welke wargame?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Welke "wargame"

Battlelore first edition
1
3%
Battlelore second edition
12
36%
Memoir44
13
39%
Anders, namelijk
7
21%

Totaal aantal stemmen: 33

larsje86
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: welke wargame?

Bericht door larsje86 »

Anders namelijk: Battle of Westeros, zelfde spelsysteem (of in ieder geval een variant er op) als MM44, en Battlelore, maar niet een opgedeeld bord met een linker, midden en rechterkant.

De miniaturen zijn wel van een iets mindere kwaliteit (wat slapper lijkt het) maar nog steeds prima, ik vind het een wat meer waarheids getrouwe manier van leiding geven aan je troepen dan in de andere spellen, maar niet moeilijker.

Enige nadeel: de prijs en verkrijgbaarheid, maar zeker als je Game of Thrones fan bent, zou ik hier niet teveel om malen. Ook als niet fan is het gewoon een heel tof spel, wat mij persoonlijk beter beviel als Battlelore en Memoir.
Afbeelding

Labels:
Wauter
Jakkiebak!

Bericht door Wauter »

Ik zou gewoon beiden kopen. :evil:

BattleLore geeft je meer vrijheid naar het opstellen van je legers. (En de Lore is helemaal geen ingewikkeld systeem.) En het is een leuke fantasy setting met geweldige units...die bloodharvesters...

Memoir '44 slaagt er in om je respect voor soldaten alleen maar doen toe te nemen.
En met de uitbreidingen zal je ook nog een 50-tal jaar zoet zijn.

Ze zitten beiden in mijn collectie. En zullen ook beiden in mijn top 5 van meeste bespeeld spellen staan.
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Ruud2009 schreef:
suzanne24 schreef:
Ruud2009 schreef:Haha.. denk dat 'wargamers' een beetje doodgaan bij het lezen van deze thread, voor 'diehard' wargamers vallen Battlelore en Memoir '44 niet echt onder wargames. Dat gezegd hebbende, is je eigenlijke vraag lastig te beantwoorden.
I know I know.......vandaar mijn extra uitleg hahahaha. Ik moest ze toch even in een vakje stoppen. Op BGG wordt bij beide ook wargame genoemd hoor en bovendien hanteren ze nu eenmaal beide "hetzelfde" mechanisme en ben je bij beide met een "war" bezig. Dus ik vond het goed voor nu hahaha
Ik ben geen wargames :p.
je bent geen wargames :lol:
Afbeelding
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

larsje86 schreef:Anders namelijk: Battle of Westeros, zelfde spelsysteem (of in ieder geval een variant er op) als MM44, en Battlelore, maar niet een opgedeeld bord met een linker, midden en rechterkant.

De miniaturen zijn wel van een iets mindere kwaliteit (wat slapper lijkt het) maar nog steeds prima, ik vind het een wat meer waarheids getrouwe manier van leiding geven aan je troepen dan in de andere spellen, maar niet moeilijker.

Enige nadeel: de prijs en verkrijgbaarheid, maar zeker als je Game of Thrones fan bent, zou ik hier niet teveel om malen. Ook als niet fan is het gewoon een heel tof spel, wat mij persoonlijk beter beviel als Battlelore en Memoir.
Dat klinkt ook als een goede optie :clap:
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

suzanne24 schreef:
Ruud2009 schreef:
suzanne24 schreef:
Ruud2009 schreef:Haha.. denk dat 'wargamers' een beetje doodgaan bij het lezen van deze thread, voor 'diehard' wargamers vallen Battlelore en Memoir '44 niet echt onder wargames. Dat gezegd hebbende, is je eigenlijke vraag lastig te beantwoorden.
I know I know.......vandaar mijn extra uitleg hahahaha. Ik moest ze toch even in een vakje stoppen. Op BGG wordt bij beide ook wargame genoemd hoor en bovendien hanteren ze nu eenmaal beide "hetzelfde" mechanisme en ben je bij beide met een "war" bezig. Dus ik vond het goed voor nu hahaha
Ik ben geen wargames :p.
je bent geen wargames :lol:
Typo. :)
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

+1 voor Battles of Westeros. Zelfs als je geen fan bent van de serie, is het nog steeds een goede wargame over middeleeuwse veldslagen zonder fictieve fantasy elementen. Nadruk ligt in BoW op de aanvoerders, zijnde personages uit aGoT, deze zijn vrij krachtig en spelen een belangrijke rol tijdens de gevechten. Voeren direct hun troepen aan zonder de abstracte left, midden, rechts zones.
Regels zijn iets ingewikkelder / uitgebreider dan Memoir, maar niet onoverkomelijk.

De meest historische in de R. Borg reeks is Napoleonics. Je moet dan wel wat hebben met die periode van veldslagen voeren. Positioneren, geduldig proben, zwaktes in de verdediging zoeken, aanvoerders goed inzetten en manoeuvreren spelen een uiterst belangrijke rol. Dit is al meer een wargame.

C&C: Ancients is dan weer erg toegankelijk voor casuals / beginners. Gevoel van battles in de oudheid met formaties en linies. Meer rechttoe rechtaan. Geen miniaturen maar blokjes, je verliest eyecandy maar dit is wat eleganter en makkelijker te hanteren.

Battlecry vond ik zelf wat magertjes en rudimentair. Geen fan van Memoir zonder expansies.
Cpl_Uhl
Meeple

Bericht door Cpl_Uhl »

Zoveel personen zoveel smaken. Ik vind WOII interessant en trek dus automatisch wat meer naar spelen met dat thema (maar speel ook allerlei andere thema's). Wargames zijn mij niet vreemd en ik heb een mening over wat een "echte" wargame is. Hier ga ik deze discussie uit de weg omdat dat niet de vraag van de topic starter is. Ik vind zowel battlelore als Memoir 44 beide zeer toegankelijk en spelen zo soepel dat ik Memoir 44 ben blijven spelen. De community bevalt me zelfs zo goed, dat ik ook mee ben gaan organiseren bij de M44Brigade. Volgens mij is de beste tip al gegeven:
Ga beide spellen spelen en kies hetgene wat je zelf het leukst vind en wat het beste bij je past. Kom je op een van de spellen beurzen in Nederland dan is de kans heel groot dat je de demo groep van de M44 brigade aantreft. Kom het spel een keer proberen en na 10 minuten uitleg ben je aan het spelen. Wil je meer uitleg over de uitbreidingen of andere zaken, dan zijn wij graag bereid je te helpen met informatie.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik met Dirk gebabbeld op het Zomerspel in Gent :lol:
DDB73
Meeple

Bericht door DDB73 »

Nou, ik kan ook met Dirk gesproken hebben op Zomerspel. :D Hangt er van af welke dag hij langs geweest is... :clap: :lol:

Even ter info : er zit een groepje Memoir 44 enthousiastelingen in Melle (bij Gent) die op regelmatige basis samenkomen om een beetje te spelen. Wil je meer info, stuur dan een mailtje naar m44ovl@telenet.be of stuur me een pb.

Diederik
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Ik ben wel benieuwd hoe ver je ondertussen in je keuze voor één van de spellen bent.
Misschien kan ik je dan nog op tijd behouden voor een miskoop als je geen Memoir'44 koopt :wink:
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

Antoi schreef:Ik ben wel benieuwd hoe ver je ondertussen in je keuze voor één van de spellen bent.
Misschien kan ik je dan nog op tijd behouden voor een miskoop als je geen Memoir'44 koopt :wink:
Heb jij Battlelore 2 gespeeld?
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Hahahahaha heel goed van jullie!!!

Bedacht al een paar dagen dat ik even wat moest laten weten:)

Ik heb toch gekozen voor Battlelore 1. Want die had ik gespeeld en die vind ik in ieder geval leuk! En dankzij mijn zeer ernstige completeritisch virus heb ik er ook direct wat uitbreidingen bij:

Battlelore basis
Call to arms
100years
Dwarven battelion
Scottish wars
Bearded

Van de week al meteen een potje gespeeld. Mijn man vond dit er zomaar leuk uitzien en opperde zelf een potje te spelen. Misschien is dit dus wel een van de beste aankopen geweest hahaha. Hij vond het iig leuk!

Memoir is echter nog niet helemaal van mijn lijstje af hoor;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Voor Battlelore 1E is de epic uitbreiding wat mij betreft een must. Ook de enige map For Troll & Country is een verrijking.
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

suzanne24 schreef:Hahahahaha heel goed van jullie!!!

Bedacht al een paar dagen dat ik even wat moest laten weten:)

Ik heb toch gekozen voor Battlelore 1. Want die had ik gespeeld en die vind ik in ieder geval leuk! En dankzij mijn zeer ernstige completeritisch virus heb ik er ook direct wat uitbreidingen bij:

Battlelore basis
Call to arms
100years
Dwarven battelion
Scottish wars
Bearded

Van de week al meteen een potje gespeeld. Mijn man vond dit er zomaar leuk uitzien en opperde zelf een potje te spelen. Misschien is dit dus wel een van de beste aankopen geweest hahaha. Hij vond het iig leuk!

Memoir is echter nog niet helemaal van mijn lijstje af hoor;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gefeliciteerd met je keuze.
Heb je toch het belangrijkste criteria behouden: iemand om mee te spelen :lol: :thumbup:

Ruud2009 schreef:
Antoi schreef:Ik ben wel benieuwd hoe ver je ondertussen in je keuze voor één van de spellen bent.
Heb jij Battlelore 2 gespeeld?
Nee, en die staat ook niet op mijn verlanglijstje :wink: . Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik niet zo'n fan van fantasy en dan kom je in het command & color systeem gelukkig ook wat andere spellen tegen. 8)
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

Antoi schreef:
Nee, en die staat ook niet op mijn verlanglijstje :wink: . Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik niet zo'n fan van fantasy en dan kom je in het command & color systeem gelukkig ook wat andere spellen tegen. 8)
Zonde.. sla je de beste game in de C&C serie over.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

De volgende wargame(-series) kan ik aanraden:

* De Napoleonic 20 series van Victory Point Games. Relatief goedkoop. Makkelijk mee te nemen. Eenvoudige regels. Duurt niet te lang.
* De Command & Colors series. Met name Ancients & Napoleonics. Persoonlijk prefereer ik blokjes over miniatures. Ze kennen beiden een aardig aantal verschillende units met verschillende abilities. De belangrijkheid van formaties en leiders maken het zeer interessant. Units die teveel op zichzelf staan heb ik zelf minder mee.
* The Great Battles of History series. Voor mij op dit moment The Great Battles of Alexander. Totaal ongebalanceerd, maar je krijgt goed mee hoe verschillende units werken en wat hun kracht en zwaktes zijn. Historisch redelijk correct (daarom ongebalanceerd). Veel units op het bord, dus je hebt echt het idee dat het een massale battle is. Erg leuk, maar is qua tijd niet altijd makkelijk op tafel te krijgen.
* Oudjes: Stalingrad en Afrika Korps. Simpele regels. Doen me sterk denken aan de Napoleonic 20 series, maar dan WW2.
* De COIN-series. Een beetje euro-wargame combinatie, waardoor je het ook met niet-wargamers op tafel krijgt. Thematisch heel sterk.
* Ambush! Fantastische sologame. Je hebt maar 8 soldaten (die je een naam moet geven), waardoor het mentaal pijn doet als ze dood gaan.
* Raid on St. Nazaire en D-Day at Omaha Beach. Hele pittige solo wargames.

Heb zelf net Napoleon's Triumph en The Guns of Gettysburg (beiden Simmons Games) overgenomen. Ben hier erg benieuwd naar! De playthroughs die ik heb gezien beloven veel goeds. Maar dit gaat qua tijd ook weer de langere kant op.
Afbeelding