en EUR 5,00 31%
Tussen EUR 5,00 en EUR 8,00 4%
Dit geeft denk ik aan dat de meeste bezoekers wel een bedrag over hebben voor de beurs, maar liever op EUR 3,00 dan op EUR 5,00 gaan zitten. Ook is het natuurlijk lastig om te bepalen of dit een drempel opwerpt voor potentiële bezoekers. Aan de andere kant kan men met meer betaalde reclame ook meer mensen bereiken dus om te groeien is dit denk ik toch wel de juiste strategie.