Spellen top-100 van de Lage Landen, editie 2022

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Re: Spellen top-100 van de Lage Landen, editie 2022

Bericht door Pura Vida »

Niet willen zeuren maar toch gaan zeuren. Voor wat het waard is vind ik de regels volstrekt helder. Lekker zo laten.
TTR Europa staat trouwens zeker in mijn top 20 en TTR USA zeker niet. Zijn twee verschillende spellen, duidelijk zat. :lol:
Afbeelding

Labels:
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellen top-100 van de Lage Landen, editie 2022

Bericht door mazinho »

Dit wordt de 15e jaargang van de Spellengek Top 100 en ik heb bewondering voor Peter Hein dat hij al die jaren deze klus op zich neemt die ons zo veel plezier bezorgt. Een jubileum dus; een derde lustrum! Sinds ik met hem samenwerk voor de hitkrantjes besef ik nóg meer hoeveel werk het is. Peter Hein staat vast open voor in detail uitgewerkte voorstellen voor verdere verbetering van dit prachtige werk per e-mail terwijl de Bordspelers van Vlaanderen en Nederland met de tong uit de mond ijverig hun lijstjes opstellen om hem te voeden met input.

Gisteren de klapper van vorig jaar gespeeld: Everdell. Wat zou de klapper van dit jaar kunnen worden? En wie wil er een flesje wijn of een kratje bier op inzetten? Tijd voor voorpret!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Pura Vida schreef: Niet willen zeuren maar toch gaan zeuren. Voor wat het waard is vind ik de regels volstrekt helder. Lekker zo laten.
TTR Europa staat trouwens zeker in mijn top 20 en TTR USA zeker niet. Zijn twee verschillende spellen, duidelijk zat. :lol:
Zo gaat dat Pure Vida, als je een mogelijk ongewenste consequentie van de regels opmerkt en daar iets over wil zeggen, wetende dat het als gezeur opgevat kan worden. Waarvan acte.

Verder niets dan bewondering voor Peter Heins inspanningen, én het aantrekkelijke hitkrantje van Mazinho!
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

In de jaren dat ik de lijst maak heb ik geleerd dat er niet één bevredigende manier is om sterk verwante spellen te behandelen. Is Steam hetzelfde als Age of Steam? Through the Ages: A Story enz en Through the Ages: A New Story enz? De Ticket to Ride familie? Wallenstein en Shogun?

In plaats van het per spel te beoordelen (haast onmogelijk, want hoe bepaal je dat?) heb ik maar voor de duidelijke een eenvoudige aanpak gekozen: ieder zelfstandig speelbaar spel tel ik apart, stemmen voor uitbreidingen tel ik als stem voor het basisspel. Vast niet ideaal, wel zo helder.

Met dat in het achterhoofd roep ik iedereen nog maar eens op mee te stemmen!
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef: In de jaren dat ik de lijst maak heb ik geleerd dat er niet één bevredigende manier is om sterk verwante spellen te behandelen. Is Steam hetzelfde als Age of Steam? Through the Ages: A Story enz en Through the Ages: A New Story enz? De Ticket to Ride familie? Wallenstein en Shogun?

In plaats van het per spel te beoordelen (haast onmogelijk, want hoe bepaal je dat?) heb ik maar voor de duidelijke een eenvoudige aanpak gekozen: ieder zelfstandig speelbaar spel tel ik apart, stemmen voor uitbreidingen tel ik als stem voor het basisspel. Vast niet ideaal, wel zo helder.

Met dat in het achterhoofd roep ik iedereen nog maar eens op mee te stemmen!
Dank voor de reactie en als plichtsgetrouw burger ga ik zeker gebruik maken van mijn stemrecht :wink:
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

zo, mijn lijstje ook weer ingestuurd!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
KrisZeeland
Garnaal

Bericht door KrisZeeland »

Jeetje al weer een jaar voorbij.
Mooi moment om m’n top lijstje te updaten!
Ik kijk altijd weer uit naar de dagelijkse onthullingen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

mazinho schreef: Tijd voor een polletje: wat staat er dit jaar (nieuw) in de top 5?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Dan wordt het hoog tijd om een apart draadje hiervoor te openen...
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Er zijn al weer aardig wat stemmen binnengekomen, mijn dank aan de inzenders is groot!

Als je nog geen lijstje hebt ingestuurd, doe dat dan vooral. Zojuist heb ik een herinnering gestuurd aan de mensen die vorig jaar hebben bijgedragen, maar er nu nog niet uit zijn wat in hun lijstje hoort...
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Peter Hein schreef: Als je nog geen lijstje hebt ingestuurd, doe dat dan vooral. Zojuist heb ik een herinnering gestuurd aan de mensen die vorig jaar hebben bijgedragen, maar er nu nog niet uit zijn wat in hun lijstje hoort...
Ik heb de mail binnen zien komen, maar heb mijn lijstje met een ander mailadres verzonden en ik neem aan dat je niet wil dat ik mijn lijstje 2x verstuur...

Overigens nog even terugkomend op de TTR discussie. Hoe ga je dat doen met De Crew en De Crew Diepzee? Tel je die wel samen of apart?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ook lijstje ingestuurd. Dat duurde even omdat ik Ark Nova en Cascadia nog speeltijd wilde geven. Beide vind ik op het eigen niveau absolute topspellen trouwens. Wat een lol hebben we er al mee gehad. Spellenprijs winnaars 2022, denk ik.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Pura Vida schreef: Ook lijstje ingestuurd. Dat duurde even omdat ik Ark Nova en Cascadia nog speeltijd wilde geven. Beide vind ik op het eigen niveau absolute topspellen trouwens. Wat een lol hebben we er al mee gehad. Spellenprijs winnaars 2022, denk ik.
Laat ik nu net op Zuiderspel de voorzitter van de Nederlandse Spellenprijs kort gesproken te hebben. Hij vroeg aan mij aanraders. Ik heb Cascadia, Cross Clues en Candy Lab genoemd want van de spellen die vanaf 2022 op de Nederlandse markt zijn verschenen vind ik tot nu toe deze het leukste.
Ark Nova heb ik nog niet gespeeld, dus daar kan ik helaas geen oordeel over geven.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

WTULTC schreef: Overigens nog even terugkomend op de TTR discussie. Hoe ga je dat doen met De Crew en De Crew Diepzee? Tel je die wel samen of apart?
Ik heb ooit besloten ieder zelfstandig speelbaar spel apart te nemen, met de uitzondering van uitbreidingen die ook zelfstandig speelbaar zijn. Denk aan Dominion: Intrige, Claim 2 of El Dorado: The Golden Temples. De Crew: Missie Diepzee tel ik dus apart. Je kunt voor ieder spel wel de discussie starten of het in dat geval terecht is of niet, maar daar vind ik het ook weer niet belangrijk genoeg voor. Bovendien lijkt het me lastig daar een eenduidig en niet-opportunistisch criterium voor te hanteren.

Het enige lastige zijn spellen die opnieuw zijn uitgegeven met een stevige bewerking, en dan vaak iets als 'nth Edition' in de titel hebben. Niet iedereen voegt dat toe in zijn of haar lijst, dus als er een stem is voor zo'n spel, is niet altijd duidelijk welke editie mensen bedoelen. Om het mezelf makkelijk te maken tel ik die maar als stem voor de editie die het vaakst genoemd wordt door anderen die er op stemmen. In de praktijk maakt dat weinig uit, want die spellen halen zelden de lijst.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Bedankt voor je antwoord Peter Hein. Dan ben ik benieuwd welke er van de hoger in de lijst staat als ze beide in de lijst staan ten minste. Ik heb nu al zin in het aftellen.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Het is vandaag de laatste dag om te stemmen voor de spellen top 100. Hierbij een vriendelijke reminder voor wie mee wil doen (dank) maar er nog niet aan toe is gekomen.