De verrassing van Essen 2018

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ilse23
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Omdat spelen moet!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: De verrassing van Essen 2018

Bericht door Ilse23 »

Het lijkt me logisch dan weinig spellen de top 100 halen, er zijn ook maar 100 plekjes en al zo veel goede spellen op de markt van voorbijgaande jaren.
Innovatief daar volg ik wel in, maar dat maakt een spel voor mij niet beter of slechter.
Nuja ik ben in ieder geval erg benieuwd wat uiteindelijk de toppers zullen worden.

Zelf speelde ik er enkele die me wel konden bekoren:
Passing Through Petra
The Big Dig
Gugong
Pipeline (upcoming KS om in de gaten te houden)

Wat voor mij tegenviel en waar ik wel naar uitkeek was Futuropia.
Afbeelding

Labels:
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ilse, wij zijn niet de enige die dit zeggen. Ik heb een dag lang gedemoëd bij Clans of Caledonia en vrijwel iedereen die ik daar sprak zei dat er toch maar weinig spellen echt bovenuit staken en dat het ten opzichte van de afgelopen jaren een matig jaar was.
Dat betekent niet dat er alleen maar slechte spellen waren, dat zeker niet. Elk jaar komen er tientalen spellen uit die best de moeite waard waren. Zitten er echte toppers tussen? Maar heel weinig vermoedelijk.

Dit zie je oa in de ratings van de fairplay lijst. Een select groepje mensen met een fairplay-pas beoordeelt spellen en deze lijst wordt als representatief gezien voor welke spellen uiteindelijk ook echt goede ratings gaan krijgen (ze zitten vaak verrekte dicht in de buurt van BGG-ratings en zijn een veel betere graadmeter dan de boardgamegeek geekbuzz). Dit jaar hadden de gedeelde nummer 1s beide een 4.0 (uit 5) en was een 3.5 al goed genoeg om in de top 11 terecht te komen (waarbij gezegd dient te worden dat sommige spellen niet genoeg stemmen kregen, zoals Blackout, maar er vermoedelijk wel bij hadden gestaan; overigens vond ik Blackout wel goed maar veeeeeeeel te lang (demoër zijn 3,5 a 4 uur voor advanced players) voor wat het is. Elegante designs zijn nog niet aan Alexander Pfister besteed). Vorig jaar had de top 3 bijv. een 4.2 tot 4.4.

Van de top 11 heeft mijn groep er 5 gespeeld en gekeken bij nog een paar.
City of Rome (gedeeld 1e) was matig. Chaotisch, en niks nieuws.
Lift Off was aardig vormgegeven (je moet er van houden), maar duurde veel te lang voor wat toch betrekkelijk eenvoudig was. Erg generiek ook en thematisch zwak geïntegreerd.
Meeple Circus is wel een aardig spel, maar kwam in 2017 al uit, dus gek dat die er tussen staat.
Carpe Diem is redelijk, maar ziet er lelijk uit en is uiteindelijk een ongeïnspireerd tegellegspelletje.
Tudor is gimmicky. Plaats ringen om vingers. Uiteindelijk is het gewoon trackjes oprennen en setjes verzamelen, mehh.
De nieuwe Azul hoorde ik in mijn groep dan wel weer positieve dingen over.
Spring Meadow is het laatste hoofdstuk uit de tile laying trilogy van Uwe Rosenberg. Wel een van de beste, maar ook weinig vernieuwend en toch wel een flink uitgemolken concept.
The River is een uiterst simpel resource collection en tile building spelletje wat te weinig om het lijf heeft.

Niet gespeeld/bekeken uit fairplay lijst:
Belratti (andere winnaar) schijnt wel aardig te zijn, maar heel licht. Coimbra ben ik nog wel benieuwd naar (gekocht door iemand in m'n groep), NEOM weet ik niks over.

Andere spellen (die hoog scoren op de geekbuzz) :
- Chronicles of Crime ben ik nog wel benieuwd naar en is enigszins innovatief met app-integratie.
- Teotihuacan. Duurt veeeeeeeel te lang voor wat eigenlijk een simpel groot rondel-spel is. Collect resources, spend resources, rinse and repeat. booooring.
- Everdell is daarentegen erg leuk (kickstarter). Niks nieuws onder de zon, maar speelt erg fijn.
- Gugong op Noorderspel gespeeld en vond ik tegenvallen. Mechanisme met kaarten spelen is leuk, maar het onderliggende spel is eigenlijk gewoon (say it with me) collect resources and spend resources... thematisch flinterdun
- Newton. Ben ik nog wel benieuwd naar, helaas was die snel uitverkocht en daarna verdwenen van de demo-tafels.
- Railroad Ink. Een matige roll and write. Er is gewoonweg beter.
- Architects of the West Kingdom. Rules filmpje gezien. Kon me niet boeien. Inferieur aan Raiders of the North Sea, wat wel een redelijk spel is.
- Dice Settlers. Random dobbelspelletje. Echt een luck-fest. Even staan kijken en leek me niks aan.
- Barrage (nu op kickstarter, dus nog niet te kopen) was leuk hoorde ik van iemand uit m'n groepje.
- Underwater Cities. Gekocht, en lijkt me echt een leuk spel.
- Fuji. Leek me wel een interessant spel, maar niet in verdiept verder.
- Brass Birmingham. Nieuwe (kickstarter) variant van Brass. Spreekt me niet zo aan.
- Nemeton. Vond ik erg tegenvallen. Tegels aanleggen, bloemetjes spawnen, en rondrennen om daarmee iets te doen. Thematisch heel vaag. Zag er beter uit dan dat het was.
- Cryptid. Deze vond ik wel echt leuk. Een deduction-spelletje waarbij op 1 plaats op een kaart een monster zich bevind en je dit kunt deduceren door erachter te komen welke specifieke regels andere spelers hebben (slechte uitleg, I know). Erg interessant en werkt goed!

Verder nog:
- Orbis vond ik eenvoudig en fijn spelen. Ietwat underrated (al is het ook niks vernieuwend, deed me denken aan splendor).
- Ganymede vond ik ook wel aardig. Een klein engine-build spelletje waarin je meeples uiteindelijk in schepen wil lanceren. Vooral dat het zo snel speelt is een grote plus (thematisch en vernieuwend is het niet echt).
- Smartphone Inc.. Misschien wel de hidden gem. Ik was skeptisch tijdens de uitleg, maar het spel is gestroomlijnd en werkt thematisch best goed eigenlijk.
- Solenia vond ik wel aardig. Speel kaarten rondom een airship en krijg resources om daarmee opdrachten te vervullen. Ietwat generiek, en duurde iets te lang voor wat het was (had iets meer diepgang in gemogen).
- Fertility. Ook wel een hidden gem. Een spel waarin je eenvoudig door soort van domino-tegels aan te leggen resources verzameld, waarmee je gebouwen koopt die je volstopt met die resources om op diverse manieren punten te scoren. Speelde erg snel (potje duurde 35 minuten inclusief uitleg) en zaten toch best wat strategische/belangrijke keuzes in.
- Passing through Petra vond ik ook wel aardig, al vraag ik me af hoe geluksafhankelijk het is. Ik begon met een mooie setup en kon binnen notime 4 dingen droppen (we stopten bij 3, maar ik kon in 1 beurt er 2 droppen), terwijl een andere speler door een slechte setup er langer over deed. Ook denk ik dat het iets te repetitief is. Maar zou het zeker nog eens willen doen.

Dan heb ik toch al wel veel van de vooraf en tijdens Essen zelf genoemde toppers behandeld, en veel hiervan steken toch niet echt boven het maaiveld uit. Weinig echte kleppers, en weinig spellen waar we het over 5-10 jaar nog over gaan hebben.

We zullen moeten afwachten wat uiteindelijk de waarderingen worden, maar zelf (en ik hoor dit zoals gezegd van vele anderen) vond ik dit een tegenvallend jaar.
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel verschillende smaken. :)
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

el_crosso schreef: Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel verschillende smaken. :)
En toch, in wat ik hoor en zie in de eerste verslagen/ratings/reviews/statistieken, is het een matig jaar.

Smaken verschillen inderdaad, maar je kunt daar wel degelijk over twisten.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Ik zou zelf nog niet de conclusie willen trekken dat dit jaar minder/slechter was dan vorig jaar. Deels omdat ik inderdaad nog heel veel moet spelen: NEOM is de eerste keer erg goed bevallen (al loopt het niet over van originaliteit) en ben zeker nog benieuwd naar Newton, Teotihuacan en meer.

De andere reden is omdat ik juist 2017 een zwak jaar vond qua Essen releases, daar zat voor mij geen enkele topper tussen. Het leukste vond ik dan Heaven & Ale, maar die haalt mijn top 20 niet.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Robertopellizini schreef:
el_crosso schreef: Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel verschillende smaken. :)
En toch, in wat ik hoor en zie in de eerste verslagen/ratings/reviews/statistieken, is het een matig jaar.

Smaken verschillen inderdaad, maar je kunt daar wel degelijk over twisten.
Ja hoor, over twisten en gezellig over al deze meningen en ervaringen praten kan zeker, leuk juist. :wink:
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Even doorpakken dan; tijdens het lezen van deze fijne berichten vraag ik me af wat er eigenlijk van Spiel 2017 écht als topper is blijven hangen (zonder terug te zoeken, gewoon zo uit het hoofd).

Weten jullie het nog?
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Natuurlijk is het nog wat vroeg voor definitieve conclusies, maar eerste indrukken zijn ook wat waard. En mijn eerste indruk is ook dat dit een matig jaar was, maar die indruk had ik eigenlijk al voordat ik op donderdagochtend de Messe Essen binnenging.
Ik had op basis van de preview-lijst op BGG al een voorselectie gemaakt en alles wat me leuk leek had ook wel een "maar". Een overduidelijke topper was er nog niet (voor mij dan).

Uiteindelijk heb ik natuurlijk lang niet alles van mijn lijstje kunnen spelen, maar die topper zie ik nog steeds niet. Nou ben ik de laatste jaren best wel kritisch als het op nieuwe spellen aankomt - de laatste jaren zie ik gemiddeld twee toppers per jaar (rating 8 of hoger, uitbreidingen en tweede edities niet meegerekend), dus van twee naar nul is niet een hele grote stap achteruit, maar een stap vooruit kan ik het toch echt niet noemen.

Voor de volledigheid, mijn toppers van Spiel 2017 zijn Quest for El Dorado (weet niet of die als Spiel release telt, ik speelde hem daar voor het eerst in elk geval) en Wendake.
Mijn voorlopige topper van Spiel 2018 is Smartphone Inc. (Ja dat spel wordt vaker genoemd. Disclaimer: Bruno, robertopellizini en ik speelden dat samen in Essen, maar we waren er dus wel alle drie erg positief over.)
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

mazinho schreef: Even doorpakken dan; tijdens het lezen van deze fijne berichten vraag ik me af wat er eigenlijk van Spiel 2017 écht als topper is blijven hangen (zonder terug te zoeken, gewoon zo uit het hoofd).

Weten jullie het nog?
Quest for El Dorado en Rajas of the Ganges zou ik zeggen.
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Wij waren er voor het eerst in 5 jaar niet bij maar op basis van de preview vond ik dat niet zo jammer. Ik mik onder de 75 minuten en even geen coops meer.

Chronicles of crime heb ik via Kickstarter en ben ik zeer tevreden van.
Spirits of the forest ook via kickstarter. Leuk collection spel maar je hebt geen idee wie aan het winnen is. Dat is toch een minpunt.

Wou ik zien:
The estates
Solar city
Dicetopia

Iemand één van die 3 gespeeld?
Afbeelding
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

Amen!
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Mac-S schreef: Voor de volledigheid, mijn toppers van Spiel 2017 zijn Quest for El Dorado (weet niet of die als Spiel release telt, ik speelde hem daar voor het eerst in elk geval) en Wendake.
Goed om te horen! Iemand hier postte dat Wendake voor €30 aangeboden werd op Spiel 2018 en mijn maatje Felix van Paco Ŝako was zo vriendelijk om een doosje voor me op te halen. Tóch een potentiële topper te pakken en ik was er niet eens dit jaar ;)

Heb je de uitbreiding voor El Dorado gekocht?
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Even reageren via smartphone : gisteren Underwater cities gespeeld en dat gaat toch een topper worden denk ik. Beetje vergelijkbaar met Terraforming Mars. Alleen duurt hij net wat te lang, hoewel ik me nog bijlange niet verveelde, maar ik speel graag minstens 2 spellen op een avond :roll:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

ditterio schreef:
Bruno schreef: Het was een lauwe Spiel dit jaar met echt de saaiste spellen in de toplijsten. Bijna alle zogenaamde favorieten vielen tegen.
Welke vielen er dan tegen?
Niet alle spellen uit de BGG/Fairplay lijst heb ik gespeeld omdat ik ze óf na online playthroughs al uitgefilterd had als niet interessant, óf geen tafel kon bemachtigen wegens drukte. Daardoor heb ik Theotihuacan en Blackout: Hong Kong gemist. Grootste tegenvallers die ik speelde waren City of Rome en Carpe Diem. Respectievelijk slecht en saai. Bij beide spellen waren de andere spelers blij dat het voorbij was.

Maar ik heb nog nooit zulke gemiddeld lage cijfers genoteerd voor de 23 spellen die ik op Spiel speelde. Waarschijnlijk wordt ik kritischer hoor - maar ik ga m'n oudere spellen nu wel meer waarderen.

De positieve verrassing binnen de bekende namen was voor mij Azul 2.0. Ik verwachtte een cash grab van Kiesling, maar ik vond het scoringssysteem een stuk prettiger dan de eerste Azul. Helaas is 'ie qua uiterlijk niet zo mooi als de vorige Azul. (NB. Het was wel een béétje een melkkoe, want bij de stand stonden zowel Azul 1.0 als Azul 2.0 voor 40,- te koop. Niet bepaald wat je verwacht van een beursprijs.)

En ook Underwater Cities was wel aardig, maar niet helemaal wat ik er van hoopte. De tijd zal uitwijzen of dat een 7'tje blijft, want deze komt vermoedelijk nog wel eens op tafel.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is Barrage. Middelzwaar qua mechanieken, maar een behoorlijke hersenkraker qua planning. Ik was er op basis van previews enthousiast over, maar weet na twee ronden spelen nog niet goed hoe leuk ik het vind. Daar moet je misschien toch het complete spel voor spelen. Daarnaast zijn ze het spel nog aan het balanceren. Maar ja, het ziet er zo mooi uit...
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Iemand a pleasant journey to Neko gespeeld? Zag er heel leuk uit ...