Q&A met Martyn F.

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Q&A met Martyn F.

Bericht door Martyn F »

Erwin schreef:3) Je was gedurende een paar jaar actief via jouw eigen uitgeverij Emma Games. Ik zie deze bedrijfsnaam niet terug bij jouw huidige Spieleschmiede project. Ben je daarmee definitief gestopt? Zo ja, waarom?
Hoi Erwin,

Goede vraag.

Emma Games was destijds bedoeld om ook spellen van anderen uit te geven. Maar ik weet intussen dat ik geen uitgever wil zijn, maar vooral spelauteur. En dus heb ik er nu voor gekozen om Emma Games niet te gebruiken voor dit project en vooral Martyn F te promoten.

Labels:
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Erwin schreef:4) In vervolg op de vorige vraag. Een eigen uitgeverij zal een ‘eenpitter’ ongetwijfeld met allerlei logistieke uitdagingen opzadelen (ik denk aan opslag, distributie enzovoort). Wat waren jouw grootste uitdagingen. Waarvoor zou je beginners willen waarschuwen?
De logistieke uitdagingen zijn inderdaad niet mals, maar daar zijn allerlei oplossingen voor. Zonder dat je dat meteen de kop kost.

Marketing en naamsbekendheid vormen echter een ander verhaal. Het is leuk om in Essen 300 spellen te verkopen, maar daarmee heb je niet veel bereikt. Goede recensies op Internet helpen een heel klein beetje. Genomineerd worden voor spellenprijzen helpt een heel klein beetje. Wat echt helpt zijn winkeliers die je spel aanprijzen. Maar het is ontzettend veel werk om ze zover te krijgen.

Eigenlijk zou je een paar dagen per week naar winkeliers moeten gaan, je spellen laten zien en uitleggen. Maar daar heb je als eenpitter de tijd niet voor. Dat is echt alleen haalbaar als uitgever.

Mocht je zelf een spel willen produceren, hou het dan klein bij de kleinst mogelijk oplage (500 stuks), beperk al je overige kosten zoveel mogelijk en wees blij als je quitte speelt.

Ik heb flink verlies geleden. :( Leerzaam, maar niet goedkoop.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Erwin schreef:5) Ik heb in een grijs verleden ooit eens mogen snuffelen aan een prototype van een zwaarder, complexer spel. Heb jij nog zulke spellen in de pijpleiding?
Dat spel zit nog steeds in de pijplijn. Ik heb het wel aan wat uitgevers laten zien. Eentje was geïnteresseerd, maar had net wat tegenvallers gehad en durfde het toen niet aan. :(

Als het crowdfunden voor Oklahoma Boomers (https://www.spiele-offensive.de/Spieles ... a-Boomers/) lukt, is dit misschien een van de volgende kandidaten.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Erwin schreef:6) Leuk dat jouw topper Cities dit jaar als Limes bij Abacus is verschenen (prima timing trouwens, in een jubileumjaar met extra promotieactiviteiten). Waarom is Limes uitgegeven als tweepersoonsspel?
Vind ik ook! :)

Dat Limes (http://martynf.com/nl/limes/) is uitgegeven als tweepersoonsspel was een keus van Abacus Spiele. Daar had ik niet zo veel zeggenschap over. Maar ik vind het slim bedacht van ze.

Limes kun je met zoveel mensen spelen als je wilt, dus elk aantal is arbitrair. Geef je het voor acht personen uit, dan betalen mensen die altijd met zijn drieën spelen veel te veel. Nu kun je zelf bepalen, hoeveel spellen je wilt. Speel je meestal met twee ben je een stuk goedkoper uit.

Marketingtechnisch is een 2-spelerspel ook interessant. De keus daarin is niet zo heel groot.

Bovendien doe je een spel van 13,- eerder kado, dan een spel van 25,-.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Erwin schreef:7) Ben jij ook zo dol op katten?
Ik wel, maar mijn neus niet. :(

Ik was liever allergisch geweest voor mammoeten. :)
Martyn F
Board game designer
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Nu eerst sporten. Straks verder!
wallofshame
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door wallofshame »

Hallo Martyn, alvast bedankt voor al je moeite op dit forum :thumbup:

23) Indien de kans zich zou voordoen, zou je dan ook samenwerken met andere auteurs of blijf je liever solo verder werken?

24) Je hebt nu al enkele titels op je naam staan. Vergemakkelijkt dat de zoektocht naar een uitgeverij voor nieuwe projecten of moet je telkens van nul beginnen?

Verder wens ik je uiteraard nog heel veel succes met je huidige en al je toekomstige projecten :wave:
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Dierik schreef:8 ) Kan je ons kort uitleggen waarom we dit nieuwe spel van jou absoluut aan onze collectie zouden moeten toevoegen. Oftewel waar onderscheidt het zich in in het enorme aanbod dat er natuurlijk is tegenwoordig?
Hoi Dierik,

Ik denk dat Oklahoma Boomers zich van veel andere spellen onderscheid doordat het echt veel diepgang heeft. Waardoor je het keer op keer kan spelen. Helemaal met de uitbreidingen Railroads en Zilvermijnen en met de uitbreidingen die er nog aan komen.

Vorige week op de Goudse Spellendagen heb ik verschillende mensen zien spelen. De meesten speelden meerdere potjes, omdat je Oklahoma Boomers in het begin in een kwartier speelt. Elk volgende potje speelden ze al weer anders en pasten ze opgedane ervaringen toe. Dat was leuk om te zien. En naarmate ze meer potjes speelden, gingen die langer duren.

Potjes duren echter zelden langer dan een half uur. Ook een groot voordeel van Oklahoma Boomers, in mijn ogen.
Martyn F
Board game designer
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Bartjes! schreef:9) TWRS heb je destijds uitgegeven in een bijzonder exclusieve uitgave en met een dusdanig hoog prijskaartje, dat je automatisch al in een enorme niche terecht komt. Ik ben benieuwd hoe je op dit project terug kijkt, het ervaren hebt en stiekem ook wel of je het winstgevend hebt kunnen maken (of op zijn minst break-even). Hoe kijk jij terug op dit hele project en zijn er zaken die je achteraf anders had willen doen?
Hoi Bartjes,

Achteraf gezien was ik dit avontuur liever niet aangegaan. Vooral vanwege de kosten.

Ik vind TWRS nog steeds heel mooi en ik heb er ook wel wat verkocht, maar het is een totaal andere markt dan die van de bordspellen. Dus het kost(te) extra veel moeite. En vanwege de hoge productiekosten, levert het ook nog niet veel op. Dat had ik echt verkeerd ingeschat. :(
Martyn F
Board game designer
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Bartjes! schreef:10) Als liefhebber van Cities: wat heeft je destijds geinspireerd tot dit spel? En wat heeft jou later doen besluiten om te onderzoeken of je het nóg beter kon maken? Met andere woorden; wat was de 'trigger' om tot Limes te komen?
Leuk om te horen! :)

Zoals ik al eerder antwoordde wilde ik een spel maken voor veel spelers. Dat ging eerst over het bouwen van een stad, met parken, industrie en huizen. Later paste dat thema niet meer bij het spelmechanisme. Dus toen heb ik naar een thema gezocht. Ik vond toeristen en een stad het beste passen.

Abacus wilde in eerste instantie Cities opnieuw laten tekenen. Zij waren echter niet tevreden over de tekeningen en gingen toen nog een keer over het thema nadenken. Zij stelden toen een ander thema voor (iets met jagers in het bos) en een andere puntentelling t.o.v. Cities niveau 2.

Ik vond hun thema niet leuk en de puntentelling die zij voorstelden vond ik ook niet echt goed. Dus toen ben ik opnieuw aan de slag gegaan. En daar is het thema en de puntentelling uitgekomen die nu in Limes zitten. Dat was echt superleuk om te doen. En ik vind het ook heel leuk dat Limes uiteindelijk best een ander spel is geworden dan Cities, ook al heeft het dezelfde grondmechanismen.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Bartjes! schreef:11) Cities vond ik een méér dan geslaagd spel voor een breed publiek. Ik heb het wat dat betreft altijd jammer gevonden dat enkel Z-Man Games toehapte. Hebben zich al andere uitgevers gemeld voor een licentie van opvolger Limes?
Van Abacus begreep ik dat er wel interesse is, maar ik heb nog niks concreets gehoord. Zij zeiden dat het meestal ook wel even tijd kostte, voordat andere uitgevers toehappen.

Afwachten dus.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

usurper schreef:12) welke spellen speel je zelf graag?
Hoi Usurper,

Ik heb een vrij brede smaak qua spellen. Ik vind Keltis (met uitbreiding!) leuk, maar ook Mage Knight. Ik speel graag Dominion (maar dan wel met zijn tweeën). Hanzesteden vind ik erg leuk. Dvonn en Go vind ik ook gaaf. Kingdom Builder vind ik ontzettend goed geslaagd. Met zo weinig regels zo'n boeiend spel maken is erg knap.

Ik hou van diepgaand en boeiend, vlot en leuk. Het moet alleen niet te simpel worden. (Behalve als tussendoortje). Of te veel gericht op de mechanismen. Ik ben bijvoorbeeld niet echt een Stefan Feld fan. Het zijn goede spellen, maar ik vind er niet zo veel aan.

Op BGG kun je trouwens zien, wat voor spellen ik heb en wat ik speel, als je nieuwsgierigheid nog niet bevredigd is. :)
Martyn F
Board game designer
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

kezuskrijst schreef:13) limes is een verwerking van cities, Oklahoma boomers een bewerking van twrs. Zit er nog een nieuw origineel spel in de pijpleiding?
Dag Kezuskrijst,

Ja, er zitten zeker nieuwe spellen in de pijplijn. Alleen wilde ik daar nog een keer goed naar kijken, voor ik ze ging crowdfunden. Bovendien hebben een aantal spellen wat lastigere componenten. Daarom ben ik met Oklahoma Boomers begonnen, want daarvan wist ik al dat het een goed spel was, dat het af is en dat het wat componenten betreft niet al te moeilijk is.

De crowdfunding campagne heeft al wel geleid tot extra uitbreidingen. En de suggesties van crowdfunders zorgen waarschijnlijk nog voor twee extra uitbreidingen. Dus daarmee is het dan toch weer niet hetzelfde als TWRS.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Erwin schreef:14) Waarom noem jij jezelf Martyn F?
:D

Ik had inderdaad beter mijn haar groen kunnen verven. Alhoewel dat ook een hoop vragen oplevert, heb ik wel eens van Friedemann begrepen.

Ik had destijds verschillende redenen. De belangrijkste: de domeinnaam die ik wilde was al bezet. En toen ik erover ging nadenken, was het eigenlijk wel handig om een pseudoniem te kiezen. Dacht ik.

En nu zit ik er aan vast.

Wen er dus maar aan! :)
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

bionicman schreef:15) Als ik één spel moet spelen die jij hebt ontworpen, welk spel zou ik dan moeten spelen en waarom?
Hé Bionicman,

Dat kan ik helaas niet voor je invullen. Want dat ligt er vooral aan waar je van houdt.

Ik zorg er voor, dat mijn spellen goed in elkaar zitten, dat er geen overbodige spelregels inzitten en dat je ze vaak kunt spelen. Maar daarnaast is er nog zoiets als smaak en die bepaald of jij een spel leuk vind of niet.

Dus kies maar uit:
1. Wadi (met nieuwste spelregels: http://martynf.com/nl/wadi/varianten/) is een spel waarbij je elkaar dwars kunt zitten en kunt helpen. Waar het er vooral om gaat te profiteren van de acties van anderen, zonder dat anderen van jouw acties profiteren.

2. Cities en Limes zijn puzzelspellen, waarbij je je eigen stad/provincie bouwt en daarbij compleet ongestoord te werk kunt gaan. Hou je van niet al te moeilijk puzzelwerk, dan is Limes je spel. Hou je van een flinke hersenkraker, dan is Cities niveau 3 meer je spel.

3. TWRS en Oklahoma Boomers zijn echte strategiespellen in de trant van Dvonn en Go. Hierbij gaat het er in het begin vooral om grensstenen zodanig op het bord te plaatsen, dat je tegenstander er last van heeft en jij niet. Wat nog niet zo gemakkelijk is, als het lijkt.

Zodra de eerste grenzen van gebieden ontstaan, ga je proberen de grootste gebieden te claimen.

Maar elke keer MOET je een van je meeples/Boomers bewegen. Zelfs al staat die op de perfecte plek. En dus geef je ruimte prijs, wat je eigenlijk niet wilt. Lastig, lastig. :)

Mocht je twijfelen, probeer ze dan allemaal eens uit. :)
Gesloten