Catan speelbord

Spellen ontwerpen, verfraaien en opbergen (zip locks, sleeves, een eigen spel ontwerpen)

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Macy
PIONier

Re: Catan speelbord

Bericht door Macy »

Hoi
Ik ben al heel lang op zoek naar zo een grote speelbord van catan
maken jullie deze ook in opdracht voor andere?
ik ben zelf totaal niet handig wie wil er voor mijn zo een maken?
Vriendelijke groet,
Macy.

Labels:
melledejong
Jakkiebak!

Bericht door melledejong »

Hoi Macy,

Op zich valt het nog wel mee om te maken, gaat er gaat vooral veel tijd inzitten.
Natuurlijk als je wat kluservaring hebt gaat wel iets sneller :p

Het hangt er denk ik vooral vanaf wat je voor een dergelijk bord zou betalen zou ik er afstand van willen doen.

groet,

Melle
Macy
PIONier

Bericht door Macy »

Hoi Melle,

Ik zou het geweldig vinden als ik het mag kopen van jou.

Ik hoor graag van je
Vriendelijke groet,
Macy
Macy
PIONier

Bericht door Macy »

Hoi Melle

Heb je nog me privé bericht ontvangen?

Vind je bord super mooi
Echt mooi gemaakt.

Ik hoor graag van je
Vriendelijke groet,
Macy.
melledejong
Jakkiebak!

Jazeker, volgens mij heb ik ook gereageerd :p
stvaho
Meeple

Bericht door stvaho »

heel leuk!
lejaspi
Sojaboon

Bericht door lejaspi »

Heb je 'gewoon' eerst je bord helemaal opgemeten afgetekend en dan uitgezaagd?
Ik had er gewoon nog niet bij stil gestaan, maar zo eentje lijkt me bijzonder handig. Ik ben niet vies van wat klussen maar zie mezelf met een decoupeerzaag al snel net niet recht genoeg snijden waardoor het niet zou passen, of net iets te ver doorsnijden, waardoor het vol korte uitgezaagde lijnen zou staan.
Hoe heb jij dit aangepakt/Enige tips? :D
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Wow super gaaf en mooi zeg! :D
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
melledejong
Jakkiebak!

lejaspi schreef:Heb je 'gewoon' eerst je bord helemaal opgemeten afgetekend en dan uitgezaagd?
Ik had er gewoon nog niet bij stil gestaan, maar zo eentje lijkt me bijzonder handig. Ik ben niet vies van wat klussen maar zie mezelf met een decoupeerzaag al snel net niet recht genoeg snijden waardoor het niet zou passen, of net iets te ver doorsnijden, waardoor het vol korte uitgezaagde lijnen zou staan.
Ik heb simpelweg alle tiles op het stuk hout gelegd en met een potlood omheen getrokken. Ik heb daarna de lijn iets dikker naar buiten toe gemaakt voor de speling.

Na de omtrek heb ik uit de losse pols een eiland vorm eromheen getekend en ervoor gezorgd dat er genoeg afstand was tot het speelveld.. Vervolgens wat gaten geboord, alles gedecoupeerd en goed geschuurd. Daarna heb ik alle tiles opnieuw in het gat gelegd om te kijken of het overal paste. Op sommige plekken was te weinig speling en heb ik extra geschuurd totdat alle tiles moeiteloos paste.

Na deze check heb ik het gelijmd op een tweede plaat en voor de druk overal stapels boeken (en strips!) op gelegd. Voor het lijmen heb ik een soort houten stokjes gebruikt om het goed evenredig te verspreiden, vooral bij de randen ivm. het decouperen van de tweede plaat. Na het decouperen weer goed geschuurd om de randen mooi rond te maken en vervolgens geverfd.

Voor de extra coolness factor heb ik een schip en het woord catan getekend, uitgedremeld en in aparte kleuren geschilderd. Daarnaa heb ik voorzichtig de rest blauw geschilderd net als de rest van het bord.
melledejong
Jakkiebak!

lejaspi schreef: Ik ben niet vies van wat klussen maar zie mezelf met een decoupeerzaag al snel net niet recht genoeg snijden waardoor het niet zou passen, of net iets te ver doorsnijden, waardoor het vol korte uitgezaagde lijnen zou staan.
Wellicht kun je oefenen op wat platen met recht zagen? :p Het is echt een kweste van uitproberen en op je gevoel te werk gaan. Niet alles hoeft perfect recht te zijn, het blauw schilderen zorgt er ook wel voor dat je wat schoonheidsfoutjes niet echt meer ziet. Het is overigens niet zo erg als het speelveld iets teveel speling heeft, te weinig zorgt voor een hoop extra schuurwerk.

Maar de gouden regel bij al het klussen, voor zowel experts als beginners is toch echt geduld hebben. Probeer niet te snel alles te decouperen, laat de zaag het werk doen en duw rustig aan.

Voordeel van mdf platen van de straat gebruiken, verkloot je het begin je gewoon kosteloos overnieuw :p
lejaspi
Sojaboon

Bericht door lejaspi »

melledejong schreef:
lejaspi schreef:Heb je 'gewoon' eerst je bord helemaal opgemeten afgetekend en dan uitgezaagd?
Ik heb simpelweg alle tiles op het stuk hout gelegd en met een potlood omheen getrokken. Ik heb daarna de lijn iets dikker naar buiten toe gemaakt voor de speling.

Na de omtrek heb ik uit de losse pols een eiland vorm eromheen getekend en ervoor gezorgd dat er genoeg afstand was tot het speelveld.. Vervolgens wat gaten geboord, alles gedecoupeerd en goed geschuurd. Daarna heb ik alle tiles opnieuw in het gat gelegd om te kijken of het overal paste. Op sommige plekken was te weinig speling en heb ik extra geschuurd totdat alle tiles moeiteloos paste.

Na deze check heb ik het gelijmd op een tweede plaat en voor de druk overal stapels boeken (en strips!) op gelegd. Voor het lijmen heb ik een soort houten stokjes gebruikt om het goed evenredig te verspreiden, vooral bij de randen ivm. het decouperen van de tweede plaat. Na het decouperen weer goed geschuurd om de randen mooi rond te maken en vervolgens geverfd.

Voor de extra coolness factor heb ik een schip en het woord catan getekend, uitgedremeld en in aparte kleuren geschilderd. Daarnaa heb ik voorzichtig de rest blauw geschilderd net als de rest van het bord.
Bedankt! Projectje voor als m'n inlays voor Terra Mystica af zijn :)
Afbeelding