Bij de spellenjury ken ik alleen de (immer sympathieke) Niels Pieterse.Erwin schreef:Staat gewoon op de SvhJ website: https://www.speelgoedvanhetjaar.nl/juryDierik schreef: Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de namen van de juryleden. Gewoon nieuwsgierig of er ook mensen bij zitten die wij kennen vanuit de spellenwereld.
Vanuit het verleden weet ik dat Ronald Hoekstra wel eens betrokken is geweest maar geen idee of dat nog zo is.![]()
Volgens mij is de jury dit jaar grotendeels gelijk aan vorig jaar.
Nominaties Speelgoed van het Jaar 2020 - Nederland
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Piet
- Beheerder
Re: Nominaties Speelgoed van het Jaar 2020 - Nederland
Labels:
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Die sturen toch al jaren niets in?WTULTC schreef:Wat mij gelijk opvalt is dat er geen spellen van White Goblin bij zitten. Het kan natuurlijk zijn dat ze niets hebben ingestuurd, maar bijv Tiny Towns had anders wel een nominatie verdiend wellicht of Rovers van de Noordzee (maar wellicht is dat spel al weer iets te oud).Thompson schreef: Wat zijn (internationaal?) wél goede nominaties wat dat betreft?
Misschien vinden ze het te duur?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Wat is er onafhankelijk aan een publieksprijs? Dat zijn toch vooral stemmen van liefhebbers en fans. Een uitgever met een groot adressenboek heeft de winst bij voorbaat al te pakken. Onafhankelijkheid is in mijn boekje onlosmakelijk verbonden aan een juryprijs met integere, deskundige journalisten.WTULTC schreef: Gelukkig komt er dit jaar eindelijk voor het eerst een echte eerlijke onafhankelijke spellenprijs aan die door het publiek bepaald gaat worden dacht ik.
Ik vind de jury van SvhJ niet onafhankelijk genoeg, omdat deze vooral is samengesteld uit mensen met commerciële belangen in de spellenbranche.
Afgezien daarvan ben ik het gezeur over de gekochte nominaties bij SvhJ wel een beetje zat. Die spellen gaan gewoon door een juryproces. Pas NA de beslissing moet je een bijdrage leveren, waarvoor je van alles en nog wat aan promotie terug krijgt.
-
Jerome
- Gouverneur
Het lijkt mij dat wij als bordspelhobbyisten niet tot de doelgroep horen van SvhJ.
Althans, ik sla er amper acht op.
De SdJ daarentegen vind ik elk jaar weer interessant, omdat er altijd weer titels genomineerd worden die (nog) niet in NL of internationaal uitgegeven zijn. Verder heb ik de ervaring dat je met de winnaars, met name die van de Kennerspiel des Jahres, altijd iets goeds in huis haalt.
Althans, ik sla er amper acht op.
De SdJ daarentegen vind ik elk jaar weer interessant, omdat er altijd weer titels genomineerd worden die (nog) niet in NL of internationaal uitgegeven zijn. Verder heb ik de ervaring dat je met de winnaars, met name die van de Kennerspiel des Jahres, altijd iets goeds in huis haalt.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Dat denk ik niet. Als ik als onafhankelijke spelliefhebber een rijtje genomineerde spellen zie voor de publieksprijs dan ga ik mij in alle spellen verdiepen voordat ik mijn stem uit zal brengen. Een uitgever met een groot adressenboek kan alleen maar de consument erop wijzen dat hun spel is genomineerd, maar dat wil nog niet zeggen dat de consument op dat spel zal stemmen. Stel ik zou nieuwsbrieven krijgen van alle bordspeluitgevers met daarin hun nominatie, dan kan toch uiteindelijk maar op 1 van de genomineerde spellen mijn stem uitbrengen.Erwin schreef:Wat is er onafhankelijk aan een publieksprijs? Dat zijn toch vooral stemmen van liefhebbers en fans. Een uitgever met een groot adressenboek heeft de winst bij voorbaat al te pakken. Onafhankelijkheid is in mijn boekje onlosmakelijk verbonden aan een juryprijs met integere, deskundige journalisten.WTULTC schreef: Gelukkig komt er dit jaar eindelijk voor het eerst een echte eerlijke onafhankelijke spellenprijs aan die door het publiek bepaald gaat worden dacht ik.
Nu ik de jury zie van Speelgoed van het Jaar kun je daar ook een beetje vraagtekens bij zetten. Voor een bordspellenwinkel (en die zitten er een aantal bij) is het natuurlijk veel meer wenselijk voor zijn winkel dat een bordspel wordt genomineerd dan bijv. een pop die hij niet verkoopt in zijn winkel. Ook wat dat betreft kun je zo je vraagtekens zetten bij de onafhankelijkheid van de jury.
Eigenlijk is het beter om met Speelgoed van het Jaar gewoon te stoppen of de bordspellen als een losstaande categorie te gaan zien. Eigenlijk is Spel van het Jaar (dat ieder jaar bij SpellenSpektakel bekend wordt gemaakt) al voldoende en zouden bordspellen helemaal niet genomineerd kunnen worden voor Speelgoed van het Jaar.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Ik kan wel beamen wat Jerome hierover zegt. Deze speelgoedprijs doet mij niets eigenlijk. Alles staat door elkaar heen, dat betalen is natuurlijk onzin en jury onafhankelijkheid zal wel altijd een punt van discussie zijn. SdJ en NSP zijn voor mij veel betere aanwijzingen voor goede spellen. Als je die lijstjes ziet van afgelopen jaren, dan hebben ze maar heel zelden de plank misgeslagen.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Kan me nog 1 jaar goed herinneren. De jury keek naar kinderen die met het speelgoed speelden en hoe ze erop reageerden. Was item op het nieuws.
De lerares legde in de klas een hele dure robot die zelf kon praten uit zichzelf en allerlei knopjes had. Echt heel duur speelgoed wat weinig ouders voor hun kind zouden kopen gezien het prijskaartje.
Op een andere tafel lag een doos van het bordspel El Gaucho. Zo van zoek het uit kinderen. Ga maar lekker de handleiding zelf op je gemak lezen en uitleggen aan je klasgenootjes hoe het spel in elkaar zit terwijl jullie andere klasgenootjes met de robot spelen.
Het was geen verassing dat de jury opmerkte dat de robot meer aandacht kreeg van de kinderen.
De lerares legde in de klas een hele dure robot die zelf kon praten uit zichzelf en allerlei knopjes had. Echt heel duur speelgoed wat weinig ouders voor hun kind zouden kopen gezien het prijskaartje.
Op een andere tafel lag een doos van het bordspel El Gaucho. Zo van zoek het uit kinderen. Ga maar lekker de handleiding zelf op je gemak lezen en uitleggen aan je klasgenootjes hoe het spel in elkaar zit terwijl jullie andere klasgenootjes met de robot spelen.
Het was geen verassing dat de jury opmerkte dat de robot meer aandacht kreeg van de kinderen.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Weet je nog dat De Ontembare Stad de NSP won? Toen was de NSP nog een publieksprijsWTULTC schreef:Dat denk ik niet. Als ik als onafhankelijke spelliefhebber een rijtje genomineerde spellen zie voor de publieksprijs dan ga ik mij in alle spellen verdiepen voordat ik mijn stem uit zal brengen. Een uitgever met een groot adressenboek kan alleen maar de consument erop wijzen dat hun spel is genomineerd, maar dat wil nog niet zeggen dat de consument op dat spel zal stemmen. Stel ik zou nieuwsbrieven krijgen van alle bordspeluitgevers met daarin hun nominatie, dan kan toch uiteindelijk maar op 1 van de genomineerde spellen mijn stem uitbrengen.Erwin schreef:Wat is er onafhankelijk aan een publieksprijs? Dat zijn toch vooral stemmen van liefhebbers en fans. Een uitgever met een groot adressenboek heeft de winst bij voorbaat al te pakken. Onafhankelijkheid is in mijn boekje onlosmakelijk verbonden aan een juryprijs met integere, deskundige journalisten.WTULTC schreef: Gelukkig komt er dit jaar eindelijk voor het eerst een echte eerlijke onafhankelijke spellenprijs aan die door het publiek bepaald gaat worden dacht ik.
Nu ik de jury zie van Speelgoed van het Jaar kun je daar ook een beetje vraagtekens bij zetten. Voor een bordspellenwinkel (en die zitten er een aantal bij) is het natuurlijk veel meer wenselijk voor zijn winkel dat een bordspel wordt genomineerd dan bijv. een pop die hij niet verkoopt in zijn winkel. Ook wat dat betreft kun je zo je vraagtekens zetten bij de onafhankelijkheid van de jury.
Eigenlijk is het beter om met Speelgoed van het Jaar gewoon te stoppen of de bordspellen als een losstaande categorie te gaan zien. Eigenlijk is Spel van het Jaar (dat ieder jaar bij SpellenSpektakel bekend wordt gemaakt) al voldoende en zouden bordspellen helemaal niet genomineerd kunnen worden voor Speelgoed van het Jaar.

-
Erwin
- Nieuwsreporter
Ik heb warme herinneringen aan de complottheorieën en klaagzangen van veelspelers die het niet trokken dat zo'n lichte nieuwkomer er met hun prijsje vandoor ging. Tja, die nieuwe uitgever Hans van Tol was zo'n beetje de enige die zijn nominatie serieus nam en er trots ruchtbaarheid aan gaf. En dat had effect bij een publieksverkiezing voor een toen nog piepkleine kiezersgroep.BaSL schreef: Weet je nog dat De Ontembare Stad de NSP won? Toen was de NSP nog een publieksprijs
In de jaren erna werd de kiezersgroep groter en wat minder kwetsbaar, tot 999 Games actiever werd op de socials en met e-mail nieuwsbrieven kwam. Een keurig neutraal verwoorde nieuwsbrief van 999 Games (dat deden ze altijd erg netjes) leidde omstreeks 2010 standaard tot een stortvloed aan stemmen op veelal één genomineerde 999 titel (en meestal geen enkel ander spel). Deze stemmenstroom van fans van deze uitgever duurde een of twee dagen. Daarna stond de winnaar eigenlijk al vast. Dat was in mijn optiek het faillissement van de NSP als publieksverkiezing. Mooi dat de organisator er een juryprijs van heeft gemaakt.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Het was een mooie actie van Hans, maar zulke zaken geven de zwakke plek weer van een publieksprijs. Zeker als de groep relatief klein is.