Ducosim 8 maart

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ga jij ook naar de Ducosimconventies?

Ja, natuurlijk ik kom altijd!!
15
47%
Ja, voor mij wordt het de eerste keer.
2
6%
Misschien als ik tijd en zin heb.
9
28%
Nee, Utrecht is mij te ver weg.
6
19%
Nee, je ziet toch altijd dezelfde mensen.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 32

Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Een kleine twee weken later is de kavellijst al aangegroeid tot 176 kavels, waarvan er tot nu toe 131 zijn geaccepteerd.

Dit vanwege het feit dat in eerste instantie ieder Ducosimlid vijf kavels mag aanmelden en pas als de 200 spellen dan op 29 februari niet gehaald worden komen de overige aangemelde spellen in aanmerking.

Kan iemand al een uitspraak doen over de interessante kavels? Waar verwacht je "strijd" om de spellen, wat wordt de "topperrrrrr" van deze veiling?

Klik op http://www.ducosim.nl/nieuw/kavellijst.php om de laatste stand te bekijken.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

Dierik schreef:Kan iemand al een uitspraak doen over de interessante kavels? Waar verwacht je "strijd" om de spellen, wat wordt de "topperrrrrr" van deze veiling?
Laat ik eens een poging wagen:
1) Europe Engulfed
2) Wallenstein
3) Rail Baron
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik wil ook graag wat spellen inbrengen maar de site van ducosim is zo te zien down. Weet iemand waar ik naar toe kan mailen?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Dagmar schreef:Ik wil ook graag wat spellen inbrengen maar de site van ducosim is zo te zien down. Weet iemand waar ik naar toe kan mailen?
Je kunt mailen naar: mthorn@dds.nl

Onder vermelding van naam, adres, telefoonnummer, bankrekeningnummer en lidmaatschapsnummer
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Van de Ducosimsite gehaald:

"Download hier de aankondiging van de komende Ducosim beurs.
Print de poster uit en hang hem op bij je vereniging, buurthuis of in je lokale spellenwinkel"

Klik op de volgende link om de poster te downloaden Poster Ducosim

Zou Ducosim eindelijk echt aan PR gaan doen :shock: Ziet er overigens niet slecht uit die poster :D , eerlijk is eerlijk.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef: Zou Ducosim eindelijk echt aan PR gaan doen :shock: Ziet er overigens niet slecht uit die poster :D , eerlijk is eerlijk.
Leuk initiatief zo'n poster (al rammelt er inhoudelijk wel het een en ander aan dit exemplaar).

Zouden ze bij Ducosim het conventiedraaiboek uit 1998 hebben teruggevonden? :wink:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:Zouden ze bij Ducosim het conventiedraaiboek uit 1998 hebben teruggevonden? :wink:
Dat was vast de periode waarin jij verantwoordelijk was voor de PR van Ducosim of niet :wink: .
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:
Erwin schreef:Zouden ze bij Ducosim het conventiedraaiboek uit 1998 hebben teruggevonden? :wink:
Dat was vast de periode waarin jij verantwoordelijk was voor de PR van Ducosim of niet :wink: .
Nee, maar wel de periode waarin ik de Ducosimbeurzen (we noemden ze toen conventies) organiseerde. :wink:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

De kavellijst is vol en is nu ook te downloaden in handig Excelformaat.

De uiteindelijke lijst bestaan maar liefst uit 211 kavels.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Nog meer marketingactiviteiten van Ducosim :D (Overgenomen van de Ducosimsite)

"Bij wijze van proef is een toegangsbewijs voor een Ducosim beurs in combinatie met de meest recente uitgave van het blad Spel! bij een aantal winkels te koop.

De kosten bedragen slechts 5 euro! Los kost het blad Spel! € 3,50 en de reguliere toegangsprijs voor een Ducosim beurs is € 5,-
De kaarten en het blad zijn op dit moment alleen te krijgen bij The Joker in Utrecht, De Spellenwinckel in Amersfoort en Subcultures in Utrecht.
Het toegangsbewijs kan bij een willekeurige beurs gebruikt worden."

Hoe noem je dat ook al weer in marketingjargon. Koppelverkoop dacht ik 8)
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Spellenontwerpster Chislaine van den Bulk zal 8 maart aanwezig zijn met drie prototypes:

Overgenomen van http://www.prikpagina.nl/list.php?f=615:

"Hallo allemaal

Ik heb zaterdag een tafeltje bij de beurs. Ik neem in iedergeval de volgende 3 spelen mee
*Crazyworld
Een spel waarbij je een pretpark gaat bouwen. Bezoekers gaat lokken en het park van je tegenspeler kan saboteren. De speler die aan het eind van het spel het waardevolste park heeft gebouwd wint het spel.
2 tot 4 spelers
*Kraak de Kluis
Dit spel bestaat uit 6 draaibare ringen waarop diamanten geplaatst worden door de ringen te draaien en je diamanten gunstig te plaatsen kun je de code kraken heb jij 6 diamanten op rij van binnen naar buiten heb je de code gekraakt en het spel gewonnen.
2 spelers
* Trein
Bij dit spel probeer je zoveel mogelijk reizigers te vervoeren naar hun bestemming. Je kunt dit doen met 1,2 of 3 treinen hierbij kun je splitsen en combineren ook kun je onderweg met verstoringen te maken krijgen.
2 tot 4 spelers

Heb je intresse in het spelen van 1 van deze spellen hoor ik het graag

tot 8 maart en een ieder een leuke beurs toegewenst
groet Chislaine"
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ducosim is op de goede weg getuige het feit dat nu ook vooraf een plattegronden bijbehorende legenda te downloaden zijn. :D

Jammer dat deze info niet een of twee weken eerder beschikbaar is, dat zou volgens mij nog beter zijn.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

[quote=Jammer dat deze info niet een of twee weken eerder beschikbaar is, dat zou volgens mij nog beter zijn.[/quote]

Helaas niet te realiseren door de vele wijzigingen in de week vooraf. Er zouden dan teveel 'up dates' moeten komen...
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Gisteren was het dan weer zover. De Winterbeurs (jaja maart hoort nog bij de winter) werd weer georganiseerd en dus was ik weer van de partij. Deze keer in gezelschap van goede vriend Henk, oud-collega en spelfanaat Corine en zoon van een collega Gerwin.

We waren weer stipt op tijd op het Jaarbeursterrein aanwezig waar we de eerste "tegenslag" moesten verwerken. De parkeerkosten zijn verhoogd van EUR 10,00 naar maar liefst EUR 12,00. Maar liefst 20% erop dus :shock: .

Dit mocht de pret niet drukken dus liepen we snel door naar het beursgebouw en melden ons bij de ingang van de beurs.

Het voordeel van vroeg komen is dat de populaire spellen vaak nog vrij zijn en dus konden we direct aanschuiven bij Agricola. Wim de Boer (Wim op het forum) had de Duitse versie meegenomen om de Nederlandse spelliefhebbers vast warm te maken voor de versie die 999-games volgens Wim waarschijnlijk in mei op de markt gaat brengen :D .

Na een voortreffelijke uitleg van Wim speelden we met zijn vieren de variant zonder de extra kaarten (ook wel de familievariant genoemd). Ook deze variant vond ik al erg interessant en dat vonden mijn medespelers ook.

In Agricola heb je (net als in Puerto Rico) een eigen spelbord met een aantal vakjes. Aan het begin van het spel staan daarop slechts twee kamers van een huis met daarin een boer en zijn vrouw. Dit betekend tevens dat je twee acties mag doen per ronde (1 actie per persoon).

In het midden van de tafel ligt een centraal speelbord waarop je (net als bij Caylus) je speelfiguren (aan het begin van het spel dus twee stuks) kunt inzetten. Net als in Caylus mag op een veld maar n speelfiguur staan. Voorbeelden van mogelijke keuzes zijn: hout verzamelen, riet verzamelen, een schaap ontvangen, voedsel ontvangen, een akker ontvangen, een extra kamer aan je huis bouwen etc. Voor deze laatste actie heb je uiteraard grondstoffen nodig (in dit geval 5 hout en 2 leem).

Omdat je maar twee acties hebt is het altijd lastig om keuzes te maken. Je wilt altijd meer dan je kunt. Daarnaast mag je om de beurt n actie uitvoeren dus de kans is aanwezig dat een ander je net voor is. Nadat alle speelfiguren geplaatst zijn ga je (net als in Caylus) je acties uitspelen.

Aan het eind van elke ronde komt een nieuwe kaart (speelveld) beschikbaar zodat het aantal keuzes elke ronde groter wordt. Zo kan je na een paar rondes ook voor nageslacht gaan en dat is erg belangrijk omdat je daarmee een extra actie krijgt per ronde. Het nadeel is echter wel dat deze extra mond gevoed moet worden, dus je moet wel weer zorgen voor voldoende voedsel.

Er zitten zelfs in deze "familievariant" voldoende keuzes. Je kunt gaan voor landbouw en graan en/of groente gaan verbouwen. Dit levert aan het eind van het spel punten op en is tevens gedurende het spel om te zetten in voedsel. Als je voor landbouw gaat moet je wel eerst een akker kopen, daarna "pootgoed" hebben en dit pootgoed ook nog eens inzaaien.

Kies je voor veeteelt dan heb je hout nodig voor je omheining. Daarnaast kan je schapen, varkens en/of koeien fokken. Als je twee schapen hebt onvang je in de oogsttijd (na een aantal ronden in het spel) een nakomeling. Ook dieren kunnen omgezet worden in voedsel.

Verder kan je je huis upgraden naar een lemen en later naar een stenen huis en is het belangrijk om zo weinig mogelijk vakjes van je speelbord onbenut te laten omdat elk leeg vak aan het eind een minpunt opleverd.

Aan het eind van het spel (na een vast aantal ronden) worden plus- en minpunten opgeteld. Voor elk facet van het boerenleven kunnen punten worden gescoord (b.v. productie van graan, groente, schapen etc. maar ook voor aantal familieleden, status van het huis en aantal onbenutte speelvelden).

Wij hebben het met vier personen in twee uur gespeeld en ik heb me geen minuut verveeld :D .

Nadat we Agricola uit hadden gespeeld liepen we even kort over de beurs waarna Henk voorstelde "Voor de Wind" te spelen. Ik was ook wel benieuwd naar dit spel van Phalanx dus schoven we hier aan.

Voor de Wind is een kaartspel waarin je grondstoffen moet verzamelen, daarna moet opslaan in een pakhuis en vervolgens moet verschepen. Voor het verschepen ontvang je punten en de eerste die vijftig punten heeft wint. Het klonk bij de uitleg best aardig maar ik vond het vrij stroperig spelen en vond het een erg "ik pest jou want jij pest mij"spel en het sprak met dus niet aan. Henk en Gerwin waren er positiever over, Corine vond het ook niet echt wat, dus bij dit spel waren de meningen verdeeld.

Het was ondertussen bijna half twee. Hoog tijd om even naar de kavels voor de veiling te kijken. Ik had me voorgenomen niets te kopen, maar het volgen van de veiling vonden we alle vier interessant genoem om te blijven zitten.

Ik had zelf drie kavels ingebracht. Nr. 16 Amon-Ra ging weg voor EUR 15,00, nr. 17 Machiavelli incl. uitbreiding bracht EUR 13,00 op en nr. 18 Leonardo da Vinci (in de uitvoering van da Vinci Games) bracht zelfs EUR 20,00 op. Het laatste spel had ik dubbel omdat ik later de QWG-editie heb aangeschaft (ik wilde de Masterprintserie graag compleet hebben :D ).

Al met al was ik niet ontevreden. Toen er 100 kavels onder de hamer waren geweest had ik het wel weer gezien en aangezien ik ook nog wat spullen moest ophalen bij Frank Quispel voor Noorderspel verliet ik de zaal.

Frank had namens QWG n tafel in gebruik en demoode Age of Empires III, het spel dat QWG in mei in een Nederlandse editie gaat uitbrengen. Ook Leonie was aanwezig en even later kwam ook Arno (de andere Quispel) aanlopen.

Het is altijd weer leuk om even bij te praten met de gebroeders. Na het spellenspektakel in november hadden we elkaar alleen via de mail ontmoet. Arno gaf me nog even een kleine glimp in zijn meegebrachte tas, waarin hij een aantal prototypes had zitten die volgens planning dit najaar uitgebracht gaan worden. Uiteraard was dit vertrouwelijk dus kan ik daar verder niets over zeggen, maar het is altijd leuk om te zien dat QWG goed bezig is :D .

Nadat ik de demospellen en wat ander promotiemateriaal van Frank ontvangen had vertrokken we met zijn vieren richting parkeerterrein. Het was 16:00 uur geweest en dus weer tijd om huiswaarts te gaan.

Al met al een erg leuke beurs om op terug te kijken. Er waren meer bezoekers dan de laatste paar keren, ik hoorde een getal van boven de 700. De extra reclame van Ducosim heeft dus blijkbaar geholpen. Ga zo door zou ik zeggen!!
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dierik schreef: Ik had zelf drie kavels ingebracht. Nr. 16 Amon-Ra ging weg voor EUR 15,00, nr. 17 Machiavelli incl. uitbreiding bracht EUR 13,00 op en nr. 18 Leonardo da Vinci (in de uitvoering van da Vinci Games) bracht zelfs EUR 20,00 op. Het laatste spel had ik dubbel omdat ik later de QWG-editie heb aangeschaft (ik wilde de Masterprintserie graag compleet hebben :D ).
:shock:
Heb je Amon-Ra en Machiavelli weggedaan, zonder dat je ze dubbel hebt?
:shock:

Waren er verder nog interessante aanbiedingen van QWG? Mijn verlanglijstje staat momenteel vol met QWG-spellen, maar momenteel gaat het gros van de euro's naar een nieuwe spellenkast in m'n nieuwe huis...