Spiel 2015 tips

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spiel 2015 tips

Bericht door Duiker »

syroit schreef:
Duiker schreef:Ik hoop dit jaar voor het eerst naar Essen te kunnen, maar als ik tegen die tijd geen baan heb kan ik het me simpelweg niet veroorloven, zeker niet met het geld dat ik nu in mijn nieuwe bordspel aan het steken ben. Maar ik ben over een maand weer terug van 10 maanden reizen dus tijd genoeg om een baan te vinden toch? Toch? Positief blijven denken :) Hoe dan ook, de Kickstarter van mijn nieuwe spel zal nog niet voor Essen live gaan naar alle verwachting. En ik denk niet dat ik een micro-stand op Essen kan veroorloven om mijn spel daar te demo'en maar als ik tegen die tijd een goede baan heb, wie weet. Ik hou dit topic in elk geval in de gaten voor de handige tips. :thumbup:
En anders ga ik wel weer shoppen voor je ;)
Haha ja nogmaals bedankt daarvoor :thumbup:
Ik heb een mogelijk zeer interessant aanbod gekregen van een van mijn favoriete spellenuitgevers om te gaan demo'en. Als dat wat wordt laat ik het wel weten en dan ben ik er sowieso bij :)
Keep Exploring Games

Labels:
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Ik ben er zeer waarschijnlijk de volledige 4 dagen bij. 2 daarvan zal ik demo'en voor Mage Company :) Ik zal wel wat promotie proberen te maken voor mijn Scuba spel dat ergens na Spiel op Kickstarter moet gaan verschijnen maar zal het daar niet demo'en; dat is me te duur.
Keep Exploring Games
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

heeft iemand een idee hoeveel (amerikaanse) spellen standaard kosten op spiel in verhouding tot de gewone prijs .. gewoon benieuwd .. 10% korting?
Spelmaecker Davy
Garnaal

Bericht door Spelmaecker Davy »

AlliantieAJ schreef:heeft iemand een idee hoeveel (amerikaanse) spellen standaard kosten op spiel in verhouding tot de gewone prijs .. gewoon benieuwd .. 10% korting?
Hahaha, hoop er maar niet op. 10% duurder zal beter ingeschat zijn.

De recente en nieuwste spellen vind je doorgaans niet goedkoper in Essen. Op gebied van oudere spellen kan je soms wel een batje doen.

De ervaring leert dat je best even wacht met de 'gehypete' spellen aan te schaffen. Een maand later vind je sommige al heel wat goedkoper bij de betere spellenwinkel of Spel in Antwerpen. Maar soms is dat ook een gokje natuurlijk, niet alle spellen halen het tot de Nederlandstalige winkels...
AlliantieAJ
Burgemeester

Spelmaecker Davy schreef:
AlliantieAJ schreef:heeft iemand een idee hoeveel (amerikaanse) spellen standaard kosten op spiel in verhouding tot de gewone prijs .. gewoon benieuwd .. 10% korting?
Hahaha, hoop er maar niet op. 10% duurder zal beter ingeschat zijn.

De recente en nieuwste spellen vind je doorgaans niet goedkoper in Essen. Op gebied van oudere spellen kan je soms wel een batje doen.

De ervaring leert dat je best even wacht met de 'gehypete' spellen aan te schaffen. Een maand later vind je sommige al heel wat goedkoper bij de betere spellenwinkel of Spel in Antwerpen. Maar soms is dat ook een gokje natuurlijk, niet alle spellen halen het tot de Nederlandstalige winkels...
Ah dat wist ik niet ... het is gewoon dat sommige Amerikaanse spellen nu nogal aan de dure kant zijn en misschien dat ze in Essen wat goedkoper zouden zijn :)
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Spelmaecker Davy schreef: De ervaring leert dat je best even wacht met de 'gehypete' spellen aan te schaffen. Een maand later vind je sommige al heel wat goedkoper bij de betere spellenwinkel of Spel in Antwerpen. Maar soms is dat ook een gokje natuurlijk, niet alle spellen halen het tot de Nederlandstalige winkels...
Na mijn eerste jaar Essen heb ik dat inderdaad ook vastgesteld. Essen is voor mij nu kijken naar de nieuwe games van grote bekende designers. In Essen koop ik meestal bij kleinere firma's of games die ik hier moeilijk kan vinden.

Alles wat Aziatisch is snel weg dus dat pre-order je best. Als je het niet goed vindt, is er altijd wel iemand die het van je wil overnemen.

Amerikaans spul vond ik meestal duur. Het weinige dat ik ervan kende zag ik bij sommige duurder staan dan dat je bij ons betaalde. Focus dus vooral op dingen die je hier niet kan krijgen of je blauw betaald aan importkosten. Bookdepository heeft veel Amerikaans stuff (maar wel niet altijd binnen) en is best goedkoop binnen Europa.

Vele nieuwe spellen worden ook overal aan dezelfde prijs verkocht.
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

dat is toch al handig om te weten maar ook best wel spijtig :)

ach ja Bezier Games zal toch mijn belangrijkste bezoekje worden ;)
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

In Essen staat BraveNewWorld, een bordspellenwinkel uit Keulen altijd met 2 stands voor de verkoop. 1 van die 2 stands heeft hij vol Engelstalige (import-)spellen staan.

Ik heb daar nu zo een paar spellen gekocht (laten bezorgen bij Duitse Collega) en heb goede ervaringen. Het was ook mogelijk dat ze deze meenamen naar Essen en dan achterhielden. Nemen namelijk niet alles mee naar Essen.

En ja, je betaalt natuurlijk wel wat extra's.... maar goed voor een spel als Thunder Alley had ik dat wel over.
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

ik zal het onthouden ..

tjsa de Amerikaanse prijs, dat is niet helemaal realistisch maar ik vind het verschil naar hier toe wel erg groot ...

is er trouwens ook een ruilforum voor Essen, geen math trade?
Mixter86
Meeple

Bericht door Mixter86 »

Mijn vriend en ik willen dit jaar ook voor de eerste keer naar Spiel gaan! Ik begin me nu alleen af te vragen of gewoon toegangskaartjes kopen, hoteltje boeken en daar maar eens binnenlopen om te kijken wat we aantreffen misschien een wat naïeve houding is.

Blijkbaar vereist dit voorbereiding?

Wat voor soort voorbereiding raden jullie aan? Ik kom op het forum wel lijstjes met websites tegen, maar ik weet nog niet precies wat ik ermee moet. Is het handig om precies uit te zoeken welke stands je wil bekijken? En hoeveel dagen raden jullie aan om te komen?

Is Spiel nou over het algemeen ook een goedkope plek om spellen in te slaan, of juist niet? Want ik begrijp dus dat met name Amerikaanse spellen juist duurder zijn op Spiel... en zijn spellen vaak uitsluitend in het Duits te krijgen of ook veel in het Engels?

Hoe meer ik lees over Spiel, hoe meer vragen ik krijg :D
Maar ik krijg er ook meer en meer zin in! :thumbup:
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Dag Mixter,

Alles hangt er een beetje van af wat je zelf wil. Als je je huiswerk doet kan je op één dag rond zijn. Als je wil spelen ga je best meerdere dagen en ook buiten het weekend.

Dit jaar wordt mijn derde keer dus de eerste keer zit nog vers. Het is overdonderend. Er verschijnen op Spiel gemiddeld meer dan 800 nieuwe spellen. Als je dus alles wilt bekijken haal je dat niet op 1 dag. Er loopt daar per dag toch 40.000 man rond. Beetje zoals drukke dagen op het autosalon.

Wat veel mensen doen is de Geeklist op BGG van Eric Martin volgen. Hij toont daarin een groot deel van de nieuwe spellen die op Essen zullen staan. Dan kan je al kijken wat je zeker wil zien. Hij zal er binnen een maandje wel aan beginnen.

Nieuwe spellen worden meestal overal aan dezelfde prijzen verkocht. Engelstalige versies van (nieuwe) spellen zijn meestal een stuk duurder dan de Duitstalige. Voorbeeldje Krosmaster Arena kostte vorig jaar 35€ in het Duits en 50 voor de Engelse. Nieuwe spellen uit Essen kan je later soms goedkoper in de retail vinden. Moet je wel een beetje wachten.

Ik focus op kleinere en minder bekende uitgevers. Die en hun spellen kom je daarna veel moeilijker tegen. Spellen van grote spelers zoals IELLO, Asmodee zijn daarna makkelijk te verkrijgen. Ook de stands met materiaal zijn wel interessant.
Sommige spellen van die kleinere uitgevers zijn tegen het weekend al uitverkocht (bvb Japon Brand games). Als je daar iets van wil is pre-orderen echt wel de boodschap.

Andere mogelijkheden om aan spellen te raken is de Essen mathtrade of de Geeklist waarop mensen die naar Essen komen spellen te koop aanbieden.

Koopjes kom je soms wel tegen maar hangt er vanaf wat je zoekt.

Mijn budget was rond de 250€ maar daar reken ik de pre-orders en Kickstarter pick-ups niet bij. :lol:
Afbeelding
Mixter86
Meeple

Bericht door Mixter86 »

Bedankt voor de info! :D

Hier kom ik in elk geval weer een stuk verder mee.

Ik ben niet iemand die per se het nieuwste van het nieuwste wil hebben, op dit moment zie ik Spiel als vooral een plek om met veel (voor mij nieuwe) interessante spellen kennis te maken. Dus wat dat betreft wil ik vooral graag spelen denk ik, en ik begrijp dus nu dat dat betekent dat ik niet alleen in het weekend moet komen :).

Ik zal ook dit forum eens in de gaten houden om te kijken hoe andere mensen hun voorbereiding aanpakken. :thumbup:

Over het budget moet ik echt nog nadenken, mijn vriend en ik lagen qua ideeën daarover nogal uiteen. Een praktische vraag daarover (schiet me ineens te binnen), kun je daar bij de stands pinnen? Of met creditcard betalen? Of is het verstandig om contant geld mee te nemen?
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Ik neem altijd contant geld mee naar Essen. Pinnen kan buiten bij een automaat, maar die is altijd te druk. Binnen pinnen weet ik niet eigenlijk, pinnen is sowieso een Nederlandse gewoonte. In Europa heb je vaak meer kans met je creditcard.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Mixter86 schreef:Bedankt voor de info! :D

Hier kom ik in elk geval weer een stuk verder mee.

Ik ben niet iemand die per se het nieuwste van het nieuwste wil hebben, op dit moment zie ik Spiel als vooral een plek om met veel (voor mij nieuwe) interessante spellen kennis te maken. Dus wat dat betreft wil ik vooral graag spelen denk ik, en ik begrijp dus nu dat dat betekent dat ik niet alleen in het weekend moet komen :).

Ik zal ook dit forum eens in de gaten houden om te kijken hoe andere mensen hun voorbereiding aanpakken. :thumbup:

Over het budget moet ik echt nog nadenken, mijn vriend en ik lagen qua ideeën daarover nogal uiteen. Een praktische vraag daarover (schiet me ineens te binnen), kun je daar bij de stands pinnen? Of met creditcard betalen? Of is het verstandig om contant geld mee te nemen?
Als je inderdaad niet op zoek bent naar de laatste nieuwtjes kan je op Spiel mooie koopjes doen.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Mixter86
Meeple

Bericht door Mixter86 »

vrieskist schreef:Ik neem altijd contant geld mee naar Essen. Pinnen kan buiten bij een automaat, maar die is altijd te druk. Binnen pinnen weet ik niet eigenlijk, pinnen is sowieso een Nederlandse gewoonte. In Europa heb je vaak meer kans met je creditcard.

Bedankt voor de tip, die zal ik onthouden!

(Maakt het ook makkelijker om je aan een bepaald budget te houden :wink: )