Machi koro + uitbreiding de moeite

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Machi koro + uitbreiding de moeite

Bericht door ditterio »

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef:Meen je dat serieus dat als iemand zich kritisch uitlaat over een spel er mensen zijn die dit naar een uitgever mailen?

Waarom?
Ik neem aan vanwege een hechte band met en trouw aan het bedrijf. Op zich sympathieke drijfveren, maar het klikken an sich vind ik een tikkie zielig.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:
Edwin84 schreef:Meen je dat serieus dat als iemand zich kritisch uitlaat over een spel er mensen zijn die dit naar een uitgever mailen?

Waarom?
Ik neem aan vanwege een hechte band met en trouw aan het bedrijf. Op zich sympathieke drijfveren, maar het klikken an sich vind ik een tikkie zielig.
Niet verder vertellen maar elk bericht van jou hier waar de tekst 'White Goblin' in staat wordt elke nacht automatisch via een geprogrammeerd scriptje naar hen doorgemailt. :shh: :lol:
Beate
Professor Pimpel

Bericht door Beate »

Dierik schreef:
Erwin schreef:

Waarom?
Niet verder vertellen maar elk bericht van jou hier waar de tekst 'White Goblin' in staat wordt elke nacht automatisch via een geprogrammeerd scriptje naar hen doorgemailt. :shh: :lol:
Gelukkig stond er alleen GOBLIN in zijn tekst :lol:

Kinderachtig hoor, dat ze jou daarom bannen.
Het staat je vrij een mening te geven, daarom ben je toch een recensent?
Als alle restaurants de recensenten zou mijden die een slechte recensie schrijven dat komt niemand ooit meer een restaurant binnen.
Geurt
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Geurt

Bericht door Geurt »

We raken een beetje offtopic..
Vanavond leggen we Machi koro & Haven als afsluiter op tafel. Ik probeer dan of morgen gelijk een postje te doen hier..
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Geurt schreef:We raken een beetje offtopic..
Vanavond leggen we Machi koro & Haven als afsluiter op tafel. Ik probeer dan of morgen gelijk een postje te doen hier..
Ben benieuwd naar je reactie. Ik vind het spelsysteem van de uitbreiding Haven een toegevoegde waarde.
Afbeelding
kersje86
Party Animal

Bericht door kersje86 »

Bart schreef:
Geurt schreef:We raken een beetje offtopic..
Ben benieuwd naar je reactie. Ik vind het spelsysteem van de uitbreiding Haven een toegevoegde waarde.
+1, zou nooit meer alleen het basisspel spelen.
Geurt
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Geurt

Bericht door Geurt »

gisteravond als afsluiter 1potje gespeeld. De meningen binnen de spelersgroep waren verdeeld. Maar hij krijgt volgende week nog een kans. Een negatief puntje die we allemaal aan konden stipppen was de spelduur we speelden met 4 en waren 50minuten bezig zonder de speluitleg. De speluitleg daarentegen was in 5 minuutjes gedaan. Wat we pas later tijdens het spelletje naar voren zagen komen waren de combinaties. Het was wel een lekker luchtig spelletje en de artwork ziet er ook cool uit.
T-J
Matroos

Bericht door T-J »

Komt zo nu en dan op tafel met de uitbreiding 'haven' erbij. Zonder de uitbreiding kan iemand die een voorsprong heeft, deze vrij makkelijk behouden is onze ervaring.
Geen spel wat ik overigens 2x snel achter mekaar wilt spelen.
Loondijke
Locomotief

Bericht door Loondijke »

Ik heb de game + haven gehad en een paar keer met 2 en 4 spelers gespeeld.
Om terug te komen op jouw vraag; het is niet de moeite in mijn beleving.

Het is een (heel) erg licht spelletje wat volledig van het geluk van de dobbelstenen afhangt. Beetje Catan voor jonge kinderen zeg maar. Vast leuk met kinderen hoor, maar wil je al iets meer diepgang of uitdaging dan zou ik echt iets anders nemen.

Er zit geen echte uitdaging in en de 4 of 5 "super" kaarten zijn ook nog eens volledig uit balans ook.

Ik zou voor een groep met 4 of 5 spelers toch echt veel leukere fillers of spellen weten te bedenken welke je voor niet teveel geld op de kop kunt tikken.
Laatst gewijzigd door Loondijke op do 17 nov 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

SigiScsi schreef:
BaSL schreef:Gelukspel, zeker. Kan af en toe (af en toe!) vervelend uitpakken omdat je niet vooruit komt. Maar vooral erg plezierig. Vaak gespeeld; vooral met 2. Spelen wel met de 4-4-2 variant. Zeer leuk spel.
+1!

Het spel is hier een favoriet bij mijn 8 & 10 jarige zoontjes. Ze vinden vooral het stad bouwen aspect zeer leuk. De dobbelsteen brengt natuurlijk een portie geluk in het spel, maar vanaf 3 spelers vind ik dit minder opvallen. Het stoort ons alleszins niet. 8)

Het standaardspel: alle building types zijn onmiddellijk beschikbaar aangezien ze gestacked liggen per type. Onze ervaring is dat dit zeer snel gaat vervelen. Het maakt ook één en ander voorspelbaar aangezien bepaalde kaarten meer gegeerd zijn dan andere.

Het standaardspel + Haven + Metropool: beide uitbreidingen voegen heel wat nieuwe building types toe wat de variatie en het aantal mogelijke strategiën laat toenemen. Nadeel vonden we de drafting rule die geldt als beide uitbreidingen gebruikt worden. Dit maakt de spelletjes aanzienlijk langer/saaier omdat er veel 'nutteloze' of paarse kaarten vielen. De perfecte oplossing hiervoor is de 4+4+2 stacking. Daarna werd het spel terug aangenaam.

Conclusie: Aanrader als je het standaardspel & beide uitbreidingen in 4+4+2 speelt! :thumbup:

Er komt blijkbaar een nieuwe release aan waarbij als regel 5+5+2 gehanteerd wordt.
https://boardgamegeek.com/boardgame/205 ... s-big-city
+1
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Kun je ook het basisspel spelen met alleen een vijfde speler erbij?(dus verder geen extra kaarten van de havenuitbreiding) Ik neem aan van wel. Is het dan de moeite om de nieuwe haven regels te gebruiken(het willekeurig opendraaien van 10 kaarten) of beter de originele regels?

Mij lijkt het een leuk spel als filler voor met 5 man, maar dan niet direct de uitbreiding erbij.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Joel22 schreef: Kun je ook het basisspel spelen met alleen een vijfde speler erbij?(dus verder geen extra kaarten van de havenuitbreiding) Ik neem aan van wel. Is het dan de moeite om de nieuwe haven regels te gebruiken(het willekeurig opendraaien van 10 kaarten) of beter de originele regels?

Mij lijkt het een leuk spel als filler voor met 5 man, maar dan niet direct de uitbreiding erbij.
Je kan de basisversie zeker spelen met de Havenregels. Nadeel is dat steeds dezelfde kaarten terugkeren. Bij de havenuitbreiding zitten er nieuwe kaarten bij waardoor er meer variatie is.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

SigiScsi schreef: Als voorbeeld de 5+5+2

https://boardgamegeek.com/thread/131503 ... g-improved
DECK 1- Cards valued 1-6 (But no purple cards)------ Draw 5
DECK 2- Cards valued 7-14 (Again no purple cards)-----Draw 5
DECK 3- All of the purple cards-----------------------Draw 2
Je maakt 3 stapels kaarten:
stapel 1: alle kaarten met dobbelwaarde 1-6 (uitgezonderd paars)
stapel 2: alle kaarten met dobbelwaarde hoger dan 7 (uitgezonderd paars)
stapel 3: alle paarse kaarten

Van stapel 1, maak je 5 stacks van verschillende gebouwen.
Van stapel 2, maak je 5 stacks van verschillende gebouwen.
Van stapel 3, maak je 2 stacks van verschillende gebouwen.
Als een stack op is, dan vul je aan vanuit de bijhorende stapel.
Als je een kaart dubbelpakt gaat deze dan bij de stack of terug in de stapel?
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

BaSL schreef: Gelukspel, zeker. Kan af en toe (af en toe!) vervelend uitpakken omdat je niet vooruit komt. Maar vooral erg plezierig. Vaak gespeeld; vooral met 2. Spelen wel met de 4-4-2 variant. Zeer leuk spel.
Wat is het voordeel van 442 boven 552? Als je met uitbreiding haven speelt kun je ook kiezen om de extra kaarten toe te voegen, maar niet de extra gebouwen die je als speler moet bouwen? Zodat het spel een snelle filler blijft. Ik overweeg het spel aan te schaffen voor een groepje vooral wat jongere kinderen (10-12). Ik twijfel tussen 2x het basisspel of basisspel + uitbreiding. Vandaar mijn vragen :D .