Azul
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Aarica
- PIONier
-
ThaHugeO
- Grote Dienaar
Re: Azul
Ja, dit mag! De enige ristrictie is dat je in een rij niet aan een kleur mag werken die in die rij al in je muur (rechts) zit.Aarica schreef: Hallo,
Sinds deze week hebben we Azul gespeeld met ons tweetjes.
Een heel leuk spel, maar we hebben toch vragen bij de spelregels.
Mogen we op de patroonlijnen (linkse vak dus) twee dezelfde kleur rijen plaatsen?
Bv. Rij 2; blauwe tegels en Rij 4: ook blauwe tegels
Groetjes!
-
Renehindriks
- Grote Dienaar
Huh?!? Volgens mij mag dit juist ábsoluut niet.. want je kan juist tactisch kiezen, zodat de ander met een kleur blijft zitten die hij/zij niet kwijt kan (en dus minpunten). Bovendien is het zéér onverstandig om te doen, want als je de rij vol krijgt kan je de tegel rechts niet meer kwijt en je blokkeert je rij voor een andere kleur.
Dus: nee, mag niet en is bovendien niet heel snugger
Dus: nee, mag niet en is bovendien niet heel snugger
-
wouterh
- Locomotief
Mag wel hoor. Als bv rij 2 vol ligt met rood, mag je gerust opnieuw rood verzamelen in rij 4 in dezelfde ronde. Gelet op de restrictie natuurlijk dat er in het rechter vak van rij 2 of 4 nog geen rode tegel ligt.
-
Kevin
- Hazelnoot Ridder
Ik heb het eens opgezocht en blijkbaar mag het wél? 
Er staat nergens dat het niet mag.
Bovendien zie je in onderstaand voorbeeld dat er 2 rijen met blauw gevuld zijn.
Dat wil zeggen dat ik Azul dus al bijna 20 keer fout gespeeld heb
aiaiaiaiai
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

Dat wil zeggen dat ik Azul dus al bijna 20 keer fout gespeeld heb
aiaiaiaiai
-
Pura Vida
- Kardinaal
Schrale troost misschien, maar wij hadden hetzelfde. Na weet ik hoeveel potjes (ik logde nog niks) zagen we pas dat voorbeeld. En toen ging het van: "huh? WTF? Mág dat?"Kevin schreef: Ik heb het eens opgezocht en blijkbaar mag het wél?
Dat wil zeggen dat ik Azul dus al bijna 20 keer fout gespeeld hebaiaiaiaiai
-
roubosga
- El Capitan
De gedachte dat dit niet zou mogen is gekomen omdat destijds op Spiel - toen Azul voor het eerst werd gedemood - er een demoër was die dit verkeerd heeft uitgelegd.
Op BoardGameGeek is er nog eens een hele discussie over geweest.
-
Kevin
- Hazelnoot Ridder
Ik voel me tóch getroost, merciPura Vida schreef:Schrale troost misschien, maar wij hadden hetzelfde. Na weet ik hoeveel potjes (ik logde nog niks) zagen we pas dat voorbeeld. En toen ging het van: "huh? WTF? Mág dat?"Kevin schreef: Ik heb het eens opgezocht en blijkbaar mag het wél?
Dat wil zeggen dat ik Azul dus al bijna 20 keer fout gespeeld hebaiaiaiaiai

-
ThaHugeO
- Grote Dienaar
With great power comes great responsibilityroubosga schreef: De gedachte dat dit niet zou mogen is gekomen omdat destijds op Spiel - toen Azul voor het eerst werd gedemood - er een demoër was die dit verkeerd heeft uitgelegd.
-
helena
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik zou niet weten waarom dit per definitie niet snugger zou zijn. Elke rij heeft (in geval van dit voorbeeld) een blauwe steen nodig, en de situatie kan zich best voor doen dat het slim is om alvast die kleur te pakken als dat zo uitkomt, juist vaak om te zorgen dat de ander niet genoeg stenen van die kleur heeft. Ik heb Azul al vaak gespeeld en ook vaak gewonnen waarbij ik niet schroom om een kleur in meerdere rijen te verzamelen. Dus OF mijn tegenstanders zijn nog dommer OF ik ben misschien toch snuggerRenehindriks schreef: Huh?!? Volgens mij mag dit juist ábsoluut niet.. want je kan juist tactisch kiezen, zodat de ander met een kleur blijft zitten die hij/zij niet kwijt kan (en dus minpunten). Bovendien is het zéér onverstandig om te doen, want als je de rij vol krijgt kan je de tegel rechts niet meer kwijt en je blokkeert je rij voor een andere kleur.
Dus: nee, mag niet en is bovendien niet heel snugger![]()
-
helena
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
En dat je maar één rij per beurt mag volmaken, stenen die je te veel pakt mag je niet in een nieuwe rij leggen maar gaan naar de vloerlijn. In een volgende beurt kun je wel in een andere rij een zelfde kleur leggenThaHugeO schreef:Ja, dit mag! De enige ristrictie is dat je in een rij niet aan een kleur mag werken die in die rij al in je muur (rechts) zit.Aarica schreef: Hallo,
Sinds deze week hebben we Azul gespeeld met ons tweetjes.
Een heel leuk spel, maar we hebben toch vragen bij de spelregels.
Mogen we op de patroonlijnen (linkse vak dus) twee dezelfde kleur rijen plaatsen?
Bv. Rij 2; blauwe tegels en Rij 4: ook blauwe tegels
Groetjes!
-
Kevin
- Hazelnoot Ridder
Net dan nog maar eens Azul op tafel gegooid. Het speelt toch anders met de juiste regels 
Maar hè, onze "huisregel" was ook niet slecht
Bedankt om dit uit te klaren!

Maar hè, onze "huisregel" was ook niet slecht

Bedankt om dit uit te klaren!
-
Phaedros
- Grote Dienaar
Exact! Soms kan het een groot voordeel hebben om een kleur voor de neus van een tegenstander weg te kapen, ook als je die al in een andere rij hebt liggen. Tegelijkertijd kan dit het voor jezelf lastiger maken om beide rijen vol te krijgen, maar dat maakt dit spel juist zo leuk en uitdagend.helena schreef:Ik zou niet weten waarom dit per definitie niet snugger zou zijn. Elke rij heeft (in geval van dit voorbeeld) een blauwe steen nodig, en de situatie kan zich best voor doen dat het slim is om alvast die kleur te pakken als dat zo uitkomt, juist vaak om te zorgen dat de ander niet genoeg stenen van die kleur heeft. Ik heb Azul al vaak gespeeld en ook vaak gewonnen waarbij ik niet schroom om een kleur in meerdere rijen te verzamelen. Dus OF mijn tegenstanders zijn nog dommer OF ik ben misschien toch snuggerRenehindriks schreef: Huh?!? Volgens mij mag dit juist ábsoluut niet.. want je kan juist tactisch kiezen, zodat de ander met een kleur blijft zitten die hij/zij niet kwijt kan (en dus minpunten). Bovendien is het zéér onverstandig om te doen, want als je de rij vol krijgt kan je de tegel rechts niet meer kwijt en je blokkeert je rij voor een andere kleur.
Dus: nee, mag niet en is bovendien niet heel snugger![]()
Laatst gespeeld: