Nederlandse Spellenprijs: Cascadia, Libertalia en Ark Nova

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Nederlandse Spellenprijs: Cascadia, Libertalia en Ark No

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: Jerome dit staat er letterlijk tussen:

Criteria
Het spel is niet eerder op de Nederlandse markt gebracht.

Het betreft een “nieuw” spel, het spel is geen aanpassing of bewerking van een reeds in Nederland uitgegeven spel.

Libertalia is in dat geval wel twijfelachtig.
Tja, wanneer je ervoor kiest bepaalde criteria (zoals ‘in het Nederlands’) te negeren, kun je alles twijfelachtig noemen.

Is dat echt je bedoeling? Ik hoop echter op een onschuldige vergissing/denkfout.

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: Precies. Zou de vakjury hebben lopen slapen en dit niet weten of hebben ze bewust een oogje dicht geknepen bij dit criteria zodat Libertalia wel mee kon dingen met de prijs. Ik ben wel benieuwd naar hun reactie in deze.

Sowieso spreek ik vandaag of anders volgende week op SpellenSpektakel wel iemand van de jury waar ik het kan vragen.
Bewust een oogje dichtgeknepen? Wat een nare en misplaatste suggestie van je.

Ik hoop dat jouw gesprekspartner je van je oliedomme denklijn kan halen.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Erwin schreef:
Edwin84 schreef: Jerome dit staat er letterlijk tussen:

Criteria

Het betreft een “nieuw” spel, het spel is geen aanpassing of bewerking van een reeds in Nederland uitgegeven spel.

Libertalia is in dat geval wel twijfelachtig.
Tja, wanneer je ervoor kiest bepaalde criteria (zoals ‘in het Nederlands’) te negeren, kun je alles twijfelachtig noemen.

Is dat echt je bedoeling? Ik hoop echter op een onschuldige vergissing/denkfout.
Ik lees: een spel moet aan de volgende criteria voldoen. In mijn interpratie moet die dan aan alle criteria voldoen. Niet alleen aan de criteria dat die in het Nederlands moet uit zijn gekomen.

Mogelijk is dat de redenatie van de jury en dat lijkt me ook een goede verklaring maar dat staat er niet. Er staat een spel moet aan (alle) de volgende criteria voldoen.

Ik zou verwachtdat dat onderstaande zin

Wordt vervangen door:

Het spel is niet eerder in een Nederlandse uitgave uitgebracht op de Nederlandse markt.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Dat staat er al zowat letterlijk in als je alle voorwaarden doorneemt en ze beschouwt als een geheel.
Ik kan de aanvankelijke verbazing wel begrijpen dat zo’n oud spel de NSP wint maar als je er vervolgens op gewezen wordt dat het conform alle condities is, vind ik het nogal kinderachtig om dan te doen alsof die onduidelijk zijn.

Maar goed, schrijf een brief aan de jury met jouw omschrijving van de voorwaarden en wellicht schept dat nog meer duidelijkheid. Meedenken is altijd goed.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Jerome schreef: Dat staat er al zowat letterlijk in als je alle voorwaarden doorneemt en ze beschouwt als een geheel.
Ik kan de aanvankelijke verbazing wel begrijpen dat zo’n oud spel de NSP wint maar als je er vervolgens op gewezen wordt dat het conform alle condities is, vind ik het nogal kinderachtig om dan te doen alsof die onduidelijk zijn.

Maar goed, schrijf een brief aan de jury met jouw omschrijving van de voorwaarden en wellicht schept dat nog meer duidelijkheid. Meedenken is altijd goed.
Het gaat me helemaal niet om wat ik vind van de prijs of het oordeel. Wilde alleen duidelijk maken waarom ik de verwarring begrijp.

Persoonlijk vind ik Libertalia een terechte winnaar en een goed spel. Dit is ook een unieke situatie die zich voordoet.

Een Macao of Brugge die straks door bijvoorbeeld Amsterdam en Hamburg worden vervangen zijn al in het Nederlands uitgegeven en dingen niet mee naar de prijs. Duidelijk. Dit was een beetje grijs gebied met Libertalia als je het tegen die spellen afzet.

Maar desalniettemin is 999 en de spelbedenker de prijs van harte gegund.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

maxitaxi777 schreef: Libertalia was zeker goed verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Niet alleen in webshops, want ik weet nog dat ik als student in die tijd voor het eerst een spellenwinkel in Den Haag bezocht. Daar werd op dat moment Libertalia uitgelegd aan een klant. Hierna kreeg ik ook een uitleg, want de eigenaresse van de spellenwinkel was zelf erg enthousiast over dit nieuwe spel :lol:. Ondanks dat haar enthousiasme aanstekelijk werkte, nam ik het spel niet mee omdat ik niet gauw 4 tot 6 mensen om de tafel krijg. Het is wel altijd op mijn lijstje blijven staan, maar deze aantallen mensen heb ik nog altijd niet tegelijk om tafel :P.

Long story short: Het kan gevoelsmatig niet aan beschikbaarheid op de Nederlandse markt hebben gelegen.
Dit moet by Kyra in De Koperen Pion geweest zijn!

We kunnen hier heel lang over praten of gewoon blij zijn. Doelstelling van NSP is vergroten van de bekendheid van het kwalitatief goede spel uitgegeven in het Nederlands. Lees: met Nederlandse spelregels en indien van toepassing met Nederlandse tekst op spelmaterialen. Zo is NSP een fijne en betrouwbare wegwijzer voor mensen die hulp nodig hebben een goed spel uit te kiezen (velen van ons hier op BSM zijn daar heel goed zonder die hulp toe in staat). Je kan eigenlijk altijd verwijzen naar NSP prijswinnaars en genomineerden, daar zit geen rommel tussen. Persoonlijke smaak kan altijd een rol spelen, dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Hulde NSP voor de noeste arbeid en ga ijverig voort met testen van de spellen voor editie 2023 (de vakjury is alweer druk bezig met spellen in het Nederlands uitgegeven sinds 1 juli 2022). Mooi werk!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

mazinho schreef:
maxitaxi777 schreef: Libertalia was zeker goed verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Niet alleen in webshops, want ik weet nog dat ik als student in die tijd voor het eerst een spellenwinkel in Den Haag bezocht. Daar werd op dat moment Libertalia uitgelegd aan een klant. Hierna kreeg ik ook een uitleg, want de eigenaresse van de spellenwinkel was zelf erg enthousiast over dit nieuwe spel :lol:. Ondanks dat haar enthousiasme aanstekelijk werkte, nam ik het spel niet mee omdat ik niet gauw 4 tot 6 mensen om de tafel krijg. Het is wel altijd op mijn lijstje blijven staan, maar deze aantallen mensen heb ik nog altijd niet tegelijk om tafel :P.

Long story short: Het kan gevoelsmatig niet aan beschikbaarheid op de Nederlandse markt hebben gelegen.
Dit moet by Kyra in De Koperen Pion geweest zijn!
Dat heb jij goed gededuceerd :thumbup:.
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: Ik zou verwachtdat dat onderstaande zin

Wordt vervangen door:

Het spel is niet eerder in een Nederlandse uitgave uitgebracht op de Nederlandse markt.
Da's overbodig. Door de logische opbouw en volgorde van de criteria is dit al afgedekt.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Wat een mooie winnaars, daar zul je nooit een buil aan vallen! :thumbup:
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

rvlieshout schreef: Zo hebben Architecten en Everdell bijvoorbeeld ook mee kunnen dingen, hoewel ze veel later dan de Engels versie te krijgen waren (en die versie (al heb ik dat niet heel scherp meer) ook in de winkels te krijgen.

Een recent voorbeeld met Sleeping Gods. Dat spel is al een tijdje uit in het Engels. Maar Keep Exploring heeft recent de NL versie op de markt gebracht, dus doet dit spel bij de volgende editie van de prijs mee.

Ik denk, dit is mijn persoonlijke mening niet die van de gehele jury, dat het lastig is om een tijdslimiet op een Nederlandse vertaling te plakken. Je weet namelijk niet hoe dit met licenties gaat. Misschien is de wil er wel bij de Nederlandse uitgevers, maar gaat het lastig met de andere partijen.
Ik weet dat we er f over gedaan hebben, en nog veel langer hebben gewacht op alle andere internationale partners van Red Raven, maar zooo lang na de Engelse versie zitten we nu ook weer niet.

Anyway, congrats voor de winnaars, lijken mij terechte winnaars.
Keep Exploring Games
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eigenlijk ben ik het wel met Edwin eens. Waarom zou je in die regel er niet extra bij vermelden dat het niet eerder in het Nederlands is verschenen op de Nederlandse markt. Niks verkeerds mee om dat nog eens extra te benadrukken zodat er geen verwarring zoals nu kan ontstaan.

Ik gun het Libertalia wel, maar het voelt een beetje raar dat een spel dat eigenlijk ruim 10 jaar geleden is ontworpen wint. Dat het nu pas met relatieve kleine aanpassingen pas in het Nederlands uit is gekomen voelt gewoon een beetje raar. Waarom niet eerder?
Het voelt voor mij of dit spel doordat er nu pas een Nederlandse uitgave van is gemaakt uit de vergetelheid is geraakt. Opnieuw bekend wordt zeg maar / aandacht krijgt 10 jaar na dato.

Stel een spin off van bijv Lost Cities zou nu winnen dan voelt dat ook verkeerd (maar daar hebben ze dus wel een goede regel voor).
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Heeft deze situatie zich al eens eerder voorgedaan?

Even teruggekeken. In 2020 had Cosmic Encounter van House of Monks een goede genomineerde kunnen zijn. Dat is een titel die me zo te binnen schiet. Of 999 destijds met El Grande BigBox.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Lucky Jack schreef: Wat een mooie winnaars, daar zul je nooit een buil aan vallen! :thumbup:
mazinho schreef: We kunnen hier heel lang over praten of gewoon blij zijn. Doelstelling van NSP is vergroten van de bekendheid van het kwalitatief goede spel uitgegeven in het Nederlands. Lees: met Nederlandse spelregels en indien van toepassing met Nederlandse tekst op spelmaterialen. Zo is NSP een fijne en betrouwbare wegwijzer voor mensen die hulp nodig hebben een goed spel uit te kiezen (velen van ons hier op BSM zijn daar heel goed zonder die hulp toe in staat). Je kan eigenlijk altijd verwijzen naar NSP prijswinnaars en genomineerden, daar zit geen rommel tussen. Persoonlijke smaak kan altijd een rol spelen, dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Hulde NSP voor de noeste arbeid en ga ijverig voort met testen van de spellen voor editie 2023 (de vakjury is alweer druk bezig met spellen in het Nederlands uitgegeven sinds 1 juli 2022). Mooi werk!
Daar wil ik me graag bij aansluiten. In de eerste plaats gaat dit over de spellen zelf: negen spellen -drie winnaars en zes andere genomineerde spellen- die volgens de jury de moeite waard zijn.

Graag zou ik nu reacties willen horen van mensen die deze spellen al gespeeld hebben en waarom ze vinden dat dit terechte winnaars zijn. Of waarom volgens hun spelervaring een andere genomineerde had mogen winnen (tenminste als je ze beiden al gespeeld hebt).
Afbeelding
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Duiker schreef:
rvlieshout schreef: Zo hebben Architecten en Everdell bijvoorbeeld ook mee kunnen dingen, hoewel ze veel later dan de Engels versie te krijgen waren (en die versie (al heb ik dat niet heel scherp meer) ook in de winkels te krijgen.

Een recent voorbeeld met Sleeping Gods. Dat spel is al een tijdje uit in het Engels. Maar Keep Exploring heeft recent de NL versie op de markt gebracht, dus doet dit spel bij de volgende editie van de prijs mee.

Ik denk, dit is mijn persoonlijke mening niet die van de gehele jury, dat het lastig is om een tijdslimiet op een Nederlandse vertaling te plakken. Je weet namelijk niet hoe dit met licenties gaat. Misschien is de wil er wel bij de Nederlandse uitgevers, maar gaat het lastig met de andere partijen.
Ik weet dat we er f over gedaan hebben, en nog veel langer hebben gewacht op alle andere internationale partners van Red Raven, maar zooo lang na de Engelse versie zitten we nu ook weer niet.

Anyway, congrats voor de winnaars, lijken mij terechte winnaars.
Nee joh. Was gewoon Ff om een voorbeeldje te geven van een spel met wat buzz dat al op de markt te krijgen was in het Engels en later in het het Nederlands.

En om mijn punt een klein beetje te verdedigen. Als je gelijktijdig met Red Raven was uitgekomen had je met de 2022 editie meegedaan. Nu, doordat je iets later bent, doe je met 2023 editie van de prijs mee.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Mensen, de NSP is in het leven geroepen als kwaliteitskeurmerk bedoeld voor een zeer breed publiek van Nederlanders die graag een spelletje doen. Die spelen meestal geen spellen in het buitenlands. De enkele tientallen actieve gebruikers van dit forum zijn daar geen goede afspiegeling van.

Wij weten misschien dat er ooit een Engelstalige versie van Libertalia was die ook wel in Nederland te krijgen was, voor de meeste mensen (de doelgroep van de NSP) is dat volledig onbekend en irrelevant.

Het voldoet dus aan alle criteria voor een nominatie en de winst lijkt mij ook terecht. Ik heb veel mensen dit spel zien spelen, en de reacties zijn vrijwel unaniem positief.
Afbeelding
Plaats reactie