Jaarlijstjes 2017

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

extatix
PIONier

Re: Jaarlijstjes 2017

Bericht door extatix »

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Indonesia — De tweede editie heeft wel dingetjes die beter kunnen, maar wat een heerlijk spel. Het spel werkt je eigenlijk nergens tegen. Het zijn de spelers die het je moeilijk maken. Zo hoort een spel. Briljant.
2. 18xx — Dit jaar ben ik geïntroduceerd in dit systeem en ik ben verkocht. 1846 was een leuke instapper, maar het was 1830 dat mijn interesse aanwakkerde. Zo bruut.
3. Mini Rails — Een spel waar je eigenlijk maar eigenlijk twee dingen kan doen zou niet zo intrigerend moeten zijn.
4. Calimala — Het hele spel kan me niet zo boeien. Het thema is weinig origineel. Maar het mechanisme waarbij anderen acties voor je kunnen triggeren en jijzelf voor anderen is fantastisch.
5. Dixit — Het leek me niets. Echt helemaal niets. Maar ik speelde het met de juiste groep en het was fantastisch.

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Ik zou hier Santorini moeten noemen, maar ik kies the Colonists. 4 Era's met 2 is precies goed. Duurt lang, maar niet té lang. Dit is de manier waarop ik het wil spelen.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spiel, Essen. Helaas is met 4 op pad gaan niet de sleutel tot succes omdat je dan moet wachten tot er echt een tafel vrij komt, maar met 2x2 is het echt leuk. De sfeer daar is ook gewoon fantastisch.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
De Dutch Heavy Cardboard Herd game days die we maandelijks doen met liefhebbers van het zwaardere spel. Het blijft toch lastig om de echt zware jongens op tafel te krijgen, maar hier lukt het prima.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:

Als ik 'm gespeeld zou hebben: The Climbers. Maar niet gespeeld en dan heb ik echt geen idee eigenlijk.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Majesty. Ik zat bij Lars hierboven aan tafel toen het gespeeld werd. Niemand vond het leuk. Volgens mij maak je bij dit spel ook gewoon kans als je constant de eerste beschikbare kaart raapt zonder te kijken wat het is.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:

Ik had geen verwachtingen, dus lastig te zeggen. Leuke mensen ontmoet. Leuke spellen gespeeld. Dat is waar het om draait.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:

Feudum & Rising Sun. Bijna zou ik Container noemen, maar die heb ik elders al in de originele versie gevonden, dus ik weet nog niet of ik de nieuwe editie ga houden.

Labels:
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Top 5 ontdekkingen voor 2017
1. Dracula's Feast - Een spel dat ik gekocht heb via kickstarter, en dat is altijd spannend. Hoe leuk gaat het echt zijn? Nog maar 1x gespeeld, maar het was beter dan verwacht. Een deductiespel waarbij iedereen mee blijft doen, je geholpen bent door een goed geheugen maar waar je uiteindelijk toch ook gewoon een gok moet wagen.
2. London - Lange tijd vermeden omdat de vormgeving me zo tegenstond, maar toch een keer gespeeld en ik was gelijk onder de indruk. En vervolgens komt er een nieuwe versie met spectaculaire illustraties. Gelijk besteld.
3. Flamme Rouge - Ik heb helemaal niets met spellen met een sportthema. Ik ga zelf af en toe fietsen, maar kijken naar de Tour of Giro kan ik me niet voor stellen. Veeeeel te saai. Dus Flamme Rouge sprak me niet aan, maar na aandringen van vrienden toch geprobeerd. En het spel zit zo goed in elkaar, en klopt ook volledig met het thema. Indrukwekkend ontwerp.
4. Scythe - Bevat zo veel aspecten die ik normaal vermijd in spellen: combat / dudes on a map, miniatures, hexes, player powers... maar blij dat ik deze toch een keer gespeeld heb, want het voegt al deze aspecten samen op zo'n manier dat ik als eurofan heel erg verbaasd was.
5. Tournay - Heel lang ongespeeld in de kast gestaan, en altijd bang dat het eigenlijk een slecht aftreksel zou zijn van Troyes. Maar het spel speelt vlot en geeft interessante keuzes.

En dan nog een kort lijstje voor de runner's up: Muse, Millions of Dollars, 10' to kill, Nyet!, Deep Sea Adventure, Unusual Suspects

Zonder twijfel Beyond Baker Street. Het is nu op Magic na mijn meest gespeelde spel. Heel goed met twee spelers, en veel variatie door de rolkaarten en mogelijkheid om de moeilijkheid in te stellen. Aanrader voor iedereen (maar helaas lastig te vinden in Nederland).

Helaas afgelopen jaar geen evenementen bezocht, behalve een bezoek aan Ducosim. Dus dat was gelijk het leukst! :P

Het eerste (en enige) potje Dracula's Feast waarbij na een paar rondes het spel voor iedereen klikt en er uiteindelijk meerdere mensen gaan staan om te zien wie als eerste alles goed heeft uitgevogeld.

London, Dracula's Feast & Muse
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Captain Sonar. Had hier misschien ook te hoge verwachtingen van, maar vond dat het spel echt uit elkaar viel op fouten die gemaakt worden. Ik had op een gegeven moment exact ontdekt waar het andere schip zich bevond, en kon ze feilloos volgen (de bewegingen werden afgeschermd door de rand van het bord & een eiland) maar de gevuurde torpedo raakte niets. En op dat moment weet je niet of je zelf iets hebt gemist, of dat het andere team vergeten is enkele commando's hard op te doen. Ik snap het idee van het spel, maar voor mij zou dit alleen maar werken als computerspel.
(En wil toch ook nog Pandemic Legacy: Seizoen 1 noemen. Eerste paar potjes waren heel gaaf, maar daarna raakte het speelplezier ondergesneeuwd door kleine regeltjes, uitzondering, vertaalfouten & willekeur.)

Had ik niet ingevoerd, maar in 2016 hoopte ik op een bezoekje aan Essen. Dat is helaas nog niet weer gelukt.

Hoop in 2018 wat verder te komen met eigen brouwsels & probeersels.
Verder titels die ik nu aan het bekijken ben: Crosstalk en Escape Plan, maar ik heb het niet echt bijgehouden afgelopen jaar.

De oude jaarlijstjes:
2016 / 2014 / 2011
Laatst gewijzigd door Wyckyd op za 06 jan 2018, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

kolibri-75 schreef: Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
-Ex Libris!
Wat een gedoe met die steeds wisselende doelkaarten, die ook nog eens onleesbaar waren. Zoveel moeite voor gedaan om het spel te bemachtigen in Essen... :cry:
Hehe, grappig, ik heb dat spel tweedehands van jou gekocht en het is mijn beste spel van 2017 :D Ik heb wel een oplossing bedacht voor het probleem dat jij aanhaalt waardoor het spel nu fantastisch speelt, echt een topper!
Afbeelding
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Ex Libris: niet gekocht in Essen wegens te duur, maar gelukkig achteraf wel tweedehands voor een schappelijke prijs kunnen kopen (bedankt Kolibri!). Heerlijk thema (een bibliotheek opbouwen), eenvoudige regels, maar toch veel om over na te denken, hoge herspeelbaarheid door de altijd andere beschikbare workerplacementspots, de grote hoeveelheid kaarten, de variabele overwinningsvoorwaarden en variable player powers. De humor in de titels op de kaarten is een leuk extraatje. Ook het feit dat sommige worker placementspots maar één ronde in het spel zijn en andere meerdere rondes beschikbaar blijven is briljant gevonden.
2. Five Tribes: opnieuw: eenvoudige regels, maar erg veel om over na te denken. Van de downtime waar iedereen over spreekt, heb ik nog nooit iets gemerkt in mijn 6 plays. Mooi artwork en kwalitatief materiaal. Ook dit spel is door de variabele opstelling elke keer anders en dat is voor mij erg belangrijk om een spel meermaals te spelen.
3. Chimera Station: workerplacement met een twist aangezien je je worker zelf kan upgraden om bepaalde acties beter te kunnen doen. Ook hier weer een variabele opstelling en veel strategieën om uit te proberen.
4. Joking Hazard: Met de juiste groep een ongelooflijk hilarisch spel. Lang geleden dat ik nog zo gelachen had. Groffe, cynische, racistische, seksistische humor, maar wat humor betreft kan ik veel verdragen. :mrgreen:
5. Meeple Circus: erg leuk dexterity spel, waarbij je ook nog eens wat moet nadenken. Dexterity games zijn 'by nature' doorgaans variabel en dus erg herspeelbaar. Mogelijk wordt ik dit na verloop van tijd wel beu, maar dat is voorlopig nog niet het geval.

Ik speel zelden met 2 spelers, maar als ik dan iets moet zeggen zal het toch Five Tribes zijn. Maar 2 keer met 2 gespeeld, maar doordat je beschikt over 2 pionnen biedt dit spel met 2 meer mogelijkheden tot tactisch spelen.

Ik zou hier graag Spiel zeggen, maar doordat ik daar dit jaar meer heb rondgelopen dan gespeeld omdat de spellen waar ik interesse voor had ver uit elkaar lagen en regelmatig bezet waren als we gingen kijken was dit toch minder. Daarom dat ik voor Spel Antwerpen kies, waar ik op zondag naar toe ging en het erg rustig was waardoor tweedehands bekijken en spelen erg vlot ging. Enkele leuke spellen gespeeld ook. Eigenlijk vind ik Spel wat spelen betreft altijd leuker dan Spiel, maar die laatste is qua ervaring wel leuker.

Dat zal toch wel mijn enige play van 'Joking Hazard' geweest zijn met 4 vrienden. Zoals ik bij de eerste vraag al zei, heb ik al lang niet meer zo gelachen. Voor wie het spel niet kent, het is erg vergelijkbaar (bijna een kopie qua speelstijl) van Cards against humanity: je hebt 7 kaarten vast met comicpanels van Cyanide & Happiness. De actieve speler draait één kaart van de stapel om en voegt uit zijn hand een panel ervoor of erna toe. De andere spelers kiezen daarna een kaart uit hun hand om de mop af te maken (punchline) waarna de actieve speler deze random omdraait en degene die hij het grappigste vindt kiest. Die kaart is een punt voor de eigenaar van de kaart. Als je elkaars gevoel voor humor wat kent en als dat wat in dezelfde lijn ligt, is het hilarisch als die twee kaarten omgedraaid worden en je echt de perfecte punchline vast hebt. Ik ging van vaak al dood van het lachen nog voor ik de kaart op tafel gelegd had. Zoals ook met Cards against Humanity het geval is, zeker en vast met de juiste groep te spelen. :wink:

Dat zal Viticulture Essential Edition geweest zijn: zoals elk spel van Stonemaier erg mooi en kwalitatief materiaal.

Er is niet echt iets waar ik hoge verwachtingen van had, erg tegengevalle, maar het minst leuke spel van het jaar zal zijn HUNGER: the sow zijn dat ik op Spiel speelde. Over een saai spel zonder beslissingen gesproken zeg. :lolno:

Geen verwachtingen gesteld.

Hopelijk komt 'Thrashing Dice: Assassin Edition' eindelijk uit :roll: Dat spel zit al twee jaar in development hell en de uitgever heeft al tientallen keren beloftes gedaan die nooit gevolgd worden. De laatste was dat alle backers hun spel voor Kerstmis zouden hebben, maar je raadt het al... Ik heb het spel nog steeds niet. Ik heb de first edition 'Thrashing Dice' en hoewel dat spel wat flaws had (vooral de regels) was dit een goed spel dat met wat tweaking nog veel beter zou kunnen worden. Ik kijk hier dus wel erg naar uit. Het thema is ook helemaal mijn ding, maar de dice placement is ook goed uitgewerkt. Alleen de puntenverdeling was serieus off balance en wat onthematisch.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Mac-S schreef: Wat was het leukste spellenevenement van 2017:
Een weekend in een bungalow met mijn vaste spellengroep en vele stapels spellen.
Wat openbare evenementen betreft: Spiel blijft onovertroffen vanwege de grootsheid.
Ah, deze heb ik niet genoemd in mijn lijstje, maar dat was inderdaad weer klassiek!
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

kolibri-75 schreef:

- Spiel in Essen. Dat was de eerste keer, ik zou twee dagen gaan. Maar dat liep wat anders. Ik zat door omstandigheden vast in Essen. Daarom maar 2 dagen extra naar Spiel gegaan. (dus 4 dagen in een hotel) Ik kon geen spel meer zien! :shock:
Haha je beschrijft hier een scenario wat voor veel hier een droom is volgens mij :P
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Hippe schreef: Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Pandemie Legacy als geheel. Zoveel gave momenten meegemaakt! Bizar
Even een vraag: speelde je met een vaste groep? En met hoeveel mensen waren de meeste potjes?
Ik heb het helemaal doorgespeeld samen met mijn vrouw, en ik heb het idee dat het leuker was geweest met meer spelers omdat je dan meer rollen kunt (moet) gebruiken.
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Top 5:
1. Ethnos Grootste verrassing van vorig jaar, heel veel variatie, speelt vlot, tactisch en strategisch, timing is belangrijk, simpele maar belangrijke beslissingen, toegankelijk...gewoon een zeer goed spel!
2. Mansions of Madness: Second Edition Eigenlijk een spel van 2016, maar vorig jaar pas kunnen spelen. De sfeer die het uitstraalt is immens, goede integratie van de app, verrassende wendingen, thematisch en mechanisch sterk.
3. Anachrony Dit spel heb ik op het einde van het jaar nog gespeeld en sindsdien is het mij blijven achtervolgen. Sterke worker placement met een zeer thematisch tijdreiselement. Niet simpel, enorm veel variatie en bovenop prachtig om naar te kijken.
4. Spirit Island Wat deze coöp zo speciaal maakt is de samenhang van de verschillende mechanismen met het thema. Elke speler heeft een totaal verschillende krachten en de synergie/planning tussen de spelers is cruciaal. Enorm moeilijk, prachtige artwork.
5. Too Many Bones Geen spel voor iedereen en zeker niet voor beginners, maar als je eenmaal je wat hebt verdiept in jouw karakter, ontdek je een zeer uniek rpg/dobbelstenen/avonturen/coöp spel met een grappig verhaallijn. Wat dit spel nog eens extra speciaal maakt, is dat je echt het gevoel krijgt dat je beter wordt en nieuwe eigenschappen kunt aanleren die het tactisch gedeelte zodanig verandert.

Ook nog een mooie vermelding voor Gloomhaven, Clans of Caledonia en Clank in Space.

Star Wars Rebellion gespeeld en ondanks dat ik sceptisch was over de hype, heb ik echt moeten toegeven dat het een fantastisch spel was. Dit is gewoonweg Star Wars in een doos qua thema, gevoel, mechanismen en vooral verhaal. Niet voor iedereen, niet goedkoop, maar voor de fans zeker een must om het te proberen.

Zomerspel heeft mij weer aangenaam verrast met een mooie en ruime locatie waar een zeer aangename sfeer hangt en met enorm vriendelijke speluitleggers en vrijwilligers. Zeker een aanrader al kan ik dit jaar niet aangezien ze hun datum hebben veranderd.

Twee spelmomenten zijn me vooral bijgebleven en dat zijn Pandemic Legacy en Time Stories door het episch karakter en het verhaal. Ook heb ik beide spellen gespeeld met mijn vriendin en dichte vriendin die het extra speciaal hebben gemaakt.

Artwork zou ik geven aan Anachrony
Spelcomponenten aan Too Many Bones

Century Spice Road en Altiplano. Van beide spellen iets meer verwacht, maar brachten maar weinig nieuwe elementen en waren gemiddeld op hun best.

Zeker en vast, heel veel nieuwe spellen kunnen spelen, heel veel gekende spellen opnieuw kunnen spelen, heel veel gelachen, heel veel plezier gemaakt. Topjaar!

Ik kijk het meest uit naar volgende spellen:
- Gaia Project
- 7th Continent
- Dinosaur Island
- Rising Sun
- Batman: Gotham City Chronicles
- Seventh Cross
- Edge of Darkness
- The Rise of Queensdale
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Wyckyd schreef: Even een vraag: speelde je met een vaste groep? En met hoeveel mensen waren de meeste potjes?
Ik heb het helemaal doorgespeeld samen met mijn vrouw, en ik heb het idee dat het leuker was geweest met meer spelers omdat je dan meer rollen kunt (moet) gebruiken.
Ik heb heel seizoen uitgespeeld met twee spelers, maar wel 4 karakters per spel. Eigenlijk doen we dat quasi altijd bij coops.
Ik wou per se heel de campagne dezelfde spelersgroep en dan is met twee het makkelijkste te regelen. Inderdaad zonde dat daardoor minder personages aan bod zouden komen, dus net daarom overtuigd voor 2 personages per speler te kiezen.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Filosoof schreef:
Wyckyd schreef: Even een vraag: speelde je met een vaste groep? En met hoeveel mensen waren de meeste potjes?
Ik heb heel seizoen uitgespeeld met twee spelers, maar wel 4 karakters per spel. Eigenlijk doen we dat quasi altijd bij coops.
Ik wou per se heel de campagne dezelfde spelersgroep en dan is met twee het makkelijkste te regelen. Inderdaad zonde dat daardoor minder personages aan bod zouden komen, dus net daarom overtuigd voor 2 personages per speler te kiezen.
Ah, dat hadden we misschien ook moeten doen. Maar voelt wel weer vreemder - je wil je toch ook wel echt verbinden met een karakter? Dus eentje hebben waarvan jij het gevoel hebt dat jij die 'bent'?
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Wyckyd schreef: Ah, dat hadden we misschien ook moeten doen. Maar voelt wel weer vreemder - je wil je toch ook wel echt verbinden met een karakter? Dus eentje hebben waarvan jij het gevoel hebt dat jij die 'bent'?
Dat is persoonlijk. Ik heb dat namelijk niet. Al komt dat ook wel omdat ik heel veel LOTR LCG speel en dan heb je 3 Heroes die je aanstuurt met een legertje allies.
Ook bij Flashpoint spelen we met 2, soms zelfs 3, per speler. Gewoon omdat je je anders "dood loopt" en natuurlijk ook omdat alle speciale eigenschappen cruciaal kunnen zijn.
Enkel bij een echte RPG sta ik erop slechts een karakter te spelen, want dan wil ik wel het gevoel hebben mee te groeien.
Ieder zijn ding dus :wink:
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

De top 5 ontdekkingen voor 2017:
Al met al vond ik 2017 qua nieuwe spellen geen topjaar, geen van de nieuwe releases zal naar verwachting mijn top 20 halen. Maar goede spellen zaten er zeker tussen!
1. Anachrony: Een zeer mooi uitgevoerd en erg leuk spelende worker placement, waarbij het tijdreis-thema op een mooie manier geïntegreerd is. Plus modules voor nog meer herspeelbaarheid!
2. Transatlantic: Veel vergeleken met Concordia, en terecht. Wat ik aan Transatlantic leuker vind is dat de kaarten alleen voor de acties dienen en niet als multiplier voor je punten. Dat maakt de keuze voor de actiekaarten leuker en belangrijker.
3. The Quest for El Dorado: Knizia komt eindelijk weer met een topper! Een race-deckbuilder die lekker vlot wegspeelt, toch boeiende keuzes biedt en waar je elkaar heerlijk in de weg kunt zitten! Wanneer komt de Nederlandse versie?
4. Slide Blast: Kwam bij Essen 2016 uit, ik heb hem begin dit jaar gespeeld en moest hem zelf ook hebben. Tegellegspel op een waterglijbaan, is zo uitgelegd en valt tot nog toe bij vrijwel alle groepen in de smaak.
5. SeaFall: Wordt op BGG veelvuldig neergesabeld maar de meningen daar geef ik inmiddels sowieso erg weinig meer om. Een spannend terugkerend avontuur met een vaste groep, waarbij elke partij wel leuke nieuwe dingen worden ontdekt.

Ik speel weinig met twee personen, go-to-game is dan nu in elk geval nog 7 Wonders Duel.

Uiteraard weer Spiel, al was het jaarlijkse tripje naar de Spieletreff Sauerland een goede tweede!

Ondanks (of misschien omdat?) ik zelden wargames speel was het een epische pot van The Napoleonic Wars die het meest is blijven hangen. De zeeslagen met Engeland, de onwaarschijnlijk succesvolle veldslag tegen Oostenrijk en Rusland, en de onverwachte vrede. Geweldig!

Anachrony absoluut, zeker met de prachtige miniaturen erbij.

Van de meeste spellen die ik niet leuk vond kon ik het al redelijk zien aankomen :wink: Ik heb op de valreep van het jaar nog Gaia Project kunnen spelen, en vond het op zich niet onaardig. Maar waar de plastic gebouwtjes en alle toegevoegde toeters en bellen vooral zijn in geslaagd is mij ervan overtuigen dat ik veel liever Terra Mystica speel!

Ik heb eindelijk The 7th Continent kunnen spelen, maar nog te weinig om het tot zijn recht te kunnen doen komen. Probleem is dat ik zo een avontuur veel leuker vind om met anderen te spelen ipv solo, maar een sessie neemt (ook door de spanning en verslavendheid) zoveel tijd in beslag dat er weinig anders gespeeld kan worden bij een spellenafspraak. Wellicht is het weekendje in de bungalow in februari weer een goed moment!

Ik kijk uit naar de levering van Imperial Struggle en Detective: City of Angels. Daarnaast wil ik met name recente aankopen John Company en Pericles (GMT) op tafel zien te krijgen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Ik heb in 2017 411 spellen gespeeld waarvan 137 die ik nog niet eerder heb gespeeld. Beetje overkill aan nieuwe spellen dit jaar, maar wel fun om zo veel verschillende spellen te testen.

Top 5:
1. Great Western Trail
Fantastisch spel met een interessante combinatie van spelelementen. Mombasa is ook erg gaaf, maar GWT vond ik iets beter.
2. Terraforming Mars
Thematisch gezien een gaaf spel en het speelt ook lekker weg. Ik hou van combo achtige card games, dus ik werd hier wel erg blij van. Doe mij maar een mooie deluxe versie trouwens, de components zijn matig.
3. FUSE
Leuke realtime dice game die ik dit jaar 37 keer gespeeld heb. Lekker snel, hectisch, maar toch in goede samenwerking om te kunnen winnen. Flatline is ook gaaf, maar deze kan ik echt een hele avond blijven spelen.
4. Nippon
Ik heb best een aantal spellen van what's your game gespeeld dit jaar en Nippon was met afstand de beste vond ik. Lekker veel mogelijkheden en strategische opties en leuke interactie op het bord. Niet het mooiste spel ter wereld...
5. Clank!
Door de naam had ik deze onterecht links laten liggen. Erg toffe deckbuilder die het genre verder helpt door deckbuilding te combineren met een soort van push your luck dungeon delving voor schatten. Erg fun en speelt lekker weg. Mystic Vale was ook erg cool, maar Clank! is overall toffer vind ik.

Honerable mentions voor Yokohama, Orleans, The Gallerist, Avenue, Santa Maria, Gloomhaven, Rajas of the Ganges en Keyper die ik ook allemaal fantastisch vond.

Ik denk dat ik Avenue het meest gespeeld heb met twee personen dit jaar. Lekker snel, simpel en gewoon fun.

Ik ben een fan van ducosim. Ik woon in Amersfoort, dus ik ga altijd wel even. Lekker rustig en gemoedelijk. Ik ben ook een dag in Essen geweest, was ook erg de moeite waard.

Ik denk het potje Indonesia dat ik speelde met 5 spelers. Een goede vriend van me had ons uitgenodigd en er niet bij gezegd dat het spel minimaal 4 uur duurt. Aangezien het ons eerste potje was deden we er 6 uur over en werd het serieus nachtwerk. Op die avond zelf was ik daar niet zo heel erg blij mee, maar achteraf kan ik er wel om lachen en het was echt een episch spel.
Met mijn vrouw tijdens de zomervakantie in Frankrijk in 10 dagen door pandemic legacy season 1 heen knallen was trouwens ook erg gaaf.

De tegels van Azul. Dinosaur Island vind ik erg gaaf met die foute jaren 80 stijl. Verder vond ik above and below en near and far erg mooie spellen.

Van de essen releases die ik heb gekocht waren dat dinosaur island (oninteressante worker placement met een gaaf thema) en transatlantic (nog niet bijna zo goed als concordia). Van de vele spellen die ik heb getest trok ik er een paar heel erg slecht. Subdivision (ondanks dat ik suburbia en ludwig echt heel gaaf vind), Eldritch Horror (random events overkill), bomb squad (combi hanabi en real time werkt niet) en yedo (je kan bij dit spel echt te hard genaaid worden door events en je tegenstanders).

Ik heb echt heel veel spellen gespeeld voor mijn gevoel dit jaar. Het was een jaar van veel testen, kopen en verkopen. Te weinig verdieping, veel nieuwe spellen. Erg leuk om te doen, al is het steeds leren van nieuwe regels wel een beetje vervelend op een gegeven moment. Ik heb relatief weinig met mijn vrouw gespeeld, maar wel een paar nieuwe mensen ontmoet waarmee ik regelmatig speel. Het was dus een ander jaar dan anders, maar wel zeker een goed spellenjaar.

Gentes staat wel op mijn radar, met name de TMG deluxe editie die naar kickstarter komt. Ik kijk nooit echt vooruit wat betreft bordspellen. Atrificial intelligence van de mannen van madeira lijkt met wel interesting moet ik zeggen....
Recent gespeeld:
Afbeelding
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

The Iced One schreef:
kolibri-75 schreef: Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
-Ex Libris!
Wat een gedoe met die steeds wisselende doelkaarten, die ook nog eens onleesbaar waren. Zoveel moeite voor gedaan om het spel te bemachtigen in Essen... :cry:
Hehe, grappig, ik heb dat spel tweedehands van jou gekocht en het is mijn beste spel van 2017 :D Ik heb wel een oplossing bedacht voor het probleem dat jij aanhaalt waardoor het spel nu fantastisch speelt, echt een topper!
Mooie oplossing! Was mijn grootste bezwaar om Ex Libris nogmaals op tafel te krijgen. Zou je deze misschien willen delen via BGG bv? Zou nuttig kunnen zijn voor andere spelers. Ik ben alvast geinteresseerd :clap:
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

murzim schreef: Mooie oplossing! Was mijn grootste bezwaar om Ex Libris nogmaals op tafel te krijgen. Zou je deze misschien willen delen via BGG bv? Zou nuttig kunnen zijn voor andere spelers. Ik ben alvast geinteresseerd :clap:
Bedankt! Dat delen op BGG staat op de planning, maar ik heb nog twee regelvraagjes gesteld die ik graag eerst beantwoord zou zien zodat ik de file ineens kan goed kan maken.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Wyckyd schreef:
Hippe schreef: Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Pandemie Legacy als geheel. Zoveel gave momenten meegemaakt! Bizar
Even een vraag: speelde je met een vaste groep? En met hoeveel mensen waren de meeste potjes?
Ja we hadden een vaste groep van 3 mensen. Ik ben het nu met een andere groep weer aan het spelen met 4 mensen. Ik denk wel dat het leuker is met iets meer mensen! Inderdaad door de meerdere rollen. en houd de groep hetzelfde. Tussentijds instappen is heeeeel lastige
Afbeelding