Oe. Volkomen off topic maar dit klinkt toch als een zetje richting aankoop. Meer balans, evenwichtiger doelenbord en gevarieerder gebeurtenissen... precies dat wat na veel potjes Orleans zonder die uitbreiding gaat storen...Edwin84 schreef:Na jouw reactie zag ik dat ik Orleans over het hoofd heb gezien. De uitbreiding die je noemt heb ik niet gespeeld. Maar voor mij is Handel en Intrige een moetje. Ik speel niet meer zonder.Pura Vida schreef: Leuk initiatief! Ik ga uit van de definitie "noodzakelijke danwel verbeterende uitbreiding", anders blijf ik aan de gang. Staan al heel veel goeie trouwens.
Scythe - Modular board - Invaders from afar
Terraforming Mars - Prelude - Hellas/Elysium
7 Wonders duel - Pantheon
Paleo - Een nieuw begin
Orléans - Voorspoed en belegering
Carcassonne - Kooplieden en bouwmeesters
Met twee is het goede doelen bord veel beter gebalanceerd en gevarieerder in beloningen.
Ook de gebeurtenissen elke ronde zijn gebalanceerder. Deze uitbreiding zocht ervoor dat meerdere taktieken kunnen winnen.
Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Pura Vida
- Kardinaal
Re: Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)
Labels:
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik ben zelf niet bepaald van de uitbreidingen, en zeker gezien de al genoemde lijst is de spoeling inmiddels dun, maar laat ik ook een bijdrage leveren:
Dungeon Lords - Festival Season
Voegt héél veel leuks toe aan een al erg leuk spel! Enige nadeel is dat het heel veel toevoegt
dus niet echt geschikt is voor mensen die het voor het eerst spelen. Dan is DL zelf al meer dan genoeg om te verwerken.
Dungeon Lords - Festival Season
Voegt héél veel leuks toe aan een al erg leuk spel! Enige nadeel is dat het heel veel toevoegt
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Bedankt al voor de vele suggesties.
Reminder: graag kandidaten voorstellen in het gevraagde formaat zodat ik eenvoudig kan cutten en pasten.
Ik mis nog enkele uitbreidingen en voeg deze graag toe:
Sagrada - 5-6 Player Expansion (brengt veel meer dan extra spelers)
Stenen Tijdperk - Talisman
Reminder: graag kandidaten voorstellen in het gevraagde formaat zodat ik eenvoudig kan cutten en pasten.
Ik mis nog enkele uitbreidingen en voeg deze graag toe:
Sagrada - 5-6 Player Expansion (brengt veel meer dan extra spelers)
Stenen Tijdperk - Talisman
-
Lord Leuber
- Party Animal
In reactie op de laatste post: Talisman vond ik eerder een downgrade, iig met 2, spel werd er minder leuk van. We spelen wel heel vaak zonder nog steeds.
On topic, en nog niet gezien volgens mij: Veenboeren van Agricola. Verandert een spel waar je allemaal in dezelfde route om voedsel ploetert in een spel wat “lekkerder loopt” en met meer keuzes voor overwinningsroutes. Maar wat toch hetzelfde aan blijft voelen, want dat is ook niet altijd bij uitbreidingen. Cuba El Presidente, reeds genoemd, lijkt op Veenboeren in de zin dat het basisspel een stuk beter wordt, maar doet dat weer op een hele andere manier - onder andere voegt het twee extra rondes toe waardoor je meer tijd hebt om je gebouwen ook echt te gebruiken.
@Kire:
Agricola - De Veenboeren.
On topic, en nog niet gezien volgens mij: Veenboeren van Agricola. Verandert een spel waar je allemaal in dezelfde route om voedsel ploetert in een spel wat “lekkerder loopt” en met meer keuzes voor overwinningsroutes. Maar wat toch hetzelfde aan blijft voelen, want dat is ook niet altijd bij uitbreidingen. Cuba El Presidente, reeds genoemd, lijkt op Veenboeren in de zin dat het basisspel een stuk beter wordt, maar doet dat weer op een hele andere manier - onder andere voegt het twee extra rondes toe waardoor je meer tijd hebt om je gebouwen ook echt te gebruiken.
@Kire:
Agricola - De Veenboeren.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Vergeet ik er toch nog 1.
Carcassonne - De Katapult
Nooit gespeeld helaas (vind Carcassonne niet veel, sorry), maar deze uitbreiding wordt qua integriteit voor de gedachte achter het basisspel natuurlijk door geen enkele uitbreiding geëvenaard.
Carcassonne - De Katapult
Nooit gespeeld helaas (vind Carcassonne niet veel, sorry), maar deze uitbreiding wordt qua integriteit voor de gedachte achter het basisspel natuurlijk door geen enkele uitbreiding geëvenaard.
-
Amethyst141
- Regenmaker
Leuk idee!
Veel is al genoemd, maar welke ik ook goed vind is:
Cacao - chocolatl
Deze maakt het spel een stuk interessanter voor ons. Door de chocolade worden de keuzes een stuk moeilijker, want ga je investeren of snel cashen? Hutten voegen een stukje tactiek toe.
Veel is al genoemd, maar welke ik ook goed vind is:
Cacao - chocolatl
Deze maakt het spel een stuk interessanter voor ons. Door de chocolade worden de keuzes een stuk moeilijker, want ga je investeren of snel cashen? Hutten voegen een stukje tactiek toe.

-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Hoogspanning - benelux
Robo rally - armed and dangerous
Robo rally - armed and dangerous
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Kiekebisj
- Jakkiebak!
Mijn meest onmisbare uitbreiding:
* Flamme Rouge - Peloton
Eervolle vermelding welke nog niet vernoemd werd:
* Santorini - Golden Fleece
* Dominion - ... (te veel om ze apart op te noemen)
* Flamme Rouge - Peloton
Eervolle vermelding welke nog niet vernoemd werd:
* Santorini - Golden Fleece
* Dominion - ... (te veel om ze apart op te noemen)
-
Lord Leuber
- Party Animal
Precies dit. Ik zou de zwik aan Dominion uitbreidingen niet zo gauw als onmisbaar bestempelen, waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ze niet leuk zouden zijn, of leuke elementen toevoegen.Edwin84 schreef: Persoonlijk vatte ik de vraag op welke uitbreiding is onmisbaar. Hiermee dacht ik ook 1 uitbreiding per spel. Een hele hoop TTR en Dominion uitbreidingen voegen meer speelkaarten of landkaarten toe maar zijn niet echt onmisbaar als uitbreiding op het basisspel
Als ik naar mijn eigen kandidaat kijk, Agricola, daar zijn ook tig setjes met extra kaarten voor (ambachten/kleine investeringen), zoals bv Lage Landen. Leuk, maar niet "onmisbaar". Dat is wat mij betreft met Veenboeren een ander verhaal: dat voegt echt wat toe, ook in de zin dat ik eigenlijk niet meer zonder wil spelen. Weer een andere categorie wat mij betreft is de uitbreiding van Tzol'kin (ik ga hem niet in het format zetten, wat ik vind het geen kandidaat). Daar is het net een klein extraatje, maar het spel blijft in essentie hetzelfde. Leuk, en net wat meer afwisseling als je het spel vaker gedaan hebt, maar je kunt prima zonder; je zult de uitbreiding niet echt missen.
-
Joel22
- Stamhoofd
Als Wingspan veelspeler vind je Oceanië geen noodzaak?Pura Vida schreef: Leuk initiatief! Ik ga uit van de definitie "noodzakelijke danwel verbeterende uitbreiding", anders blijf ik aan de gang. Staan al heel veel goeie trouwens.
Paleo - Een nieuw begin
-
maartendp
- Matroos
peleton voor flamme rouge is idd een essentiële, net als de eerste twee uitbreidingen voor carcassonne, beide spellen speel ik ook niet meer zonder die uitbreidingen. maar over het algemeen heb ik niet zo vaak de indruk dat uitbreidingen zoveel toevoegen.
een paar die voor mij (om verschillende redenen) onmisbaar zijn:
Undaunted - reinforcements
Ticket to ride europe - 1912
Hero realms - the ruin of Thandar campaign deck
een paar die voor mij (om verschillende redenen) onmisbaar zijn:
Undaunted - reinforcements
Ticket to ride europe - 1912
Hero realms - the ruin of Thandar campaign deck
-
sinead
- Stamhoofd
Jambo - Nieuwe avonturen en ontmoetingen
In oudere versies zijn dit nog de 1e en 2e uitbreiding.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Hier wil ik aan toevoegen dat je inderdaad 1 EN 2 of de nieuwe naam "Nieuwe avonturen en ontmoetingen" moet hebben.sinead schreef: Jambo - Nieuwe avonturen en ontmoetingen
Had zelf Jambo en toen de eerste uitbreiding gekocht, maar dat verpestte het spel. Er zaten geen goederenkaarten in waardoor het deck niet meer in balans was. Je won altijd als je geluk had om goederenkaarten te trekken of door een voorwerp te trekken dat je iedere ronde kon gebruiken om de trekstapel te doorzoeken op goederenkaarten.
Uitbreiding 2 loste dit probleem op. Snap eigenlijk niet dat uitbreiding 1 de playtesting fase goed heeft doorlopen.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Zeker wel! Maar dacht dat ie al genoemd was? Als niet, dan als de wiedeweerga op de lijst hoor! Zonder zoet Oceanië is het leven maar sombertjes.Joel22 schreef:Als Wingspan veelspeler vind je Oceanië geen noodzaak?Pura Vida schreef: Leuk initiatief! Ik ga uit van de definitie "noodzakelijke danwel verbeterende uitbreiding", anders blijf ik aan de gang. Staan al heel veel goeie trouwens.
Paleo - Een nieuw begin
-
WTULTC
- Elfenkoning
Tot nu toe van het lijstje vind ik eigenlijk met name Brugge het zwin echt een uitbreiding waarmee je niet zonder kunt. Het zorgt er namelijk ook voor dat als er 3 en 4 wordt gegooid er iets gebeurd (varen boten binnen) en het maakt het de kanaalactie een stuk sterker. Zonder uitbreiding is de kanaalactie namelijk een vrij zwakker actie.
Ook al ben ik meer fan van Wingspan etc.., maar de uitbreiding van Brugge is voor mij tot nu toe een van de weinige uitbreidingen die het spel echt beter maakt en ik speel zelfs met nieuwe spelers niet zonder. Ook al komt Brugge niet veel op tafel.
Ook al ben ik meer fan van Wingspan etc.., maar de uitbreiding van Brugge is voor mij tot nu toe een van de weinige uitbreidingen die het spel echt beter maakt en ik speel zelfs met nieuwe spelers niet zonder. Ook al komt Brugge niet veel op tafel.