Welk spel verlaat je collectie?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ThaHugeO
Grote Dienaar

Re: Welk spel verlaat je collectie?

Bericht door ThaHugeO »

Tapestry gaat er bij mij uit. Het ziet er weliswaar mooi uit, maar uiteindelijk doen de gelimiteerde spelersinteractie, grote puntverschillen en abstracte thema mij het spel verkopen. Daarnaast zit de solovariant vernuftig in elkaar, maar toch vind ik hem te onhandig met de twee spookspelers die je moet bijhouden. Uiteindelijk heb ik mezelf de vraag gesteld of ik liever Tapestry speel of iets anders en het antwoord op die vraag is te vaak 'iets anders' om Tapestry in de kast te houden.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

ThaHugeO schreef: Tapestry gaat er bij mij uit. Het ziet er weliswaar mooi uit, maar uiteindelijk doen de gelimiteerde spelersinteractie, grote puntverschillen en abstracte thema mij het spel verkopen. Daarnaast zit de solovariant vernuftig in elkaar, maar toch vind ik hem te onhandig met de twee spookspelers die je moet bijhouden. Uiteindelijk heb ik mezelf de vraag gesteld of ik liever Tapestry speel of iets anders en het antwoord op die vraag is te vaak 'iets anders' om Tapestry in de kast te houden.
Tapestry heeft bij mij zojuist het gebouw verlaten. Ik had mezelf precies deze vraag gesteld, grappig. Mijn antwoord en dat van mijn kinderen idem: liever iets anders, spel mag weg. Geen slecht spel, maar na 14 potjes soort van klaar mee.
Jerome schreef: Zeg jij nou dat je Barrage een slecht spel vindt?
Smaken verschillen, zo blijkt maar weer.
Ja, helaas, ik was echt in de mood om dit gaaf te vinden. Het thema, het uiterlijk, het hele concept, maar nee, ik vond het allemaal te hard en te krap.
Lord Leuber schreef: Ik kan niet wachten om dit spel (Barrage) over te nemen! :P

OT: Bij mij staat Istanbul op de nominatie om de collectie te verlaten. En dat terwijl ik het fysieke spel nauwelijks gedaan heb; maar de app wel. Het klikt ergens niet bij mij, maar ik kan er niet helemaal de vinger opleggen. Is het nou de geluksfactor (oa wie is de startspeler), het race aspect wat voor mij leidt tot een onbevredigend spelverloop... ik weet het niet. Misschien is het nog het best te omschrijven als niet tergend genoeg.
Hahaha: niet tergend genoeg, heerlijk. Nog even wachten, my lord...
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Pura Vida schreef: Hahaha: niet tergend genoeg, heerlijk. Nog even wachten, my lord...
Ik zat net mijn beoordelingen door te kijken om te zien of dat in feite neerkomt op een schaal van 1 tot tergend. Helaas is dat maar deels zo, want ik zou bv Gipsy King (8) en Concordia (9) niet per se als tergend willen omschrijven, en bij War of the Ring was het juist wel mijn klacht dat het een tergend spel was. Daarentegen zou ik me goed kunnen voorstellen dat men de term tergend toepast op Russian Railroads (8), Brass (8), Chicago 1875 (8) of 18xx in het algemeen (8 voor 1830 en Steam over Holland).
War of the Ring is trouwens weer enigszins OT: ik denk dat er geen spel is waarbij ik zo blij was dat ik het kwijt was, als War of the Ring. De meest teleurstellende (of dare I say tergende) spellenavond die ik mij kan herinneren van ca. 20 jaar bordspellen doen. De vlag ging uit toen dat de collectie verliet.
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

The Iced One schreef: Ik heb het ook 1x gespeeld en vond het ook maar niets. :wink: Het worker placmenent mechanische en wat er op je persoonlijk bordje gebeurde vond ik nog wel goed, maar wat er op het bord gebeurde vond ik niet interessant en veel te afstraffend voor fouten in het begin. Nu vond ik het thema en de vormgeving bij voorbaat maar niets dus ik wist op voorhand al wel dat ik nooit helemaal in het spel gezogen zou worden.
Jep, al vond ik ook het wp mechanisme vaak heel (misschien wel te) beperkend. Jammer, want ik was juist wel heel erg voor de looks en het thema gevallen ;)
Venatoritas
Meeple

Bericht door Venatoritas »

Als het aan mij ligt verlaat de taveerne van de oude stad de collectie. Gekocht in een opwelling (koopdrang), maar toch niet een heel leuk spel.
AstridvE
Jakkiebak!

Bericht door AstridvE »

Ik heb Race for the Galaxy + Gathering Storm een paar weken geleden aan een vriendin gegeven om uit te proberen. Ik heb het een week uitgeprobeerd maar kwam er al snel achter dat ik een valsspelende automa niets vind. Zeker niet als makkelijk niet makkelijk blijkt te zijn, maar al voor gevorderde spelers.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Welk spel verlaat mijn collectie niet, is tegenwoordig bij mij meer de vraag :lol:. Even BGG erop nageslagen en ik heb 1951 titels op "Previously Owned" staan, waarvan 942 "Board Game Expansions". Dus ik kan stellen dat 1000 spellen op enig moment mijn collectie hebben verlaten; ja, ik ben kritisch :roll:. Ik heb nog 142 spellen op "Owned" staan, waarvan 110 uitbreidingen (waaronder alles voor Android: Netrunner, dus dat tikt aan). Maar in het algemeen ben ik fan van uitbreidingen voor spellen die ik goed vind. De 30 spellen die ik nog heb, zijn echt de crème de la crème :thumbup:. Voor mij persoonlijk uiteraard, want smaken verschillen natuurlijk :wink:.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

maxitaxi777 schreef: Welk spel verlaat mijn collectie niet, is tegenwoordig bij mij meer de vraag Afbeelding. Even BGG erop nageslagen en ik heb 1951 titels op "Previously Owned" staan, waarvan 942 "Board Game Expansions". Dus ik kan stellen dat 1000 spellen op enig moment mijn collectie hebben verlaten; ja, ik ben kritisch :roll:. Ik heb nog 142 spellen op "Owned" staan, waarvan 110 uitbreidingen (waaronder alles voor Android: Netrunner, dus dat tikt aan). Maar in het algemeen ben ik fan van uitbreidingen voor spellen die ik goed vind. De 30 spellen die ik nog heb, zijn echt de crème de la crème Afbeelding. Voor mij persoonlijk uiteraard, want smaken verschillen natuurlijk :wink:.
Jij bent net als ik één van de weinigen op het forum die niet zozeer spellen verzameld .aar als tijdverdrijf ziet.

Denk dat mensen boeken die ze gelezen hebben of videospellen die zijn uitgespeeld eerder weg doen.

Dat heb ik ook met spellen. Een aantal spellen is leuk om 6 tot 10 keer een avond te vullen en dan is het genoeg. Dan mogen ze weg. Maar dan zijn ze wel hun geld waard geweest vind ik.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef:
maxitaxi777 schreef: Welk spel verlaat mijn collectie niet, is tegenwoordig bij mij meer de vraag Afbeelding. Even BGG erop nageslagen en ik heb 1951 titels op "Previously Owned" staan, waarvan 942 "Board Game Expansions". Dus ik kan stellen dat 1000 spellen op enig moment mijn collectie hebben verlaten; ja, ik ben kritisch :roll:. Ik heb nog 142 spellen op "Owned" staan, waarvan 110 uitbreidingen (waaronder alles voor Android: Netrunner, dus dat tikt aan). Maar in het algemeen ben ik fan van uitbreidingen voor spellen die ik goed vind. De 30 spellen die ik nog heb, zijn echt de crème de la crème Afbeelding. Voor mij persoonlijk uiteraard, want smaken verschillen natuurlijk :wink:.
Jij bent net als ik één van de weinigen op het forum die niet zozeer spellen verzameld .aar als tijdverdrijf ziet.

Denk dat mensen boeken die ze gelezen hebben of videospellen die zijn uitgespeeld eerder weg doen.

Dat heb ik ook met spellen. Een aantal spellen is leuk om 6 tot 10 keer een avond te vullen en dan is het genoeg. Dan mogen ze weg. Maar dan zijn ze wel hun geld waard geweest vind ik.
Misschien valt dat wel mee en zijn er veel meer spelers hier die niet zozeer verzamelen als wel veel willen spelen? Ikzelf bewaar alleen spellen die ik vaak speel (Gaia Project en nog 5 andere), die ik waarschijnlijk om de zoveel maanden weer eens wil spelen (Puerto Rico en nog 100 andere) of die emotionele waarde hebben (Risk en nog 5 andere). Rest kan altijd weg. Een kast vol is de max. Tijd voor een poll? O wacht, dat kan niet in een bestaand draadje... :(
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Interessante vraag Pura Vida!

Als ik naar mijn eigen collectie kijk en welke (oude) spellen ik toch wel minimaal 1x per jaar graag wil en probeer te spelen dan kom ik ook uit op Puerto Rico, Agricola (al veel langer niet meer gespeeld) en andere iets zwaardere / minder toegankelijke titels.

Dus een poll over wat voor jouw de belangrijkste reden is dat een spel in je collectie mag blijven ben ik wel voorstander voor. Redenen kunnen zijn: verzamelen (completus virus), minimaal 1 keer per jaar spelen, het spel is een klassieker (ook al komt het nauwelijks op tafel), spel voor speciale gelegenheden en gaat daarom niet uit de collectie etc...
Afbeelding
Iris88
Matroos

Bericht door Iris88 »

Venatoritas schreef: Als het aan mij ligt verlaat de taveerne van de oude stad de collectie. Gekocht in een opwelling (koopdrang), maar toch niet een heel leuk spel.
Hier één van de favorieten. Kijk al uit naar de uitbreiding, hopelijk brengt 999-games die ook uit.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Nu: 174 spellen en 158 uitbreidingen.
Weggedaan: 197 spellen en 47 uitbreidingen.

Nou neig ik er wel naar om spellen in kleine doosjes (denk Amigo kaartspellen) hoe dan ook te houden. Ik weet niet zo gauw hoe ik mijn grote dozen collectie kan tellen, anders dan voor de kast gaan staan. O ja, alles moet in één kast passen. Dat is best een joekel, maar heeft zo z’n absolute begrenzingen. Prima zo.
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

Cartographers - a roll player tale mag ook weg. Heb me er kostelijk mee vermaakt toen ie nieuw was, maar eigenlijk alleen maar solo gespeeld en dan ken je het trucje na een x aantal potjes wel. Toen ik 'm gisteren weer eens op tafel legde dus toch maar besloten dat ie weg mag.

Daarbij geldt voor mij inderdaad ook dat zo'n spel dan na een aantal potjes z'n geld wel waard is geweest als je 'm daarna weer verkocht krijgt.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Er zijn zoveel spellen uit mijn collectie die het huis mogen verlaten dat ik maar eens een lijstje maak voor de markt hier.....

Ik hou dingen in mijn collectie als ik zelf nog steeds zin heb om het te spelen en ik denk dat ik het ergens de komende 5 jaar nog gespeeld krijg.

Heb dit jaar een paar spellen met tegenzin de deur uit gedaan omdat ze niet op tafel komen en ik geen kans zie om daar verandering in te brengen.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Als ik een spel langer dan een jaar niet gespeeld heb en ik mark dat ik niet zoveel zin heb om het op tafel te leggen, gaat dat spel direct op de lijst om te verkopen.

Op dit moment liggen 30 seconds junior, de crew, mopsen en ecosystem op de plank van spellen die weg mogen. Van de meesten van deze spellen is het nog geeneens een jaar geleden dat ik ze gespeeld heb, maar ontbreekt de zin om ze weer te spelen helemaal.