(BGA) BoardGameArena - BordSpelMania Fans groep - kom er bij

Bord- en kaartspellen voor op je PC & apps voor je smartphone

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Thompson
Matroos

Re: (BGA) BoardGameArena - BordSpelMania Fans groep - kom er

Bericht door Thompson »

Kire schreef:
Dierik schreef: Fijn! Misschien een idee om bovenin dit topic een poll aan te maken?
Ik heb in het begin van dit draadje al de namen toegevoegd van de huidige leden van de BGA groep. Van diegenen van wie ik ook de naam op BSM ken, heb ik die ook toegevoegd. Dit helpt als we elkaar ontmoeten op BGA. Ontbrekende namen mogen hieronder toegevoegd worden!

Ik zal dit weekend eens uitzoeken hoe ik een poll moet maken en ook al een voorstel voor een digital spelavond voorbereiden.

Indien iemand hier ervaring mee heeft, mag hij of zij me altijd tips bezorgen hoe dit best aan te pakken.
Ideeën en vragen die ik al had:

- Datum prikken
- Welbepaald begin-uur vastleggen (20h?)
- Op voorhand al vragen wie welk spel wil spelen?
- Een beperkt aantal spellen op voorhand vastleggen (bijv. niet te moeilijk, niet te lang en met minstens 4 spelers te spelen)
- Een aantal premium spelers bepalen die een tafel willen hosten. Het voordeel van een premium speler aan tafel is dat de chat geactiveerd kan worden en er live gebabbeld kan worden in gewenst)
- Een kort verslagje achteraf op BSM schrijven en iedereen de kans geven zijn of haar ervaring te delen
- ...??

Alle feedback is meer dan welkom!
Leuk idee!
Ik ben premium lid en kan dus eventueel hosten. Niet in super veel spellen ervaren maar dat komt wel goed.

Kan zelf nooit op dinsdag/donderdag, de overige dagen in 80% van de gevallen wel.

Van te voren een selectie maken die dan eventueel per avond verschillend is (en bij succes kan een spel dan terugkerend zijn/blijven) lijkt me een goed idee. Er staan inmiddels vrij veel games op BGA en dat kan anders nogal wat gedoe/vertraging opleveren als dat op de avond zelf allemaal nog moet worden uitgezocht.

Ik nomineer zelf graag 7 Wonders, King Domino en Stenen Tijdperk. Alle 3 spellen die niet al te ingewikkeld zijn, geschikt zijn voor minimaal 4 spelers, een redelijke speelduur hebben (15~45 min) en m.i. ook goed werken op BGA.
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Kire »

Thompson schreef: Leuk idee!
Ik ben premium lid en kan dus eventueel hosten. Niet in super veel spellen ervaren maar dat komt wel goed.

Kan zelf nooit op dinsdag/donderdag, de overige dagen in 80% van de gevallen wel.

Van te voren een selectie maken die dan eventueel per avond verschillend is (en bij succes kan een spel dan terugkerend zijn/blijven) lijkt me een goed idee. Er staan inmiddels vrij veel games op BGA en dat kan anders nogal wat gedoe/vertraging opleveren als dat op de avond zelf allemaal nog moet worden uitgezocht.

Ik nomineer zelf graag 7 Wonders, King Domino en Stenen Tijdperk. Alle 3 spellen die niet al te ingewikkeld zijn, geschikt zijn voor minimaal 4 spelers, een redelijke speelduur hebben (15~45 min) en m.i. ook goed werken op BGA.
Bedankt voor je voorstel! Hiermee ben je nu officieel de host voor tafel 1. :-)
Zelf wil ik ook wel een tafel 'hosten'

Ik kijk er al naar uit!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik ben ook premium lid en doe graag mee. (z0wel hier op BSM als BGA humske)

maandag of woensdagavonden komen mij ook het best uit. Komende week zouden er daar wel een van beide van kunnen (ben nu allebei nog vrij).

Ik ken inmiddels aardig wat spellen, vind het ook geen probleem om uit te leggen. Maar dit doe ik dan liever wel via een praatkanaal en niet via typen. Dat werkt niet. Dus ik ben zo vrij geweest om ook gelijk een Bordspelmania BGA server aan te maken op discord, voor diegenen die ook via dat kanaal met elkaar in contact wensen te komen :).

https://discord.gg/Sytrf2
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

humske schreef: ik ben ook premium lid en doe graag mee. (z0wel hier op BSM als BGA humske)

maandag of woensdagavonden komen mij ook het best uit. Komende week zouden er daar wel een van beide van kunnen (ben nu allebei nog vrij).

Ik ken inmiddels aardig wat spellen, vind het ook geen probleem om uit te leggen. Maar dit doe ik dan liever wel via een praatkanaal en niet via typen. Dat werkt niet. Dus ik ben zo vrij geweest om ook gelijk een Bordspelmania BGA server aan te maken op discord, voor diegenen die ook via dat kanaal met elkaar in contact wensen te komen :).

Ik heb me net aangemeld op Discord maar heb geen idee wat dit is of hoe het werkt. Kan iemand dit kort uitleggen. Hoe gebruik je dit tijdens een spel. Zit elke tafel dan op een apart 'kanaal' ? Hoe zorg je daarvoor?
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Gezien de positieve feedback stel ik voor nu maandagavond 31 augustus om 20h00 een eerste digitale BSM spelavond te organiseren, bij wijze van eerste test.

Praktisch gezien lijkt het me een goed idee om op voorhand de tafelsamenstellingen vast te leggen en dat iedereen die mee wil doen, zorgt dat hij aangesloten is bij de BordSpelMania Fans groep. De tafel hosts kunnen dan de avond zelf manueel hun tafel samenstellen en via de instellingen de deelname beperken tot BSM fans leden. De hosts kunnen de spellen eventueel zeer kort uitleggen, maar het zou toch goed zijn dat je kiest voor spellen die je al eerder gespeeld hebt (digitaal of ‘in het echt’) of waarvan je op voorhand de spelregels doorgenomen hebt.

Ik vermoed dat we met 3 tafels voldoende zullen hebben.

Ik heb hieronder een voorstel voor de tafel/spellen verdeling. Thomson en Humske, lukt het voor jullie? Humske kan je, indien het voor je past, ook enkele spellen voorstellen die je aan je tafel wil spelen en eventueel kan uitleggen? Iedereen kan dan inschrijven voor een tafel in functie van de eigen voorkeur. Indien we niet aan voldoende spelers geraken voor 3 tafels, kunnen we maandag nog herschikken indien nodig.

We kunnen de volgende dagen nog gebruiken om praktische dingen af te spreken zoals het gebruik van Discord bijv. Het is me bijv. nog niet duidelijk wat het voordeel is van Discord ten opzichte van de audio-chat functie in BGA zelf

Tafel 1: King Domino, Stenen Tijdperk, 7 Wonders,
- Thompson (host)
- …
- …
- …

Tafel 2: Sint-Petersburg, Buttons, Presidenten, Butterfly
- EriBus (host)
- …
- …
- …

Tafel 3: race for the galaxy, potion explosion, kingdom builder, love letter, 6 nimmt, chakra, sushi go, for sale.
- Humske (host)
- ...
- ...
- ...

Wat denken jullie van dit voorstel?

Ik kijk er naar uit!
Laatst gewijzigd door Kire op do 27 aug 2020, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
humske

Bericht door humske »

Kire schreef: Gezien de positieve feedback stel ik voor nu maandagavond 31 september om 20h00 een eerste digitale BSM spelavond te organiseren, bij wijze van eerste test.

P
klinkt goed! Ik ben er voor in.

Qua spellen zijn mogelijk voor mij in dit genre qua zwaarte, anders dan hierboven al genoemd:
race for the galaxy, potion explosion, kingdom builder, love letter, 6 nimmt, chakra, sushi go, for sale. (7 wonders, stenen tijdperk, kingdomino kunnen ook)
Laatst gewijzigd door humske op do 27 aug 2020, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding
humske

Bericht door humske »

Kire schreef:
humske schreef: ik ben ook premium lid en doe graag mee. (z0wel hier op BSM als BGA humske)

Ik heb me net aangemeld op Discord maar heb geen idee wat dit is of hoe het werkt. Kan iemand dit kort uitleggen. Hoe gebruik je dit tijdens een spel. Zit elke tafel dan op een apart 'kanaal' ? Hoe zorg je daarvoor?
discord is net zoiets als skype / ms teams / zoom waarbij dit vaak voor bij het gamen gebruikt wordt. In de server is er een algemene chat waar je berichtjes kan plaatsen, en ik heb 3 spraakkanalen voor speltafels gemaakt. Als we maandag dan gaan spelen en er zijn anderen die dat ook gebruiken, kunnen we dat voor spraak gebruiken. Ik vind het persoonlijk wel gezellig om ook met elkaar te kunnen kletsen tijdens een spelletje.

Discord is voor mij persoonlijk erg fijn omdat ik slechthorend ben en je bij de mensen individueel het volume harder of zachter kan zetten. Dus stemmen die ik slechter hoor kan ik dan harder zetten terwijl de rest op hetzelfde volume blijft.

Afbeelding
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Humske, bedankt voor de uitleg en voor het spelen! Het was leuk. Tot maandag!
humske

Bericht door humske »

Kire schreef: Humske, bedankt voor de uitleg en voor het spelen! Het was leuk. Tot maandag!
eensgelijks!

Afbeelding
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Ik ben ook al langer lid van BGA en daarnaast speel of speelde ik ook een aantal spellen op Boitejeux (Concordia, Castles of Burgundy, Mykerinos, Cities en Alhambra bijvoorbeeld). Op BGA speel ik vooral spellen als Troyes, Tournay, Terra Mystica, Keyflower, Russian Railroads, Puerto Rico, Take 5! en sinds kort Amyitis en City of the Big Shoulders. Daarnaast heb ik 7 Wonders en Stenen Tijdperk wel in real time gespeeld.

Maandag 31 september?
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Harleyman schreef: Ik ben ook al langer lid van BGA en daarnaast speel of speelde ik ook een aantal spellen op Boitejeux (Concordia, Castles of Burgundy, Mykerinos, Cities en Alhambra bijvoorbeeld). Op BGA speel ik vooral spellen als Troyes, Tournay, Terra Mystica, Keyflower, Russian Railroads, Puerto Rico, Take 5! en sinds kort Amyitis en City of the Big Shoulders. Daarnaast heb ik 7 Wonders en Stenen Tijdperk wel in real time gespeeld.

Maandag 31 september?
Oops, aangepast! Bedankt voor het melden. Speel je mee?

Hoe speelt Boitejeux? Gelijkaardige user interface?
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Kire schreef: ...
We kunnen de volgende dagen nog gebruiken om praktische dingen af te spreken zoals het gebruik van Discord bijv. Het is me bijv. nog niet duidelijk wat het voordeel is van Discord ten opzichte van de audio-chat functie in BGA zelf
...
Discord is gratis te gebruiken. De audio-chat van BGA is volgens mij uitsluitend voor Premium-spelers.
Afbeelding
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

humske schreef: Dus ik ben zo vrij geweest om ook gelijk een Bordspelmania BGA server aan te maken op discord, voor diegenen die ook via dat kanaal met elkaar in contact wensen te komen :).

Is het exclusief voor BGA? Want ik wil best spelen met anderen, maar ik ben niet zo van BGA. Misschien kunnen andere vormen van smanespelen ook plaats hebben op die discord? Bijvoorbeeld Tabletop simulator, Tabletopia of volledige digitale implementaties van spellen?
Afbeelding
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Kire schreef:
Harleyman schreef: Ik ben ook al langer lid van BGA en daarnaast speel of speelde ik ook een aantal spellen op Boitejeux (Concordia, Castles of Burgundy, Mykerinos, Cities en Alhambra bijvoorbeeld). Op BGA speel ik vooral spellen als Troyes, Tournay, Terra Mystica, Keyflower, Russian Railroads, Puerto Rico, Take 5! en sinds kort Amyitis en City of the Big Shoulders. Daarnaast heb ik 7 Wonders en Stenen Tijdperk wel in real time gespeeld.

Maandag 31 september?
Oops, aangepast! Bedankt voor het melden. Speel je mee?

Hoe speelt Boitejeux? Gelijkaardige user interface?
BGA is zondermeer de beste van de 3 die ik ken en waarop ik speel (BGA, Yucata en Boitejeux). Yucata en Boitejeux ogen erg strak, maar esthetsich net zo Duits en strak als bijvoorbeeld een spel van Kramer & Kiesling of Feld. Het verschil zit hem er vooral in dat beiden ook weer heel veel andere bordspellen aanbieden en turn-based zijn.

Ik doe ook wel graag mee aankomende maandag.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
humske

Bericht door humske »

pieter.schutz schreef:
humske schreef: Dus ik ben zo vrij geweest om ook gelijk een Bordspelmania BGA server aan te maken op discord, voor diegenen die ook via dat kanaal met elkaar in contact wensen te komen :).

Is het exclusief voor BGA? Want ik wil best spelen met anderen, maar ik ben niet zo van BGA. Misschien kunnen andere vormen van smanespelen ook plaats hebben op die discord? Bijvoorbeeld Tabletop simulator, Tabletopia of volledige digitale implementaties van spellen?
wat mij betreft staat het open voor bordspelmania algemeen om te kletsen/oproepjes te doen samen te spelen, ongeacht het medium waar het spel gespeeld wordt. Tabletop simulator speel ik zelf ook wel eens, dan is discord ook een fijne feature erbij inderdaad.

Overigens qua spellen speel ik (oa op bga) ook wel zwaardere spellen, maar ik had begrepen dat we voor een eerste avond vooral wat lichtere dingen zouden spelen om elkaar wat te leren kennen en het laagdrempelig te houden.

Afbeelding
Plaats reactie