Nu je het zo vraagt, ja dat staat me bij Pandemic ook een beetje tegen. Maar die spellen zijn wel véél soepeler, en bovendien makkelijk met kinderen te spelen. Maar inderdaad: de basis vind ikzelf ook maar zo zo. Schuiven met blokjes en omdraaien van kaarten. Rising tide is thematisch dan weer zó sterk dat het weer leuk wordt. Dat lukt bij Spirit Island duidelijk niet. Althans niet bij mij.Edwin84 schreef:Uitgaande van die gedachte: Wat vindt je dan van Pandemic?Pura Vida schreef:Ja, jammer is het wel. Misschien, zat ik net te denken, is het ook nog iets anders. Het thema zelf is negatief. Je vecht tégen iets, je breekt af, probeert te vernietigen. Misschien is dat nog wel wat me het meeste tegenstaat eigenlijk. Verreweg de meeste spellen die ik graag speel, zijn juist opbouwend van aard en positief.usurper schreef: Precies het gevoel wat ik er ook bij had.
Spirit Island?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Pura Vida
- Kardinaal
Re: Spirit Island?
Labels:
- Bratatata
- Locomotief
Spirit Island vind ik echt fantastisch. Mocht iemand door dit topic heen bladeren en het hierdoor laten liggen, geef het een kans. Maar dit is wel een spel met een (zeer) hoge complexiteit.
Dit spel is geweldig zowel als solo als coöp. Coöp zou ik het met maximaal 3 spelen (6 spelers met de uitbreiding zou ik nooit aan beginnen). 2 personen, 2 spirits ieder is de beste gezamenlijke puzzelervaring die er is. Met 'how to play' op YouTube kom je wel makkelijker op gang dan met het rulebook.
Start met een spirit en dan wel: Lightning's Swift Strike zonder Blighted Island rules, scenario of adversary. Alles hier is vrij rechttoe rechtaan en met de special rule van LSS, kom je zelden in de knoop met langzaam versus snel. Als je 2/3 potjes hebt gespeeld, probeer dan een andere spirit als River Surges of Vital Strength of the Earth. Probeer dan pas Ocean's Hunger of Shadows Flicker (op de een of andere manier staat in de rulebook dat dit een beginners spirit is, maar dat is ze niet).
Je ziet na een paar potje (met bovenstaande spirits) dat het eigenlijk niet zo moeilijk meer is om te winnen in standaard modus. Dan kun je adversaries of scenario's toevoegen en meerdere spirits tegelijk spelen.
Spelen met 2 of 3 spirits tegen een hoog level adversary win je altijd maar op het nippertje (als je al wint). Een fantastisch spel met een fantastische ervaring.
Dit spel is geweldig zowel als solo als coöp. Coöp zou ik het met maximaal 3 spelen (6 spelers met de uitbreiding zou ik nooit aan beginnen). 2 personen, 2 spirits ieder is de beste gezamenlijke puzzelervaring die er is. Met 'how to play' op YouTube kom je wel makkelijker op gang dan met het rulebook.
Start met een spirit en dan wel: Lightning's Swift Strike zonder Blighted Island rules, scenario of adversary. Alles hier is vrij rechttoe rechtaan en met de special rule van LSS, kom je zelden in de knoop met langzaam versus snel. Als je 2/3 potjes hebt gespeeld, probeer dan een andere spirit als River Surges of Vital Strength of the Earth. Probeer dan pas Ocean's Hunger of Shadows Flicker (op de een of andere manier staat in de rulebook dat dit een beginners spirit is, maar dat is ze niet).
Je ziet na een paar potje (met bovenstaande spirits) dat het eigenlijk niet zo moeilijk meer is om te winnen in standaard modus. Dan kun je adversaries of scenario's toevoegen en meerdere spirits tegelijk spelen.
Spelen met 2 of 3 spirits tegen een hoog level adversary win je altijd maar op het nippertje (als je al wint). Een fantastisch spel met een fantastische ervaring.
- Infyra
- Grote Dienaar
- Contacteer:
Eens met hierboven, Spirit Island is geweldig, misschien wel de beste coop tot nu toe.
Als je zonder adversary speelt zou je eigenlijk niet moeten kunnen verliezen, als jij het spel echter ziet als gortdroog vanwege het plaatsen van mannetjes en gebouwtjes, dan weet ik niet precies hoe je hebt gespeeld.
Je verliest niet automatisch en ziet dat van mijlenver aankomen, dat is juist het spel, je weet wat er gaat gebeuren en moet dat voorkomen. En vergelijken met pokemon vanwege termen als defend this en damage that? Klinkt wel erg vergezocht.
Maarja, iemand anders gelukkig die het wel kan waarderen!
Als je zonder adversary speelt zou je eigenlijk niet moeten kunnen verliezen, als jij het spel echter ziet als gortdroog vanwege het plaatsen van mannetjes en gebouwtjes, dan weet ik niet precies hoe je hebt gespeeld.
Je verliest niet automatisch en ziet dat van mijlenver aankomen, dat is juist het spel, je weet wat er gaat gebeuren en moet dat voorkomen. En vergelijken met pokemon vanwege termen als defend this en damage that? Klinkt wel erg vergezocht.
Maarja, iemand anders gelukkig die het wel kan waarderen!
- Pura Vida
- Kardinaal
Gelukkig maar, dat er ook velen zijn die Spirit Island graag spelen. Want zo'n mooi thema verdient gewoon een gaaf spel. Helaas gold dat dus niet voor mij. En dat was niet het verliezen of winnen, want natuurlijk hoort verliezen bij spelen en leer je vanzelf te winnen. Nee, voor mij was het dus dat repetitieve kaarten omdraaien, het voorspelbare beeld op je bord en het afbrekerige mechaniekje. Smaken verschillen.
-
AstridvE
- Jakkiebak!
Ook ik ben een fan van Spirit Island, een van mijn favoriete spellen. Het regelboek is een hoop regels, maar alles staat er duidelijk in, en ik persoonlijk heb weinig problemen gehad na het eerste leerspelletje (gewonnen). Het blijft altijd goed nadenken over je acties, maar dat maakt het juist leuk. I love it when a plan comes together.
Het thema zie ik niet als negatief. Ik ben het eiland en zijn bewoners aan het verdedigen. Eigenlijk wel mooi dat de lelijke kanten daarvan niet verborgen worden, want sommige geesten hebben flinke bijkomende schade.
Ik speel al een poos met event kaarten, dus de voorspelbaarheid is tegenwoordig een stuk minder.
Het thema zie ik niet als negatief. Ik ben het eiland en zijn bewoners aan het verdedigen. Eigenlijk wel mooi dat de lelijke kanten daarvan niet verborgen worden, want sommige geesten hebben flinke bijkomende schade.
Ik speel al een poos met event kaarten, dus de voorspelbaarheid is tegenwoordig een stuk minder.
-
Fransdimeeple
- PIONier
999Games gaat Spirit Island in het Nederlands uitbrengen, heb ik begrepen.
-
El Rubinio
- Professor Pimpel
Ja inderdaad, maar ik snap dat niet helemaal. Het was begrijpelijk geweest als ze Horizons of Spirit Island hadden uitgebracht. Ik verwacht niet echt een markt voor dit spel in Nederland omdat de veel/expertspeler hem waarschijnlijk al heeft. En 999 kennende zullen ze de uitbreidingen wel niet allemaal uit gaan geven….Fransdimeeple schreef: 999Games gaat Spirit Island in het Nederlands uitbrengen, heb ik begrepen.
- Eis-T
- Grote Dienaar
Vind het wel stoer dat ze zo'n expert-spel oppakken! En aangezien ze de CATAN lijn uitbrengen kunnen ze dit qua marketing ook als een soort "omgekeerd kolonisten" neerzetten.
Ik ben benieuwd of er voor dit spel een breder publiek te vinden is (al zou ik ook beginnen met horizons uit te geven, want dat is toch wel een lagere instap qua complexiteit en aanschafprijs)
Ik ben benieuwd of er voor dit spel een breder publiek te vinden is (al zou ik ook beginnen met horizons uit te geven, want dat is toch wel een lagere instap qua complexiteit en aanschafprijs)
- baelzaden
- PIONier
- Persoonlijke Ondertitel: WeightedDice Utrecht
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Ik had mijn twijfels over Spirit Island. Ik wilde het proberen voordat ik het besteld, dus ik heb het op Steam gespeeld. Het is een top implementatie en een prima manier om het spel uit te proberen.
Het spel is niet taalonafhankelijk. De spelersborden hebben veel tekst.
Het spel is niet taalonafhankelijk. De spelersborden hebben veel tekst.
Weighted Dice Utrecht https://www.meetup.com/weighted-dice-bo ... community/
-
aidovive
- Meeple
Heb Spirit Island al een tijd in de kast staan. Mijn Engels is vrij goed (spel regelmatig engelstalige spellen) maar kwam niet door de regels heen. Heb hem nu in het Nederlands besteld want ik wil dit spel gewoon gaan begrijpen. Hopelijk lukt het in het Nederlands wel
Het kan ook zijn dat het te veel administratie is voor mijn smaak. Pandemic vind ik geweldig. Speel ook veel Marvel Champions. Het moet toch een keer lukken zou ik denken.
-
Hippe
- Professor Pimpel
Het is echt pittig! Mijn tip: speel het met iemand die de regels goed kent. Die helpt je er doorheen

- Bratatata
- Locomotief
Toch nog een keer een reactie hier, want Spirit Island verdient het. Ik heb het echt talloze keren gespeeld en heb de uitbreidingen Branch & Claw en Jagged Earth en de 2 promo packs. Ik heb er al honderden uren inzitten en nog steeds niet eens alle spirits (of varianten daarvan) gespeeld. Los nog van alle verschillende combinaties van spirits, adversaries en scenario's. Hoe mensen de resterende spellen erbij kunnen kopen is me een raadsel, want de hoeveelheid content is dan echt duizelingwekkend.
Paar tips voor beginnende spelers:
- Kijk op YouTube en leg er een playthrough naast. Gewoon lekker een keer meespelen en je zal het principe wel snappen.
- Speel een keer solo: 1 Spirit, alles zo simpel mogelijk
- Begin met Lightning's Swift Strike. Deze heeft alleen maar snelle powers wat makkelijker te begrijpen is de eerste ke(e)r(en).
Paar tips voor na een paar keer spelen:
- "Defend" is vaak vele malen meer energie-efficiënt dan "damage".
- Vergeet niet je spirit-specifieke powers zoveel mogelijk te gebruiken: elementen verbruik je niet, dus deze kun je voor allebei de krachten gebruiken.
- Meer kaarten betekent dus ook dat je meer elementen hebt en de powers vaker kunt gebruiken, dus de onderste track (veelal card draw) is vaak efficiënter dan de energy track.
Paar tips voor de liefhebbers:
- Branch & Claw evenementen zorgt voor meer variatie en soms bizarre wendingen (zowel positief als negatief).
- Je hebt echt niet alle uitbreidingen nodig. ECHT NIET.
Leuk om te delen, mijn favo spirits (niet per se beste):
- Alles: Serpent Slumbering
- Basis: Ocean's Hunger & Thunderspeaker
- Promo 1: Serpent Slumbering
- Branch & Claw: Keeper of the Forbidden Wilds
- Promo 2: Shroud of Silent Mist & Starlight Seeks Its Form
- Jagged Earth: Downpour Drenches the World (voelt zo sterk dat deze alleen leuk is tegen een echte uitdaging)
Paar tips voor beginnende spelers:
- Kijk op YouTube en leg er een playthrough naast. Gewoon lekker een keer meespelen en je zal het principe wel snappen.
- Speel een keer solo: 1 Spirit, alles zo simpel mogelijk
- Begin met Lightning's Swift Strike. Deze heeft alleen maar snelle powers wat makkelijker te begrijpen is de eerste ke(e)r(en).
Paar tips voor na een paar keer spelen:
- "Defend" is vaak vele malen meer energie-efficiënt dan "damage".
- Vergeet niet je spirit-specifieke powers zoveel mogelijk te gebruiken: elementen verbruik je niet, dus deze kun je voor allebei de krachten gebruiken.
- Meer kaarten betekent dus ook dat je meer elementen hebt en de powers vaker kunt gebruiken, dus de onderste track (veelal card draw) is vaak efficiënter dan de energy track.
Paar tips voor de liefhebbers:
- Branch & Claw evenementen zorgt voor meer variatie en soms bizarre wendingen (zowel positief als negatief).
- Je hebt echt niet alle uitbreidingen nodig. ECHT NIET.
Leuk om te delen, mijn favo spirits (niet per se beste):
- Alles: Serpent Slumbering
- Basis: Ocean's Hunger & Thunderspeaker
- Promo 1: Serpent Slumbering
- Branch & Claw: Keeper of the Forbidden Wilds
- Promo 2: Shroud of Silent Mist & Starlight Seeks Its Form
- Jagged Earth: Downpour Drenches the World (voelt zo sterk dat deze alleen leuk is tegen een echte uitdaging)
-
francobollus
- Uitgever
+1, na vijf potjes heb ik het voor gezien gehouden en heb ik er iemand anders blij mee gemaakt.
- MADG0BLIN
- Stamhoofd
Voor de liefhebber, hij is momenteel in de aanbieding bij bol.com 
https://www.bol.com/nl/nl/p/spirit-isla ... 151083275/
Geen gekke prijs volgens mij, net geen 37 euro.
https://www.bol.com/nl/nl/p/spirit-isla ... 151083275/
Geen gekke prijs volgens mij, net geen 37 euro.

-
Playmaster
- Uno
Ik vind Spirit Island echt fantastisch. Dan moet ik wel zeggen dat ik het altijd samen met een vriend van me speel en eigenlijk nooit solo. Ook Marvel Champions speel ik vaak. Ik vind Spirit Island een spel dat als je het eenmaal door hebt het eigenlijk hemelaal niet zo moeilijk is qua regels. Maar je moet het wel even snappen en een paar keer hebben gespeeld. Het makkelijkste is natuurlijk als je het een keer speelt met iemand die de regels al goed in zijn hoofd heeft zitten.aidovive schreef: wo 03 jan 2024, 10:11 Heb Spirit Island al een tijd in de kast staan. Mijn Engels is vrij goed (spel regelmatig engelstalige spellen) maar kwam niet door de regels heen. Heb hem nu in het Nederlands besteld want ik wil dit spel gewoon gaan begrijpen. Hopelijk lukt het in het Nederlands welHet kan ook zijn dat het te veel administratie is voor mijn smaak. Pandemic vind ik geweldig. Speel ook veel Marvel Champions. Het moet toch een keer lukken zou ik denken.