Spiel 2017 voorbereiding

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

vrieskist
Hazelnoot Ridder

Re: Spiel 2017 voorbereiding

Bericht door vrieskist »

Eindelijk! :D Ben al druk wezen sorteren.
Tot nu toe niet heel veel must-haves, al is ook nog niet alles beschikbaar in de preview lijst. Zo wacht ik nog op Transatlantic in de lijst.
Afbeelding

Labels:
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

Ik vraag me af hoe jullie de selectie maken uit de honderden spellen van de spiel preview? Lezen/bekijken jullie van elk spel de korte inhoud en de foto's? Kijken jullie vooral naar de leeftijdscategorie, de auteur, de uitgever of de categorie? Welke genre spellen wordt sowieso geschrapt en welke vind je interessant?

Ik heb een voorkeur voor strategische spellen dus alle spellen waarbij de leeftijdscategorie vanaf 8 jaar of jonger is, schrap ik. Ik heb een zwak voor worker placement spellen. Legacy spellen, trick taking en real time spellen worden meestal geschrapt. Uitbreidingen schrap ik ook vaak, tenzij het voor een spel is dat ik heel vaak speel. Aangezien ik meestal solo of met twee spelers speel, schrap ik zo goed als alle spellen voor 3+ spelers. Die komen dan toch te weinig op tafel. Spellen van een bekende auteur hebben een stapje voor. Fillers sla ik meestal over aangezien er honderden zijn en het is moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Waarschijnlijk zitten er een aantal pareltjes tussen, maar helaas zijn het vaak ook middelmatige spellen. Ik wacht tot een filler veel buzz krijgt en dan bekijk ik in detail of ik vind dat het de hype waard is.

Ik gebruik de tabletop together tool om mijn lijst te beheren. Daar kan je alle spellen onderverdelen in categorieën waardoor het makkelijker/overzichtelijker is om de lijst te bekijken. Van de spellen die overblijven, kijk ik naar de comments op boardgamegeek. Als het spel overwegend negatieve of middelmatige commentaar krijgt, schrap ik het ook. Als het thema mij totaal niet aanspreekt, schrap ik het ook. Op de tabletop together site kijk ik vooral naar de top games (de lijst met spellen met de hoogste ratings door de gebruikers).

Ik ben benieuwd op basis van welke criteria jullie de ultieme wenslijst samenstellen?
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Voorlopig staan deze 23 spellen op mijn wishlist. Deze spellen moet ik wel nog meer in detail bekijken.

13 tage: die kubakrize 1962 (light versie van twilight struggle en kortere speelduur)
Agra (heavy euro die er prachtig uitziet)
Chimera Station (worker placement)
Das Fundament der Ewigkeit (spel van Michael Menzel is het bekijken waard)
Ex Libris (worker placement en solo mogelijkheid, hoge plaats in de ratings)
Fantasy Defense (solo, filmpje van Rahdo eens bekijken)
Gaia Project (Terra Mystica style)
Hanamikoji (vorig jaar te laat op Essen, dit jaar nog eens proberen)
Heaven & Ale (spel van Michael Kiesling, mooi artwork)
Keyper (volgens sommigen beter dan Keyflower?)
London (reprint, reeds gespeeld en goedgekeurd maar nog niet in mijn bezit)
Majesty: For The Realm (van de maker van Splendor)
Otys (unieke twist op worker placement)
Photosynthesis (brainburner die heel goede comments krijgt)
Rajas of the ganges (van de makers van Het Dorp)
Reworld (Kramer & Kiesling)
Riverboat (worker placement van Michael Kiesling)
Summit: The Board Game (goede commentaren op BGG en solo mogelijkheid)
The Dutch East Indies (benieuwd naar dit spel van Martin)
Timebomb Evolution (ik ben fan van social deduction party games)
Torres (klassieker die ik nog niet heb gespeeld)
Wendake (worker placement)
Whistle Stop (een nieuwe twist op pick-up-and-deliver games)

De komende dagen/weken/maanden zullen er nog een hoop spellen bijkomen en waarschijnlijk ook een aantal spellen uit deze lijst verdwijnen.

Ik ben benieuwd naar jullie (voorlopig) lijstje? :wink:
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Bij mij gaat dat ook vrij snel:
Coöps, trick taking, bluffing, uitbreidingen, demo's vallen onmiddellijk af.
90min of langer valt af.
50€ of meer valt af.
Lelijke doos valt af (vrij oppervlakkig argument maar als ik een spel vaak ga spelen moet het er wel mooi uitzien).
Weinig interessant of vernieuwend thema (treinen, renaissance, zombies, vampieren enz) valt af.
5 of 5+ spelers krijgt sowieso wat meer aandacht, zeker 7+, omdat zo'n spellen gewoon gemakkelijker op tafel komen: een spel voor 4 spelers kan je niet spelen met 5, een spel voor 5 spelers wel met 4. :roll:
Van wat overblijft, lees ik snel de korte inhoud waarna ook dat spel snel afvalt of net blijft.
In het nieuwe format kan je gemakkelijk aanvinken wat wel en niet interessant is of 'undecided' en die laatste ga ik achteraf als er meer info te vinden is uitgebreider bekijken.

Van al de rest maak ik een Geeklist waarop de leden van mijn spelgroep reageren of ze het al dan niet ook gaan kopen (waarna het bij mij vaak wegvalt) of mee zouden willen spelen oid. Op die lijst ga ik proberen elke dag een nieuw spel toe te voegen tot de lijst klaar is, of tot de beurs begint, afhankelijk van het aantal interessante spellen :D https://boardgamegeek.com/geeklist/2292 ... essen-2017

Ik bekijk indien mogelijk ook de videoreviews van The GameBoy Geek: snelle bondige uitleg, duidelijk mening, plus- en minpunten en hij heeft ongeveer dezelfde smaak als ik.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

el_crosso schreef: Tabletoptogether heeft een geweldig tool die ik van harte kan aanraden.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
freeze schreef: Spiel '17 Preview is Live! :thumbup:

https://www.boardgamegeek.com/blogpost/ ... w-now-live
Rechtstreekse link naar beide tools:
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

The Iced One schreef: Bij mij gaat dat ook vrij snel:
Hé, dat lijkt mijn werkwijze wel!
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Mac-S schreef:
The Iced One schreef: Bij mij gaat dat ook vrij snel:
Hé, dat lijkt mijn werkwijze wel!
+1

Spellen voor alleen 1 of 2
spellen vanaf 4 of meer
partyspellen
kinderspellen
cooperatieve spellen
uitbreidingen
demo (geen verkoop)
Oude spellen maar door andere uitgever opnieuw in de Essen-lijst, afhankelijk van of het een goed spel is en herziene editie voordelen heeft op de twijfel lijst.
wargames
verzamelkaartspellen
zombie's en vampieren
SF (hele enkele keer toch door thema heen prikken maar komt zeer zelden tot een aanschaf)

Op dit moment al 237 ongelezen naar Ignore lijst verbannen, nog 155 te gaan en er komen er ook nog veel meer bij natuurlijk, waarvan ook de helft ook weer linea recta de vuilnisbak in kan.
Laatst gewijzigd door Bridget op wo 30 aug 2017, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody has the right to play...
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

111 op de totale lijst momenteel, niet slecht :D
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

Eerste keer naar Spiel en dat is toch wel een stevige portie huiswerk... Al zitten zweten & zwoegen op die BGG Preview. Gelukkig heb ik al veel must have's via Kickstarter besteld dus die hoef ik alvast niet te zien op Spiel. Ook de spellen die ik op lokale beurzen (Spel & Spellenfestival) kan bekijken, vallen af.

Short list:
* Whistle Stop
* Photosynthesis
* Pocket Mars
* Altiplano
* Meeple Circus
* Azul
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

Met een lijst (speel 2017 preview) die nu al 510 titels groot is, is een eerste grove selectie noodzakelijk. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik BGG het hele jaar door volg.

Spellen die direct afvallen voor mij zijn wargames en legacy games. Verder kijk ik naar de taal van het spel. Engelstalig heeft de voorkeur boven Duits. Daarnaast omdat ik veel solo speel is het belangrijk dat het solo gespeeld kan worden vanuit de box voor Spiel. Door het jaar heen komen er wel eens een variant op BGG waardoor een spel voor 2+ toch interessant wordt om aan te schaffen, maar voor Spiel ligt daar niet de focus op. Verder hou ik ook nog rekening met de spellen welke ik eventueel binnen onze club kan spelen. Je moet in mijn geval dan denken aan de titels die al veel buzz te weeg brengen in de aanloop van Spiel (eigenlijk door het jaar heen al) en die in max 90-120 minuten te spelen zijn. Veel daarvan worden geen must-haven, maar wil ik eventueel wel bekijken in Essen. En als laatste komen de spelontwerpers welke ik goede spellen vind maken op de lijst (denk aan Uwe). Mijn lijst gaat nu naar de 40 titels...

In de komende weken ga ik opnieuw door mijn selectie heen, en investeer ik meer tijd in onderzoek naar de spelmechanisme, het design, spelflow etc van het spel om tot een uiteindelijk lijst te komen. De lijst bevat nu 2 must-haven, en al 6 die ik pre-ordered (Kickstarters, of via een ander kanaal). Dus hopelijk blijft de schade dit jaar beperkt.

Daarnaast hou ik de no-shipping auction list in de de gaten. Daar komen hopelijk nog een paar spellen / uitbreidingen voorbij die ik tegen een leuke prijs op de kop kan tikken.

Verder vroeg mijn vrouw al of ik op Spiel ook een nieuwe kast kan kopen... Met mijn laatste aanwinsten heb ik toch een probleem thuis gecreëerd. Dus misschien moet ik in de komende periode ook maar eens kijken of ik van het een en ander afscheid kan gaan nemen :oops:
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Ik heb dit jaar zeer strenge eisen, een spel moet echt iets vervangen in mijn collectie voordat het wordt gekocht. Dus tot nu toe slechts 3 must haves (waarvan 2 uitbreidingen zijn voor concordia en power grid) en 6 spellen die interessant lijken, maar niet perse gekocht gaan worden.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik ben ook bezig met het bekijken en vullen van de bgg mathtrade voor spiel! Leuk om eens daaraan mee te doen na een aantal keer kleinschaliger met spsp en zuiderspel mee te hebben gedaan.
Misschien kom ik nu eens van mijn duitse Dominions af ;).
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Joverowa
Caballero

Bericht door Joverowa »

Ik deed het nog nooit en ben bang om aan die math trades te beginnen. al zou ik het wel willen. Waar vind je die voor Spiel? En ook voor Spel?
humske schreef: ik ben ook bezig met het bekijken en vullen van de bgg mathtrade voor spiel! Leuk om eens daaraan mee te doen na een aantal keer kleinschaliger met spsp en zuiderspel mee te hebben gedaan.
derodehazen.be
Afbeelding
Nivatra
Professor Pimpel

Bericht door Nivatra »

Joverowa schreef: Ik deed het nog nooit en ben bang om aan die math trades te beginnen. al zou ik het wel willen. Waar vind je die voor Spiel? En ook voor Spel?
humske schreef: ik ben ook bezig met het bekijken en vullen van de bgg mathtrade voor spiel! Leuk om eens daaraan mee te doen na een aantal keer kleinschaliger met spsp en zuiderspel mee te hebben gedaan.
Hier is de link naar die van Spiel:
https://boardgamegeek.com/geeklist/2290 ... de/page/1?

Ik heb er vorig jaar aan meegedaan en vond het een geweldige ervaring. Als ik de kans heb om de lijst te overlopen, doe ik ook weer mee, maar de tijd ontbreekt momenteel.
Afbeelding
Zzinderella
Professor Pimpel

Bericht door Zzinderella »

Iemand ook toevallig al een freebee/extra/promo list gezien op bgg?